|
Oleje spalovacích motorů
Dzurenda, Ján ; Novotný, Pavel (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá rešerší současného stavu poznání v oblasti mazání spalovacích motorů, tj. systémy mazání, a oleji spalovacích motorů. V úvodu je práce zaměřena na problematiku mazacích systémů, jejich dělení podle způsobu mazání a popisu hlavních částí mazací soustavy. Další část práce je zaměřena na motorové oleje. V této části je uvedeno dělení motorových olejů, požadavky na motorové oleje a vlastnosti motorových olejů. Navazující část práce popisuje problematiku spojenou s mazáním spalovacích motorů. Uvedeny jsou hlavní činitelé, které mají vliv na vlastnosti motorového oleje tj. palivo, voda, glykol a nečistoty. Dále je rozpracována problematika související s provozem motoru tj. teplota, množství a spotřeba oleje. V poslední části je popsána problematika biologické odbouratelnosti a aktuální požadavky na aplikace motorových olejů.
|
|
Konstrukce vřetene frézovacího stroje
Betlach, Jakub ; Hrbáček, Jakub (oponent) ; Blecha, Petr (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je konstrukce vřetene frézovacího stroje. První část práce obsahuje rešerši v oblasti konstrukčních součástí vřeten obráběcích strojů, které se používají v současné době. První část také obsahuje přehled výrobců obráběcích strojů a jejich frézek. Druhá část je zaměřena na vlastní konstrukci vřetene dle zvolených parametrů, včetně potřebných výpočtů. Součástí bakalářské práce je výkres sestavy vřetene a 3D model vytvořený pomocí programu Autodesk Inventor Profesional 2011.
|
| |
| |
|
Vliv reologie maziv na tloušťku mazacího filmu.
Prášilová, Alena ; Šperka, Petr (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Mazání je důležitá součást strojírenství, která zajišťuje zvýšení životnosti strojních součástí, zmenšení tření a opotřebení materiálů a vede i ke snižování spotřeby energie. V této bakalářské práci jsou popsány základní reologické vlastnosti newtonských a nenewtonských maziv a jejich vliv na centrální tloušťku mazacího filmu. Součástí této práce je srovnávací experiment a porovnání teoretických hodnot s naměřenými.
|
|
Parametry kluzných ložisek moderních spalovacích motorů
Dvořák, Martin ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat všeobecné informace o kluzných ložiskách, jejich výhodách a nevýhodách. Práce je rozdělena na pět částí, v nichž jsou rozebírány jednotlivé otázky. V první části se zabývá samotnými ložisky, jejich rozdělením a vývojem. V druhé části jsou uvedeny výhody a nevýhody kluzných ložisek v porovnání s valivými ložisky. Další část pojednává o jejich hlavních parametrech, mezi které patří ztráty třením a způsoby mazání. Ve čtvrté části je v krátkosti shrnuto několik příkladů z praxe, mezi které patří mazání v extrémních pracovních podmínkách a přehled jejich poruch. Poslední část se zabývá konstrukcí kluzných ložisek, používaných ve spalovacích motorech, materiály, ze kterých jsou kluzná ložiska vyráběná a problematikou mazání, která je u těchto ložisek velice důležitá.
|
|
Snižování mechanických ztrát ve ventilovém rozvodu
Kučera, Pavel ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tématem této práce jsou mechanické ztráty ve ventilovém rozvodu. Účelem práce je popsat vznik jednotlivých ztrát a jejich možné snížení. Hlavním činitelem vzniku ztrát je tření. Výsledkem práce je poukázat na možné metody vedoucí ke snížení tření a jiných vlivů působících na ventilový rozvod. Přínosem je popsání různých druhů povrchových a konstrukčních úprav ventilových rozvodů, které jsou již užívány, nebo v některých případech jsou ve stavu vývoje.
|
|
Mazání vznětových a zážehových motorů
Krejčí, Tomáš ; Vaverka, Michal (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá rešerší současného stavu poznání v oblasti mazání vznětových a zážehových motorů, maziv a vymezením trendů. V první části naleznete obecné pojednání o principu vnitřního spalování, konstrukci vznětových a zážehových motorů. V dalších částech naleznete popis mazacího systému motorů a jeho částí, dále popis jednotlivých typů mazání a jejich výskyt na součástech motoru a posléze je pozornost zaměřena na motorové oleje a pohled na současný stav.
|
|
Maziva v moderních pohonných jednotkách
Čech, Martin ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Předložená práce obsahuje souhrn informací o mazivech používaných v moderních pohonných jednotkách. Zabývá se motorovými oleji, jejich klasifikací, a to jak viskozitní, tak výkonovou. Součástí práce jsou také speciální motorové oleje pro motocykly. Dále poskytuje informace o převodových olejích, a to jak pro mechanické, tak pro automatické převodovky, a také jejich viskozitní a výkonové klasifikaci. Práce popisuje i problematiku aditivace olejů.
|
| |