Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktické využití animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu
Šplíchalová, Kristýna ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Předložená diplomová práce nese název "Didaktické využití animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu" a zabývá se možnostmi implementace zmíněného animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Cílem práce je nabídnout možnost využití pracovních listů vytvořených na míru populárnímu animovanému seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu na základní školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. V návaznosti na to pracovní listy k vybraným dílům zmíněného seriálu vytvořit, a to v neřešené i řešené podobě. Dále pak skrze rozeslání pracovních listů do škol ověřit jejich využitelnost. Jako nástroje, pro získávání informací a dat, byly v praktické části práce použity polostrukturované rozhovory (pilotní výzkum) a on-line dotazníkové šetření. Pro sběr dat o využitelnosti a kvalitně vytvořených pracovních listů vyzkoušených ve výuce, byly použity evaluační archy vytvořené zvlášť pro žáky a zvlášť pro pedagogy. S odkazem na výše uvedené výzkumné nástroje lze hovořit o následujících zjištěních této diplomové práce. Jedním z prvních a zjištění je to, že i v dnešní výuce nachází seriál "Byl jednou jeden život" u části učitelů využití, a to i přes značnou konkurenci moderních zdrojů...
Výuka novorozenecké a kojenecké fáze ontogeneze na 2. stupni základní školy
Netušilová, Nikola ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Hlavním cílem práce bylo navrhnout a realizovat výukový program pro 8. ročníky základní školy, který se zabývá tématem novorozeneckého a kojeneckého období. Teoretická část práce podává čtenáři ucelený přehled o jednotlivých obdobích, kterými prochází nově narozený jedinec během prvního roku věku. V úvodu je definováno novorozenecké období a poporodní adaptace nově narozeného jedince, následně je popsán postupný vývoj během prvního měsíce od narození. V souvislosti s poporodní adaptací je popsáno skórování jedince podle Apgarové, které probíhá v prvních minutách po porodu. Dále je charakterizováno kojenecké období a je popsán psychomotorický vývoj kojence s důrazem na vývoj v jednotlivých měsících prvního roku věku. V neposlední řadě je do teoretické části práce zahrnuta výživa novorozence i kojence s důrazem na kojení jakožto přirozený způsob výživy. Praktická část práce popisuje přípravu, realizaci a vyhodnocení výukového programu. Navrhovaný program zahrnuje škálu aktivit a studijních materiálů. Součástí je také analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a školních vzdělávacích programů vybraných základních škol. V závěru praktické části práce je popsáno vyhodnocení výsledků a zpětná vazba od žáků, kteří se programu účastnili. Ta byla realizována pomocí pojmových map a...
Výuka genetiky se zaměřením na fenotypické znaky člověka
Heidelberg, Jiří ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na dědičnost lidských fenotypických znaků v rámci výuky genetiky na českých gymnáziích. Nastiňuje informace, které jsou důležité pro pochopení dědičnosti lidských fenotypických znaků. Všechny základy genetiky budou popsány, včetně příkladu z lidské genetiky a příkladů z přírody. Zároveň se věnuje výzkumnému šetření na vybraných českých gymnáziích, kdy se pokusíme zjistit míru znalostí genetiky, jakou žáci disponují. Pozornost je věnována i vlivu klimatu ve třídě na znalosti žáků, což je důležitým aspektem při získávání vědomostí. S tím souvisí i vliv osobnosti učitele na klima ve třídě. výsledky výzkumného šetření z dat získaných pomocí online dotazníku ukazují míru znalostí respondentů a případné mezery, na kterých je třeba pracovat. KLÍČOVÁ SLOVA Fenotyp, dědičnost, výuka, lidská genetika, pedagogika
Lidské tlusté střevo a variabilita jeho mikrobiálního osídlení z hlediska adaptací na různé podmínky prostředí
