Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čínská rozhlasová hra a její ideologický rozměr
Križan, Jan ; Hudeček, Jiří (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl představit čínskou rozhlasovou hru (guangboju 广播剧), jakožto na západě neprobádaný žánr, který si však zaslouží svou pozornost, a to zejména kvůli jeho značnému ideologickému rozměru. Tento žánr v posledních třiceti letech prošel bouřlivými změnami, které byly zapříčiněny zejména přechodem čínské ekonomiky k tržnímu hospodářství. Rozhlasová hra se v reakci na to rozdělila na dvě základní větve - na hry komerční, které se dodnes pokouší přežít v prostředí tržního hospodářství, a na hry ideologické, které jsou účelovým produktem čínské vládní propagandy. Tyto hry, na které je práce zaměřená, vznikají převážně z důvodu účasti v celostátních vládních soutěžích, zejména v soutěži Projekt 5+1 (Wu ge yi gongcheng 五个 一工 程 ), na kterých je hodnocena jejich ideologická hodnota. Za účelem představení her tohoto typu práce analyzuje rozhlasové hry vysílané v roce 2021 na přední státní radiové stanici Hlas Číny (Zhongguo zhi sheng 中国之声) s tématikou snižování chudoby (fupin 扶贫), což je od roku 2015, kdy byla oficiálně spuštěna celočínská "Kampaň adresného snižování chudoby" (Jingzhun fupin 精准扶贫), jedno z dominantních témat ideologických rozhlasových her. Kromě této analýzy, a také formální a obsahové stránky žánru práce dále zachycuje jeho historii, problémy, se kterými se potýká,...
Xiangsheng v ČLR: od nástroje budování nové Číny k satirickému komentáři současné společnosti
Križan, Jan ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Zádrapa, Lukáš (oponent)
Xiangsheng je humorný vypravěčský žánr založený na satiře a komentáři společnosti, který je dnes považován za nejvýznamnějšího zástupce tradičních populárních umění quyi 曲艺. Bakalářská práce se zaměřuje na takzvaný dialogický xiangsheng (duikou xiangsheng 对口相 声), který je představením dvou vypravěčů. Hlavními body zájmu jsou 50. léta 20. století, kdy byl xiangsheng využit pro potřeby propagandy nového státního zřízení, a období od roku 2005, kdy do veřejného povědomí vstupuje nejvýznamnější vypravěč současnosti Guo Degang 郭德纲 (1973-), který skrze návrat k tradici navrátil xiangsheng zpět na vrchol popularity. Cílem práce je komparativní studie xiangshengů z těchto dvou sociokulturně velmi odlišných období, a to zejména skrze formální a obsahovou analýzu xiangshengu "Noční jízda" (Yexing ji 夜行记), který existuje ve verzi z 50. let 20. století a v adaptované verzi Guo Degangově. V rámci období 50. let práce blíže představuje pozadí vzniku xiangshengů, a to zejména způsob, jakým byly využity pro účely státní propagandy. Dále se práce zaměřuje na pozadí vzniku xiangshengů Guo Deganga, a také na Guo Deganga samotného, jakožto proti-systémového umělce, který skrze své dílo satiricky komentuje současnou společnost. Mimo vlastní analýzu práce čtenáři představuje vypravěčské techniky využívané v xiangshengu,...

Viz též: podobná jména autorů
4 Križan, Jakub
1 Křížan, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.