Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stereological quantification of striatal NPY-positive interneurons and their genetic modification by the AAV5 viral vector
Smolík, Matyáš ; Janíčková, Helena (vedoucí práce) ; Chvojková, Markéta (oponent)
Jednotlivé typy interneuronů ve striatu jsou stále poměrně málo prozkoumané, především ve srovnání s dalšími částmi mozku, jako je mozková kůra nebo hipokampus. Jedním z méně známých typů striatálních interneuronů, kterému se však v poslední době dostává stále více pozornosti, jsou interneurony exprimující neuropeptid Y (NPY+ interneurony). Dostupné práce ukazují, že tyto interneurony jsou ovlivňovány mimo jiné striatálními cholinergními interneurony a mohou tak sloužit jako prostředníci cholinergní modulace striata. Prvním cílem této diplomové práce je s pomocí transgenního myšího modelu a stereologie určit absolutní počet NPY+ interneuronů v myším dorsálním striatu. Druhým cílem práce je stanovit, jak velký objem dorsálního striata jsme schopni zasáhnout pomocí standardního protokolu stereotaktické injekce virového vektoru AAV5 při dané efektivitě virové exprese. Třetím cílem práce je otestovat behaviorální účinek částečné delece beta2 podjednotky nikotinového acetylcholinového receptoru exprimovaného NPY+ interneurony v dorzálním striatu. Práce by měla sloužit jako první krok studie, která nám v konečném výsledku umožní vytvořit si kvantitativní představu o tom, jaký absolutní i relativní počet NPY+ interneuronů ve striatu je třeba zasáhnout, abychom mohli očekávat významný účinek na nervové...
Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti
Chvojková, Markéta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Laurenčíková, Klára (oponent)
Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti Abstrakt Práce Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti pojednává o připravenosti k vstupu dítěte do školy. Věnuje se hlavním znakům školní zralosti, jako je zralost fyzická, percepční, kognitivní a sociální, emocionální a motivační. V první části je popsáno, co by mělo umět dítě v předškolním věku z výše uvedených hledisek. Dále se zabývá problematikou zápisu do škol a související legislativou a funkcí přípravných ročníků základních škol. Cílem výzkumné práce je prokázat význam systematické grafomotorické přípravy a rozvoje dílčích percepčních schopností u dětí s odkladem školní docházky, které navštěvují přípravný ročník základní školy. Praktická část je zaměřena na diagnostiku sluchové a zrakové percepce a grafomotorické schopnosti u vybrané skupiny dětí (výzkumné a kontrolní). Součástí práce je navržení intervenčního plánu pro výzkumnou skupinu a následně jeho vyhodnocení formou rediagnostiky. Klíčová slova Školní zralost, speciálně pedagogická diagnostika,
Vliv neuroaktivních steroidů inhibujících NMDA receptory na chování
Chvojková, Markéta ; Valeš, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Pavel (oponent)
Neuroaktivní steroid pregnanolon glutamát (Pg glu), syntetický analog přirozeně se vyskytujícího pregnanolon sulfátu (3alfa5betaS), má neuroprotektivní vlastnosti a minimum nežádoucích účinků. Předmětem mé práce je vliv zvolených strukturálních modifikací molekuly Pg glu na biologické účinky. První modifikací je zvýšení lipofility, druhou pak připojení kladně nabité skupiny na C3. Všechny tyto neuroaktivní steroidy jsou use-dependentními inhibitory NMDA receptorů. Prvním cílem práce bylo zjistit neuroprotektivní účinnost zvolených neuroaktivních steroidů. Druhým cílem bylo prozkoumat vliv vybraných neuroaktivních steroidů na motorickou koordinaci, reflexy, anxietu, lokomoční aktivitu a také účinky jejich vysokých dávek. Třetí cíl představovalo sestavení baterie behaviorálních testů pro screening biologických účinků analogů Pg glu u laboratorních hlodavců. Neuroprotektivní účinky byly hodnoceny v modelu excitotoxického poškození hipokampu u potkana na základě jeho behaviorálních důsledků. Neuroprotektivní účinnost byla prokázána u androstan glutamátu (And glu) a Pg glu. U kladně nabitých molekul neuroprotektivní účinnost prokázána nebyla. V neuroprotektivních dávkách (1 mg/kg) neměl And glu ani Pg glu nežádoucí vliv na motoriku, reflexy ani lokomoční aktivitu. Tyto poznatky svědčí pro význam výzkumu a vývoje...
Účinky multipotentních sloučenin ovlivňujících neurotransmisi ve farmakologických animálních modelech kognitivního deficitu
Chvojková, Markéta ; Valeš, Karel (vedoucí práce) ; Kuchař, Martin (oponent) ; Rudá, Jana (oponent)
V rámci preklinického výzkumu farmakoterapie Alzheimerovy nemoci je v současnosti věnována pozornost multipotentním sloučeninám, umožňujícím intenzifikaci účinku zasažením více patofyziologických mechanismů. Práce se proto zabývala posouzením účinnosti multipotentních sloučenin a kombinované aplikace v modelech kognitivního deficitu u potkana. Společným mechanismem účinku testovaných látek byla modulace neurotransmiterových systémů. Cílem první části práce bylo porovnání účinku experimentální monoterapie a kombinované terapie antagonistou N-methyl-D-aspartátových (NMDA) receptorů a pozitivním modulátorem receptorů pro kyselinu γ-aminomáselnou typu A (GABAA) v modelu vyvolaném trimethylcínem. Superiorita kombinované terapie byla prokázána histologickou analýzou hipokampální neurodegenerace, ale v kognitivním testu nedosáhla statistické signifikance. Předmětem zbývající části práce byly multipotentní deriváty takrinu. Prokázali jsme pozitivní efekt dimeru 6-chlorotakrinu a 6-nitrobenzothiazolu a dále dimeru 6- chlorotakrinu a L-tryptofanu, působících také jako inhibitory acetylcholinesterázy, v modelu kognitivního deficitu vyvolaném skopolaminem. V případě jiných takrinových derivátů působících také jako antagonisté NMDA receptorů jsme prokázali nízké riziko závažných nežádoucích účinků, což...
