Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,483 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.37 vteřin. 


Rotunda sv. Martina na Vyšehradě
Nechvátal, Bořivoj
Příspěvek pojednává o historii rotundy sv. Martina na Vyšehradě v Praze.

Přepravy nebezpečných látek na území České republiky
VANDAS, David
Téma diplomové práce "Přepravy nebezpečných látek na území České republiky" bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na silniční, železniční, lodní a leteckou přepravu nebezpečných látek a směsí. Tyto přepravy představují pro společnost možné riziko poškození života, zdraví, majetku nebo životního prostředí. Nebezpečné látky a směsi se v dnešní době převážejí ve velké míře a je předpoklad, že v budoucnosti bude objem přepravených nebezpečných látek a směsí narůstat. Pro zpracování této práce byly dány tři hypotézy: a) Právní předpisy Evropské unie a České republiky dostatečně řeší problematiku přeprav nebezpečných látek a směsí. b) Veřejnost má dostatečné informace o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. c) Osoby, které pracují v přepravě nebezpečných látek nebo směsí jsou dobře informovaní o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. Pro zjištění, zda právní předpisy dostatečně řeší problematiku přeprav nebezpečných látek a směsí bylo využito literárních zdrojů, které se touto problematikou zabývají, právních předpisů České republiky a Evropské unie a dalších mezinárodních dohod. Po zpracování těchto zdrojů bylo zjištěno, že mezinárodní, unijní a české právní předpisy nebo dohody, řeší tuto problematiku dostatečně a je dán důraz na sbližování právních předpisů všech přeprav. Implementace mezinárodních dohod a právních předpisů Evropské unie do právních předpisů České republiky probíhá v současnosti velmi rychle a bez závad. Při zjišťování informovanosti veřejnosti a informovanosti osob pracujících v přepravách nebezpečných látek a směsí pro diplomovou práci na téma "Přepravy nebezpečných látek a směsí na území České republiky" byl proveden kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum byl prováděn pomocí rozdaných dotazníků. Veřejnost zastupovali zaměstnanci krajských úřadů České republiky. Oběma skupinám byl předložen totožný dotazník. Výsledky dotazníkového průzkumu byly vyhodnoceny, procentuálně vyjádřeny a statisticky zpracovány. Pro statistické zpracování byl použit dvouvýběrový T-test, pro zjištění zda je rozdíl mezi zkoumanými skupinami statisticky významný. Osoby pracující v přepravách nebezpečných látek a směsí mají dostatečné informace, kdy toto bylo potvrzeno výsledky dotazníkového průzkumu. Provedeným statistickým zpracováním bylo zjištěno, že rozdíl mezi skupinami je statisticky významný, a tedy, že veřejnost nemá dostatečné informace ohledně přeprav nebezpečných látek a směsí. Vzhledem k výsledkům dotazníkového průzkumu, a hlavně nepotvrzením hypotézy b) - Veřejnost má dostatečné informace o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. V závěru práce je několik doporučení pro zlepšení informovanosti veřejnosti. Například v rámci výuky na základních a středních školách a učilištích, kde již tato výuka probíhá v rámci okruhu Ochrana člověka za mimořádných událostí. Tato výuka probíhá teprve od roku 2003. A proto starší ročníky veřejnosti nejsou s touto problematikou seznámeni a jejich seznámení by mělo proběhnout například mediální kampaní v rámci krátkých televizních spotů na veřejnoprávní televizní stanici nebo ve spotech, které již vytváří Samostatné oddělení BESIP, Ministerstva dopravy. Tyto spoty se nazývají Besipky. Práce shrnuje problematiku přepravy nebezpečných látek a směsí v silniční, železniční, lodní a letecké dopravě a je podpořena kvantitativním výzkumem dvou skupin respondentů. Výzkum ukázal, že neznalost veřejnosti může v případě nehody při přepravě nebezpečných látek a směsí, způsobit ztrátu na životech, zdraví, majetku nebo životního prostředí.

Teorie firmy v pojetí nové institucionální ekonomii s přihlédnutím ke stavu institucionálního prostředí v ČR
Vitík, Robert ; Sirůček, Pavel (vedoucí práce) ; Soukup, Jindřich (oponent) ; Žák, Milan (oponent) ; Mlčoch, Lubomír (oponent)
Dizertační práce rozpracovává teorii firmy na základě konceptu Teorie transakčních nákladů. Práce se zabývá zejména posledním vývojem teorie firmy rozpracované zástupci tzv. Nové institucionální ekonomie. Teorie se soustřeďuje na úlohu formálních a neformálních institucí. Hlavní úlohou institucí je ochrana vlastnických práv, vynucení uzavřených smluv, v širším smyslu klíčově ovlivňují charakter ekonomického prostředí, které usnadňuje ekonomickou aktivitu a poskytuje důležité informace jednotlivým účastníkům trhu. Instituce nás informují o možném ekonomickém chování a určují nám jeho základní omezení. V teoretické části práce nalezneme rozpracovaný základní teoretický model se specifickými lidskými aktivy, který vychází z teorie transakčních nákladů. Z modelu vyplývá, že transakce s vysoce specifickými aktivy budou internalizovány s daleko vyšší pravděpodobností, neboť firma dokáže lépe koordinovat takového aktivity než trh. Dochází k tomu i přesto, že specifičnost aktiv zvyšuje náklady například spojené s koordinací aktivit uvnitř firmy. Pokud vezmeme v potaz možnost, že hierarchické uspořádání, například vytvořením pravidel a interních postupů, zvyšuje efektivitu v porovnání s tržním uspořádáním, můžeme předchozí základní model modifikovat. Modifikovaný model založený na poznatcích teorie na bázi znalostí a schopností ukazuje, že specifičnost aktiv snižuje transakční náklady uvnitř firmy a naopak vede k rostoucím transakčním nákladům na trhu. Odpověď na první z formulovaných hypotéz najdeme v závěru teoretické části. Na základě předložených argumentů zastávám názor, že teorie na bázi znalostí a schopností je kompatibilní s původní teorií transakčních nákladů, oba přístupy tak společně dokáží odpovědět na širší okruh otázek. Praktická část dizertační práce je věnována kvalitě institucionálního prostředí v České republice. Institucionální prostředí je hodnoceno na základě posledních studií mezinárodních organizací jako Transparency International, Heritage Foundation, Kurtzman Group a zejména Světové banky. Za největší slabiny institucionálního prostředí můžeme považovat například množství administrativních kroků spojených se založením nové společnosti, složitost procedur spojených se stavebním povolením, nízká flexibilita zákonné úpravy pracovní doby zaměstnanců, administrativně a časově náročný daňový systém, přílišná délka soudních řízení, což vede k neefektivnímu vynucení smluvních ujednání a zejména k slabé ochraně vlastnických práv. Výsledkem jsou enormní transakční náklady na trhu. Takovéto transakční náklady negativně ovlivňují konkurenceschopnost jednotlivých společností a samozřejmě i celé České republiky.

