Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
(Ne)využívání učebnic ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání.
Faltisová, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...
Vztah věkové struktury a výkonnosti hráčů NHL
Zydroň, Ondřej ; Šídlo, Luděk (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zkoumání vztahu mezi věkem a výkonností hráčů NHL během sledovaného období 2000/01-2021/22. Tento vztah je popsán na základě hráčských pozic a regionu původu, přičemž jsou současně sledovány změny v průběhu sledovaného období. Mezi dílčí cíle patří sledování změn ve věkové struktuře hráčů, zkoumání tzv. efektu relativního věku a hodnocení geografických aspektů NHL. Výsledky analýzy naznačují, že v rámci výkonnosti dosahují vrcholu kariéry nejdříve útočníci a nejpozději brankáři. Kariéra útočníků nabývá oproti obráncům rychlejšího vzestupu, ale pomalejšího sestupu. Elitní hráči na všech pozicích dosahují oproti zbytku NHL pozdějšího vrcholu kariéry a zároveň se dokážou déle udržet na úrovni svých nejlepších výkonů. Pozoruhodné změny se objevily v rámci věkové struktury, neboť v průběhu sledovaného období ubývalo zastoupení starších hráčů, a naopak se začala zvyšovat dominance mladých hráčů. Ti měli navíc do NHL z mládežnických kategorií přenášet efekt relativního věku. Ten v lize nejspíš opravdu existuje, nicméně nemá vliv na výkonnost a délku kariéry hráčů. Geografické aspekty lze pozorovat při zkoumání místa původu jednotlivých hráčů. Nejvíce hokejistů pocházelo z regionů s vhodnými klimatickými podmínkami pro hraní ledního hokeje. Klíčová slova demografie...
Problémy začínajících učitelů zeměpisu při přechodu do praxe
Kněžínková, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Pekárková, Simona (oponent)
5 Abstrakt Bakalářská práce Problémy začínajících učitelů zeměpisu při přechodu do praxe se zabývá studenty oboru Geografie se zaměřením na vzdělávání (jednooboru i studia v kombinaci) na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy (PřF UK) a jejich problémy v učitelském povolání. Práce se v první části zabývá teoretickým vymezením začínajících učitelů, jejich charakteristikami a problémy, se kterými se mohou potýkat. Dále zkoumá různá pojetí kompetencí, které by měl absolvent učitelského oboru, a tedy začínající učitel, mít a ovládat, aby mohl bez problémů vykonávat své povolání. Důraz je kladen především na dokument Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (Bořkovec a kol. 2023). V práci je popsána i podpora začínajících učitelů se zaměřením na kolegiální sdílení a jeho formy. Takové sdílení se totiž uplatňuje i v pedagogických praxích, které studenti učitelství zeměpisu na PřF UK vykonávají. Z těchto praxí pak vycházejí problémové situace, které jsou analyzovány v praktické části bakalářské práce. Problémy jsou rozřazeny podle kompetencí uvedených v Kompetenčním rámci a jejich analýza následně vede také k vytvoření vlastní klasifikace problémů začínajících učitelů zeměpisu. Výsledky jsou diskutovány v rovině obou klasifikací a na závěr jsou...
Sensor pro analýzu kapalin
Hanus, Martin ; Adámek, Martin (oponent) ; Kosina, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou míchání kapalin. Pomocí programu COMSOL se provedla simulace struktury pro míchání kapalin a byly vyhodnoceny parametry které, mají největší vliv na kvalitu míchání. V další části práce se zjišťovala kvalita elektrod pro cyklickou voltametrii vytvořených na LTCC pomocí tlustovrstvých past. V závěru práce se vytvořila 3D struktura pro míchání kapalin. Kvalita promíchání byla kontrolována pomocí cyklické voltametrie.