Vliv neuroaktivních steroidů inhibujících NMDA receptory na chování
Chvojková, Markéta ; Valeš, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Pavel (oponent)
Neuroaktivní steroid pregnanolon glutamát (Pg glu), syntetický analog přirozeně se vyskytujícího pregnanolon sulfátu (3alfa5betaS), má neuroprotektivní vlastnosti a minimum nežádoucích účinků. Předmětem mé práce je vliv zvolených strukturálních modifikací molekuly Pg glu na biologické účinky. První modifikací je zvýšení lipofility, druhou pak připojení kladně nabité skupiny na C3. Všechny tyto neuroaktivní steroidy jsou use-dependentními inhibitory NMDA receptorů. Prvním cílem práce bylo zjistit neuroprotektivní účinnost zvolených neuroaktivních steroidů. Druhým cílem bylo prozkoumat vliv vybraných neuroaktivních steroidů na motorickou koordinaci, reflexy, anxietu, lokomoční aktivitu a také účinky jejich vysokých dávek. Třetí cíl představovalo sestavení baterie behaviorálních testů pro screening biologických účinků analogů Pg glu u laboratorních hlodavců. Neuroprotektivní účinky byly hodnoceny v modelu excitotoxického poškození hipokampu u potkana na základě jeho behaviorálních důsledků. Neuroprotektivní účinnost byla prokázána u androstan glutamátu (And glu) a Pg glu. U kladně nabitých molekul neuroprotektivní účinnost prokázána nebyla. V neuroprotektivních dávkách (1 mg/kg) neměl And glu ani Pg glu nežádoucí vliv na motoriku, reflexy ani lokomoční aktivitu. Tyto poznatky svědčí pro význam výzkumu a vývoje...
Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti
Chvojková, Markéta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Laurenčíková, Klára (oponent)
Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti Abstrakt Práce Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti pojednává o připravenosti k vstupu dítěte do školy. Věnuje se hlavním znakům školní zralosti, jako je zralost fyzická, percepční, kognitivní a sociální, emocionální a motivační. V první části je popsáno, co by mělo umět dítě v předškolním věku z výše uvedených hledisek. Dále se zabývá problematikou zápisu do škol a související legislativou a funkcí přípravných ročníků základních škol. Cílem výzkumné práce je prokázat význam systematické grafomotorické přípravy a rozvoje dílčích percepčních schopností u dětí s odkladem školní docházky, které navštěvují přípravný ročník základní školy. Praktická část je zaměřena na diagnostiku sluchové a zrakové percepce a grafomotorické schopnosti u vybrané skupiny dětí (výzkumné a kontrolní). Součástí práce je navržení intervenčního plánu pro výzkumnou skupinu a následně jeho vyhodnocení formou rediagnostiky. Klíčová slova Školní zralost, speciálně pedagogická diagnostika,
Vliv antagonistů NMDA receptorů na chování
Chvojková, Markéta ; Valeš, Karel (vedoucí práce) ; Horák, Martin (oponent)
NMDA (N-methyl-D-aspartátové) receptory jsou glutamátem řízené iontové kanály, nacházející se v centrální nervové soustavě. Umožňují excitační neurotransmisi a mají zásadní význam pro synaptickou plasticitu a další funkce, ale na druhou stranu i excitotoxicitu. Podáním antagonistů NMDA receptorů by bylo možné omezit následky nadměrného působení glutamátu. Použití mnoha těchto látek ale znemožňují závažné behaviorální účinky. Antagonisté NMDA receptorů mohou ovlivňovat kognitivní schopnosti či motoriku laboratorních zvířat i lidí a dočasně u nich vyvolat psychotický stav. Tento negativní vliv na chování je výrazný hlavně u antagonistů nekompetitivních. Naopak u zástupců antagonistů unkompetitivních, selektivních pro NMDA receptor obsahující NR2B podjednotku či antagonistů glycinového vazebného místa NMDA receptoru jsou nežádoucí behaviorální účinky mírnější. Jiné vlivy antagonistů NMDA receptorů na chování jsou z klinického pohledu přínosné. Jde především o anxiolytické a antidepresivní působení a dále o zmírnění kognitivního deficitu a behaviorálních odchylek při Alzheimerově chorobě podáváním memantinu. Cílem této práce je shrnout hlavní známé behaviorální účinky jednotlivých farmakologických skupin antagonistů NMDA receptorů v experimentálních podmínkách, a to i s ohledem na potenciální využití těchto látek.

Viz též: podobná jména autorů
2 Chvojková, Marie
1 Chvojková, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.