Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lead soaps in paintings: symptoms and the role of humidity
Garrappa, Silvia ; Švarcová, Silvie ; Kočí, Eva ; Hradilová, J. ; Bezdička, Petr ; Hradil, David
In this study, an overview of the symptoms of lead soaps reported in artworks in combination\nwith the study of the role of humidity on the formation of these degradation products have\nbeen thoroughly investigated. The use of optical microscopy, scanning electron microscopy\n(SEM) in combination with Fourier-transform infrared spectroscopy (FTIR) proved to be an\nefficient analytical approach to highlight both the saponified area of artworks’ samples and the\nformation of metal carboxylates within mock-up model systems. Optical microscopy revealed\nto be very useful for the first screening of samples embedded in resin, while SEM helped in\nthe detection and distribution of elements within the cross-sections. On the other hand, FTIR\nmicroscope proved to be a very powerful instrument for high-resolution point measurements\nperformed in the attenuated total reflection mode (ATR) mode with mercury-cadmium-telluride\n(MCT) detector, as well as for chemical imaging of larger area of both artworks’ and mock-up\nsamples performed in the ATR mode with focal plane arrays (FPA) detector. This study provides\nnew useful insights contributing to better understanding of factors affecting the paints‘ stability,\nwhich is neccesary for developing new efficient strategies for preservation and restoration of\nfatty-based painted artworks.
Finanční analýza vybraného podnikatelského subjektu
Švarcová, Silvie ; Homolka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Michal, Michal (oponent)
Tato bakalářská práce na téma Finanční analýza vybraného podnikatelského subjektu se zabývá hodnocením finanční situace akciové společnosti První zemědělská a.s. Tuněchody v období od roku 2010 do roku 2014. Skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část přibližuje základní pojmy a metody finanční analýzy. V praktické části jsou pak použita skutečná data vybraného podniku k výpočtu základních ukazatelů finanční analýzy. Pro celkové zhodnocení finanční situace jsou využity vybrané bankrotní a bonitní modely. Na základě dosažených výsledků můžeme konstatovat, že sledovaný podnik nemá problémy s hrazením svých závazků. K financování používá převážně vlastní kapitál. Menší čerpání finančních prostředků z cizích zdrojů pak svědčí o vysoké finanční nezávislosti podniku. Z ukazatelů likvidity dále vyplývá, že je podnik platebně schopný. Celkové hodnocení finanční situace je pozitivní, společnost je finančně zdravá a v budoucnu jí nehrozí úpadek.
Signs of degradation of czech art nouveau mosaic glasses
Rohanová, D. ; Švarcová, Silvie ; Hájek, T.
Analyses of Art Nouveau mosaics from the church of St. Simon and Juda in Dolín near Slaný and from Holovousy, both most likely made by the workshop of Viktor Foerster, have shown that the author used the NaO-PbO-SiO 22 glass type and that he used the same glass also for restoration of The Last Judgment mosaic at the Prague Castle in 1890-1910. Despite the fact that lead glasses are more durable than potassium glasses, the material investigations identified corrosion processes on the surface of the glass pieces (tesserae) depending on their composition. Apart from the analyzed mosaic NaO-PbO-SiO2 glasses, we also used ancient sodium glasses (NaO-CaO-SiO2) and 22 potassium glasses (K2O-CaO-SiO2) from archaeological finds in Opava to demonstrate their different chemical durability. We also paid attention to fixation binders used in Art Nouveau mosaics. Inappropriate use of gypsum-containing binders is a significant cause of disintegration of the mosaics. Gypsum and gypsum-lime plasters are very sensitive to humidity. Capillary action of water is a very serious problem that endangers the overall lifespan of any mosaic.
Gothic painted decorations in the Gallery of the castle in Lidzbark Warminski
Hradil, David ; Hradilová, J. ; Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Čermáková, Zdeňka ; Bartlová, M.
Materials research was aimed at finding specific characteristics, which could indicate the provenance of mural paintings uncovered in Bishops castle in Lidzbark Warmiński, northeast Poland. An expected relation of these murals to Bohemian artistic workshops, which were active in the 14th century at the Emperor Charles IV’s court in Prague, was supported by further exact data. The lead-tin yellow – type II was identified by X-ray microdiffraction; up to the present day, this uncommon modification of the pigment was proved solely in the Bohemian painting of the 14th century (e.g. Master of Třeboň altarpiece) and in the Italian painting of the 14th to 16th century. Nickel is an element accompanying natural iron-based pigments and was found both in the painting and the drawing, respectively. It is possible to demonstrate that this admixture indicates the source locality of the pigment in Lower Silesia, which belonged to the Kingdom of Bohemia in the 14th century and was exploited for chrysoprases – green gemstones frequently appearing in Bohemian jewellery and wall decorations (St. Wenceslas chapel in the Prague’s cathedral, Karlštejn Castle). Lidzbark murals exhibit features similar to the panel painting, e.g. the use of tempera, natural chalk in the preparatory layer, lead pigments and madder lakes in the painting. The madder was extracted from the wool fibres, which are still clearly visible in the samples.
