Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komunikace dítěte v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou
Vodáková, Zuzana ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá kontaktem dítěte vyrůstajícím v náhradní rodinné péči s jeho biologickou rodinou. Hlavním cílem práce je zmapovat, jaké jsou možnosti v kontaktu a komunikaci dítěte v náhradní rodinné péči s biologickou rodinou, jaká úskalí jsou s tímto kontaktem spojená a naopak jaké výhody a příležitosti může dítě, biologická a náhradní rodina kontaktem získat, jak se dají rizika s kontaktem spojená ošetřit a zda je k tomuto v našem systému potřebná úroveň. Zmapován byl tedy pohled sociálních pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí, sociálních pracovníků doprovázejících organizací a pěstounské rodiny. Teoretická část je základem pro část praktickou, která následuje. Současný stav pojednává o náhradní rodinné péči, právní úpravě ochrany dítěte v náhradní rodinné péči při kontaktu s biologickou rodinou, o formách a možnostech v kontaktu s ní, o problematice vazebného chování v souvislosti s kontaktem a významu vlivu vlastní a náhradní rodiny na vývoj dětské osobnosti a prožitky dítěte. V souvislosti s cílem práce byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Zjištěné výsledky byly zpracovány a následně zpracovány a znázorněny prostřednictvím myšlenkových map, tabulek a matice SWOT a odhalily základní dilemata spojená s...
Adaptační kurzy na středních školách optikou sociálně pedagogické poradny
Vodáková, Zuzana ; Matulayová, Tatiana (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent)
Adaptační kurzy na středních školách optikou sociálně pedagogické poradny 1. Sociálně ekologická perspektiva v školské sociální práci Abstrakt Bakalářská práce se zabývá adaptačními kurzy na středních školách, které realizovala Sociálně pedagogická poradna ve Zlíně. Jedná se o pilotní projekt, jehož cílem je usnadnění spolupráce školy a rodiny, mimo jiné prostřednictvím školské sociální práce. Ačkoli poradna nabízí několik činností pro více cílových skupin, práce se zabývá výhradně adaptačními kurzy. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem adaptační kurzy naplňují cíle Sociálně pedagogické poradny ve Zlíně. To bylo zkoumáno prostřednictvím kvalitativního výzkumu, jenž byl realizován formou fokusní skupiny s poradkyněmi, které kurz lektorovaly. Vedle toho proběhla i obsahová analýza dokumentů, které během kurzu vznikly. Jednalo se o 2 zprávy poradny pro školy a 4 dotazníky, které vyplnil každý student, přičemž celkový počet respondentů činí 1.730. Pocházeli dohromady ze 2 škol, 11 tříd a 4 různých oborů. Dotazníky tvořily 3 pracovní listy, s nimiž se pracovalo během kurzu a které obsahovaly otázky směřující k reflexi osobních hodnot, svých silných a slabých stránek, vztahů a jak studijních, tak životních aspirací. Práce při zodpovídání výzkumné otázky pracuje s oficiálními cíli poradny a zároveň cíli, za...
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc v Jihočeském kraji
VODÁKOVÁ, Zuzana
Abstrakt Bakalářská práce se zabývá zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc (dále ZDVOP) v Jihočeském kraji. Jejím hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem v Jihočeském kraji ze strany zaměstnanců těchto organizací a dílčím cílem je popsat, jaké jsou činnosti sociálního pracovníka v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zabývám vývojem a vymezením pojmu ZDVOP, definicemi zanedbávání a týrání, jakožto jednou z příčin umístění dítěte do ZDVOP a identifikací rozdílu mezi těmito definicemi, dále nenahraditelností rodiny pro dítě, vztahem mezi zaměstnancem zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dítětem, potřebou systémových změn v České Republice v souladu s touto problematikou, postupem při umísťování dětí do ZDVOP, náhradní rodinnou péčí a jejími formami, psychickou deprivací u dítěte a popisem zařízení poskytujících okamžitou pomoc v Jihočeském kraji, kde jsou dvě tato zařízení a to Dětské centrum Jihočeského kraje ve Strakonicích (dále je DCJK Strakonice) a Dětský domov, ZŠ, Školní jídelna a školní družina Volyně (dále ZDVOP Volyně), jejíž součástí je také ZDVOP. V Jihočeském kraji do roku 2015 působilo zařízení pro děti, které potřebují okamžitou pomoc fond ohrožených dětí Klokánek (dále jen FOD Klokánek), jehož činnost byla ukončena, ale nadále působí v ostatních krajích a v teoretické i praktické části práce mu proto také věnuji pozornost. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní:" Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byl vytvořen výzkumný nástroj v podobě 18 otázek, které tvořily hlavní část polostrukturovaného rozhovoru. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 5 komunikačních partnerů, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. S pracovníky byl proveden rozhovor cílený na zjištění silných a slabých stránek těchto zařízení. Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu a činnostech sociálních pracovníků v těchto zařízeních. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči a vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém dítě dostává pocit bezpečí. Výběr zařízení či péče, kde dítě bude dočasně trávit čas a kde získá odstup od nelehké situace, ve které se nacházelo je tedy velmi zodpovědným a nelehkým úkolem, který je nepřípustné brát na lehkou váhu všemi účastníky, kteří se na zvolení nejvhodnějšího místa pro dítě mohou podílet.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
VODÁKOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Hlavním cílem je identifikovat silné a slabé stránky organizace poskytující okamžitou pomoc dětem ze strany zaměstnanců těchto organizací. Teoretická část je základem pro praktickou část, která následuje a v níž byla v souladu s hlavním cílem bakalářské práce zvolena hlavní výzkumná otázka, která zní: "Jaké existují silné a slabé stránky těchto zařízení z pohledu odborných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc?." Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky bylo vytvořeno 24 základních otázek. Otázky byly pokládány v polostrukturovaných rozhovorech vybraným komunikačním partnerům ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S ohledy na cíl práce byl zvolen kvalitativní výzkum, který je přínosem pro hlubší prozkoumání dané problematiky. Dále byla stanovena metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 3 komunikační partnery, kteří byli záměrně vybráni dle stanoveného kritéria. Kritériem byl záměrný výběr odborných pracovníků pracujících v zařízení déle než 6 měsíců. Konkrétně byl tedy rozhovor proveden s řediteli třech zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. S komunikačními partnery (dále jen KP) byl proveden rozhovor cílený na zjištění pozitiv a úskalí provázejících zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a zjištění silných a slabých stránek. Silné a slabé stránky Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc byly formulovány do metody strategické analýzy SWOT, která zároveň ukazuje příležitosti a ohrožení těchto zařízení. Mřížka SWOT je zakreslená ve výsledcích práce a ukazuje silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení pro všechny významné oblasti těchto zařízení (oblast organizace jako takové, oblast péče o děti a oblast péče o rodinu). Závěry bakalářské práce budou moci přispět k povědomí širší veřejnosti o zařízeních tohoto typu. Zhodnocení silných a slabých stránek poslouží ke zkvalitnění vhledu do této problematiky týkající se možnosti umístění děti, které z nějakého důvodu potřebují poskytnout náhradní domov či přechodnou péči. Vypíchnutí silných stránek a uvědomění si slabých stránek zařízení ze strany zaměstnanců zároveň ukazuje, co je pro dítě v nelehké situaci důležité a nepostradatelné. Pro děti je výchova v rodině nenahraditelná, ale bohužel ne vždy prostředím, ve kterém je dítě v bezpečí.

Viz též: podobná jména autorů
4 VODÁKOVÁ, Zuzana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.