Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prevalence a incidence užívání alkoholu, tabáku a konopných drog u kohortů žáků 6., 7. a 8. třídy základní školy
Jurystová, Lucie ; Gabrhelík, Roman (vedoucí práce) ; Vacek, Jaroslav (oponent)
Východiska: Období dospívání je typické prvními experimenty nebo počátkem užívání návykových látek. Iniciace experimentování se dle různých autorů obvykle objevuje mezi 11 až 15 lety věku. I přestože někteří dospívající zůstanou jen u pokusů, existuje skupina těch, kteří díky takovému ranému experimentování přejdou k užívání pravidelnému. I proto je tato skupina považována za jednu z nejohroženějších. Časné, pravidelné a především těžké užívání návykových látek pro dospívající představuje riziko v aspektech života. Z mnoha studií vyplývá, že dřívější iniciace užívání návykových látek může působit jako prediktor závažnějších problémů v jeho pozdějším životě. Významnou a v současné době diskutovanou otázkou jsou rozdíly v užívání návykových látek mezi chlapci a dívkami. Cíle: Zjistit věk iniciace užívání cigaret, alkoholu, marihuany u chlapců a u dívek v České republice. Zjistit rozdíly v prevalenci užívání mezi chlapci a dívkami. Zjistit, zda je vyšší nárůst užívání v období školního roku, nebo v období letních prázdnin. Metody: Data byla sbírána prostřednictvím dotazníkové studie (dotazník ESPAD) v celkem šesti testováních během 34 měsíců, v období od září 2007 do června 2010. Byly stanoveny indikátory pro jednotlivé kategorie (kouření cigaret, pití alkoholu, zkušenost s marihuanou/hašišem). Pro...
Monitoring preventivních aktivit na školách zapojených do programu Unplugged a nPrevence
Rothová, Aneta ; Jurystová, Lucie (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
VÝCHODISKA: Školská prevence v České republice je velmi diskutovaná a stále se vyvíjející oblast. Její kvalitní a efektivní poskytování je klíčem k zamezení rozvoje rizikového chování u dětí a mladistvých. Je nezbytné, aby preventivní programy byly poskytované dle nejnovějších poznatků z výzkumných studií a plnily tak svůj účel. CÍLE A VÝZKUMNÉ OTÁZKY: Tato diplomová práce si kladla dva základní cíle. Prvním z nich bylo zjistit, zda a jaké preventivní aktivity probíhaly na školách zapojených ve studii (tedy jaké jsou formy těchto preventivních aktivit, jaká je jejich časová dotace a způsob zajištění) během školního roku 2014/2015. Druhým cílem bylo definovat rozdíly mezi školami, v nichž probíhaly preventivní aktivity v rámci běžného tzv. preventivního programu školy (kontrolní skupina škol) a mezi školami, kde navíc probíhal program Unplugged ve své základní nebo rozšířené verzi (experimentální skupina škol). METODY: Pro zisk dat byla zvolena kvantitativní metoda online dotazníku, pomocí databáze Qualtrics. Oslovené školy a školská zařízení byla do studie vybírána metodou randomizace. Získaná data byla vyhodnocena pomocí základní deskriptivní statistiky. VÝSLEDKY: Získané výsledky poukazují na neustálý vývoj a zvyšování odbornosti realizovaných preventivních programů. Celkově školy, které se...
Hodnocení procesu implementace preventivního programu Unplugged a nPrevence v českých školách
Sobasová, Vladěna ; Jurystová, Lucie (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
Background: Preventivní program Unplugged je u nás realizován již od roku 2007 a momentálně je využíván více jak 20 evropskými zeměmi. Abychom mohli program označit jako efektivní, je potřeba tato tvrzení podložit výsledky evaluací. V České republice navíc vznikl preventivní program nPrevence navazující metodikou na program Unplugged. V roce 2015 proběhla pilotní implementace programu a doposud nebyly žádné výzkumy zabývající se tímto novým programem realizovány. Cíle: Cílem této práce je zmapovat soulad a odklony od realizace programů metodik a případně navrhnout inovace, které by napomohly efektivnější realizaci programů. Metody: Metodou zjišťování dat ohledně průběhu, přípravy a realizace programů Unplugged a nPrevence bylo použití online dotazníků, které vyplnili realizátoři programu. Podle druhu (kvalitativní a kvantitativní data) byly informace vyhodnoceny za pomocí deskriptivní statistiky, procentuálního výpočtu, kategorizace, aj. Soubor: V rámci výzkumu jsou školy rozděleny do dvou experimentálních skupin a jedné kontrolní. Programy byly realizovány pouze ve skupině experimentální, která zahrnuje 45 škol z Prahy, Jihomoravského a Olomouckého kraje. Do procesu implementace programu nPrevence se z experimentální skupiny zapojilo 26 škol. Výsledky: Výsledky evaluace procesu realizace Unplugged...