Snímač tlaku vytvořený strukturou 3D
Hanus, Martin ; Pekárek, Jan (oponent) ; Kosina, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou snímače tlaku vytvořeného pomocí struktury 3D. Snímač tlaku převádí tlak na lépe měřitelnou veličinu, která se dále zpracovává. Snímání tlaku se provádí nejčastěji kapacitně, tenzometricky a opticky. Struktury 3D lze konstruovat za pomoci technologie LTCC, kterou lze oproti standardní korundové keramice laminovat do vícevrstvých struktur. Pasivní obvodové součástky lze na jednotlivé vrstvy keramiky nanášet pomocí tenkovrstvé nebo tlustovrstvé technologie. Praktická část práce se zabývá několika způsoby konstrukce tlakového snímače. Jedná se především o kapacitní tenzometrický a optický senzor a případné problémy s výrobou jednotlivých senzorů především problémy s laminací, dutinami nebo výpalem.
Hodnocení výsledků a kvality testu online okresního kola kategorie D Zeměpisné olympiády 2020/21
Filipová, Diana ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou testů kategorie D (střední školy) okresního kola 23. ročníku Zeměpisné olympiády a zhodnocením jejich kvality. V teoretické části je vymezen pojem nadání a nadaní. Zároveň jsou diskutovány různé přístupy k jejich definování. V následujících kapitolách je představena předmětová soutěž Zeměpisná olympiáda, její systém a struktura. Jsou prezentována kritéria a procesy selekce, která umožňují vybraným soutěžícím reprezentovat Česko na mezinárodních geografických soutěžích. Následuje analýza průběhu soutěže za období pandemie covidu-19 a popis opatření, která byla přijata pro zajištění bezpečnosti a kontinuity soutěže. Hlubší pozornost je věnována hodnocení kvality testu okresního kola kategorie D 23. ročníku Zeměpisné olympiády a analýzy úspěšnosti soutěžících v jednotlivých částech soutěže. Konkrétně jsou hodnoceny části práce s atlasem, písemný test z geografických znalostí a praktická část. Testové úlohy jsou hodnoceny pomocí statistických metod, jako je Spearmanův a Pearsonův korelační koeficient, diskriminační index a Cronbachovo alfa. Následně došlo ke statistickému zpracování a vyhodnocení příčin úspěšnosti v jednotlivých úlohách. V závěru práce jsou prezentovány výsledky hodnocení a analýzy. Jsou diskutovány silné a slabé stránky soutěžících ve specifických...
Vliv využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích
Mokruša, Oldřich ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích. Hlavním cílem práce je zjistit, zda jsou 3D modely reliéfu vhodným nástrojem pro odstranění miskoncepcí žáků při interpretaci výškopisu na topografických mapách. Pro uvedení čtenáře do kontextu jsou nejdříve vysvětleny pojmy, které představují problematiku topografických map, pedagogického konstruktivismu a využití 3D modelů ve výuce. K naplnění hlavního cíle a sběru dat je využito metod uzavřených konceptuálních testů a vzdělávací intervence s pomocí trojrozměrných modelů. Stěžejní data jsou získána z porovnání výsledků, kterých studenti dosáhli před proběhlou intervencí, v pre-testu, a po jejím absolvování, v post-testu. Výzkum této práce navazuje na sérii předešlých studií zabývajících se problematikou miskoncepcí při interpretaci vrstevnic. Jedním z výstupů předložené práce jsou specifika a postup tvorby 3D modelů terénu a pracovních listů, které slouží jako pomůcka při výuce. Výsledky ukázaly, že u studentů došlo ke zlepšení v úspěšnosti a zvýšení jistoty odpovědí. Pro utvoření závěrů jsou výsledky porovnány s odbornou literaturou zabývající se problematikou využití 3D modelů ve výuce. Klíčová slova: vrstevnice, miskoncepce, konceptuální test, 3D model, konceptuální změna
Možnosti využití virtuální reality ve výuce zeměpisu