Peterová, Lucie ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání lidského tlustého střeva a variabilitu jeho různými podmínkami prostředí. Lidské tlusté střevo je erý je osídlen rozmanitým společenstvem mikroorganismů, známých jako střevní mikrobiom. Střevní mikrobiom hraje klíčovou roli ve fyziologii hostitele, přičemž ovlivňuje trávení, imunitní systém i energetický metabolismus. Tato práce shrnuje současný stav poznatků z literatury týkajících se lidského tlustého střeva a jeho mikrobiálního osídlení se zaměřením na adaptaci střevní mikroflóry na různé podmínky prostředí jako je strava, užívání antibiotik či výskyt nemocí. Dále analyzuje vliv životního stylu ironmentálních faktorů na střevní mikrobiotu včetně účinků stresu, fyzické aktivity a čtenáři komplexní přehled o střevním mikrobiomu a zdůrazňuje ní střeva představuje fascinující fenomén, který si zaslouží důkladného studia a porozumění. Porozumění těmto procesům může přispět k vývoji nových strategií pro udržení a obnovu zdravé střevní prevenci a léčbě různých onemocnění spojených se střevem a celkovým zdravím hostitele KLÍČOVÁ SLOVA Tlusté střevo, mikrobiom, zdraví, imunita, choroby
Aktivizační metody ve výuce biologie člověka na 2. st. ZŠ jako prostředek pro posouzení mezioborových vztahů přírodopisu a tělesné výchovy
Burian, Oskar ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Cíle: Vyhledat základní informace a pojetí mezioborové výuky a její možné zařazení do vyučovacích hodin. Popsat vybrané aktivizační metody ve výuce obecně i ve výuce biologie člověka. Analyzovat vybrané často využívané učebnice pro žáky 2. stupně ZŠ, obsahující téma svalové soustavy jako vhodného tématu k mezioborovému propojení přírodopisu a tělesné výchovy z pohledu četnosti podnětů pro realizaci pohybových aktivit a obsahující mezioborové propojení výše zmíněných předmětů. Navrhnout a realizovat výuku svalové soustavy s aktivizačními metodami a mezipředmětovými prvky a zjistit, jaký k ní mají žáci postoj. Pomocí vědomostního testu komparovat žáky, kteří absolvovali aktivizační a mezioborovou výuku s žáky, kteří podstoupili frontální teoretickou výuku stejného tématu. Metody: K výzkumnému šetření byly využity dvě metody. Postojový online dotazník, vytvořen v Google formulářích umožňující žákům vyjádřit se k proběhlé výuce uzavřenými i otevřenými otázkami za garance zachování anonymity. Druhou metodou výzkumu je vědomostní test, vytvořený pro účely práce, jež byl vytisknut a rozdán žákům s časovým odstupem od konce výuky tématu. Výsledky: Postojový dotazník většinově dokládá pozitivní postoj žáků k proběhlému typu výuky a jejich relativní nalazení pro další podobné formy výuky. Vyhodnocení a...
Psychomotorický vývoj v průběhu dětství a školní zralost
Křížová, Věra ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato bakalářská práce se zaobírá tématem psychomotorického vývoje ve středním a pozdním dětství, školní zralostí, jejími aspekty a způsoby testování. Celkem je stanoveno pět cílů a k nim přirazeno šest hypotéz. Dva cíle zjišťují, jak moc ovlivňuje zkušenost, trénink a domácí příprava výsledky testů školní zralosti, které jsou založené na zhodnocení jednotlivých aspektů psychomotorického vývoje. Dále je cílem zjistit, zdali dochází k psychomotorickému vývoji jednotně ve všech jeho oblastech a zda má faktor tělesné výšky souvislost s úrovní vývoje. Poslední dva cíle jsou vázány přímo k testovanému souboru, který je složen z dětí ve věku 6-8 let bydlící v okrese Rychnov nad Kněžnou. Zjišťuje se, zdali jsou tyto děti dostatečně vyzrálé k nástupu do 1. tříd ZŠ a zdali existuje nějaká souvislost mezi rozhodnutím rodičů odložit nástup jejich dětí do ZŠ a jejich výsledky v testech školní zralosti. Ke splnění těchto cílů je využito průřezové studie, která je složena ze dvou složek. Prezenčního testování samotných dětí ve věku 6-8 let v zázemí MŠ v období dubna a května 2023, kdy tyto děti vykonávají tři testy školní zralosti (každý založený na sledování jiného aspektu vývoje) a dotazníku, který doplňuje výsledky prezenčního šetření o informace individuální pro každé dítě, což umožňuje detailnější analýzu...
