|
Analytický pohled na dílo Missa "Veni Domine" Jiřího Churáčka
Barochová, Kamila ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Díky komplexnímu rozboru hudebního díla Missa "Veni, Domine" se povedlo odkrýt širší spektrum pohledů na dané téma a jejich souvislosti. Je to především hledisko ryze hudební, kde klíčovými slovy a tématy jsou struktura mše jako hudebního cyklu a kritéria historizujících slohů. Dále hledisko obecně historické, kde je opět ústředním termínem mše, tentokrát v kontextu církevním. Informace o literátských bratrstvech v minulosti i současnosti přirozeně doplnily a rozšířily povědomí o vzdělávacích aktivitách církve. Potvrdilo se, že mešní ordinarium je fungující styčnou plochou všech třech zmíněných úhlů pohledu. Od rozboru jedné vybrané skladby se podařilo plynule přejít k celkovému pohledu na dosavadní dílo skladatele Jiřího Churáčka. Dosud nerealizované sestavení přehledu jeho skladeb považuji za velmi přínosné. Detailnější seznámení s dalšími díly autora se ukázalo být nad rámec této bakalářské práce. Kapitola o východiscích, postojích a názorech autora koresponduje s úplným závěrem práce, kde se píše o duchovním přesahu lidské víry, hudební tvorby a lidské tvořivosti vůbec. Tato dispozice překonává hranice času a prostoru a má filozofický základ.
|