Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 700 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Jirásek dnes
Pešat, Zdeněk
Studie o českém spisovateli ve sborníku přednášek z literárně vědního semináře konaného 24. - 26. května 1996 v Hronově.


Těžba borové pryskyřice – historický přehled a možnosti budoucího využití
Bunda, Richard ; Štícha, Václav (vedoucí práce) ; Macků, Jan (oponent)
Těžba pryskyřice představuje dávno zapomenuté staré řemeslo, které bylo svého času jedno z nejžádanějších řemesel vůbec. Způsob tohoto živobytí byl namáhavý. Už jen kvůli tomu, že dělníkům nepřinášel velký zisk. Znalosti o tomto oboru byly nepostradatelné a každý, kdo se chtěl tímto řemeslem živit, musel složit zkoušku z odborné znalosti. Pryskyřice byla žádaná surovina v mnoha dalších různých pracovních odvětvích. Nalézala své uplatnění i ve zdravotnictví, neboť pryskyřice má kromě jiných vlastností své léčivé účinky, dokonce i dnes se s ní setkáváme ve zdravotnictví, ačkoli není pryskyřice používána v takovém rozsahu jako dříve. Z pryskyřice je možné připravovat i řadu léčivých produktů. Dnes je těžba označována za zaniklé řemeslo, ale stále existují obory, které vyžadují použití pryskyřice. Je proto možné, že zapomenuté řemeslo nezůstane zapomenutým navždy.

Literární teorie Umberta Eca a minimalistický narativ
Kuzmičová, Anežka ; Pokorný, Martin (oponent) ; Bílek, Petr (vedoucí práce)
Tento text je výsledkem setkání dvou témat, dvou otázek: a: Co je to minimalistický narativ? b: Jaké metodologické možnosti skýtají literárněsémiotické teorie Umberta Eca? Obě je třeba alespoň stručně zdůvodnit a upřesnit. Ad a: Pojem "minimalismus" je dnes v kruzích zabývajících se literaturou nadužíván, a ztrácí tak svůj smysl. Neexistuje pro něj definice. Názory na to, co všechno ještě je a co už není "minimalistické" vyprávění, se rozcházejí. Dokonce spolu ani nekomunikují. Nestřetávají se. Řečeno přesněji tedy "minimalismus" v běžném úzu není pojmem, nýbrž nadmíru nepřesným lidovým výrazem, po němž ti, kdo píší o literatuře, sahají v okamžiku slovní nouze. Za "minimalistický" dnes bývá označován kdejaký román - u žánru románu zůstaneme pro přehlednost až dokonce, neboť mi nejde o "minimalistický tvar" či "rozsah", nýbrž o "minimalistický narativ" -, který je nějak "redukován". V jakém ohledu a ve srovnání s čím je redukován, už většinou nikdo nevysvětluje. Následující stránky představují pokus učinit z výrazu pojem. Nebude mě zajímat, proč je narativ, který osobně považuji za minimalistický - román L'appareil-photo (1988) Jeana-Philippa Toussainta -, napsán zrovna tak, jak je napsán. Přesto budu ve svém čtení brát trvalý zřetel na literární historii. Bude mě zajímat, jak je napsán. Bude mě zajímat,...

Analýza výkonnosti procesorů IBM POWER8
Jelen, Jakub ; Kešner, Filip (oponent) ; Jaroš, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá systémem IBM Power8 v porovnání s dnes běžně používanými řešeními s procesory Intel Xeon. Výkonnost je vyhodnocována nejen na úrovni celého systému, ale také na úrovni jednotlivých vláken a jader a paměti. Různé metriky jsou demonstrovány na typických optimalizovaných algoritmech. Testovaný stroj Power8 disponuje extrémně rychlou pamětí poskytující rychlost až 145 GB/s mezi pamětí a procesorem, které se dnešní procesory Intel nevyrovnají. Výpočetní síla je pouze srovnatelná (Násobení matic) nebo slabší (N-body simulace, dělení, složitější algoritmy) v porovnání s aktuálním Intel Haswell-EP. Procesor IBM Power8 je dnes schopný konkurovat procesorům Intel a bude zajímavé sledovat následující generaci Power9 a jeho výkonnost v porovnání s aktuálními a budoucími procesory Intel.

