Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sociálně angažované umění střední a východní Evropy a "Vize pro novou kulturu a její místo" Nové formy kritického umění
Bytelová, Denisa ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Zálešák, Jan (oponent) ; Morganová, Pavlína (oponent)
Práce si klade za cíl přiblížit oblast sociálně angažovaného umění na území střední a východní Evropy. Snaží se postihnout specifika vývoje tohoto typu umění v zemích bývalého východního bloku od druhé poloviny devadesátých let do současnosti a nalézt způsob hodnotících kritérií. Součástí práce je analýza rozsáhlého konceptu s názvem Vize pro novou kulturu a její místo, kterou umělkyně Sráč Sam kontinuálně rozvíjí od roku 1989. Záměrem práce bylo nastínit škálu přístupů současné sociální umělecké praxe. Text obsahuje představení terminologie doplněné o případové studie. Dále jsou přiblíženy historické předobrazy této praxe v jednotlivých státech střední a východní Evropy, s přihlédnutím k odlišným podmínkám na Západě a v bývalém východním bloku. Ústřední část práce sleduje realizace po roce 1989. Poslední část je věnovaná popisu koncepce Vize pro novou kulturu a její místo. Klíčová slova sociálně angažované umění, země bývalého východního bloku
České akční umění 60.-90. let. Historie a problematika dobové reflexe a interpretace
Morganová, Pavlína ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Akční umění je tématem, které mě provází již od diplomové práce. V ní jsem se pokusila nastínit historii českého akčního umění z pohledu rituálnosti. Disertační práce "České akční umění 60. - 90. let" s podtitulem "Historie a problematika dobové reflexe a interpretace" rozvíjí a v mnohých aspektech doplňuje tuto práci. Páteří disertační práce je kapitola "České akční umění 60. - 90. let" čerpající z rozsáhlé heuristické práce započaté již během práce diplomové. Tato kapitola je věnována historii českého akčního umění od proto akčních projevů z první poloviny 20. století až po dění na umělecké scéně v 90. letech. Pro přehlednost jsem ji doplnila souhrnným soupisem všech akcí českého akčního umění 60. - 90. let, který má formu textové přílohy. Další kapitoly disertační práce by měly ukázat dobovou reflexi a interpretaci akčního umění. Klíčovou je kapitola mapující ohlas českého akčního umění v dobovém tisku. Přestože bylo dobové psaní o akčním umění, stejně jako celá kultura, postiženo politicko-společenskými peripetiemi minulého režimu, měla by kapitola poukázat na širší vnímání tohoto druhu umění. Zároveň by měla sloužit jako bibliografická pomůcka pro další studium akčního umění, protože jejím cílem je zmapovat dostupné tiskové (a do dohledatelné míry i samizdatové) materiály reflektující tento dobový fenomén.
Postmoderna v Čechách: Teorie v praxi/Praxe v teorii
Ledvina, Josef ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent)
Disertační práce se zabývá českým uměním v období osmdesátých let 20. století a tím, jak bylo reflektováno v souvislosti s dobově aktuál- ním pojmem postmodernismu. Jako široce diskutované téma vstupuje postmodernismus na domácí scénu v polovině osmdesátých let, kdy vznikají klíčové texty (především Jany a Jiřího Ševčíkových a Ludvíka Hlaváčka) a kdy se konají první Konfrontace, výstavy studentů pražských vysokých uměleckých škol. Dobová praxe identifikovala postmoderní tendence ve výtvarném umění s tvorbou mladých umělců. Nová malba nebo nové umění tak bylo vnímáno a interpretováno jako projev nebo manifestace životních, etických a politických postojů umělců "postmoderní generace". Podstatné přitom byly generační divadelní, hudební a obecně performativní ak- tivity (soubory Pražské pětky, vernisážová hudební vystoupení Martina Johna a Vladimíra Skrepla, hudební skupina Václava Stratila, Margity Titlové Ylovsky a Vladimíra Merty Apage Satanas ad). Práce poukazuje na některé sdílené projevy generační postmoderní "nálady" a v detailnějším záběru pak v tomto výkladovém rámci interpretuje tvorbu vybraných umělců (Martin John, Vladimír Skrepl, František Skála, Martin Mainer, Jiří Kovanda, Margita Titlová Ylovsky, Jiří Surůvka ad.).
Sociální témata v projektech českého konceptuálního a akčního umění (od konce 80. let do současnosti)
Váchová, Lucie ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Práce mapuje podobu českých uměleckých projektů, které od konce 80. let až do současnosti užívají jazyk konceptuálního a akčního umění k reflexi aktuálních problémů společnosti. Sleduje sociálně orientované umění nebo tendence, které se snaží komunikovat s mimouměleckým kontextem a zaměřuje se na sociálně-politický aspekt soudobého umění. První část textu je zacílená na základní pojmy, stručně odkazuje k nejdůležitějším výstavám a zabývá se teoretickými kritikami nebo úvahami spojenými s pojmy politické či angažované umění a zahrnuje stručnou zmínku o příkladech staršího sociálně orientovaného umění vznikajícího v průběhu 20. století. Studie se snaží postihnout primární témata, skrze která umělci reflektují stávající společenský systém s jeho starými i novými jevy. Tematické okruhy a konkrétní díla jsou popsána ve čtyřech hlavních kapitolách, které odkazují na pracovní metody i na vývoj práce umělců nebo strategií uměleckých skupin, které zároveň odráží změny odehrávající se na české výtvarné scéně za posledních 25 let. Hlavní motivy představují klasická nebo relativně nová témata zahrnující reflexe mateřství, transformaci současné rodiny, postoje k fenoménu stáří, smrti nebo umělecké reakce na politická rozhodnutí, diskriminaci menšin, na vzájemné vztahy i otázky genderu, ekologii nebo na...
