Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Marxismus a jeho vztah k náboženství
Tomeček, Václav ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Armbruster, Ludvík (oponent)
Résumé Při vyslovení pojmu marxismus si jistě velká většina lidí představí jeho konkrétní uskutečnění v podobě totalitních režimů, různých hnutí za osvobození, z nichž některá jsou činná i dnes, nebo snad i studentskou revoltu na Západě v roce 1968. Chceme-li však marxismus zkoumat a posuzovat poctivě, musíme ho uchopit v celku. Hlavním cílem této práce je proto poukázat na kladné i záporné stránky učení Karla Marxe i Bedřicha Engelse a vymezit ty prvky jejich nauky, jež si zachovávají svou aktuálnost a relevanci i pro dnešního člověka. Při analyzování jsme postupovali v pěti krocích. Nejdříve jsme si v krátkosti pověděli o životě Karla Marxe a poté o historických a myšlenkových východiscích obou myslitelů, abychom mohli lépe pochopit jejich názory. Ve třetí kapitole jsme hovořili o dialektickém materialismu a pojednali jsme o dialektické metodě, zákonitostech dialektického procesu, pravdě a jejích kritériích a marxistickém náhledu na hmotu a ducha. Zhodnotili jsme, že metoda a zákonitosti dialektiky jsou nezpůsobilé vysvětlit dění ve světě a společnosti, i přes uznání objektivní pravdy nemůžeme také přijmout její relativizaci a zrovna tak je nutno odmítnout monismus ve vztahu hmoty a ducha i marxistickou kosmologii a nazírání na život v konfrontaci se současným vědeckým bádáním. V Marxově a Engelsově...
.
Martvoň, Miroslav ; Armbruster, Ludvík (vedoucí práce) ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent)
Resumé Predmetom tejto práce sú Duchovné cvičenia sv. Ignáca z Loyoly (ďalej DC) a ich vhodnosť pre naplnenie pastoračných cieľov II. Vatikánskeho koncilu. Práca spája dva okruhy cieľov. Ciele DC a ciele spomínaného koncilu. Chce dosiahnuť ich porovnanie a poukázať na ich prienik. Pri cieľoch DC rozoberá ciele jednotlivých etáp (týždňov). Pri cieľoch koncilu si všíma fundamentálne ciele jednotlivých koncilných dokumentov. Práca sa však predovšetkým (i hľadiska rozsahu) venuje DC. DC sú jej majoritným predmetom. Cieľom tejto práce je okrem iného prispieť k renesancii Duchovných cvičení Ignáca z Loyoly, ich hlbšieho pochopenia a to predovšetkým pre ich široké pastoračné aplikácie. Charakter práce je deskriptívny a komparatívny. Snaží sa opísať DC ako celok a načrtnúť ich aplikovateľnosť v dobe po II. vatikánskom koncile. Všíma si autora a jeho dobový kontext a zároveň súčasného človeka a jeho problémy. Metóda v práci je v závislosti od charakteru práce deskriptívna a komparatívna. Táto metóda vedie k hlbšiemu pochopeniu diela a porovnáva spomínané ciele, umožňuje kritiku DC a ich nové aplikácie. Základným cieľom DC Ignáca z Loyoly je premáhanie seba samého a na usporiadanie vlastného života bez rozhodovania sa pod vplyvom nejakej nezriadenej náklonnosti vo vzťahu k princípu a fundamentu DC: človek je...
Prolegomena k dějinám české katolické teologie druhé poloviny 20. století
Novotný, Vojtěch ; Armbruster, Ludvík (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Cílem práce je předložit témata, která umožní další studium na poli historických prolegomen a dějinně korektní teologickou hermeneutiku české katolické teologie druhé poloviny 20. století. Jednotícím motivem všech kapitol je budování prolegomen k dějinám české katolické teologie druhé poloviny 20. století. První čtyři studie jsou proto věnovány dějinám "oficiálního" teologického vzdělávání: sledují klíčové momenty pražské teologické fakulty v období druhé světové války, v počátcích komunistického režimu i v době jeho trvání, a mapují personální obsazení jednotlivých oborů. Další studie v kontrapunktu zachycuje dostupné informace o utajovaném teologickém vzdělávání, které vzniklo jako alternativa k teologické fakultě. Následuje studie věnovaná vývoji oficiálně schválených, samizdatových a některých exilových teologických periodik ve sledovaném období. Poslední kapitola nastiňuje další možná a potřebná témata historických prolegomen. Tím současně plní i funkci jakéhosi závěru celé práce.
.
