Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poptávka na trhu wellness služeb v ČR a v zahraničí
Neuwirth, Richard ; Machková, Hana (vedoucí práce) ; Malý, Josef (oponent) ; Hogenová, Anna (oponent)
Dizertační práce "Poptávka na trhu wellness služeb v ČR a v zahraničí" se zabývá nově vznikající oblastí trhu služeb. Ve vyspělých zemích přispívá sektor služeb nejen k růstu HDP, ale podílí se také na zvyšování životní úrovně obyvatel. Trh wellness služeb by v budoucnu mohl ovlivnit způsob trávení volného času, zvýšit celkovou kvalitu života jednotlivců a přispět ke snížení výdajů na zdravotnictví. V úvodní části dizertační práce je provedena analýza současné situace na trhu wellness služeb v České republice. Jde zejména o pohled některých českých podnikatelů na trh wellness služeb, který je často účelově vnímán pouze jako způsob výdělku, bez ohledu na podstatně širší náplň oboru spojeného se zdravým životním stylem. Pod pojem wellness jsou zahrnovány mnohdy i aktivity, které s oborem vůbec nesouvisejí a snaží se jen využít tohoto názvu pro marketingové účely. Dizertační práce vychází z vlastní definice pojmu wellnes. Tento pojem je definován jako trvalý pocit vyšší kvality života dosažený na základě provozování pohybových i mentálních aktivit a také vnitřní akceptaci zdravého způsobu života. Cílem dizertační práce je zmapování poptávky po těchto službách, konkrétně se jedná o výzkum povědomí veřejnosti o tomto oboru, zjištění postojů veřejnosti k aktivitám, které s wellness souvisejí a získání dalších informací, které jsou zásadní pro rozvoj úspěšných podnikatelských aktivit, zejména pro strategická rozhodnutí v oblasti cenové politiky, vybavení provozoven a kvality poskytovaných služeb. V dizertační práci byly stanoveny tři základní hypotézy: 1. Na základě výzkumu bude možné stanovit kvalifikovanou skupinu zákazníků a určit vybrané aktivity vhodné jako nosná náplň nabízených programů pro klientelu, která je již o oboru informována nebo se již snaží dosáhnout jím vytýčené cíle. 2. Zákazníci se zájmem a se znalostí oboru se budou dále zajímat i o zdravou výživu, o konzumaci výživových doplňků a o další aktivity s wellness souvisejícími. 3. Dalším předpokladem je skutečnost, že úroveň znalostí a chápání celkové koncepce oboru bude u veřejnosti spíše na nižší úrovni. Teoretická část dizertační práce vychází z klasické mikroekonomické teorie. Pozornost je věnována zejména teorii optima spotřebitele. Následně se dizertační práce zaměřuje na problematiku marketingového výzkumu, zejména na analýzu vhodných kvantitativních metod, které by bylo možné a vhodné využít v aplikační části dizertační práce. Velký důraz je kladen na komunikační politiku, jež je velmi důležitým nástrojem marketingového mixu. Aplikační část dizertační práce se soustřeďuje na vlastní výzkum poptávky, v jehož rámci bylo pořízeno přes devatenáct tisíc dat od více než tří set respondentů. Po provedené analýze získaných dat byly v textu prezentovány výsledky, které prokázaly, že v souboru dotazovaných byly zastoupeny všechny věkové skupiny respondentů, které vykazovaly i v rámci svých kategorií velmi rozmanité a částečně i rovnoměrně rozložené vlastnosti. Díky tomu byly identifikovány oblíbené sporty, bylo možno zjistit cenovou představu klientů o službách vhodných pro obor a popsat názory na kvalitu a vybavenost provozoven. Dále byly pro účely srovnání použity dva zahraniční výzkumy, jež se staly cenným zdrojem informací a slouží jako základ pro komparativní výzkum, tj. porovnání zahraničních zkušeností se situací na českém trhu. V rámci komparace byly nalezeny jak rozdíly, tak i skutečnosti obecně platné pro ČR i zahraničí. Výsledkem srovnání pak bylo nejen stanovení doporučení pro domácí praxi, ale i stanovení dalších směrů výzkumu, zejména nutnost provést výzkum ve specializovaných provozovnách mezi informovanými zákazníky s ohledem na zjištění údajů, které nebylo možno při výzkumu celkového trhu postihnout. Další úkol pak vyplýval ze zjištění, že respondenti mají velmi nízké povědomí o oboru, a že bude nutné stanovit programovou koncepci wellness a zejména prostřednictvím vysokých škol zaměřených na tělesnou výchovu a sport i dalších veřejných institucí s ní seznámit veřejnost. Neméně důležitá je i skutečnost, že české instituce v oblasti zdravotnictví dosud nepovažují prevenci v oblasti civilizačních chorob za dostatečně důležitou. Na tomto poli bude nutné provádět další osvětu tak, aby bylo v budoucnu možné v českém zdravotnictví dosáhnout úspor v oblasti léčení civilizačních onemocnění. V závěru dizertační práce je konstatováno, že cíle a úkoly byly splněny i přes obtíže se získáváním zahraničních materiálů a informací vhodných pro srovnání s trhem České republiky. V úvodu předložené hypotézy se většinou potvrdily, až na oblast cenové představy zákazníka, kde nemohlo být stanoveno zamýšlené optimum spotřebitele z důvodu výrazné nesourodosti statistických výsledků. V každém případě práce prokázala nízkou úroveň povědomí veřejnosti o pojmu wellness (jak bylo předpokládáno), nutnost vyhraněnějšího definování mentálních aktivit vhodných pro tento obor a nezbytnost sjednocení různých názorových proudů na celou oblast těchto služeb.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.