Origin, composition and stability of copper pigments in wall paintings
Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Hradil, David
Blue and green copper pigments occur in a wide range of chemically close, although mineralogically different species, which makes their proper identification nontrivial. Furthermore, they can be of various origins – natural, artificial or formed as a result of corrosion of another copper pigment. The degradation of copper pigments is a serious problem in case of artworks exposed to corrosive environment, such as wall paintings or exterior stone polychromes. In this paper, we document the variability of copper pigments used in history on examples of selected wall paintings. The problem of origin and stability of copper pigments in wall paintings is solved using advanced microanalytical investigation of paint layers together with the laboratory experiments. Microanalytical features documenting natural or artificial origin of copper pigments as well as their secondary changes caused by corrosive environment are shown and discussed.
Projevy degradace na českých secesních mozaikových sklech
Rohanová, D. ; Švarcová, Silvie ; Hájek, T.
Analýzy secesních mozaik v kostele sv. Šimona a Judy v Dolíně u Slaného a v Holovousích, které pocházejí z dílny Viktora Foerstera, ukázaly, že autor pracoval se sklem typu Na2O-PbO-SiO2 a toto sklo využil i při restaurování mozaiky Poslední soud na Pražském hradě v letech 1890-1910. Ačkoli jsou olovnatá skla odolnější než draselná skla, materiálový průzkum zaznamenal na površích skleněných kamenů (tesserae) probíhající korozní procesy v závislosti na jejich složení. K demonstrování rozdílné chemické odolnosti skel jsme vedle analyzovaných mozaikových NaO-PbO-SiOskel, uvedli i archeologická skla sodná (NaO-CaO-SiO) a draselná (K O 22 222 CaO-SiO) z vykopávek v Opavě. Pozornost byla věnována i pojivům použitým pro fixaci secesních mozaik. 2 Nevhodné použití sádru obsahujících pojiv je vážným důvodem rozpadu mozaikového díla. Sádrové nebo sádrovápenné omítky jsou velmi citlivé na vlhkost. Vzlínání vody je tak velmi vážným problémem ohrožujícím celkovou životnost mozaiky.
Původ, složení a stabilita měďnatých pigmentů v nástěnné malbě
Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Hradil, David
Modré a zelené měďnaté pigmenty tvoří pestrou škálu chemicky blízkých avšak mineralogicky odlišných látek, což činí jejich správnou identifikaci netriviálním úkolem. Co víc, tyto pigmenty mohou být různého původu – přírodní, umělé nebo vzniklé jako důsledek koroze jiného měďnatého pigmentu. Degradace měďnatých pigmentů je vážným problémem v případech, kdy jsou výtvarná díla vystavena korozívnímu prostředí, jako je tomu u nástěnných maleb nebo polychromovaných kamenných plastik umístěných v exteriéru. Na příkladu vybraných nástěnných maleb dokumentujeme variabilitu měďnatých pigmentů používaných v historii. Problematika původu a stability měďnatých pigmentů v nástěnných malbách je řešena pomocí pokročilého mikroanalytického zkoumání barevných vrstev společně s laboratorními experimenty. V článku jsou ukázány a diskutovány mikroanalytické znaky, dokumentující přírodní i umělý původ pigmentů jakož i druhotné změny způsobené korozívním prostředím.
Gotická malířská výzdoba na hradním ochozu v lidzbarku Warmińském a Česká stopa v severním polsku ii. materiálové provenienční znaky
Hradil, David ; Hradilová, J. ; Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Čermáková, Zdeňka ; Bartlová, M.
Byl proveden cílený materiálový výzkum vedoucí ke zjištění specifických znaků, které mohou indikovat proveniencinástěnných malebodkrytýchnabiskupském hradě v LidzbarkuWarmińském, severovýchodní Polsko. Předpokládaná souvislost těchto maleb s českými výtvarnými dílnami působícími ve 14. století na císařském dvoře Karla IV. v Praze byla tak podpořena dalšími exaktními argumenty. Metodou práškové rtg mikrodifrakce byl určen typ II olovnato-cíničité žlutě použité v malbě; tento typ byl přitom průkazně doložen dosud jen v české malbě 14. století (např. Mistr Třeboňského oltáře) a v italské malbě 14.-16. století. Nikl je doprovodným prvkem v přírodních železitých pigmentech a byl nalezen v malbě i kresbě; lze přitom věrohodně doložit, že tato příměs indikuje zdroj pigmentu na lokalitě v Dolním Slezsku, která byla ve 14. století součástí Českého království a byla využívána především jako zdroj chryzoprasů – zelených polodrahokamů, hojně se nacházejících v českých klenotech a dekorativní výzdobě (kaple Sv. Václava ve Svatovítské katedrále, hrad Karlštejn). Nástěnné malby v Lidzbarku vykazují řadu podobností s deskovou malbou – podobají se v technice tempery, používání přírodní křídy v přípravné vrstvě nebo olovnatých pigmentů a organických laků v malbě. Mořena barvířská byla v tomto případě získávána metodou nepřímé extrakce z vláken vlny, která jsou v odebraných vzorcích dobře patrná.
Určení provenience jílových pigmentů
Švarcová, Silvie ; Bezdička, Petr ; Hradil, David ; Žižak, I.
Přínos rentgenových difrakčních technik pro materiálovou analýzu malířských děl lze spatřovat v několika směrech.

Viz též: podobná jména autorů
2 Švarcová, Šárka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.