|
Spravedlnost a férovost v pracovním prostředí: možnosti jejich měření a strukturní modelování jejich vztahů k vybraným pracovním charakteristikám
Pocar, Martin ; Šípová, Ivana (oponent)
Pocar, M. (2021). Spravedlnost a férovost v pracovním prostředí a nástroje sloužící k jejich měření. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, 2021 Rigorózní práce se zabývá spravedlností a férovostí v pracovním prostředí a navazuje diplomovou práci s názvem Spravedlnost a férovost v pracovním řízení a nástroje sloužící k jejich měření (Pocar, 2021). Diplomovou práci rozšiřuje jak v teoretické, tak ve výzkumné části práce. Teoretická část začíná úvodem do tématu, vymezuje, definuje stěžejní pojmy a dále uvádí, jaké jsou mezi nimi rozdíly. V následujících kapitolách je popsán výzkum spravedlnosti a férovosti od jeho počátku, který se datuje zhruba do poloviny minulého století, až po současnost. Teoretická část práce se dále zabývá motivací jedince k vnímání spravedlnosti a férovosti, důsledky vnímané (ne)spravedlnosti a (ne)férovosti, prevencí vnímané nespravedlnosti a neférovosti a nástroji měření, které se používají k měření těchto fenoménů. Výzkumná část se zaměřuje na adaptování dvou hlavních, zahraničních metod (COJS a POJ) na české prostředí, ověření jejich psychometrických vlastností, provedení základní validizace a zjištění vztahů mezi nimi. Vztahy mezi spravedlností, férovostí a vybranými pracovními charakteristikami jsme zkoumali pomocí strukturních modelů. Do výzkumu bylo...
|
|
Spravedlnost a férovost v pracovním prostředí a nástroje sloužící k jejich měření
Pocar, Martin ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Jaroš, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá spravedlností a férovostí v pracovním prostředí. Teoretická část začíná úvodem do tématu, vymezuje, definuje stěžejní pojmy a dále uvádí, jaké jsou mezi nimi rozdíly. V následujících kapitolách je popsán výzkum spravedlnosti a férovosti od jeho počátku, který se datuje zhruba do poloviny minulého století, až po současnost. Teoretická část dále pokračuje důvody, které motivují jedince k přemýšlení o spravedlnosti a férovosti, jaké jsou konsekvence vnímané (ne)spravedlnosti a (ne)férovosti a nakonec uvádíme existující nástroje, které se používají k měření těchto fenoménů. Výzkumná část se zaměřuje na adaptování dvou hlavních, zahraničních metod (COJS a POJ) na české prostředí, ověření jejich psychometrických vlastností, provedení základní validizace a zjištění vztahů mezi nimi. Z důvodu validizace POJ a COJS jsme si stanovili i vedlejší cíl, a sice adaptování škál popisujících vztah k organizaci a nadřízenému a ověření jejich základních psychometrických údajů. Výsledky našeho výzkumu ukázaly, že 4faktorový model spravedlnosti (COJS) a 1faktorový model celkové férovosti (POJ) můžeme, i u námi vytvořené české verze, považovat za vyhovující, což odpovídá dříve provedeným zahraničním výzkumům a validizacím. Ověřili jsme vyhovující psychometrické vlastnosti nástrojů, velmi dobré...
|
|
Vnímání a prožívání férovosti při koupi a placení
Pocar, Martin ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Černíková, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice vnímání a prožívání férovosti v kontextu koupi a placení. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a uvedeny základní teoretická východiska. Značná část práce se věnuje faktorům, které ovlivňují vnímání a prožívání (ne)férovosti. Tyto faktory jsou v práci rozděleny do čtyř skupin. Dále se práce zaměřuje na následky vnímané a prožívané neférovosti a podává přehled copingových strategií, které jedinec využívá, aby obnovil svou vnitřní rovnováhu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje prevenci vnímání a prožívání neférovosti. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu - experimentu, který si klade za cíl zjistit, jestli poskytnuté informace o ceně a cena samotná ovlivňují vnímání férovosti ceny. Experiment je doplněn o dva dotazníky, které mají určit, jestli při formování úsudku o férovosti ceny hrají roli osobnostní charakteristiky jedince. Klíčová slova Férovost ceny, férovost cenotvorby, nerovnost, copignové strategie, negativní emoce
|