Vybraní příslušníci habsburské dynastie a jejich duševní choroby
Grunclová, Kateřina ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce představuje výzkum vyskytujících se duševních chorob u vybraných příslušníků habsburské dynastie, se snahou je co nejlépe konkretizovat z původních historických podkladů a srovnat je s nynějšími poznatky. Zároveň zde bude popsána sňatková politika, která přispěla ke vzniku duševních chorob u jednotlivých členů. Cílem práce je seznámení s habsburskou dynastií, charakterizovat duševní poruchy objevující se v této velkolepé dynastii a zhodnotit projevy jednotlivých nemocí.
Význam cirkadiánních rytmů u člověka se zaměřením na adolescenty
Kolářová, Michaela ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Cílem předloženého textu je podrobné nastínění významu cirkadiánních rytmů se zaměřením na období adolescence. Cirkadiánní rytmy se objevují již v období raného dětství, během života ovšem prochází mnoha změnami. Zatímco v období raného dětství se cyklus bdění a spánku posouvá na dřívější dobu, během období dospívání je to zcela opačně a cyklus je posunutý o několik hodin později a ve starším věku se cyklus dokonce vrací k dřívějšímu, tedy předsunutému stavu. Právě období dospívání je spojeno s nejvýraznějšími změnami a se zvýšenými nároky na studium, větší samostatnost a obecně větším přetížením na úkor kvalitního a dostatečného spánku, díky čemuž jsou cirkadiánní rytmy rozhozené a dochází k jejich dramatickému posunu, což značně ovlivňuje nejen načasování a kvalitu spánku, ale dotýká se i ostatních oblastí života, jako je například oblast zdraví. Pro dospívající je tak zcela přirozená zpožděná fáze korelující s pohlavním vývojem, přičemž spánkové vzorce jsou tak řízeny biologickou složkou. Jako nejvhodnější terapie se jeví především respektování fyziologických změn u adolescentů a snaha o institucionální změny namísto nucení vzorců vytvořených na základě institucionálních a rodičovských potřeb, čímž je pouze podkopávána chemie těla adolescentů, a to má za následek nedostatečný a nekvalitní spánek...
Vliv otužování na lidský organismus
Berounská, Natálie ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem otužování a jeho vlivem na lidský organismus. Cílem je zjistit, jaký a zda vůbec má otužování na lidský organismus vliv. V teoretické části je popsaná historie otužování, jeho různé formy a zásady, které bychom při otužování měly dodržovat, pokud chceme zaznamenat jeho pozitivní vliv a vyhnout se případnému nebezpečí. Součástí je též otužování dětí, které má svá specifika. Dále je v teoretické části vysvětlen pojem termoregulace a další pojmy, které se týkají fyziologických procesů, které se odehrávají v těle člověka nejen při a po pobytu v chladné vodě. V praktické části jsou pomocí dotazníkového šetření porovnané tři skupiny probandů: 100 sportovních otužilců, 90 otužilců a 95 neotužilců. Pomocí dotazníku se zjišťuje, jaký a zda vůbec má otužování na lidský organismus vliv. Po porovnání všech třech skupin výsledky ukazují, že má otužování u většiny respondentů pozitivní vliv jak na fyzickou, tak na psychickou stránku člověka. Potvrzen byl také například fakt, že se sportovní otužilci a otužilci o něco málo lépe vypořádávají s onemocněním z nachlazení (mírnější a kratší průběh). V závěru jsou všechny tři skupiny probandů porovnané a jsou zde též formulované konkrétní příklady pozitivních vlivů otužování. Součástí práce je též pedagogická část, kde jsou návrhy na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.