Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metody vizualizace učiva
Lomnický, Matouš ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kučera, Luděk (oponent)
Program orgpad slouží k třídění, předávání a "projasňování" vlastních myšlenek. Orgpad je program navržen na základech Herbartovy psychologie, resp. Herbartově poznání o vlastní mysli. Tato práce se zabývá představením programu pi-mind.js, který je alokací orgpadu. V práci je diskutováno postavení programu pi-mind.js v kontextu současného "mapování mozku" a dále je program vsazen do kontextu výchovně-vzdělávacího procesu a jeho možného využití v tomto oboru, konkrétně je zkoumána formou dotazníkového šetření jeho užitečnost při psaní diplomových, resp. disertačních prací na Katedře Aplikované Matematiky MFF UK.
Vizuální pomůcky pro podporu mentálních procesů
Šejnoha, Jiří ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Karásek, Michal (oponent)
Název práce: Vizuální pomůcky pro podporu mentálních procesů Autor: Bc. Jiří Šejnoha Katedra: Katedra aplikované matematiky Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Zdeněk Hedrlín, CSc. Abstrakt: Ideou práce je použití nelineárního modelu mentálních procesů, jako prostředku pro reprezentaci uvažování (projekci lidské mysli), s tezí, že takto za- psané myšlenky, oproti standardní lineární formě psaného textu, pomohou lépe pochopit, zejména složité úvahy, jejich kontexty, provázanosti, a podpoří jejich utříbení. Model mentálních procesů je navrhnut na základě inspirace bójkovým (Herbartovským) a chvílovým modelem. Následuje diskuze nad jeho limity, opráv- něností a porovnání s podobnými modely: Theater model, MoM, "Carnapův mo- del mysli a NOGA model. Implementační část práce obsahuje návrh formaliza- ce modelu. Dále návrh implementace a implementaci, která je následně použita k ověření tezí přínosu pro uživatele formou dotazníku. Výsledky jsou diskutovány a na jejich základě je vytvořen závěr. Klíčová slova: mysl, mentální proces, model, pomůcka, chvíle
Rozhraní pro interakci vituálních bio-laboratoří
Mikula, Tomáš ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Bílý, Tomáš (oponent)
Virtuální bio-laboratoře jsou programy k provádění virtuálních experimentů. Jsou založené na použití metod matematiky a informatiky v biologii a medicíně. Použitelnosti tohoto přístupu se v posledních letech dostává čím dál víc uznání. Současné virtuální laboratoře jsou samostatné programy zaměřené na simulaci jedné tkáně nebo jednoho biologického procesu. Vzrastá potřeba jednotného rozhraní, které by umožnilo navrhovat laboratoře schopné vzájemné komunikace, ale bez znalosti implementačních detailů. V této práci takové rozhraní navrhneme a implementujeme jeho funkční prototyp. Rozhraní bude činit co nejméně předpokladů o povaze konkrétních bio-laboratoří. Růuzné laboratoře pak můžou spolu "mluvit" přes společnou podmnožinu interakcí. To zlepší znovupoužitelnost kódu mezi experimenty - k vytvoření nového experimentu se použijí knihovny hotových laboratoří a interakcí a doimplementují se pouze chybějící části. My implementujeme několik jednoduchých laboratoří a interakcí jako důkaz reálné použitelnosti a pro ulehčení začátků s vlastními experimentmi.
