|
Misgendering z perspektivy filosofie jazyka
Fikejzová, Michaela ; Gvoždiak, Vít (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Fenomén misgenderingu je v současné době analyzován především z perspektivy genderových studií, kde je považován za hostilní a morálně spornou praxi. Cílem předkládané práce je analýza misgenderingu z pozice zcela jiné - misgendering je zde považován za problém reference. Takový typ analýzy přináší nové poznatky jak do debat v oblasti genderových studií, tak do debat týkajících se reference jako takové. (Ne)úspěšnost reference a koreference analyzuji v rámci Récanatiho pojetí mentálních složek. Na základě analýzy modelových situací navrhuji dvoustupňovou typologii misgenderingu. První stupeň je na úrovni percepční, kdy mluvčí referuje pouze v rámci svého myšlení, druhý stupeň se týká interpersonální reference. Na druhé úrovni rozlišuji tři typy misgenderingu - neintencionální misgendering, intencionální vstřícný misgendering a intencionální hostilní misgendering. V textu rozporuji pojetí misgenderingu jako pouze závadné praxe, jelikož je z referenčního hlediska v určitých situacích nevyhnutelný či dokonce žádoucí. Klíčová slova: misgendering, reference, mentální složky, filosofie jazyka, způsoby prezentace, singularismus, genderová studia, gender, François Récanati, Judith Butler
|
|
Komparativní analýza komunikace vybraných českých veřejných univerzit prostřednictvím sociální sítě Facebook
Fikejzová, Michaela ; Máchová, Eva (vedoucí práce) ; Hrabánková, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá obsahovou analýzou oficiálních stránek vybraných českých veřejných univerzit na Facebooku za období prosinec 2018 - březen 2019. Mezi vybrané subjekty patří Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ostravská univerzita, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Západočeská univerzita v Plzni a Univerzita Hradec Králové. Cílem práce je zjistit, jaký obsah univerzity na Facebooku publikují a v jaké míře se jim daří podnítit své sledující k aktivitě. V teoretické části se práce zabývá charakteristikou sociálních médií a jejími komunikačními specifiky, dále je zde představena sociální síť Facebook a její působení v českém prostředí. Další část teoretické kapitoly se věnuje přijetí marketingového přístupu a jeho specifikům v oblasti terciárního vzdělávání. Poté je věnována podkapitola přímo komunikaci univerzit na sociálních sítích. V metodologické části je charakterizována výzkumná metoda, kvantitativní obsahová analýza, a její parametry užité v empirické části této bakalářské práce. Empirická část je věnována analýze dat získaných z oficiálních stránek univerzit na Facebooku. Nejprve jsou analyzovány univerzity jako samostatné subjekty, dále je provedena shrnující analýza všech získaných dat.
|