National Repository of Grey Literature 9 records found  Search took 0.00 seconds. 
Approach to the nuclaer safety of the 3rd generation nuclear reactors
Pavlíček, Michal ; Kolář, Jaroslav (referee) ; Kolář, Jaroslav (referee) ; Matal, Oldřich (advisor)
The main target of the master´s thesis is reviewing the generation III nuclear reactors in term of the nuclear safety. At first we have to learn some theory of the nuclear safety in order to understand safety systems of the generation III nuclear reactors. Therefore the thesis is divided into two parts. Legislative and technical approaches to nuclear safety are mentioned in the first part. Regulatory bodies, whose task is to supervise nuclear safety in the nuclear power plants, belongs to the legislative approaches. There are defined terms such as defence in depth, redundancy, diversity, etc. There are mentioned methods to assessing nuclear safety – deterministic and probabilistic methods, especially probabilistic methods, for which a simple example is provided. There are also mentioned active and passive safety systems and their significance for nuclear safety and inherent safety too. There is an example of the function of the active and passive safety systems of the EDU nuclear power plant in conclusion of this issue. The second part deals with description of the selected nuclear reactors in context of the construction of the new units of nuclear power plant in Temelín. The nuclear reactors from companies, which applied for the public tender opened by ČEZ, a. s., for the construction of the ETE 3+4. Thus, the nuclear reactor MIR-1200 by ATOMSTROYEXPORT (Russian Federation), the nuclear reactor AP1000 by WESTINGHOUSE (USA) and the nuclear reactor EPR by AREVA (France) are taken into account . Comparison of the generation II and these generation III+ nuclear reactors necessarily belongs to this master´s thesis. These the generation III+ nuclear reactors are compared with the nuclear reactor VVER 440 (EDU) and in particular with the nuclear reactor VVER 1000, which is operated in the nuclear power plant Temelín. The final chapter contains generally appraisal of the whole problem.
Authorship identification in case of songs for several voices in Czech hymnal from museum in Hradec Králové that were not written by Adam Václav Michna z Otradovic
Janosik-Bielski, Marek ; Kolár, Jaroslav (advisor) ; Hošna, Jiří (referee)
Od nepaměti člověk vyjadřuje všeliká hnutí ducha také navenek, ať už neurčitým zvukem, nebo slovem. Slovo jako takové může často vyjádřit více než pouhý zvuk, někdy však je bud' nedostatečné, nebo naopak na škodu. Člověk proto skloubil slovo s vlastnostmi jiných, neurčitých zvuků a vytvořil slovo zpívané, které plněji vyhovuje jeho vyjadřovací potřebě v případě uvedeném výše. A jako je slovo na počátku všeho Gak krásně - ačkoli v jiném kontextu - praví svatý Janl ) aje základem řeči, tak slovo zpívané tvoří základ zpěvu. Zpěvem lidé od pradávna vyjadřovali své city, nálady a přesvědčení (zpěvem mezi sebou i komunikovali); toto se později přeneslo i do prostředí církevního, v němž se nakonec především chrámový zpěv a různé druhy hymnů a sekvencí napevno usadily a staly se jeho samozřejmou součástí. Avšak daleko dříve, než se tak stalo v celém církevním prostředí, staly se zpěvy v národním jazyce pevnou součástí liturgie slovanské, a to především české, kde zcela v rozporu s dosavadními zvyklostmi římskokatolické církve bylo s bohoslužbou spjato několik zpěvů, které žádná světská ani církevní moc nedokázala vymýtit (ne nadarmo se říká "co Čech, to muzikant"). Musela na to být papežem udělena výjimka. Tak tomu bylo na samém prahu chrámového zpěvu v Čechách a tato skutečnost dala ráz i praxi budoucí. Další,...
Early modern manuscripts in Czech museums and the possibilities of their utilization in the research of the 17th and 18th century Czech language and literature
Fidlerová, Alena ; Kučera, Karel (advisor) ; Kolár, Jaroslav (referee) ; Pleskalová, Jana (referee)
The thesis consists of two parts of different genre: the second part comprises that portion of the book FIDLEROVÁ, Alena; BEKEŠOVÁ, Martina, et al.: Inventory of the 17th and 18th Century Manuscripts from the Museum Collections in Bohemia (IInd part, volumes 1 and 2, Prague: Nakladatelství Karolinum, 2007), for which the author of the thesis is responsible (approximately 560 pages). It represents a practical example of how to treat and make accessible a great amount of manuscript source material in a way so that it could be successfully exploited by the scientists of different disciplines interested in early modern ages. Simultaneously, it is a part of the source basis for the first part of the thesis (the accompanying essay), which, nevertheless, dwells on the whole of the material encompassed in all the so far published parts of the Inventory. The accompanying essay has several goals: From the informative point of view it summarizes the content of the Inventory, i.e. which types of manuscripts does it comprise (according to the age of the manuscript, the language or languages used and the genre or subject matter) and tries to trace the causes of the findings. From the methodological point of view it discusses the problem, which methods should be chosen not only in the study of the early modern Czech...
