Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti poezie ve škole na příkladu básnického díla Jana Skácela
Marušák, Vít ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce se zabývá didakticko-metodickým uchopením básnického díla Jana Skácela, ze kterého autor vybírá sbírky a básně tak, aby mohly funkčně obstát v edukačním procesu jako ukázky specifik skácelovského básnického světa. Práce přináší interpretace vybraných básní a návrhy jejich didaktického a metodického uchopení. Tímto způsobem je vytvořena paleta metod a postupů, které lze aplikovat na práci s lyrickou poezií obecně. Práce nejprve zpracovává jak literárně teoretická, tak oborově didaktická východiska, která promýšlí především z hlediska využitelnosti a funkčnosti v edukačním procesu. Dále přináší čtyři didaktické sondy, které aplikují tato východiska na konkrétní lyrický materiál. Autor využívá teoretických konceptů lyriky Jonathana Cullera a Miroslava Červenky. Ty vytváří základní teoretický rámec, který je aplikován a promýšlen v rovině didaktické. Didaktickou inspirací jsou základní oborově didaktické práce Ladislavy Lederbuchové, Zdeňka Kožmína, Vladimíra Nezkusila a Ondřeje Hníka. Tato východiska umožní promyslet pozici a možnosti lyrické poezie ve škole a navrhnout způsoby jejího uchopení. V rovině interpretace Skácelova díla vede práce dialog s interpretacemi Zdeňka Kožmína. V didaktické rovině využívá metod interpretačního dialogu, ale i metod tvořivých nebo metod využívajících jiné druhy...
Poezie Františka Hrubína ve 40. letech 20. století
Marušák, Vít ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Práce se zabývá válečnou poezií Františka Hrubína z období Protektorátu Čechy a Morava. K analýze si vybírá sbírku Včelí plást, kterou se toto období v Hrubínově tvorbě počíná. Sbírka je analyzovaná z hlediska časovosti, pozornost je věnována ustalování a hroucení toku času, vztahu a vzájemnému vlivu minulosti, přítomnosti a budoucnosti, dále způsobu, kterým je ve sbírce utvářena věčnost, a v neposlední řadě vztahu víry a času. Touto časovou interpretací chce práce nahlédnout jiným způsobem na základní témata a motivy sbírky a skrze časovost najít a promyslet jejich vztahy. Nedílnou součástí práce je pak rozbor dobové kritické reflexe sbírky, který poskytuje různé dobové náhledy na sbírku. Práce se poté snaží vést s touto kritikou dialog ve smyslu promýšlení podobných motivů a témat, zde však s hlavním zaměřením na jejich časové aspekty. Hlavní metodologickou inspirací práce je metoda lingvoliterární analýzy Alexandra Sticha, ve vnímání času pak nachází podněty především ve fenomenologické filozofii. Tyto inspirace umožnili vnímání hloubkových časových kvalit sbírky, díky kterým spolu její motivy a témata komunikují novým způsobem. Témata sama nová nejsou - v mnoha podobách jsou zmiňována již v dobové reflexi - jejich propojení však získává časovým náhledem hlubší smysl a význam. Klíčová slova:...

Viz též: podobná jména autorů
1 Marušák, Vlastimil
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.