Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přímá volba hlavy státu a její dopad na ústavní vztahy
Tylová, Tereza ; Janstová, Kateřina (vedoucí práce) ; Hřebejk, Jiří (oponent)
Téma diplomové práce "Přímá volba hlavu státu a její dopad na ústavní vztahy" bylo vybráno autorem z důvodu jeho aktuálnosti. Cílem práce je poskytnou co nejkomplexnější pohled na právní úpravu volby prezidenta republiky, shrnout teoretická východiska, analyzovat legislativní postup a pokusit se přiblížit takovou to změnu ústavního zákona občanům, kteří nejsou dostatečně informováni. Dále snaha přiblížit čtenářům vznik a zavedení přímé volby prezidenta spolu se způsobem jeho volby podle nové právní úpravy, zejména ústavního zákona č. 71/2012 Sb. a zákona č. 275/2012 Sb. Práce se skládá z devíti kapitol. První kapitola seznamuje čtenáře v šesti podkapitolách od ČSR, přes totalitu k České republice, stručně s historickými prezidenty. Druhá kapitola obsahuje argumenty pro a proti zavedení přímé volby prezidenta republiky, které nejsou jen názory momentálními, ale poukazují na dlouhodobé diskuze na toto téma. Třetí kapitola se zabývá vývojem vzniku přímé volby. Jsou zde popsány stručně dokumenty, které navrhovaly změnu volby prezidenta, ale žádný nebyl přijat. Čtvrtá kapitola práce je zaměřená na legislativní proces schválení přímé volby. První podkapitola poukazuje na jednání před vznikem návrhu zákona a na diskuze mezi koaliční vládou a opozicí o správném návrhu. Ve druhé podkapitole je obsažen celý...
Přímá volba prezidenta ČR
Vyšínová, Barbora ; Janstová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kudrna, Jan (oponent)
Téma diplomové práce "P ímá volba prezidenta eské republiky" autor zvolil s ohledem na aktuálnost tohoto tématu. Dalo se o ekávat, že b hem zpracování práce dojde jak k p ijetí provád cího zákona, tak i k samotné první p ímé volb prezidenta republiky. Cílem práce je poskytnout co nejkomplexn jší pohled na právní úpravu volby hlavy státu, shrnout teoretická východiska, provést analýzu pr hu legislativního procesu a pokusit se o navržení možných zm n. Práce je rozd lena do p ti kapitol. Kapitola první popisuje obecn pojem "hlava státu" a zam uje se na zp sob její volby v republikách. Ve druhé kapitole se autor rámcov v nuje postavení a pravomocím prezidenta dle Ústavy R. T etí kapitola se zabývá historickým vývojem právní úpravy volby prezidenta republiky. V našich podmínkách m la historickou tradici volba parlamentní, z tohoto d vodu autor provádí analýzu volby prezidenta v jednotlivých ústavách od roku 1918. tvrtá kapitola je rozd lena do t í ástí a obsahuje jednotlivé návrhy ústavních zákon zavád jících p ímou volbu. V první podkapitole jsou uvedeny návrhy ústavních zákon , které byly p edloženy p ed vznikem Ústavy R. Druhá podkapitola se zabývá návrhy ústavních zákon vyskytujících se po roce 2001 a v záv ru této kapitoly autor p edstavuje všechny argumenty pro a proti zavedení p ímé volby...
Volba prezidenta ČR z hlediska financování volební kampaně
Maličovský, Filip ; Civínová, Denisa (vedoucí práce) ; Světlíková, Daniela (oponent)
Obsahem práce je zjistit efektivitu vynaložených nákladů na funkci prezidenta v rámci jeho přímé volby v porovnání k počtu získaných hlasů a posoudit do jaké míry jednotliví kandidáti dodrželi během celého volebního procesu podmínky financování stanovené právními předpisy. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy, jsou zde zmíněny zákony, kterými je upraven právní rámec financování volby prezidenta republiky a rovněž je uvedeno, jaké jsou podmínky pro prezidentské volby v některých evropských státech. V praktické části je popsán průběh a výsledky prezidentských voleb v roce 2013, tedy prvních přímých prezidentských voleb v ČR a jejich financování. V závěru práce je provedeno porovnání financování jednotlivých kandidátů, zhodnocení systému financování a návrhy na zlepšení. Výsledkem práce je zjištění, že výše vynaložených nákladů není v přímé závislosti na počtu získaných hlasů a zároveň jsou uvedeny nedostatky související s dodržováním legislativního rámce volebního procesu.
