|
Přínos vybraných metod dramatické výchovy pro rozvoj klíčových kompetencí dětí
OŠMEROVÁ KOUBOVÁ, Lenka
Diplomová práce je rozdělena do několika kapitol. Prostřednictvím první až třetí kapitoly je možné seznámit se s pojmy dramatická výchova, metody dramatické výchovy, divadlo, klíčové kompetence. Nechybí rovněž komparace požadovaných výstupů v oblasti klíčových kompetencí a cílů dramatické výchovy. Čtvrtou kapitolu tvoří vlastní výzkumné šetření, které se vztahuje ke stanovenému výzkumnému problému, a to přínosu vybraných metod dramatické výchovy pro rozvoj klíčových kompetencí dětí.
|
|
Prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy.
Robovská, Nikola ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy. Její teoretická část je odborným podkladem, z nějž vychází celá praktická část. Umožňuje hlubší náhled do problematiky šikany. Skrze ni se můžeme dozvědět, co pojem šikana znamená. Jaké jsou její hlavní rysy a formy, abychom ji mohli lépe odhalit. Kdo šikanu tvoří, kdo tedy je jejím hlavním aktérem. Co vede člověka k šikanování, jaké jsou její hlavní příčiny. S čímž souvisí i následky šikany. Dále se teoretická část věnuje vyšetřování, prevenci šikany a nesmíme opomenout kapitolu, která nám přibližuje prostředí dramatické výchovy, neboť právě o ni se opírá praktická část. Těžištěm praktické části je tvorba projektu, který je zacílen na realizaci strukturovaného dramatu, které se věnuje prevenci šikany pomocí metod dramatické výchovy. Součástí praktické části je i dotazník, který představuje pohled učitelů na užití metod dramatické výchovy jako účinné prevence šikany. Můžeme se dozvědět jaká úskalí, ale i výhody projekt přináší a jak vypadal průběh jeho realizace. KLÍČOVÁ SLOVA šikana, prevence, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, třídní učitel, školní třída
|
| |
| |
|
Vybraná témata ze vzdělávací oblasti člověk a jeho svět zpracována s použitím metod a technik dramatické výchovy
Rusiňáková, Nikola ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
1 Abstrakt: Diplomová práce nese název "Vybraná témata ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět zpracována s použitím metod a technik dramatické výchovy." Teoretická část se zabývá dramatickou výchovou, jejími cíli, obsahem, principy, formou, metodami a technikami, plánováním, ale také tím, jaký by měl být učitel dramatické výchovy, jaká jsou specifika dětí mladšího školního věku, hodnocením v dramatické výchově a samozrějmě také vzdělávací oblastí RVP ZV Člověk a jeho svět. Praktická část obsahuje metodickou složku, která obsahuje jednotlivé scénáře lekcí. Jsou zde popsány metody dramatické výchovy použité v jednotlivých lekcích. V praktické části se dále zabývám stanovenými cíli, jejich ověření v praxi a vyslovení závěrů vycházejících z realizace praktické části. V navržených lekcích jsem použila vybrané metody a techniky strukturovaného dramatu a průpravné hry a cvičení. Zjistila jsem, že metodami a technikami dramatické výchovy lze zpracovat velmi odlišná témata ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, neboť jsem navrhla různá témata z této vzdělávací oblasti a ověřila jsem je v praxi.
|
|
Dramatická výchova a její využití v mateřských školách
SVATOŠOVÁ, Lucie
Tato práce se zabývá dramatickou výchovou a jejím využitím v mateřských školách. Ve své práci se zaměřuji na metody dramatické výchovy, na metodu improvizace. Dále ve své práci zjišťuji, zda má věk dětí vliv na improvizaci a zda jsou všechny vybrané metody dramatické výchovy vhodné pro všechny věkové skupiny v předškolním vzdělávání. V neposlední řadě se zabývám tím, jakým způsobem lze v mateřských školách poskytovat prostor pro improvizaci. V práci využívám metodu zúčastněného pozorování a metodu polostrukturovaného rozhovoru.
|
|
Metody dramatické výchovy a jejich použití u dětí mladšího školního věku
RANFTLOVÁ, Tereza
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce charakterizuje mladší školní věk, tělesný a emocionální vývoj s ním spojený. Zabývá se dramatickou výchovou, klasifikací jejích metod a uvádí některé z dalších metod dramatické výchovy. Seznamuje s pojmem lekce, s jejím plánováním a uspořádáním. Popisuje pojmy výtvarná výchova, rozvoj intelektuálních schopností dítěte ve výtvarné výchově, vývoj výtvarného projevu u dětí mladšího školního věku. Vymezuje barvu ve výtvarné výchově, základní barvy a popisuje práci s barvou. Definuje pojem zdraví, pohybovou aktivitu, pitný režim, sociální zdraví, duševní hygienu a ekologii. Tato část práce čerpá z odborné literatury a využívá teoretických poznatků o této problematice. Praktická část se zaměřuje na projekt s využitím metod dramatické výchovy a přesahem do výchovy ke zdraví, praktikovaný s dětmi mladšího školního věku. Klade si za úkol probudit zájem o spontánní pohybové aktivity dětí, podpořit jejich fantazii, probudit nadšení pro herní činnost a motivovat je k dalším samostatným a kolektivním aktivitám ve škole i v přírodě. Vytváří prostor pro cvičení empatie ve skupině, pro rozvoj kreativity, komunikace a sebevyjádření dětí.
|
|
Využití dramatické výchovy ve volnočasovém zařízení SDH Dobřejovice
OŠMEROVÁ KOUBOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Prostřednictvím obsahu teoretické části je možné seznámit se s pojmy dramatická výchova, divadlo, projekt. Nechybí rovněž posouzení společných a rozdílných znaků divadla a dramatické výchovy. Praktickou část tvoří projekt divadelní představení hrané dětmi ve volnočasovém zařízení. Projekt je popsán detailně od jeho nácviku po realizaci. Ve vztahu k projektu jsou zmíněny metody dramatické výchovy, jichž bylo ze strany účastníků využito. Závěr práce je věnován reflexi a komparaci stanovených cílů s cíli dosaženými.
|
| |
|
Příprava a realizace literární předlohy a její využití při práci s dětským kolektivem (s využitím dramatické výchovy)
ZÁBILKOVÁ, Zdeňka
Práce je zaměřena na vliv umění, zejména vliv divadla a dramatického umění na emocionální a intelektuální rozvoj dětské psychiky, a popisuje, jak divadlo seznamuje zábavnou formou děti se světem, ve kterém žijí, učí je vnímat krásu literárních odkazů minulosti i získávat přehled o literatuře současnosti. Dále zkoumá význam dramatické výchovy, která formou hry a improvizace přijatelným způsobem rozvíjí dětské dovednosti jazykové a pohybové a učí je dovednosti mezilidské komunikace. Také je v ní rozebírán konkrétní příklad této moderní formy výchovy s použitím dramatu, kdy vedoucí skupiny (učitel) zvolí pro skupinu atraktivní nebo vysoce aktuální téma a děti pak rozvíjejí příběh, ve kterém se dívají na problém z různých úhlů, zamýšlejí se nad důsledky různých činů, a hledají optimální řešení problému, což rozvíjí jejich sociální inteligenci.
|