|
Analýza praktické části závěrečných zkoušek na konkrétní střední odborné škole
Ritterová, Miroslava ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Hrušková, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou závěrečných praktických zkoušek žáků Střední školy hotelnictví a gastronomie International, s.r.o. v oboru vzdělání s výučním listem 65-51-H/01. Zkoumanou cílovou skupinou jsou žáci 3. ročníku konající závěrečné zkoušky ve školním roce 2012/2013, 2013/2014 a 2014/2015. Cílem práce je úroveň a kvalita písemných, praktických a ústních závěrečných zkoušek. Práce analyzuje výsledky zkoušek dle jednotného zadání. V teoretické části jsou popsány jednotlivé části závěrečných zkoušek, kritéria hodnocení závěrečné zkoušky dle jednotného zadání a historii naší školy. V praktické části je popsán průběh všech částí závěrečných zkoušek dle jednotného zadání závěrečných zkoušek a s širším rozborem její praktické části. Zpracovány jsou výsledky jednotlivých zkoušek. Zkoumané výsledky jsou zpracované v grafech a tabulkách.
|
|
Využití demonstračních stájí a smluvních podniků v praktickém vyučování na středních odborných školách a učilištích se zemědělskými obory vzdělání
Stebelská, Jana ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Kolečko, Václav (oponent)
Bakalářská práce na téma Využití demonstračních stájí a smluvních podniků v praktickém vyučování na středních odborných školách a učilištích se zemědělskými obory vzdělání, zpracovává především současný stav a vybavení zařízení v demonstračních stájích, které slouží pro praktickou výuku na středních odborných školách a učilištích. Teoretická část práce je rozdělena na několik podkapitol a je věnována charakteristice demonstračních stájí a smluvních podniků, popisuje funkce a technické zařízení ve stájích, které slouží především k chovu a výcviku koní. V praktické části práce je v krátkosti představena Jezdecká akademie, SOŠ v Mariánských Lázních, na které mi bylo umožněno provést dotazníkové šetření u žáků a řízené rozhovory s učiteli praktického vyučování. V závěrečné části je uveden návrh na zlepšení.
|
|
Analýza praktické části závěrečných zkoušek na konkrétní střední odborné škole
Mašatová, Kateřina ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Hrušková, Eva (oponent)
Ve své bakalářské práci se zaměřuji na analýzu závěrečných praktických zkoušek žáků na odborném učilišti zakončeném výučním listem. Analýzu jsem provedla ve školním roce 2014/2015 a 2012/2013. Cíl práce bylo porovnat kvality a úrovně písemných, praktických a ústních zkoušek.
V práci porovnávám výsledky původních závěrečných zkoušek a zkoušek dle jednotného zadání.
Závěrečné zkoušky dle jednotného zadání jsou pro žáky snadnější a přijatelnější.
V teoretické části se zaměřuji na osobnost žáka, typologii učitele a části závěrečných zkoušek.
V praktické části se zaměřuji na průběh závěrečných zkoušek, jak dle jednotného zadání, tak i původního zadání. Tím dochází k porovnání jejich výsledků.
|
| |
|
Analýza praktické části maturitních zkoušek na konkrétní střední odborné škole
Nepivodová, Marie ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Kutílek, Josef (oponent)
Cílem práce je rešerše o vývoji praktické části maturitní zkoušky, analýza praktické části maturitní zkoušky na SOŠ Jarov dvou ročníků oboru Dřevěné konstrukce a to maturitního oboru a nástavbového studia a statistické vyhodnocení získaných dat. Data jsem získala z odborných publikací, od statistického úřadu, ze školního archivu a z dotazníkového šetření. Poté jsem je analyzovala a statisticky zpracovala, výsledky práce je možné použít při úpravě konceptu praktické části maturitní zkoušky na SOŠ Jarov, případně při úpravě ŠVP daného oboru.
|
|
Posouzení vlivu osobnosti učitele odborného výcviku na úroveň osvojených praktických dovedností žáků
Jičínská, Petra ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Hrušková, Eva (oponent)
Bakalářská práce je členěna na dvě hlavní části: teoretickou a výzkumnou. Teoretická část charakterizuje vybrané atributy učitele odborného výcviku. Vychází ze studia odborné tematické literatury a má charakter literární rešerše. Výzkumná část analyzuje názory žáků vybraného státního středního odborného učiliště.
Hlavní metodou realizovanou v praktické části je dotazníkové šetření, které bylo realizováno na Středním odborném učilišti společného stravování v Poděbradech. Výzkum byl proveden mezi žáky 2. a 3. ročníku. Cílem výzkumné sondy je zjištění, jak žáky ovlivňuje osobnost učitele odborného výcviku z hlediska jeho pohlaví a věku, motivace, komunikačních dovedností, povahových vlastností a způsobem vedení výuky. Učitelé odborného výcviku na základě těchto výsledků tak mohou posoudit svou dosavadní práci a případně projektovat další postup vedoucí ke zkvalitnění své pedagogické práce.
|
|
Posouzení vlivu osobnosti učitele odborného výcviku na úroveň osvojených praktických dovedností žáků
Feldsteinová, Tereza ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Hrušková, Eva (oponent)
V teoretické části bakalářské práce je popsána profese učitele odborného výcviku. Profese učitele je zajímavá, ale zároveň velmi náročná.
Dnešní mládež má dnes snadný přístup k informacím jakéhokoli druhu. Otevřeně hovoří o libovolných tématech a znají výborně svá práva. Nebyl by to takový problém v případě, kdyby rodina plnila dobře svou funkci a to výchovnou.