Informace o tabáku, tabákových výrobcích a možnostech omezování jejich užívání
Petřík, Zbyněk ; Bártová, Jiřina (vedoucí práce)
Problematika užívání tabákových výrobků je v současnosti bezpochyby velmi aktuálním tématem celosvětově a zejména v Evropě jsme v posledních několika letech svědky zásadních proměn v legislativě řady zemí, týkající se kontroly tabáku. Ačkoliv dnešní situace nevznikla ze dne na den a "podhoubí" pro celospolečenskou změnu ve vnímání spotřeby tabáku se vlastně rodilo už od 50. let 20. stol., přeci jen v měřítku globálním jde o proměny relativně rychlé a tedy přinášející mnohdy značnou kontroverzi. Danou oblast veřejného zdravotnictví jsem si zvolil jako téma své diplomové práce z několika důvodů. Prvním z nich je můj dlouholetý zájem o problematiku závislostí obecně - již na střední škole jsem se věnoval v různě rozsáhlých pracích tomuto oboru. Dalším faktorem je jistě bližší vztah k otázce tabáku, pramenící z dlouhodobější spolupráce s Českou koalicí proti tabáku. Díky ní pracuji déle než 2 roky jako konzultant na Lince pro odvykání kouření a účastním se i několika dalších projektů tohoto sdružení (např. preventivních programů pro žáky základních škol nebo podpůrných akcí pro zaměstnance nekuřáckých podniků). V neposlední řadě hrál svou roli i jednoduchý fakt, že kouření je dnes nejvýznamnější preventabilní příčinou předčasných úmrtí a z medicínského hlediska má tedy tento fenomén zvláštní postavení a přesto...

Perfúzní scintigrafie mozku v diferenciální diagnostice demencí
Černáková, Petra ; Lang, Otto (vedoucí práce)
Téma diplomové práce, jejíž zpracování a obhajoba probíhají v rámci výuky preventivního lékařství v šestém ročníku, jsme si volili na začátku ročníku pátého, aniž bychom si v té době uměli představit, čím vším se prevence může zabývat a jak zajímavé otázky může řešit. Řada z nás, mě nevyjímaje, si prevenci v té době představovala jako nezajímavou lékařskou disciplínu a to vedlo k mému rozhodnutí zvolit si za každou cenu klinické téma přesto, že jejich výběr byl značně omezený. Dnes, po absolvování výuky preventivního lékařství, můžu s klidným svědomím říci, že tento obor mě zaujal a že já i řada mých spolužáků jsme změnili názor a pokud bych si volila téma dnes, nebála bych se ujmout se některého z preventivně zaměřených témat. Proč jsem si ale zvolila téma Perfúzní scintigrafie mozku v diferenciální diagnostice demencí, které zní strašlivě nejen pro řadu laiků, ale také pro některé mé spolužáky? Vedlo mě k tomu hned několik pohnutek, jednak skutečnost, že se mi líbí neurologie a vážně uvažuji o budoucí kariéře neurologa, dále pak to, že na rozdíl od řady mých vrstevníků nemám odpor ke starým lidem a mám osobní zkušenost s dementním pacientem ve vlastní rodině a v neposlední řadě mé v té době naprosto minimální znalosti z oblasti nukleární medicíny, které jsem doufala, že si v rámci zpracovávání diplomové...

