Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aplikace principu non-refoulement ve vztahu k národní bezpečnosti
Stejskal, Zdeněk ; Flídrová, Eliška (vedoucí práce) ; Honusková, Věra (oponent)
v češtině V moderním a rychle se měnícím světě dnešních uprchlíků a migrantů hrají zásadní roli jak národní bezpečnost, tak princip non-refoulement. Na jedné straně jde o mezinárodněprávní závazek států nenavracet ty, kterým by v jejich domovských zemích mohlo hrozit mučení nebo různé jiné druhy nedovoleného zacházení. Na straně druhé je to legitimní zájem každého státu na zachování jeho nejzákladnějších zájmů, což lze souhrnně označit jako národní bezpečnost státu. Analýza a objasnění komplikovaného a často napjatého vztahu mezi oběma zájmy je cílem předkládané práce. Práce užívá deskriptivní a analytickou metodu. Praxe států v jednotlivých případech je důkladně analyzována skrze příslušnou rozhodovací praxi judiciálních a kvazijudiciálních orgánů. Rozsah předkládané práce je omezen výhradně na euroamerickou oblast. Zásadní roli hrají podrobné kapitoly věnované vymezení obou zkoumaných jevů. Vzhledem k tomu, že definice principu non-refoulement se v jednotlivých oblastech mezinárodního práva liší, bylo by obtížné tento princip správně aplikovat bez jeho úplného pochopení. Samotné vymezení národní bezpečnosti rovněž představuje náročný úkol, který je třeba pečlivě uchopit. Proto jsou dvě rozsáhlé kapitoly práce věnovány představení nezbytných souvislostí obou těchto pojmů. Závěr předkládané práce...
Peter Handke and Wolfgang Bauer as the leading figures of Avant-garde Literature in 1960s Austria
Stejskal, Zdeněk ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
2. Resumé Rakouská avantgardní literatura je dnes považována za nedílnou součást německých literárních dějin. V této práci jsem se zabýval v první řadě ranou fází avantgardy v Rakousku 60.let 20.století. Mým cílem bylo najít odpověď na otázky, za jakých podmínek progresivní literatura v tehdejším Rakousku vůbec vznikala a jakým způsobem se poté v dílech mladých autorů konkrétně projevovala. Nejdříve bylo tedy nutno objasnit, kde se tak radikální pojetí formy a obsahu u všech literárních žánrů vzalo. Kultura a umění v Rakousku po roce 1945 se na rozdíl od literatury v Německu (od roku 1947 navíc rozdělené na diametrálně odlišné pojetí literatury v NSR a NDR) nenacházely na zcela ztraceném rozcestí. Debata v Rakousku nebyla tedy zpočátku tak bezradná; snahou státní politiky byla jednoznačně obnova moderních a stabilních hodnot, jak se projevovaly u významných vypravěčů meziválečné rakouské literatury Roberta Musila či Hermanna Brocha. Tato snaha se však ukázala brzy kontraproduktivní. Konzervativní, těžkopádná a zastaralá politika velké koalice mezi sociálnědemokratickou stranou SPÖ a nově založenou lidovou stranou ÖVP nebyla vhodnou úrodnou půdou pro mladé autory, kteří literárně dospívali v 60. letech. Především oni cítili, že kulturní i politické klima je silně nehybné, že literatura nepřinášela to, co by...
Duchovní hudba na pražských katolických kůrech v době kulturní nesvobody 1948-1989
Stejskal, Zdeněk ; Slavický, Tomáš (oponent) ; Novák, Vladimír (oponent)
Duchovní hudba je v této práci pojímána jako funkční umění, které se uplatňuje v rámci liturgie. Proto (až na několik výjimek) k její tvorbě skladatel přistupuje jako k účelovému umění, jehož recepce je odkázána na kostel a v něm soustředěnou obec věřících. Funkčnost duchovní hudby je současně i příčinou zásadních zvratů v jejím vývoji, který je ovšem v podstatných rysech ovlivněn obecným vývojem hudebního umění. Odráží se v něm i vztah církve k liturgii a zprostředkovaně rovněž vztah státu k církvi. Tyto vazby se pak prolínají s dějinami duchovní hudby a zřetelně vystupují při zániku epochy literátských bratrstev, při rozvoji a zániku figurální duchovní hudby, vzniku a působení ceciliánské reformy, při jistém chaosu, který přinesl do vývoje duchovní hudby II.vatikánský koncil a paralelně s tím i v období vývoje duchovní hudby na pražských katolických kůrech v letech 1948-1989. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Austrian avant-garde literature in the 1960' on the examples of Peter Handke and Wolfgang Bauer
Stejskal, Zdeněk ; Zbytovský, Štěpán (oponent) ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce)
Rakouská avantgardní literatura je dnes považována za nedílnou součást německých literárních dějin. V této práci jsem se zabýval v první řadě ranou fází avantgardy v Rakousku 60.let 20.století. Mým cílem bylo najít odpověď na otázky, za jakých podmínek progresivní literatura v tehdejším Rakousku vůbec vznikala a jakým způsobem se poté v dílech mladých autorů konkrétně projevovala. Nejdříve bylo tedy nutno objasnit, kde se tak radikální pojetí formy a obsahu u všech literárních žánrů vzalo. Kultura a umění v Rakousku po roce 1945 se na rozdíl od literatury v Německu (od roku 1947 navíc rozdělené na diametrálně odlišné pojetí literatury v NSR a NDR) nenacházely na zcela ztraceném rozcestí. Debata v Rakousku nebyla tedy zpočátku tak bezradná; snahou státní politiky byla jednoznačně obnova moderních a stabilních hodnot, jak se projevovaly u významných vypravěčů meziválečné rakouské literatury Roberta Musila či Hermanna Brocha. Tato snaha se však ukázala brzy kontraproduktivní. Konzervativní, těžkopádná a zastaralá politika velké koalice mezi sociálnědemokratickou stranou SPÖ a nově založenou lidovou stranou ÖVP nebyla vhodnou úrodnou půdou pro mladé autory, kteří literárně dospívali v 60. letech. Především oni cítili, že kulturní i politické klima je silně nehybné, že literatura nepřinášela to, co by naplňovalo...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.