Učitel musí učivo vysvětlit především zajímavě, aktivně zapojovat žáky do vyučovacího procesu a správně motivovat. Na střední odborné škole se učivo odborného výcviku a odborných předmětů prolíná a musí reagovat na nejnovější trendy.
Osobnost učitele je také velmi důležitá. Významná je interakce mezi učitelem a žákem.
Novost a modernost se vnímá z pohledu jednotlivce v souvislosti s jeho vlastním profesionálním a osobnostním vývojem. Toto představuje inovace v pedagogickém procesu.
Praktická část bude zpracována na podkladě výzkumného projektu metodou anonymního dotazníkového šetření a pozorování žáků a učitelů při práci.
|
|
Rozbor prověřování, hodnocení a klasifikace praktických dovedností při výuce předmětu odborný výcvik
Dlouhá, Štěpánka ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Kutílek, Josef (oponent)
Téma bakalářské práce je Rozbor prověřování, hodnocení a klasifikace praktických dovedností při výuce předmětu odborný výcvik. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se zabývá převážně prověřováním, hodnocením a klasifikací. První část práce obsahuje kapitoly zabývající se výchovně vzdělávací soustavou České Republiky, diagnostikou, osobností učitele, vyučovacími metodami, evaluací, metodami prověřování a hodnocením. Poslední kapitoly teoretické části práce se věnují klasifikaci, jejím kritériím a zásadám a klasifikačním stupňům.
V praktické části zjišťuji, jak si žáci v prvním ročníku OŠVS v Plzni, obor Zahradnické práce, vedou při osvojování vědomostí a dovedností. Popisuji jednotlivé praktické dovednosti žáků, a porovnávám dosažené výsledky vybraných souborných prací.
Výsledné práce žáků jsou hodnoceny a porovnávány v rámci dvou učebních skupin. Tyto skupiny žáků jsou následně srovnávány se skupinami žáků minulého ročníku. Veškeré informace a data byly získány metodou pozorování. Na základě šetření vyplynulo, že většina žáků dosahuje postupně potřebných dovedností a výsledky hodnocené jejich souborných prací jsou obdobné, jako v minulém ročníku.
|
|
Analýza praktické části závěrečných zkoušek na konkrétní střední odborné škole
Volfíková, Marcela ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Hrušková, Eva (oponent)
Cílem mé práce na téma Analýza praktické části závěrečných zkoušek na
konkrétní střední odborné škole je rozbor jednotlivých částí závěrečné zkoušky dle
jednotného zadání a porovnávání dosažených výsledků. Šetřením prokazuji přínos
ve vzdělávání zavedením jednotného zadání. Šetření je uskutečněno na konkrétní
střední odborné škole u oboru vzdělání s výučním listem, Kuchař číšník 65 51
H/01. Zkoumanou cílovou skupinou jsou žáci 3. ročníku konajících závěrečnou
zkoušku ve školním roce 2013/14 a 2014/15. Teoretická část je zaměřena na vývoj
a zavedení nového modelu závěrečné zkoušky. Dále jsou v této části popsány
důvody reformy závěrečné zkoušky a začlenění nových prvků. Zdůvodňuje se zde
vhodnost začlenění odborníků z praxe do tvorby jednotného zadání, související
s následným uplatněním absolventů daného oboru vzdělání s výučním listem na
trhu práce.
V praktická část je zaměřena na popis, organizaci a průběh jednotlivých
částí závěrečné zkoušky s širším rozborem její praktické části. Následně je
pracováno s výsledky jednotlivých zkoušek. Výsledky zkoumané problematiky
jsou vyjádřeny slovně v grafech a tabulkách. V závěru této části bakalářské práce
bylo uskutečněno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo získání názorů
pedagogických odborných pracovníků na zavedení jednotného zadání. Daná
problematika úzce souvisí s přechodem absolventů do reálného pracovního
procesu, a proto byl proveden rozhovor s pracovníkem Úřadu práce. V této práci
bylo využito metod analýzy, dotazníkového šetření, rozhovoru.
|
|
Zhodnocení materiální a technické vybavenosti střední odborné školy pro výuku praktických dovedností a návrh na zlepšení
Turek, František ; Kříž, Emil (vedoucí práce) ; Kutílek, Josef (oponent)
Bakalářská práce s názvem Zhodnocení materiální a technické vybavenosti střední odborné školy pro výuku praktických dovedností a návrh na zlepšení se zaměřuje na zhodnocení efektivity procesu zajištění materiálně-technického vybavení vybrané střední školy.
V teoretické části bude bakalářská práce na základě studia odborné literatury, potřebných zákonů, internetových odkazů a dokumentů sledované střední školy popisovat principy jejího fungování. Dále budou zdůrazněny hlavní body vzdělávacích programů s historií sledované školy a popsány funkce budov. V závěru této části práce budou analyzovány jednotlivé skupiny, kterými jsou pedagogický sbor a provozní pracovníci.
V praktické části bakalářské práce bude postupně podrobně popsán a posouzen celkový proces materiálně-technického zabezpečení sledované střední školy v reálném pohledu na skutečný stav s využitím praktických zkušeností autora této bakalářské práce, rozborem jednotlivých rolí účastníků procesu v porovnání. Dále bude použita metoda rozhovoru s pedagogickým sborem a to především s učiteli praktického vyučování v součinnosti s provozními zaměstnanci v návaznosti na osobní pozorování se sběrem informací o zkoumané problematice. Pro srovnání praxe mezi jednotlivými školami bude využita také metoda rozhovoru. V závěrečné části práce budou navrženy možnosti zlepšení procesu a to ve dvou rovinách, v první technicko - administrativní a v druhé personálně-komunikační.
|