Computer Modeling of Tissue Development
Bednář, Vojtěch ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce)
Nazev prace: Poci'tacove modelovani vyvoje tkam' Autor: Vojtech Bednar Katedra: Katedra aplikovane matematiky Vedoucl: Doc. RNDr. Zdenek Hedrlin, CSc. Abstrakt; Tato prace popisuje hybridnf na individualni bunce zalozeny pristup k modelovani soustav biologickych bunek. V prvnl casti je zaveden reakcne-difuzni model prostredl, vaxove ekvilibrium a model bunky postaveny na zygotickem grafu a kumulacnfch stavech. Dale jsou pfedstaveny simulace modelujicf tri biologicky motivovane situace: Vznik dutiny, rust nadoru a bunecnou migraci v chronickem zanetu. Prvnl model ukazuje scenar formovanl dute struktury zalozeny na smerovem delenl a bunecne migraci. Druhy model se zabyva rustem potomst\'a mime poskozene bunky. Vysledny nador vykazuje tri stadia malignl transformace. Dale je pozorovan jak vznik agresivnlho nadoru bez detekovatelneho prekurzom na jedne strane tak postupna transfonnace benignlho utvaru na malignl na druhe, kazdy jako dusledek jine parametrizace modelove situace. Poslednl model se zabyva analyzou role membranove enzymaticke aktivity na migrujlclch buhkach imunitnlho systemu v chronickem zanetu. V tomto modelu je pozorovano, ze absence teto aktivity je zodpovedna za chovani odpovldajlcl chronickemu zanetu, namisto fyziologicky relevantnl imunitnl odpovedi. Klicova slova: hybridnl model, agentne...
Computer Modeling of Tissue Development
Bednář, Vojtěch ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Loebl, Martin (oponent) ; Klika, Václav (oponent)
Název práce: Počítačové modelování vývoje tkání Autor: Vojtěch Bednář Katedra: Katedra aplikované matematiky Vedoucí: Doc. RNDr. Zdeněk Hedrlín, CSc. Abstrakt: Tato práce popisuje hybridní na individuální buňce založený přístup k modelování soustav biologických buněk. V první části je zaveden reakčně-difúzní model prostředí, vaxové ekvilibrium a model buňky postavený na zygotickém grafu a kumulačních stavech. Dále jsou představeny simulace modelující tři biologicky motivované situace: Vznik dutiny, růst nádoru a buněčnou migraci v chronickém zánětu. První model ukazuje scénář formování duté struktury založený na směrovém dělení a buněčné migraci. Druhý model se zabývá růstem potomstva mírně poškozené buňky. Výsledný nádor vykazuje tři stádia maligní transformace. Dále je pozorován jak vznik agresivního nádoru bez detekovatelného prekurzoru na jedné straně tak postupná transformace benigního útvaru na maligní na druhé, každý jako důsledek jiné parametrizace modelové situace. Poslední model se zabývá analýzou role membránové enzymatické aktivity na migrujících buňkách imunitního systému v chronickém zánětu. V tomto modelu je pozorováno, že absence této aktivity je zodpovědná za výskyt chronického zánětu namísto fyziologicky relevantní imunitní odpovědi. Klíčová slova: hybridní model, agentně založené...
Computer Modeling of Tissue Development
Bednář, Vojtěch ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce)
Nazev prace: Poci'tacove modelovani vyvoje tkam' Autor: Vojtech Bednar Katedra: Katedra aplikovane matematiky Vedoucl: Doc. RNDr. Zdenek Hedrlin, CSc. Abstrakt; Tato prace popisuje hybridnf na individualni bunce zalozeny pristup k modelovani soustav biologickych bunek. V prvnl casti je zaveden reakcne-difuzni model prostredl, vaxove ekvilibrium a model bunky postaveny na zygotickem grafu a kumulacnfch stavech. Dale jsou pfedstaveny simulace modelujicf tri biologicky motivovane situace: Vznik dutiny, rust nadoru a bunecnou migraci v chronickem zanetu. Prvnl model ukazuje scenar formovanl dute struktury zalozeny na smerovem delenl a bunecne migraci. Druhy model se zabyva rustem potomst\'a mime poskozene bunky. Vysledny nador vykazuje tri stadia malignl transformace. Dale je pozorovan jak vznik agresivnlho nadoru bez detekovatelneho prekurzom na jedne strane tak postupna transfonnace benignlho utvaru na malignl na druhe, kazdy jako dusledek jine parametrizace modelove situace. Poslednl model se zabyva analyzou role membranove enzymaticke aktivity na migrujlclch buhkach imunitnlho systemu v chronickem zanetu. V tomto modelu je pozorovano, ze absence teto aktivity je zodpovedna za chovani odpovldajlcl chronickemu zanetu, namisto fyziologicky relevantnl imunitnl odpovedi. Klicova slova: hybridnl model, agentne...