Sojková, Kamila ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Bakalářská práce je obsahově zaměřena na implementaci virtuální reality do výuky zeměpisu. Jejím cílem je získat hlubší poznání o možnostech a popřípadě i slabinách využití konceptu virtuální reality ve výuce zeměpisu na všeobecně vzdělávacích školách. Práce má podobu systematické rešerše. Výběr studií je proveden na základě předem stanovených klíčových slov, a to v dostupných relevantních odborných zahraničních i českých pracích. Prostřednictvím rešerše publikací teoretického, metodického a výzkumného charakteru chceme shrnout dosavadní poznání o metodice výuky zeměpisu s použitím virtuální reality a o výzkumech zacílených na tuto problematiku. Klíčová slova: virtuální realita, druhy virtuální reality, vzdělávání, vzdělávání a informační technologie, výuka zeměpisu
Úspěšnost a strategie studentů při práci s mapou a faktory je ovlivňující
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
V dnešní době jsou nám čím dál častěji informace předkládány ve formě rozmanitých grafických materiálů. Mezi stěžejní prostředky vizualizace informací patří kromě grafů či schémat rovněž mapy. Přitom mapy jsou velmi komplexní reprezentací a pro efektivní práci s nimi je nutné porozumět množství konceptů a mít osvojené dovednosti a strategie práce s nimi. Z toho důvodu je důležité, aby v průběhu vzdělávání byla mapám věnována dostatečná pozornost. Pro z tohoto pohledu kvalitní výuku je nicméně nezbytné nejdříve dostatečně porozumět procesu práce s mapou a faktorům, které jej i jeho úspěšnost ovlivňují. Obecným záměrem této disertační práce proto je rozvinout toto porozumění. Konkrétněji si práce klade čtyři hlavní cíle. Jedním z těchto cílů je identifikovat úroveň mapových dovedností českých žáků a studentů při práci s tematickými mapami, které zejména v posledních letech nabývají na popularitě. Avšak běžně obsahují více či méně závažné kartografické nedostatky, které mohou mimo jiné zapříčiňovat vznik mylných představ jak o mapách samotných, tak i o jevech a územích, které znázorňují. Následně je hlavním cílem práce identifikovat a charakterizovat odlišné strategie při řešení úloh vyžadujících práci s tematickou mapou, které se pro žáky ukážou jako obtížné. Jak v případě úrovně mapových dovedností...
Využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve výuce zeměpisu
Králíčková, Anna-Marie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Měkota, Tomáš (oponent)
V rámci geografického vzdělávání je potřeba rozvíjet mapové dovednosti. Zároveň je vhodné do výuky zařazovat také moderní technologie. V návaznosti na to vznikla online aplikace Mapovedovednosti.cz. Stejně jako u jiných didaktických prostředků je i v případě této vzdělávací aplikace vhodné zjišťovat, jak uživatelé tento prostředek využívají. S tímto záměrem byla zpracována tato bakalářská práce. Hlavním cílem výzkumu bylo zjištění způsobu využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve školní praxi tzn. při plánování, realizaci a hodnocení výuky. K zisku dat bylo využito dotazníkové šetření. Respondenty dotazníku byli registrovaní uživatelé aplikace s učitelským účtem, na který byla navázána alespoň jedna třída s aktivními žáky. Tedy s žáky, kteří v aplikaci již vyplnili alespoň jednu úlohu. Takto bylo vybráno a osloveno celkem 90 respondentů, z nichž 23 dotazník vyplnilo. Z odpovědí učitelů vyplynulo, že aplikace je zpravidla využívána přímo v hodinách zeměpisu k samostatné práci. Četnost využívání je však omezena technickou vybaveností škol. Při rozvoji mapových dovedností aplikace slouží buď jako doplněk k jiným materiálům, nebo je hlavním nástrojem jejich rozvoje. Rozvoj dovedností je zaznamenáván ve výsledcích žáků a z nasbíraných dat bylo možné usoudit, že s výsledky žáků učitelé dále pracují.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 HANUŠ, Miloslav
10 Hanus, Michal
1 Hanuš, M.
3 Hanuš, Marek
21 Hanuš, Martin
10 Hanuš, Michal
2 Hanuš, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.