Martvoň, Miroslav ; Armbruster, Ludvík (vedoucí práce) ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent)
Resumé Predmetom tejto práce sú Duchovné cvičenia sv. Ignáca z Loyoly (ďalej DC) a ich vhodnosť pre naplnenie pastoračných cieľov II. Vatikánskeho koncilu. Práca spája dva okruhy cieľov. Ciele DC a ciele spomínaného koncilu. Chce dosiahnuť ich porovnanie a poukázať na ich prienik. Pri cieľoch DC rozoberá ciele jednotlivých etáp (týždňov). Pri cieľoch koncilu si všíma fundamentálne ciele jednotlivých koncilných dokumentov. Práca sa však predovšetkým (i hľadiska rozsahu) venuje DC. DC sú jej majoritným predmetom. Cieľom tejto práce je okrem iného prispieť k renesancii Duchovných cvičení Ignáca z Loyoly, ich hlbšieho pochopenia a to predovšetkým pre ich široké pastoračné aplikácie. Charakter práce je deskriptívny a komparatívny. Snaží sa opísať DC ako celok a načrtnúť ich aplikovateľnosť v dobe po II. vatikánskom koncile. Všíma si autora a jeho dobový kontext a zároveň súčasného človeka a jeho problémy. Metóda v práci je v závislosti od charakteru práce deskriptívna a komparatívna. Táto metóda vedie k hlbšiemu pochopeniu diela a porovnáva spomínané ciele, umožňuje kritiku DC a ich nové aplikácie. Základným cieľom DC Ignáca z Loyoly je premáhanie seba samého a na usporiadanie vlastného života bez rozhodovania sa pod vplyvom nejakej nezriadenej náklonnosti vo vzťahu k princípu a fundamentu DC: človek je...
Marxismus a jeho vztah k náboženství
Tomeček, Václav ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Armbruster, Ludvík (oponent)
Résumé Při vyslovení pojmu marxismus si jistě velká většina lidí představí jeho konkrétní uskutečnění v podobě totalitních režimů, různých hnutí za osvobození, z nichž některá jsou činná i dnes, nebo snad i studentskou revoltu na Západě v roce 1968. Chceme-li však marxismus zkoumat a posuzovat poctivě, musíme ho uchopit v celku. Hlavním cílem této práce je proto poukázat na kladné i záporné stránky učení Karla Marxe i Bedřicha Engelse a vymezit ty prvky jejich nauky, jež si zachovávají svou aktuálnost a relevanci i pro dnešního člověka. Při analyzování jsme postupovali v pěti krocích. Nejdříve jsme si v krátkosti pověděli o životě Karla Marxe a poté o historických a myšlenkových východiscích obou myslitelů, abychom mohli lépe pochopit jejich názory. Ve třetí kapitole jsme hovořili o dialektickém materialismu a pojednali jsme o dialektické metodě, zákonitostech dialektického procesu, pravdě a jejích kritériích a marxistickém náhledu na hmotu a ducha. Zhodnotili jsme, že metoda a zákonitosti dialektiky jsou nezpůsobilé vysvětlit dění ve světě a společnosti, i přes uznání objektivní pravdy nemůžeme také přijmout její relativizaci a zrovna tak je nutno odmítnout monismus ve vztahu hmoty a ducha i marxistickou kosmologii a nazírání na život v konfrontaci se současným vědeckým bádáním. V Marxově a Engelsově...
Prolegomena k dějinám české katolické teologie druhé poloviny 20. století
Novotný, Vojtěch ; Armbruster, Ludvík (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Cílem práce je předložit témata, která umožní další studium na poli historických prolegomen a dějinně korektní teologickou hermeneutiku české katolické teologie druhé poloviny 20. století. Jednotícím motivem všech kapitol je budování prolegomen k dějinám české katolické teologie druhé poloviny 20. století. První čtyři studie jsou proto věnovány dějinám "oficiálního" teologického vzdělávání: sledují klíčové momenty pražské teologické fakulty v období druhé světové války, v počátcích komunistického režimu i v době jeho trvání, a mapují personální obsazení jednotlivých oborů. Další studie v kontrapunktu zachycuje dostupné informace o utajovaném teologickém vzdělávání, které vzniklo jako alternativa k teologické fakultě. Následuje studie věnovaná vývoji oficiálně schválených, samizdatových a některých exilových teologických periodik ve sledovaném období. Poslední kapitola nastiňuje další možná a potřebná témata historických prolegomen. Tím současně plní i funkci jakéhosi závěru celé práce.
Jezuitská kolej v Klatovech jako ukázka jeziutského školství v Čechách v době baroka
Kolářová, Zdeňka ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Armbruster, Ludvík (oponent)
Cílem mé práce Jezuitská kolej v Klatovech jako ukázka jezuitského školství v Čechách v době baroka je představit jezuitskou pedagogiku v kontextu činnosti řádu Tovaryšstva Ježíšova a v rámci působení řádu v Klatovech od 17. století. Pro hlubší pochopení této jezuitské aktivity, je nutné vyložit principy Duchovních cvičení sv. Ignáce v souvislosti s jeho životem, ostatními oblastmi působení jezuitů. Exercicie prostupují celou existencí řádu. V celé práci se proto neustále opakují základní pilíře, ignaciánské spirituality, na kterých bylo Tovaryšstvo vybudováno: Boha je možné poznat skrze stvoření; člověk s ním může navázat individuální vztah; cílem člověka je co nejvíce se Kristovi přiblížit v jeho službě a to s využitím všech svých sil a dostupných prostředků, tzv. Ignácovo "magis". Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.