National Repository of Grey Literature 114 records found  beginprevious105 - 114  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Výzkum v oblasti odpadů jako náhrady primárních surovinových zdrojů
Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta, Katedra biologie ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Hornicko-geologická fakulta ; Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most ; Výzkumný ústav vodohospodářský T.G. Masaryka, v.v.i., pobočka Ostrava ; Sezima, Tomáš
Stručné shrnutí výsledků projektu. Projekt řeší využití odpadů (zejména kalů z ČOV) k výrobě alternativních paliv. Výzkum je členěn do pěti oblastí: 1. Výzkum možností využití odpadů jako surovinových a energetických zdrojů - Rešerše, Přehled vybraných druhů odpadů, produkce a nakládání s vybranými druhy odpadů za období 2005 - 2007, produkce tuhých alternativních paliv v roce 2008, vývoj produkce v letech 2005 - 2008, Změny v legislativě České republiky v oblasti výroby a využívání alternativních paliv, Charakteristika odpadů vhodných pro výrobu TAP, přehled produkce a jakostní parametry čistírenských kalů v povodí Odry za rok 2008. 2A Výzkum snižování nebezpečných vlastností odpadů biotechnologickými postupy - Biodegradace kalů z ÚČOV Ostrava, Biodegradace znečištěných půd a kalů, Biodegradační technologie, Mikrobiální společenstva v biodegradacích, charakteristika použitých mikroorganismů. 2B Výzkum snižování nebezpečných vlastností odpadů - Problematika úpravy či předúpravy matrice vybraných odpadů s využitím působení fyzikálně či fyzikálně-chemických jevů. 3. Výzkum odpadů vhodných k výrobě alternativních paliv - legislativní rámec problematiky směsných (alternativních) paliv, Výběr vhodných palivových složek směsného paliva a jejich kvalitativní charakteristiky, Experimentální práce. 4. Hodnocení čistírenského kalu vybranými testy toxicity - Použití kontaktního testu akutní toxicity na žížalách Eisena foetida a na semenech Sinapis alba. Vliv kontaminantů čistírenských kalů na úroveň inhibice produkce enzymu acetylcholinesterázy u exponovaných žížal. 5. Koordinace a řízení prací, syntéza získaných výsledků a jejich prezentace - informace o postupu řešení projektu.
Výzkum v oblasti odpadů jako náhrady primárních surovinových zdrojů
Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta, Katedra biologie ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Hornicko-geologická fakulta ; Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most ; Výzkumný ústav vodohospodářský T.G. Masaryka, v.v.i., pobočka Ostrava ; Sezimová, Hana ; Badurová, Jana ; Truxová, Ivana ; Soldán, Přemysl ; Valeš, Josef ; Fečko, Peter ; Sikora, Eugen ; Kořínek, Robert ; Sezima, Tomáš
Projekt řeší využití odpadů (zejména kalů z ČOV) k výrobě alternativních paliv. Výzkum je členěn do pěti oblastí: 1. Výzkum možností využití odpadů jako surovinových a energetických zdrojů. 2A Výzkum snižování nebezpečných vlastností odpadů biotechnologickými postupy - Biodegradace kalů z ÚČOV Ostrava, Biodegradace znečištěných půd a kalů, Biodegradační technologie, Mikrobiální společenstva v biodegradacích, charakteristika použitých mikroorganismů. 2B Výzkum snižování nebezpečných vlastností odpadů fyzikálními a chemickými postupy - Problematika úpravy či předúpravy matrice vybraných odpadů s využitím působení fyzikálně či fyzikálně-chemických jevů. 3. Výzkum odpadů vhodných k výrobě alternativních paliv - legislativní rámec problematiky směsných (alternativních) paliv, Výběr vhodných palivových složek směsného paliva a jejich kvalitativní charakteristiky, Experimentální práce. 4. Výzkum a aplikace kombinovaných analytických metod (chemicko - toxikologických) pro sledování nebezpečných vlastností odpadů v procesu úpravy odpadů a materiálového či energetického využití. 5. Koordinace a řízení prací, syntéza získaných výsledků a jejich prezentace - informace o postupu řešení projektu.
Prices of fuel and their regional deviations
Tampier, Filip ; Zeman, Jiří (advisor) ; Filipová, Alena (referee)
This bachelor thesis describes the fuel market in the Czech Republic and factors influencing the end price of fuel, sold on the market. In the research part, it examines the magnitude of long-term price deviations of fuel in different regions of Czech Republic and strives to discover their causes. The data needed to analyze these price deviations and their causes all comes from public online sources of both public and private institutions. Regression analysis on 5 % significance level is used for modeling. The analysis consists of two models, where the first one analyses statistical significance of regional price deviations using backward elimination method and the second one analyses the influence of chosen regional indicators on these price deviations. The results have shown, that in the long term, the price of gasoline and diesel differs from normal in seven and ten regions respectively. It was further proven with 95 % certainty, that 85 % of regional gasoline price deviations can be explained by seven regional indicators. However the model hasn't found any dependence between regional indicators and diesel price deviations.