Přímá volba hlavy státu a její vliv na ústavní vztahy
Křikava, Vojtěch ; Kudrna, Jan (vedoucí práce) ; Janstová, Kateřina (oponent)
Téma diplomové práce "Přímá volba hlavy státu a její vliv na ústavní vztahy" autor zvolil s ohledem na neustávající veřejnou diskusi, která na toto téma V České republice probíhá. Druhým důvodem je pak skutečnost, že i přes blížící se konec funkčního období současné hlavy českého státu stále není zřejmé, jakým způsobem bude vybírán její nástupce. Diplomová práce zkoumá případnou vhodnost či nevhodnost zavedení přímé volby hlavy státu v České republice a její možnou podobu. Cílem však není odpovědět na otázku "Přímá volba ano, či ne?", ale spíše odborně přispět do celospolečenské diskuse o tomto tématu a usměrnit ji. Samotné zavedení přímé volby, bez dalších změn Ústavy České republiky, by totiž, dle autorova mínění, nebylo zcela vhodným krokem. Autorovým cílem bylo přinést komplexní ucelený materiál obsahující, pokud možno, všechny aspekty dané problematiky. Bez širší znalosti teoretických konceptů, zahraničních příkladů, historického vývoje, ale i současně platné právní úpravy způsobu volby prezidenta republiky i jeho pravomocí a povinností, není totiž možné vést relevantní debatu o možných ústavních změnách v tomto smyslu. Práce se člení do šesti kapitol, z nichž první pojednává o významu a historii pojmu "hlava státu" jak jej vykládá odborná literatura. Tato kapitola tak buduje teoretické...
Prezident České republiky
Herc, Tomáš ; Pavlíček, Václav (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent) ; Jičínský, Zdeněk (oponent)
Pro parlamentní formu vlády je typické, že v ní má hlava státu postavení orgánu sui genesis, jehož úlohou je především reprezentovat stát jako celek a být garantem řádného fungování jí předvídaných demokratických procesů v rámci organizace státní moci. Samotná však stojí mimo soutěž politických sil ve státě, není ze své funkce politicky odpovědna a s výjimkou velezrady nebo jiného deliktu obdobné intenzity jí nelze ani stíhat. Obecná působnost v oblasti moci výkonné zas náleží vládě, která politicky odpovídá parlamentu, jehož hlasováním může být vždy dosaženo jejího odstoupení. Tato její odpovědnost se přitom vztahuje i na akty hlavy státu, neboť ty ke své platnosti vyžadují její souhlas ve formě kontrasignace. Postavení prezidenta republiky v ústavním systému České republiky uvedený obecný rámec přesahuje, neboť jeho pravomoci, jejichž výkon v některých případech dokonce nepodléhá souhlasu vlády nebo jiného ústavního orgánu, mu umožňují aktivnější účast na přijímání politických rozhodnutí. Otázka, zda takovéto postavení je slučitelné s jeho neodpovědností, však zůstává dosud předmětem veřejné diskuse, aniž by na jejím řešení byla obecná shoda. Základním problémem v této souvislosti zůstává samotný vztah prezidenta republiky k vládě, a to konkrétně otázka, zda může při výkonu těch svých pravomocí,...
