Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Svoboda a odpovědnost dítěte ve výchovném procesu
Šustková, Lucie ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce na téma "Svoboda a odpovědnost dítěte ve výchovném procesu" se pokouší postihnout vývoj pojmů "svoboda" a "odpovědnost" nejprve z hlediska historického. To je určující pro to, jak je možné tyto termíny chápat dnes, a to jak všeobecně, tak ve smyslu filozofickém a pedagogickém. Práce je zaměřená teoreticky, přičemž v kapitole s názvem "Svoboda dítěte ve škole a v rodině" se pokouší nastínit také praktické činnosti, kterými lze dítě správně nasměrovat a napomoci mu v jeho správném vnímání svobody a odpovědnosti. Celý obsah je rozdělen do osmi kapitol, kapitola "Svoboda a odpovědnost z pohledu filozofie a pedagogiky" je právě rekapitulací vývoje dvou základních pojmů "svoboda" a "odpovědnost". Následující kapitola se pokouší nalézt základní přístupy k výchově, z nichž každý má jiný pohled na svobodu a odpovědnost, avšak všechny tři přístupy jsou ve výchovném procesu nezanedbatelné. Následuje kapitola pojednávající o rozhodovacím procesu, který je nedílnou součástí správně pochopené svobodné vůle a odpovědnosti za vlastní činy. Další kapitoly pak popisují různé přístupy rodinné i školní výchovy a snaží se postihnout, jaké místo zaujímá ve světě člověk, jež si je vědom své svobody a odpovědnosti.
Ohrožení dítěte v problematickém prostředí rodiny
Šustková, Lucie ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce)
Život a vnitřní uspořádání rodiny je ovlivněno mnoha faktory. Rodina je zasazena do širokého sociálního a kulturního systému. Každý jedinec, v tomto případě rodič, se ocitá pod každodenním tlakem problémů, jež mohou dále ovlivňovat jeho chování a jednání uvnitř rodiny. Rodina se tak ocitá před nesčetnými problémy, jimiž může být v konečné fázi dítě ohroženo. Každá rodina má jinou schopnost problémům odolávat a řešit je, tedy schopnost plnit všechny své funkce. V případě opakovaného a trvalého neplnění jedné nebo více funkcí má rodina negativní vliv na život a vývoj dítěte. Dítě může být taktéž ohroženo nevhodným způsobem rodičovského výchovného působení, tedy nevhodným výchovným stylem. Mezi nejzávažnější problémy, které dítě ohrožují po fyzické, psychické a mravní stránce, patří fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání. Veškeré negativní působení rodiny na dítě se projevuje nežádoucím způsobem jak v jeho aktuální situaci, tak v jeho budoucím životě. Pedagog, který je s dítětem téměř v každodenním kontaktu, může být ohroženému dítěti nápomocen v několika ohledech. Především má být schopen ohrožené dítě ve školní třídě rozpoznat a poskytnout mu primární, laickou pomoc. Vztah učitele s žáky by tedy měl být založen na bázi důvěry a partnerství. Pedagog má být dále schopen zajistit ohroženému dítěti...

Viz též: podobná jména autorů
1 Šůstková, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.