Zkušenosti dospívajících dětí se sextingem.
MILTNEROVÁ, Kristýna
Tato práce se věnuje problematice sextingu, která je v posledních letech rozšířená především mezi dospívajícími dětmi. Teoretická část práce je rozdělena na čtyři dílčí kapitoly. První kapitola je věnována internetu, neboť právě tato komunikační cesta je hojně využívanou k rozesílání sextingových fotografií. V kapitole 1.1 Internet nalezneme několik úvodních slov o tom, co to internet vůbec je, na jakém principu funguje, a především jaká nebezpečí na uživatele tohoto média číhají, pokud si nedají pozor na to, jak nakládají s osobními informace. Druhá část práce se zaměřuje na samotný fenomén sexting. Ta nám poskytuje možnost dozvědět se o něm základní informace a především si uvědomit, že se nejedná pouze o rozesílání sexuálních fotografíí, a že toto chování s sebou často přináší i negativní zkušenosti, které mohou individuálně ovlivnit psychiku každého jedince. Práce je rovněž zaměřena na kyberšikanu a kybersex, které mají k problematice sextingu velmi blízko. Třetí kapitola se zabývá sextingem a dětskou pornografií. V této části jsou shrnuta nejdůležitější fakta ohledně dětské pornografie a především jsem se zde zaměřila na to, abych ukázala, že sexting může být v několika ohledech synonymem pro distribuci dětské pornografie. Cílem samotné práce je zjistit, zda se dospívající děti již někdy setkaly s termínem sexting, vědí, co tento pojem znamená a zda mají se sextingem nějaké zkušenosti. Samotný výzkum využil kvalitativní strategii, metody dotazování a techniky polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo devět dětí, které byly z několika měst České republiky a pro jejich výběr jsem zvolila techniku neempirického výběru snow-ball. První část rozhovoru se zabývá vlastnictvím mobilního telefonu a osobního účtu na některé sociální síti. Tyto údaje jsou pro výzkum v této oblasti důležité, protože mobilní telefon a internet, resp. sociální sítě jsou nejhojněji využívanými prostředky moderní komunikace, které slouží pro rozesílání fotografií. Druhá část rozhovoru se zabývá základními otázkami ohledně sextingu, tedy tím, zda děti tento pojem znají a zda děti vnímají nějaká rizika, která by mohla z tohoto chování pramenit. Třetí část rozhovoru se věnuje již samotným zkušenostem se sextingem. Snažila jsem se zjistit, zda mají děti se sextingem osobní zkušenosti a v případě, že jej samy neprovozují, jaký názor mají na ty, kteří aktivně sextují. Z celkového shrnutí vyplývá, že děti dnes vědí, co to sexting je, i když ho často neznají právě pod tímto pojmem a aktivně jej provozují. Z výzkumu, který jsem prováděla, také plyne, že děti používají k focení sexuálních snímků právě mobilní telefon, prostřednictvím kterého snímky také nahrávají na sociální sítě, nejčastěji potom na Facebook. Samy děti, které sexting provozují, rizika neznají anebo si je neuvědomují a dále fotografie posílají. Děti, které sexting neprovozují, si rizik vědomy jsou, a nehodlají se do takového chování nikterak zapojovat. Svou prací bych ráda aktivně přispěla k rozšíření znalostí veřejnosti o tomto jevu a především bych ráda apelovala na rodiče, ale i vyučující a další dospělé osoby, aby tento jev nebrali na lehkou váhu a věnovali se dětem, které se nacházejí v období dospívání natolik, aby nikdy nemuseli řešit následky, které může nerozmyšlené odeslání sexuální fotografie způsobit.

Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění
HOUSKOVÁ, Marcela
Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění. Metoda nese název podle svého autora fyzika Moshého Feldenkraise, který začal svůj koncept rozvíjet na základě vlastního zranění již během 2. světové války. Feldenkraisova metoda somatického vzdělání je přístup využívající procesu učení prostřednictvím pohybu. Vychází z předpokladů, že lidská bytost má 4 základní složky: pocity, myšlení, smyslové vnímání a pohyb, jenž jsou přítomny během každé lidské akce a které se navzájem ovlivňují, z čehož vyplývá, že ovlivněním jedné složky dojde ke změně i ve zbylých složkách. Metoda má dva základní přístupy: skupinové lekce Pohybem k sebeuvědomění a Funkční integraci Bolesti zad se již dnes řadí mezi tzv. ?civilizační choroby?, což je z velké části dáno dnešním životním stylem - sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu, díky němuž si člověk vytvoří mnoho vadných stereotypů pohybu, jenž později vedou ke vzniku bolesti. Páteř a celkově záda, na které je kladen největší nárok z hlediska udržení postury vůči gravitaci, většinou postihuje chronická bolest nejdříve. Uvádí se, že bolesti zad jsou v současnosti nejčastější příčinou pracovní neschopnosti. Práce je strukturován do dvou hlavních částí. Teoretický oddíl je věnován převážně Feldenkraisově metodě. V úvodu přibližuji samotného autora stručným životopisem ozřejmujícím proces vzniku jeho konceptu. Dále zde popisuji principy a základní prvky metody jako jsou: uvědomování, somatognozie, organické učení. Následují kapitoly zahrnující indikace a kontraindikace, možnosti a průběh vzdělávání v oblasti Feldenkraisovy metody. V další části informuji o dvou základních metodách výuky, což jsou skupinová forma ?Pohybem k sebeuvědomění? a individuální ?Funkční integrace?, kde porovnávám první jmenovanou s konvenčním způsobem cvičení, funkční integraci srovnávám s klasickými manuálními technikami. V poslední části věnované Feldenkraisově metodě se snažím nastínit možnost využití Feldenkraisovy metody v léčbě chronické bolesti. Následující kapitola teoretické části je věnována fenoménu bolesti. V poslední části shrnuji nejčastější příčiny a důsledky bolestí zad a jejich schématické dělení. Praktická část obsahuje cíle práce, popis metodiky, charakteristiku výzkumného souboru a výsledky výzkumu, které jsou zpracovány formou kazuistik. zad. Pro zpracování a sběr dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, pro který byly vybrány 2 pacientky s bolestmi v oblasti krční respektive bederní páteře. U pacientek byla odebrána anamnéza a provedeno základní fyzioterapeutické vyšetření, jež je zaznamenáno ve vstupním a výstupním kineziologickém rozboru. Vzhledem k malému testovacímu souboru nelze dělat jednoznačné závěry, avšak zastávám názor, že Feldenkraisova metoda by se mohla stát součástí terapie při léčbě chronické bolesti, neboť obě pacientky po cvičení subjektivně zaregistrovaly zlepšení, které je patrné i z objektivního vyšetření, které je zaznamenáno ve výstupním kineziologickém rozboru. U obou žen došlo k výraznému zlepšení vnímání a uvědomování si vlastního těla a práce s ním, což je patrné na zlepšení dechového stereotypu a zvládnutí lokalizovaného dýchání, které dříve pro obě pacientky představovalo velký problém. Dalším zlepšením bylo i zvětšení pohyblivosti páteře a především snížení bolesti zad, které nastalo u obou pacientek. Důležitým ukazatelem efektivity metody je jistě i zlepšení psychického stavu.

Mediální výchova v mateřské škole
PAPEŽOVÁ, Petra
Moderní společnost dnes hojně využívá média, moderní prostředek komunikace. Řada z nás si svůj každodenní život bez nich nedovede představit. Obklopují nás, neustále nám podsouvají různé informace. Trávíme s médii každý den spoustu času a mnohdy si ani neuvědomujeme, jaká rizika nám a ostatním hrozí. Média dokáží manipulovat s lidmi, aniž by si to lidé uvědomovali. Ovlivňují jejich názory, chování a myšlení. Média se stala součástí života dětí. Děti a mládež patří k nejohroženějším skupinám, které jsou nejsnadněji ovlivňovány. Děti a mládež si nedokážou uvědomovat vliv médií na své chování. Odborníci upozorňují na vliv médií chování, ale také na vývoj osobnosti. Již děti v předškolním věku se často setkávají s médii. A nejsou vývojově dostatečně vyzrálé, aby se samy bez pomoci uměly vypořádat s nástrahami číhající v médiích. Proto je třeba je naučit správně pracovat s médii a účelně využívat informace, které jim poskytnou. Důležitost mediální výchovy tkví v tom, že jsou-li děti vystavovány vlivu médií. Vliv může být tak velký, že u nich může vzniknout poruchy chování. Média krom chování ovlivňují také postoje, názory a pohledu na svět. Pokud již dojde k poruše v chovaní je nutné, aby s dětmi začal pracovat tým odborníků. Těmito problémy se zabývá speciálně pedagogický obor etopedie. Ta se nezabývá pouze výchovou a vzděláním dětí s poruchami chování, ale také pátrá po příčině, díky které porucha vzniká. Etopedie nepracuje s dítětem sama, na pomoc si přizve ostatní vědní obory jako je psychologie, speciální pedagogika, patopsychologie a mnohé další.