Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The impact of language on development of verbal and gestural expression of "motion": comparison between different-aged Czech and French
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Guidetti, Michele (oponent) ; Gullberg, Marianne (oponent)
Cílem této práce je přispět k všeobecné diskusi o vlivu jazyka, kultury a věku na multimodální konceptualizaci a vyjadřování "pohybu". "Pohyb" je zde chápán ve smyslu specifické kombinace určitého směru (nahoru, dolů) a způsobu (běh, plavání). Zvolený teoretický rámec kloubí Whorfovu hypotézu jazykové determinace kognice, Talmyho typologii jazyků "verb-famed" versus "satellite-framed" a McNeillovu koncepci vztahu řeči a gestikulace. V této studii jsme sledovali, jak francouzští a čeští rodilí mluvčí - 5leté a 10leté děti a dospělí - hovoří, gestikulují a přemýšlejí o pohybu. Náš vzorek čítá 144 účastníků (24 v každé jazykové a věkové skupině). Účastník nejprve zhlédl krátký animovaný videoklip zobrazující určitý konkrétní pohyb, a následně byl požádán, aby obsah videoklipu převyprávěl. Použili jsme a vzájemně porovnali celkem čtyři různé typy videoprezentace: 1) vizuální důraz je položen na směr pohybu, 2) vizuální důraz je položen na způsob pohybu, 3) vizuálně zdůrazněny jsou obě dimenze pohybu a 4) ani jedna dimenze není nijak zvlášť zdůrazněna. Ačkoliv, se Češi a Francouzi velmi liší v tom, jak popisují pohyb slovně (Češi verbalizují jak směr, tak způsob a zahrnují je do jediné propozice, kdežto Francouzi vyjadřují pouze směr a způsob přidávají jen někdy, a to v samostatné propozici), jejich gesta jsou...
Sémantický obsah mentálních reprezentací a intencionálních mentálních stavů
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce)
Diplomová práce je koncipována jako teoretická studie mapující problematiku reprezentačm'ho a intencionálního obsahu mysli jakožto principiálních psychologických konceptů na pozadí základních sémantických koncepcí znaku a jeho významu. Záměrem je modelovat mentální reprezentaci a intencionalitu jako sémantické funkce mysli a z této perspektivy pak koncept mentálního obsahu nahlédnout v analogii ke znakovému významu, přičemž předpokládaná analogie bude sledována na úrovni strukturálních a ontologických charakteristik obsahu a významu. Hlavním cílem práce je zpracování kritického přehledu hlavních trendů této problematiky, jež v české psychologii dosud nebyla předmětem žádné ucelené studie.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.