|
Historické kořeny minimalistického filmu
Böhm, Michal ; HOLÝ, Zdeněk (vedoucí práce) ; BOUDA, Marek (oponent)
Minimalismus reprezentuje filmový styl, který dosáhl svého vrcholu na počátku 21. století, ale stále převládá jako výrazný styl i v přehlídkách současných artových festivalů.
Minimalistický je takový styl, který potlačuje rozmanitost výrazových prostředků a expresivních prvků, a narušuje i typickou vyprávěcí strukturu dramatu. Dále výrazně pracuje s časem v jeho přirozeném trvání a soustředí se na zachycení všednodennosti. Minimalistické filmy stimulují diváka k tomu, aby si vytvářel vlastní interpretace a hypotézy o zobrazované skutečnosti.
Cílem této práce je analyzovat historické filmové směry, které jsou příbuzné modernímu minimalistickému stylu. Za hlavní historické kořeny považuji italský neorealismus, spirituální filmy Bressona a Ozua, strukturální film, a dále pak i kinematografický skvost Jean Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel belgické filmařky Chantal Akermanové a filmy Michelangela Antonioniho s jeho specifickým způsobem výstavby narativu.
|
| |
|
Sade a film
Pech, Štěpán ; BOUDA, Marek (vedoucí práce) ; Brázda, Mikuláš (oponent)
Práce nazvaná ''Sade a film'' se zabývá některými znaky Sadova díla, které ve své první části rozebírá, aby jejich výskyt v druhé části analyzovala na čtyřech různých filmech - Saló aneb 120 dnů sodomy, Křik za Sada, Anatomie pekla, Korida lásky.
Základní otázkou práce je, jaká kvalita vzniká při styku dvou světů - Sadova díla a kinematografie.
|
|
Obrazové režimy
Hofman, Jan ; BOUDA, Marek (vedoucí práce) ; MAREK, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá použitím bezpečnostních a sledovacích systémů v rámci filmu Nepřítel státu (Enemy of the State, rok výroby 1998) a tím, jak se tyto systémy podílí na vytváření obrazových režimů. A to jak z ontologického hlediska, kdy se na platformě jednoho filmu stýkají obrazy s různými vlastnostmi (digitální/analogový), tak z hlediska ideologického, kdy tyto režimy vytvářejí hierarchie a tím i referenčnost/pravdivost a topologii v rámci filmového vyprávění.
|
|
Vnitro-záběrová montáž
Březina, Jan ; MAREK, Petr (vedoucí práce) ; BOUDA, Marek (oponent)
Tato práce zkoumá specifika a způsoby využití vnitro-záběrové montáže jako stylistického prostředku filmové režie. Na základě analýzy díla vybraných autorů a jejich filmů zavádí systém základního dělení podle účelu využití.
|
| |
| |
|
Mrtvý čas ve tvorbě Nuriho Bilge Ceylana
Wiński, Tomasz ; Bouda, Marek (vedoucí práce) ; Valak, Radim (oponent)
V mé práci se snažím analyzovat chronologicky seřazené celovečerní filmy
Nuriho Bilge Ceylana z hlediska možností a omezení nenaračního vyprávění
pomocí čistě filmových výrazových prostředků - takových, jako
mizanscéna, střih, kompozice obrazu či kreativní práce s asynchronním
zvukem. Jedna se o pět filmů toho významného tureckého režiséra, které
ziskalý v posledních letech řádu oceněni na největších filmových
festivalech: "Kasaba" ( "The Small town" ), "Mayis sikintisi" ( "Clouds
of May" ), "Uzak"( "Distant" ), "Iklimler" ( "Climates" ) a "Üç maymun"( "Three Monkeys" ). Ve své analýze jsem se zaměřil na čistě formální sekvence - ale
zkoumal jsem také vzájemné relace, koexistenci a vzájemné působení
sekvencí mrtvého času a dějových prvků v těchto filmech.
|
| |
|
Term "Organic" in the Film Terminology of S.M. Eisenstein and A. Tarkovsky
Vlčková, Jana ; Bouda, Marek (vedoucí práce) ; Bagdasarov, Georgy (oponent)
Práca sa v prvej časti zaoberá dôkladnejším vysvetlením pojmov ako sú analógové prostredie, digitalizácia alebo analógový a digitálny kód v kultúrnom kontexte. Ukazuje napríklad rozdiel medzi analógovou a digitálnou abstrakciou. Tiež poukazuje na možnosť čisto analógového prenosu, ako protipólu deliacej a hodnotiacej digitalizácie.
Prostredníctvom týchto kategórií je potom interpretovaný film: Ejzenštejnov a Tarkovského prístup ako dve protichodné filozofie prístupu k ?prirodzenému?, k ?organickému? vo filmovej teórii. Ejzenštejn ako reprezentant digitalizácie a Tarkovský ako zastánca analógového prístupu.
Text v závere vyúsťuje do trochu utopického mikromanifestu organického filmu.
|