Monitoring preventivních aktivit na školách zapojených do programu Unplugged a nPrevence
Rothová, Aneta ; Jurystová, Lucie (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
VÝCHODISKA: Školská prevence v České republice je velmi diskutovaná a stále se vyvíjející oblast. Její kvalitní a efektivní poskytování je klíčem k zamezení rozvoje rizikového chování u dětí a mladistvých. Je nezbytné, aby preventivní programy byly poskytované dle nejnovějších poznatků z výzkumných studií a plnily tak svůj účel. CÍLE A VÝZKUMNÉ OTÁZKY: Tato diplomová práce si kladla dva základní cíle. Prvním z nich bylo zjistit, zda a jaké preventivní aktivity probíhaly na školách zapojených ve studii (tedy jaké jsou formy těchto preventivních aktivit, jaká je jejich časová dotace a způsob zajištění) během školního roku 2014/2015. Druhým cílem bylo definovat rozdíly mezi školami, v nichž probíhaly preventivní aktivity v rámci běžného tzv. preventivního programu školy (kontrolní skupina škol) a mezi školami, kde navíc probíhal program Unplugged ve své základní nebo rozšířené verzi (experimentální skupina škol). METODY: Pro zisk dat byla zvolena kvantitativní metoda online dotazníku, pomocí databáze Qualtrics. Oslovené školy a školská zařízení byla do studie vybírána metodou randomizace. Získaná data byla vyhodnocena pomocí základní deskriptivní statistiky. VÝSLEDKY: Získané výsledky poukazují na neustálý vývoj a zvyšování odbornosti realizovaných preventivních programů. Celkově školy, které se...
Pilotní provoz Systému výkaznictví preventivních aktivit pro školy a školská zařízení
Šťastná, Barbora ; Gabrhelík, Roman (vedoucí práce) ; Jurystová, Lucie (oponent)
Východiska: Školní metodik prevence (dále jen ŠMP) vyhodnocuje minimální preventivní program každý školní rok. V rámci projektu VYNSPI vznikl návrh systému výkaznictví preventivních aktivit. On- line systém výkaznictví (dále jen SV) byl navržen s cílem sjednocení podoby výkazů o preventivních aktivitách a poskytnutí školám jako nástroj k (auto-) evaluaci. Cíle práce: Hlavním cílem bakalářské práce je analýza zpětných vazeb od školních metodiků prevence. Soubor: Sběru dat se zúčastnilo 60 školních metodiků prevence ze základních a středních škol čtyř krajů České republiky, z nichž 90% respondentů bylo ženského pohlaví. Průměrný počet let praxe ŠMP byl 24,2 let a 76,6% respondentů má specializační studium ŠMP. Metody: Zpětná vazba byla získána on-line dotazníkem. Výsledky byly vyhodnoceny popisnou statistikou v MS Excel. Výsledky: Zpětné vazby od ŠMP či ostatních pracovníků v prevenci ohledně systému výkaznictví vyšly s pozitivním ohlasem. Kolem 73% respondentů rozumělo použité terminologii a bylo spokojeno s grafickou podobou SV. Závěrečné vygenerování výkazu v PDF formě vyšlo jako užitečné pro 73% respondentů a 46,6% respondentů využije této PDF podoby výkazu jako podklad pro závěrečné hodnocení minimálního preventivního programu na škole. Respondenti ohodnotili on-line SV průměrnou známkou 1,64. Závěr: SV...
Prevalence a incidence užívání alkoholu, tabáku a konopných drog u kohortů žáků 6., 7. a 8. třídy základní školy
Jurystová, Lucie ; Gabrhelík, Roman (vedoucí práce) ; Vacek, Jaroslav (oponent)
Východiska: Období dospívání je typické prvními experimenty nebo počátkem užívání návykových látek. Iniciace experimentování se dle různých autorů obvykle objevuje mezi 11 až 15 lety věku. I přestože někteří dospívající zůstanou jen u pokusů, existuje skupina těch, kteří díky takovému ranému experimentování přejdou k užívání pravidelnému. I proto je tato skupina považována za jednu z nejohroženějších. Časné, pravidelné a především těžké užívání návykových látek pro dospívající představuje riziko v aspektech života. Z mnoha studií vyplývá, že dřívější iniciace užívání návykových látek může působit jako prediktor závažnějších problémů v jeho pozdějším životě. Významnou a v současné době diskutovanou otázkou jsou rozdíly v užívání návykových látek mezi chlapci a dívkami. Cíle: Zjistit věk iniciace užívání cigaret, alkoholu, marihuany u chlapců a u dívek v České republice. Zjistit rozdíly v prevalenci užívání mezi chlapci a dívkami. Zjistit, zda je vyšší nárůst užívání v období školního roku, nebo v období letních prázdnin. Metody: Data byla sbírána prostřednictvím dotazníkové studie (dotazník ESPAD) v celkem šesti testováních během 34 měsíců, v období od září 2007 do června 2010. Byly stanoveny indikátory pro jednotlivé kategorie (kouření cigaret, pití alkoholu, zkušenost s marihuanou/hašišem). Pro...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.