Regulace účetnictví a daní v Mauricijské republice
Vyroubalová, Adéla ; Dvořák, Martin (vedoucí práce) ; Skálová, Jana (oponent)
Úvodní část bakalářské práce krátce pojednává o právních formách podnikání v Mauricijské republice. Poté je práce zaměřena na hlavní cíl, kterým je charakteristika účetní regulace v Mauricijské republice a přiblížení národní úpravy účetní regulace. Práce popisuje jednotlivé části Standardů účetního výkaznictví pro malé podniky vydaných Radou účetního výkaznictví Mauritia. Standardy účetního výkaznictví pro malé podniky jsou současně srovnávány s Mezinárodním standardem pro malé a střední podniky. Při porovnávání standardů jsou zdůrazněny výrazné shody nebo odlišnosti. Závěr práce je věnován daňovému systému Mauricijské republiky. Tato část se zabývá zejména konstrukčními prvky daně z příjmu právnických i fyzických osob.


Odhady vytěsnění nákladů mrtvé váhy z daňového úniku: firemní výzkum používající data z České republiky
Hanousek, Jan ; Palda, F.
Za předpokladu existence černé ekonomiky umožňují daně vznik nákladům mrtvé váhy plynoucím z vytěsnění efektivních výrobců neefektivními. Uvažujeme ekonomiku, ve které výrobcům plynou dva druhy nákladů: produkční náklady a daně.

Role kancléře v zahraniční politice Spolkové republiky Německo: Angela Merkelová
Farská, Kateřina ; Druláková, Radka (vedoucí práce) ; Dubský, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rolí kancléře v zahraniční politice z hlediska institucionálních možností, jaké mu německý politický systém nabízí a také z hlediska osobnosti kancléře - snaží se odpovědět na otázku, zda je možné v zahraničněpolitických pozicích kancléře identifikovat vliv jeho osobnosti. To vše zkoumá na příkladu současné kancléřky Angely Merkelové, která je v úřadu dostatečně dlouhou dobu pro provedení výzkumu a zároveň je v zahraničí uznávanou osobností. Práce dochází k závěru, že kancléř disponuje možnostmi přímého zasahování do zahraniční politiky a tyto možnosti využívá. Pomocí diskurzivní a obsahové analýzy projevů bylo možné identifikovat zahraničněpolitické preference kancléřky, které je možné spojit s její osobní životní zkušeností.

Utilization of unconventional biomass for energy production
Boumová, Markéta ; Kropáč, Jiří (oponent) ; Pavlas, Martin (vedoucí práce)
This Master's thesis deals with the unconventional biomasses used in the Czech Republic and Spain and their comparison. Initial chapters describe the need of use of unusual biomass, international projects, agreements, and legislations. The following ones consider unusual biomass from food industry of each country with the detailed explanation and comparison of the residues of the sunflower production process and olive production process. The final chapters include detailed comparisons between the biomass from the Czech Republic and Spain, from the perspective of the purchase prices, heating value, and moisture and ash content.

Analysis of drawing contributions from the Regional Operational Programme in the Košice Region 2007 - 2013
Hupka, Peter ; Kalábová, Markéta (vedoucí práce) ; Abrhám, Josef (oponent)
Regionální politika se stává jednou ze strategických priorit Evropské unie až s jejím postupným rozšířením. Hlavním nástrojem této politiky jsou dotace pro zaostalejší regiony. Tato práce má za cíl zhodnotit Regionální operační program v Košickém kraji v rámci programového období 2007 až 2013. Teoretickou částí autor popisuje proces formování Evropské unie, obecně charakterizuje eurofondy a specifikuje Slovenskou republiku a Košický kraj. Analytická část je věnována charakteristice samotného Regionálního operačního programu. Použitím metody porovnávání jsou hodnoceny jednotlivé prioritní osy operačního programu na základě úspěšnosti čerpání alokací. Pro objektivní zhodnocení byl porovnán i Košický kraj s ostatními kraji Slovenské republiky na úrovni prioritních os. Na základě analýzy autor zhodnotil Regionální operační program v Košickém kraji jako úspěšný s prostorem na zlepšení přizpůsobení alokací.