Metody vizualizace učiva
Lomnický, Matouš ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kučera, Luděk (oponent)
Program orgpad slouží k třídění, předávání a "projasňování" vlastních myšlenek. Orgpad je program navržen na základech Herbartovy psychologie, resp. Herbartově poznání o vlastní mysli. Tato práce se zabývá představením programu pi-mind.js, který je alokací orgpadu. V práci je diskutováno postavení programu pi-mind.js v kontextu současného "mapování mozku" a dále je program vsazen do kontextu výchovně-vzdělávacího procesu a jeho možného využití v tomto oboru, konkrétně je zkoumána formou dotazníkového šetření jeho užitečnost při psaní diplomových, resp. disertačních prací na Katedře Aplikované Matematiky MFF UK.
Vizuální pomůcky pro podporu mentálních procesů
Šejnoha, Jiří ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce) ; Karásek, Michal (oponent)
Název práce: Vizuální pomůcky pro podporu mentálních procesů Autor: Bc. Jiří Šejnoha Katedra: Katedra aplikované matematiky Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Zdeněk Hedrlín, CSc. Abstrakt: Ideou práce je použití nelineárního modelu mentálních procesů, jako prostředku pro reprezentaci uvažování (projekci lidské mysli), s tezí, že takto za- psané myšlenky, oproti standardní lineární formě psaného textu, pomohou lépe pochopit, zejména složité úvahy, jejich kontexty, provázanosti, a podpoří jejich utříbení. Model mentálních procesů je navrhnut na základě inspirace bójkovým (Herbartovským) a chvílovým modelem. Následuje diskuze nad jeho limity, opráv- něností a porovnání s podobnými modely: Theater model, MoM, "Carnapův mo- del mysli a NOGA model. Implementační část práce obsahuje návrh formaliza- ce modelu. Dále návrh implementace a implementaci, která je následně použita k ověření tezí přínosu pro uživatele formou dotazníku. Výsledky jsou diskutovány a na jejich základě je vytvořen závěr. Klíčová slova: mysl, mentální proces, model, pomůcka, chvíle
Rozhraní pro interakci vituálních bio-laboratoří
Mikula, Tomáš ; Bílý, Tomáš (oponent) ; Hedrlín, Zdeněk (vedoucí práce)
Virtuální bio-laboratoře jsou programy k provádění virtuálních experimentů. Jsou založené na použití metod matematiky a informatiky v biologii a medicíně. Použitelnosti tohoto přístupu se v posledních letech dostává čím dál víc uznání. Současné virtuální laboratoře jsou samostatné programy zaměřené na simulaci jedné tkáně nebo jednoho biologického procesu. Vzrastá potřeba jednotného rozhraní, které by umožnilo navrhovat laboratoře schopné vzájemné komunikace, ale bez znalosti implementačních detailů. V této práci takové rozhraní navrhneme a implementujeme jeho funkční prototyp. Rozhraní bude činit co nejméně předpokladů o povaze konkrétních bio-laboratoří. Růuzné laboratoře pak můžou spolu "mluvit" přes společnou podmnožinu interakcí. To zlepší znovupoužitelnost kódu mezi experimenty - k vytvoření nového experimentu se použijí knihovny hotových laboratoří a interakcí a doimplementují se pouze chybějící části. My implementujeme několik jednoduchých laboratoří a interakcí jako důkaz reálné použitelnosti a pro ulehčení začátků s vlastními experimentmi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.