Prezident republiky jako součást moci výkonné
Vosáhlo, Jakub ; Janstová, Kateřina (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Práce se zabývá institutem prezidenta republiky. Popisuje specifika této ústavní funkce na pomezí hlavy státu a exekutivního orgánu. Dle zadání zkoumá jeho vztah k výkonné moci. To obnáší analýzu jeho ústavních pravomocí, jimiž může do sféry exekutivy zasahovat. Práce se však zabývá i dalšími, často opomíjenými, aspekty, ovlivňující jeho postavení a sílu v rámci ústavního systému. Nezbytnou součástí této analýzy je rozbor ústavní pozice prezidenta republiky, vycházející z parlamentního charakteru českého ústavního systému a pravomocí, jimž je prezident republiky v tomto systému nadán. K této analýze je pozice prezidenta ČR srovnána s pozicemi jiných prezidentů parlamentních a poloprezidentských republik. Při analýze pozice prezidenta republiky však není možné opomenout specifický fenomén prezidentského úřadu v České republice. Prezident ČR (resp. dříve Československa) je tradičně nadán nepříliš širokým katalogem ústavních pravomocí, ovšem zároveň disponuje silnou autoritou veřejnosti, která mu dává značný neformální vliv. K analýze tohoto fenoménu se práce zabývá historickým vývojem prezidentského úřadu, a to z hlediska ústavního zakotvení i praxe. Rozebírá působení prezidentů republiky ve všech obdobích moderní československé a české státnosti. Vývoj prezidentské funkce po přijetí současné ústavní úpravy...
Institut prezidenta republiky v právním řádu České republiky z hlediska jeho volby
Huptychová, Natálie ; Civínová, Denisa (vedoucí práce) ; Cvik, Eva Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na institut prezidenta republiky, a to především z hlediska jeho volby. V první části se zaměřuje na institut prezidenta v Ústavě České republiky, a na volbu prezidenta republiky. V praktické části se práce zaměřuje konkrétně na první přímou volbu prezidenta republiky v České republice, která proběhla v roce 2013. Zjišťuje informace o kandidátech, kteří v roce 2013 kandidovali, o jejich nominaci, průběhu kampaní, financování kampaní, a kontrole financování těchto kampaní. Na základě zjištěných informací pak vyhodnocuje kampaně kandidátů, a porovnává zjištěné informace s teoretickými východisky z teoretické části práce, a zkoumá, zdali průběh přímé volby prezidenta v roce 2013 probíhal v souladu s platnými právními předpisy České republiky.
Amnestie prezidenta České republiky a její důsledky
SUFČÁK, David
Bakalářská práce na téma Amnestie prezidenta České republiky a její důsledky podrobně rozebírá institut amnestie, tedy hromadné milosti. Jedná se o čistě teoretickou práci. Práce je rozdělena na dvě části. První část zkoumá amnestii z obecného hlediska. Mezi okruhy patří např. základní charakteristika, historie, rozdíl mezi amnestií a individuální milostí, jednotlivé formy aplikace, mediální pohled, právní úprava u nás a dále komparace s právní úpravou v cizích zemích. Druhá část se konkrétně zaobírá rozporuplnou amnestií Václava Klause z roku 2013. Jedná se o praktickou ukázku užití amnestie prezidentem České republiky v našem právním prostředí. Amnestie 2013 je v této části zachycena z několika úhlů pohledu. Širokou veřejností kritizovaný rozsah amnestie je podroben analýze včetně jeho jednotlivých článků a palčivých otázek. S rozsahem se rovněž pojí aplikační problematika, která je detailně rozebrána s ohledem na jednotlivé aplikované formy amnestie. Práce se rovněž zmiňuje o dopadech na Vězeňskou službu ČR, Úřady práce ČR či Probační a mediační službu ČR. Dále je zde nastíněna reakce několika složek společnosti (odsouzení, poškození, odborná veřejnost a laická veřejnost). S otázkou amnestovaných se v dalším bodě práce úzce pojí i jejich resocializace. Následně je pak řešena kontrasignace premiéra Petra Nečase, s jehož rolí vyvstalo několik otázek o úloze kontrasignace v naší právní úpravě. Závěr práce řeší možné budoucí změny institutu amnestie z ústavního hlediska vzhledem k problémům, které se objevily s poslední vyhlášenou amnestií na našem území.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.