Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metodika řízení složitosti podnikových informačních systémů
Holub, Ilja ; Basl, Josef (vedoucí práce) ; Antlová, Klára (oponent) ; Kopeček, Pavel (oponent)
Složitost podnikových informačních systémů a informačních a komunikačních technologií obecně je v současnosti výzvou, které čelí nejen IT pracovníci a projektoví manažeři, ale i uživatelé těchto systémů, ať již jako zaměstnanci podniků a organizací nebo jejich zákazníci, partneři a dodavatelé. Tato práce ve své první části zkoumá složitost a její pojetí v informatice, nejen v relevantních publikacích, ale zejména v metodikách, rámcích a postupech používaných pří řízení informatiky a budování a provozu podnikových informačních systémů. Výsledkem této analýzy je poznatek, že ačkoliv je složitost považována za důležitý parametr, který má často negativní vliv na cenu, vlastnosti a přínosy informačního systému pro podnik, nejpoužívanějsí stávající metodiky nenabízejí systematické nástroje pro její měření či řízení. Autor proto na základě stávajících přístupů a metodik zavádí vlastní definici, metriku a postup pro měření složitosti informačního systému. Složitost definuje jako součet entit jednotlivých UML modelů daného systému, které jsou zvoleny dle metodiky MMDIS tak, aby konzistentně popsaly všechny relevantní obsahové dimenze systému. Následně odvozuje kauzální vztahy mezi složitostí jednotlivých dimenzí. A to jak mezi nimi navzájem v rámci jedné fáze životního cyklu informačního systému, tak v čase. V další části zkoumá důvody a mechanismy růstu složitosti podnikového informačního systému a identifikuje příčiny, parametry, zainteresované strany, IT procesy a fáze životního cyklu informačního systému, které mají na tento růst vliv. Následně zkoumá vliv složitosti podnikového informačního systému na podnik a identifikuje jednotlivé dopady na náklady a dobu implementace IS, ale zejména na procesy související s jeho dalším provozem , údržbou, implementací změn a rozšíření funkcionality systémů. Hlavním cílem práce je návrh metodiky pro řízení složitosti informačního systému a její ověření v praxi na reálných projektech implementace systémů SAP. Důležitým přínosem autora je kromě metodiky i program v programovacím jazyce ABAP, který slouží pro měření složitosti SAP systému a je použit jako jeden z nástrojů metodiky.
Technologická integrace ICT služeb
Jelínek, Martin ; Šebesta, Michal (vedoucí práce) ; Holub, Ilja (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou integrace ICT služeb na technologické úrovni. Zejména se zaměřuje na integraci služeb, poskytovaných třetími stranami, do kterých nemůže uživatel zasahovat. V této práci je uvedena charakteristika webových služeb a jsou uvedeny obvyklé způsoby návrhu aplikačního rozhraní těchto služeb. Dále jsou v této práci popsány různé přístupy k integraci aplikací na technologické úrovni a některé integrační nástroje. V rámci této práce byla také vytvořena aplikace, umožňující integraci ICT služeb. Tuto aplikaci lze zařadit do kategorie message-oriented middleware. Cílem bylo vytvořit aplikaci co možná nejjednodušší, ale aby splňovala alespoň základní požadavky, které jsou na podobné systémy kladeny. Tato práce obsahuje popis této aplikace a zejména popis problémů, řešených během návrhu a implementace aplikace. V této práci jsou také popsány některé integrační návrhové vzory, které byly při návrhu aplikace využity.
Přístupová a komunikační bezpečnost v informačních systémech SAP
Karkošková, Soňa ; Bruckner, Tomáš (vedoucí práce) ; Holub, Ilja (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje metodám používaným k zajištění přístupové a komunikační bezpečnosti v rozsáhlých informačních systémech SAP. Zabývá se analýzou existujících metod, porovnává je a identifikuje jak metody využitelné v provozu rozsáhlých informačních systémů SAP, tak metody, které v takovémto prostředí selhávají. Provádí zdůvodnění využitelnosti jednotlivých metod. Pozornost je zaměřena na využití a implementaci single sign-on metod bezpečné autentizace, bezpečného sdílení identity uživatele a zabezpečené komunikace v rámci rozsáhlého informačního systému SAP. V této diplomové práci je proveden návrh architektury pro zajištění přístupové a komunikační bezpečnosti v informačních systémech SAP s využitím služeb LDAP, SNC Kerberos a single sign-on autentizace. Na praktickém příkladu je zdokumentována podrobná technická implementace této architektury. Dále se tato diplomová práce zabývá vymezením specifik existujících zvláště v rozsáhlých informačních systémech SAP v oblasti zajištění přístupové a komunikační bezpečnosti a dokumentuje vhodné způsoby jejich řešení.
