Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fenomén akademické peregrinace jako téma moderní středoevropské historiografie: příklad českých a moravských studentů na vybraných kalvínských vzdělávacích institucích (1575-1620)
Píš, Ondřej ; Ďurčanský, Marek (vedoucí práce) ; Pešek, Jiří (oponent)
Cílem předkládané práce je představit fenomén akademické peregrinace z několika úhlů pohledu. Nejprve je nastíněn jako specifické téma české historiografie, které je zpracováváno již od 2. poloviny 19. století. Důraz je kladen na současný výzkum a to ve středoevropské perspektivě. Obsáhleji jsou v práci představeny databázové projekty, které představují aktuální trend ve studiu akademické peregrinace. Samostatnou část tvoří případová studie zabývající se českými a moravskými studenty na vybraných reformovaných ústavech v období 1575-1620. Detailnímu výzkumu bylo podrobeno pět ústavů na území dnešního Německa a Švýcarska - univerzity v Basileji, Heidelberku a Marburku a akademie v Herbornu a Ženevě. Edičně zpracované matriky těchto institucí se staly hlavním pramenem této části předkládané práce. Dodnes užívané soupisy studentů se pro analýzu ukázaly jako nedostatečné a mezerovité. Součástí práce tak jsou v přílohách uvedené aktualizované a formálně sjednocené seznamy českých a moravských studentů na vybraných školách ve zvoleném období. Sledovaná skupina studentů byla analyzována také na základě stavovského původu. Pozornost byla věnována i trendům ve vzdělávání na reformovaných školách a rozdílům v české a moravské akademické peregrinaci. Klíčová slova Akademická peregrinace - historiografie -...
Bratrští studenti na zahraničních univerzitách v 16. a raném 17. století
Píš, Ondřej ; Holý, Martin (vedoucí práce) ; Ďurčanský, Marek (oponent)
Tématem bakalářské práce je studium členů Jednoty bratrské na zahraničních školách v 16. a v raném 17. století. Za hlavní prameny práce lze považovat edice dochovaných matrik konkrétních vzdělávacích institucí. Využil jsem i dochované úřední korespondence, která dále přiblížila životní osudy vybraných osob. Ke konfesní identifikaci studentů bylo užito Rejstříku členů pražského sboru Jednoty bratrské z roku 1607. Práce je tematicky rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola uvádí do problematiky systému preuniverzitního i vysokoškolského vzdělávání v Čechách i v zahraničí a tematizuje fenomén akademické peregrinace. V druhé kapitole je představen vztah Jednoty bratrské ke vzdělávání obecně. Nejobsáhlejší třetí kapitola obsahuje biogramy celkem 19 vybraných bratrských studentů. V mnoha případech se bude jednat o osobnosti, které dosavadní literatura částečně či zcela opomíjela. Životní příběhy studentů jsou analyzovány ve čtvrté kapitole. Práce se dotýká i dosud málo probádaného tématu rodinných tradic ve vzdělávání.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.