Silniční přeprava pohonných látek
Skopalová, Lenka ; Novák, Radek (advisor) ; Mervart, Michal (referee)
The thesis is concerned with road transportation of fuel. In theoretical part there are described the legal clauses that are related to this issue. The most detailed regulations can be found in the European Agreement on the International Carriage of Dangerous Goods by Road (so called Agreement ADR). Hence the biggest part of the theoretical section is devoted to these regulations. Instructions for transportation of diesel and petrol have been chosen from this international agreement and explained. Practical part deals with particular carrier of fuel - company Petrotrans s.r.o. Standard of service is compared according to several different customers, established demands on safety of fuel transportation are decribed and security of consumption tax in international fuel transportation is analysed.
Optimization of logistics of fuel distribution.
MACHOVSKÝ, Martin
The aim of this thesis is to analyze the distribution chain of dangerous substances classified in groups assortment of fuel, with a focus on the optimization and detection of any deficiencies, which are formulated proposals for the optimization of logistics of fuel distribution.
Comparison of fuels for internal combustion engines in terms of exhaust emissions.
VÁCLAVÍK, Petr
Bachelor study compare three chosen types of petrol (BA Special 91, BA Natural 95, Shell V-Power Racing) and LPG, in light of exhaust emission. Measurement has been done on Škoda Favorit 135L engine. There has been measured exhaust elements CO,CO2,O2 a HC. As a result, there was most acceptable LPG fuel.
ANALYSIS OF COMPETENTION ON THE CONSUMER'S MARKET WITH SELECTED COMMODITY
SOCHEROVÁ, Klára
For my work of market analyse from customers point of view in terms of possibility of choosing fuel I have done market research, where I compared opinions of final customers and elicited datas by Union for protecting users. Porter model helped mi to analyze competitive background in line with the market research of user{\crq}s protection{\crq}s stand-point. After the data evaluation I figured , that gas stations are competing mostly by the price and customers choose the place to refuel according to the price. Informants mostly prefer using filling station located inside the city, where they mailny refuel and also very often vehicle washer and buying groceries, as well. Most of the interviewed users feel free using their cars even after raising the fuel{\crq}s prices up and mostly offten they tank at the net of petrol stations. From the price research ensue, that refuelling stations situated close to a motorway have the highest price and fuel of a brand Shell is the most expensive. At the competitive market, there is a lot of brands, but none of them has the dominance to determine the price of the petrol.
Biofuels used in diesel engines
Voborníková, Tereza ; Písař, Pavel (advisor) ; Petrášek, František (referee)
Impaired environment, political instability in the countries which are the main oil producers, development of the local economies and utilization of the agricultural surplus -- these theses are the main reasons for using biofuels as the alternative. Ambiguous results in these areas and publicity of inaccurate information in media give a chance to various groups to try to enforce their own interests in that area. In this paper I discuss the recent situation of "MEŘO", the dominant bio-component adding to the oil, in the Czech Republic. I study the fuel market relations, production capacities, base of raw materials as well as the impacts of new factory in actual area. I try to find the answers to the most controversial questions. I come to the result that present first generation biofuels are the partial solution of the energetic situation, which could be good for economy and does not threaten consumers. However ecologists and economists criticize. My conclusion is that the investments on second generation biofuels and other alternative fuels development should not discontinue.
Marketing research of bio pellets in Czech republic
Kožoušková, Kateřina ; Procházková, Markéta (advisor) ; Wagnerová, Marie (referee)
The marketing research was made because firm Leitiger wanted to entry to the czech market. They need a complete research of wood pellets. There is made a political situation, analysis of the houses, analysis of the gas, analysis of the coal. Then there is a comperation of the fuels. The main part of this research is analysis of the competitors.
The biofuels directive and its impact on the economics
Rollerová, Alena ; Zajíček, Miroslav (advisor) ; Mach, Petr (referee)
Liquid biofuels are supposed to be an alternative way to provide energy necessary for transportation which is in modern economies dominated by oil and oil products so far. Recent policies of the EU are to support the usage of this alternative. These policies were being justified by several arguments -- decreasing of oil-import dependence, support for agriculture, decrease of CO2 emissions etc. In this paper I discuss the validity of these supportive arguments and real and mostly unintended effects of aforementioned pro-biofuel-usage policies. I conclude that none of the arguments used to support the case of pro-biofuel-usage policies is based on sound economic reasoning and none is supported by available data or can be proved on the level of scientific standard. Moreover, unintended effects are mostly harmful for economies within and outside of the EU. Hopefully, there are signs of reconsidering of aforementioned policies.

National Repository of Grey Literature : 114 records found   beginprevious105 - 114  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.