Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vlasy jako text (k sémiotice kultury)
Rejchrtová, Anna ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
Rozhodnutí zvolit si vlasy jako téma diplomové práce pramení z přesvědčení, že jsou nosným kulturologickým tématem. A to pro svou specifičnost, která je dokonalým příkladem snoubivé dichotomie "natura x kultura". Nejprve zdůvodněme, proč o nich v kontextu kulturologie hovořit a hledejme, jaké možnosti uchopení nabízí. Jako kulturologické téma mají vlasy přirozeně nejblíže k antropologii těla, v níž je tělo chápáno jako nositel kulturní symboliky. Vlasy jsou specifickou součástí "řádu fysis"2 a stejně jako tělo ve své úplnosti, jsou i ony kulturně upravovány a modifikovány. Stejně jako tělo jsou určeny přírodou a dotvářeny kulturou. Náleží k těm částem těla, které se přes občasný zásah či úpravu neustále regenerují. Jejich potenciál je tedy značně variabilní a případná modifikace nikdy není definitivní. Jejich vzhled lze "aktivně dotvářet, nebo se mu pasivně poddat."3 Pro své umístění na veřejně viditelné části těla se staly ideálním objektem "designování vlastního zjevu a vznešeným orgánem sebeprezentace, v němž se koncentruje sociální identita"4.
Vlasy jako text (k sémiotice kultury)
Rejchrtová, Anna ; Soukup, Václav (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Rozhodnutí zvolit si vlasy jako téma diplomové práce pramení z přesvědčení, že jsou nosným kulturologickým tématem. A to pro svou specifičnost, která je dokonalým příkladem snoubivé dichotomie "natura x kultura". Nejprve zdůvodněme, proč o nich v kontextu kulturologie hovořit a hledejme, jaké možnosti uchopení nabízí. Jako kulturologické téma mají vlasy přirozeně nejblíže k antropologii těla, v níž je tělo chápáno jako nositel kulturní symboliky. Vlasy jsou specifickou součástí "řádu fysis"2 a stejně jako tělo ve své úplnosti, jsou i ony kulturně upravovány a modifikovány. Stejně jako tělo jsou určeny přírodou a dotvářeny kulturou. Náleží k těm částem těla, které se přes občasný zásah či úpravu neustále regenerují. Jejich potenciál je tedy značně variabilní a případná modifikace nikdy není definitivní. Jejich vzhled lze "aktivně dotvářet, nebo se mu pasivně poddat."3 Pro své umístění na veřejně viditelné části těla se staly ideálním objektem "designování vlastního zjevu a vznešeným orgánem sebeprezentace, v němž se koncentruje sociální identita"4.

Viz též: podobná jména autorů
1 REJCHRTOVÁ, Alena
2 Rejchrtová, Aneta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.