Korupce a veřejné zakázky v oblasti ICT
Nejedlý, Václav ; Holub, Ilja (vedoucí práce) ; Bruckner, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou korupce a veřejných zakázek v oblasti ICT. Bakalářská práce se zaměřuje na situaci v České republice, obecně na korupční jednání a zákony týkající se veřejných zakázek. Cílem této bakalářské práce je sjednotit informace o veřejných zakázkách, na jednotlivých příkladech poukázat na korupční situaci v České republice, analyzovat vybrané zakázky, odkrýt korupční jednání v těchto případech a podat návrhy na zlepšení situace využitelné při novelizaci zákona o veřejných zakázkách. Splnění těchto cílů vyžadovalo především hledání informací o podezřelých zakázkách na internetu, důkladné procházení zákona o veřejných zakázkách a také poznatky z vlastních zkušeností autora. V úvodní části práce autor vymezuje pojmy z oblasti veřejných zakázek, zákony a normy zabývající se veřejnými zakázkami, uvádí se úřady, vykonávající dohled nad dodržováním zákona o veřejných zakázkách, procesy zadávání jednotlivých druhů zakázek a prací protikorupčního oddělení Policie ČR. V další fázi teoretické části autor rozebírá obecný problém korupce a korupčního jednání v oblasti ICT a poslední kapitolou teoretické části práce je rozbor zákona o veřejných zakázkách. V následující, praktické části práce, se autor zabývá několika příklady veřejných zakázek, u kterých bylo či nebylo prokázáno korupční nebo nezákonné jednání a dále porovnává náklady u ICT projektů v oblasti privátní a veřejné sféry. V poslední kapitole práce, po získání veškerých dostupných informací, uvádí autor několik nápadů na zlepšení zákona o veřejných zakázkách. Přínos autora v práci spočívá v přehledné sumarizaci informací v oblasti, poukázání na chyby při zadávání zakázek, dále zmapování situace u "podezřelých" kauz a odhalení nezákonného jednání v těchto případech. Během práce autor dospívá k poznatkům, které umožňují na závěr shrnout v několika bodech podněty, použitelné pro rozpracování novelizace zákonů příslušnými orgány.
Analýza zainteresovaných stran v projektech ICT
Holub, Ilja ; Chocholatý, Drahomír (vedoucí práce) ; Lanz, Edvard (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou analýzy a řízení zainteresovaných stran na projektech informačních a komunikačních technologií. Zainteresovaná strana (i v češtině se používá anglický termín stakeholder) je subjekt, tedy fyzická nebo právnická osoba, nebo skupina těchto osob, která má zájem na výsledku projektu a má možnost projekt ovlivnit. Cílem práce je zmapovat současné přístupy k analýze a řízení zainteresovaných stran v projektech informačních a komunikačních technologií (ICT), popsat problematiku vlivů jednotlivých stran z technokratického i lidského (psychologického) pohledu a následně navrhnout metodiku pro efektivní analýzu a řízení zainteresovaných stran, kterou by bylo možno používat při řízení projektů v oblasti ICT. První část práce seznamuje čtenáře s pojmy, se kterými pracuje, s jejich historií a způsobem, jakým jsou použity. Rozebírá známé projektové metodiky a nástroje používané pro analýzu a řízení zainteresovaných stran. Následuje systematické rozčlenění jednotlivých zainteresovaných stran, jejich analýza z různých pohledů a popis aspektů, které jsou důležité v projektovém řízení. Jsou uvedeny nejčastější zájmy a motivace jednotlivých zainteresovaných stran, vlivových a zájmových skupin a způsoby, jak získávat tyto strany pro cíle projektu. Ve druhé části je popsán průzkum, který byl proveden mezi manažery ICT společností a účastníky ICT projektů. Na základě praktických zkušeností z projektů bylo navrženo několik hypotéz, které tento výzkum ověřuje. Obsahem třetí části je návrh metodiky pro analýzu a řízení zainteresovaných stran v projektech ICT, která by měla sloužit projektovým managerům pro analýzu a řízení zainteresovaných stran. Čtvrtá, poslední část, popisuje užití této metodiky v praxi na projektu implementace systému SAP v utilitní společnosti. Tato práce navazuje na relevantní prameny a doplňuje je o praktické zkušenosti z projektů v oblasti ICT. Provedený výzkum potvrzuje původní předpoklad, že se jedná o téma zejména v České republice relativně málo známé. Výsledky práce, zejména navržená metodika, by tedy mohli být přínosem pro vedení projektů v oblasti ICT.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.