Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
German as a pluricentric language in educational contexts
Frejlachová, Markéta ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Vachková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jak je zohledněna pluricentričnost němčiny ve vyučování němčiny jako druhého cizího jazyka v České republice. Výzkum spočívá v analýze učebnic a analýze dat, která byla získání pomocí rozhovorů a skupinových rozhovorů. Postoje učitelů a žáků středních i základních škol k pluricentrismu jsou ohodnoceny v teoretickém rámci jazykového managementu. Informace týkající se pluricentrismu jsou v učebnicích i ze strany vyučujících předávány nesystematicky, nejčastěji jsou (pokud vůbec) tématizovány varianty v oblasti slovní zásoby. Učitelé akceptují rakouské varianty, pokud je jako rakouské lexémy rozpoznají, preference pro dominantní variantu je však zřetelná a obhajována jako odpovídající didaktickým principům.
German as a pluricentric language in educational contexts
Frejlachová, Markéta ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Vachková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jak dalece se na českých školách přistupuje k němčině jako k pluricentrickému jazyku. Sestává z teoretické části, části věnované metodologii, analýzy učebnic a empirického výzkumu. V rámci teoretické části je představen pluricentrismus, němčina jako plurizentrický jazyk a teorie jazykového managementu a jsou blíže osvětleny metody skupinových rozhovorů (focus group a group discussion). Analýza učebnic poskytuje přehled o tom, co je možné v učebnicích, které jsou používány na českých školách možné nalézt o jazykové variaci v závislosti na státu. V rámci analýzy učebnice vyšlo najevo, že ve většině případů je tematizována slovní zásoba a pragmatika. Prezentace výsledků empirického výzkumu je strukturována podle čtyř výzkumných otázek: Jak dalece je němčina jako pluricentrický jazyk akceptována v učebnicích? Jak dalece akceptují němčinu jako pluricentrický jazyk učitelé? Jak dalece akceptují němčinu jako pluricentrický jazyk žáci? Je angličtina akceptována jako pluricentrický jazyk spíše než němčina? Výzkum, který byl prováděn pomocí dotazníků a focus group, ukázal, že němčina jako pluricentrický jazyk je tematizována především v souvislosti s informacemi o německojazyčných zemích. V rámci korektur jsou snáze přijímány varianty na úrovni slovní zásoby než na...
German verbs with prefix durch
Frejlachová, Markéta ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Šemelík, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá (ne)odlučitelností předpony durch- a zvláště se soustředí na tvary minulého příčestí v atributivním užití. První část spočívá v rozsáhlejším popisu sloves s durch- ve spisovném jazyce na základě kodexů a odborného diskurzu. Tento popis zahrnuje kritéria, která mohou ovlivnit odlučitelnost nebo neodlučitelnost předpony. Tato část také ilustruje rozdíly mezi popisy a stylistickým značením v jednotlivých slovnících a gramatikách. Pro korpusovou analýzu byla vybrána slovesa durchbummeln, durchfeiern, durchtrinken, durchschlafen, durchtanzen, durchwachen a durchzechen. Zhodnocení korpusových dat se soustředí na význam syntaxe a sémantiky pro odlučitelnost nebo neodlučitelnost předpony durch-. Také zmiňuje texty, které obsahují v jednom přívlastku více příčestí s předponou durch- nebo takové texty, které jsou pozoruhodné z hlediska zákonitostí pro atributivní použití přičestí minulých.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.