Oheň v českém akčním umění
Hlaváč, Marek ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent)
Práce popisuje použití média ohně v rámci českého akčního umění šedesátých až osmdesátých let s přesahem do doby novější. Vytváří typologii funkcí, které oheň v dílech akčního a umění zastává. Česká díla uvádí do kontextu děl západního umění a naznačuje možné významy s ohněm v těchto dílech spjaté.
Institutional acceptance of concept art across Europe
Biľová, Zuzana ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent)
Titul a meno autora: Bc. Zuzana Biľová Inštitúcia: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická Fakulta Ústav pro dějiny umění Celetná 20, 110 00 Praha 1 Odbor: Navazující magisterské studium Názov práce: Inštitucionálne prijatie konceptuálneho umenia v Európe Vedúci práce: PhDr. Márie Klimešová, Ph.D. Počet strán: 96 + prílohy Počet príloh: 4 Rok obhajoby: 2011 Kľúčové slova: konceptuálne umenie, Harald Szeemann, Documenta 5, When attitudes become form, konceptuálne umenie v bývalej ČSSR Táto diplomová práca sa zaoberá problémami definície konceptuálneho umenia a vývojom tohto pojmu. Na základe dvoch výstav, ktoré stáli na jeho začiatku a konci, sa snažím sledovať ištitucionálne prijatie tohto smeru v Európe. Komplexne opisujem prípravu, vznik a priebeh výstavy "When attitudes become form", ktorá sa označuje za prvú výstavu konceptuálneho umenia na európskom kontinente. Konala sa v roku 1969 v Berne a poslúžila ako základný koncept, pre jej kurátora Haralda Szeemanna pri organizovaní medzinárodnej výstavy v Kassely, "Documenty 5". Tá síce potvrdila dominanciu konceptuálneho umenia, no taktiež stála na začiatku jeho ideového vyprchania. Moja práca podrobne analyzuje aj tento druhý projekt, pričom sa sústredí hlavne na sekciu s názvom "Myšlienka+Myšlienka/Svetlo", ktorá sa priamo zaoberá pojmom...
České akční umění 60.-90. let. Historie a problematika dobové reflexe a interpretace
Morganová, Pavlína ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Akční umění je tématem, které mě provází již od diplomové práce. V ní jsem se pokusila nastínit historii českého akčního umění z pohledu rituálnosti. Disertační práce "České akční umění 60. - 90. let" s podtitulem "Historie a problematika dobové reflexe a interpretace" rozvíjí a v mnohých aspektech doplňuje tuto práci. Páteří disertační práce je kapitola "České akční umění 60. - 90. let" čerpající z rozsáhlé heuristické práce započaté již během práce diplomové. Tato kapitola je věnována historii českého akčního umění od proto akčních projevů z první poloviny 20. století až po dění na umělecké scéně v 90. letech. Pro přehlednost jsem ji doplnila souhrnným soupisem všech akcí českého akčního umění 60. - 90. let, který má formu textové přílohy. Další kapitoly disertační práce by měly ukázat dobovou reflexi a interpretaci akčního umění. Klíčovou je kapitola mapující ohlas českého akčního umění v dobovém tisku. Přestože bylo dobové psaní o akčním umění, stejně jako celá kultura, postiženo politicko-společenskými peripetiemi minulého režimu, měla by kapitola poukázat na širší vnímání tohoto druhu umění. Zároveň by měla sloužit jako bibliografická pomůcka pro další studium akčního umění, protože jejím cílem je zmapovat dostupné tiskové (a do dohledatelné míry i samizdatové) materiály reflektující tento dobový fenomén.
České akční umění 60.-90. let. Historie a problematika dobové reflexe a interpretace
Morganová, Pavlína ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Akční umění je tématem, které mě provází již od diplomové práce. V ní jsem se pokusila nastínit historii českého akčního umění z pohledu rituálnosti. Disertační práce "České akční umění 60. - 90. let" s podtitulem "Historie a problematika dobové reflexe a interpretace" rozvíjí a v mnohých aspektech doplňuje tuto práci. Páteří disertační práce je kapitola "České akční umění 60. - 90. let" čerpající z rozsáhlé heuristické práce započaté již během práce diplomové. Tato kapitola je věnována historii českého akčního umění od proto akčních projevů z první poloviny 20. století až po dění na umělecké scéně v 90. letech. Pro přehlednost jsem ji doplnila souhrnným soupisem všech akcí českého akčního umění 60. - 90. let, který má formu textové přílohy. Další kapitoly disertační práce by měly ukázat dobovou reflexi a interpretaci akčního umění. Klíčovou je kapitola mapující ohlas českého akčního umění v dobovém tisku. Přestože bylo dobové psaní o akčním umění, stejně jako celá kultura, postiženo politicko-společenskými peripetiemi minulého režimu, měla by kapitola poukázat na širší vnímání tohoto druhu umění. Zároveň by měla sloužit jako bibliografická pomůcka pro další studium akčního umění, protože jejím cílem je zmapovat dostupné tiskové (a do dohledatelné míry i samizdatové) materiály reflektující tento dobový fenomén.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.