František Jan Vavák on the way to learning and culture
Matějec, Tomáš ; Kolár, Jaroslav (advisor) ; Petrbok, Václav (referee) ; Peřina, Josef (referee)
Předkládaná disertační práce je věnována životu a působení Františka Jana Vaváka, patrně nejznámějšího z literárních samouků osmnáctého, resp. počátku devatenáctého století, jejichž literární činnost se v jistém smyslu (zvl. časově, ale ne jen časově) pohybuje na pomezí mezi barokním písemnictvím a literaturou národního obrození. V souvislosti s tím se otevírají dvě otázky: jednak je to otázka zdrojů, z nichž tito samoukové čerpali svoje vzdělání, jednak s tím souvisící otázka vztahu těchto autorů ke starší, "tradiční" literární aktivitě barokní doby (případně k písemnictví humanistickému, nebo dokonce středověkému) na jedné straně a k rodící se, "nové" literatuře obrozenské. V této práci předkládáme příspěvek k řešení těchto otázek, nakolik k němu může poskytnout materiál bohatá a relativně dobře zachovalá písemná pozůstalost Vavákova. Soustavně se přitom zaměřujeme zvláště na první z uvedených otázek - v souvislosti s hledáním odpovědi na ni se však v naší práci rýsují určité náznaky odpovědí také na druhou z nich. ...
Early modern manuscripts in Czech museums and the possibilities of their utilization in the research of the 17th and 18th century Czech language and literature
Fidlerová, Alena ; Kučera, Karel (advisor) ; Kolár, Jaroslav (referee) ; Pleskalová, Jana (referee)
The thesis consists of two parts of different genre: the second part comprises that portion of the book FIDLEROVÁ, Alena; BEKEŠOVÁ, Martina, et al.: Inventory of the 17th and 18th Century Manuscripts from the Museum Collections in Bohemia (IInd part, volumes 1 and 2, Prague: Nakladatelství Karolinum, 2007), for which the author of the thesis is responsible (approximately 560 pages). It represents a practical example of how to treat and make accessible a great amount of manuscript source material in a way so that it could be successfully exploited by the scientists of different disciplines interested in early modern ages. Simultaneously, it is a part of the source basis for the first part of the thesis (the accompanying essay), which, nevertheless, dwells on the whole of the material encompassed in all the so far published parts of the Inventory. The accompanying essay has several goals: From the informative point of view it summarizes the content of the Inventory, i.e. which types of manuscripts does it comprise (according to the age of the manuscript, the language or languages used and the genre or subject matter) and tries to trace the causes of the findings. From the methodological point of view it discusses the problem, which methods should be chosen not only in the study of the early modern Czech...
František Jan Vavák on the way to learning and culture
Matějec, Tomáš ; Kolár, Jaroslav (advisor) ; Petrbok, Václav (referee) ; Peřina, Josef (referee)
Předkládaná disertační práce je věnována životu a působení Františka Jana Vaváka, patrně nejznámějšího z literárních samouků osmnáctého, resp. počátku devatenáctého století, jejichž literární činnost se v jistém smyslu (zvl. časově, ale ne jen časově) pohybuje na pomezí mezi barokním písemnictvím a literaturou národního obrození. V souvislosti s tím se otevírají dvě otázky: jednak je to otázka zdrojů, z nichž tito samoukové čerpali svoje vzdělání, jednak s tím souvisící otázka vztahu těchto autorů ke starší, "tradiční" literární aktivitě barokní doby (případně k písemnictví humanistickému, nebo dokonce středověkému) na jedné straně a k rodící se, "nové" literatuře obrozenské. V této práci předkládáme příspěvek k řešení těchto otázek, nakolik k němu může poskytnout materiál bohatá a relativně dobře zachovalá písemná pozůstalost Vavákova. Soustavně se přitom zaměřujeme zvláště na první z uvedených otázek - v souvislosti s hledáním odpovědi na ni se však v naší práci rýsují určité náznaky odpovědí také na druhou z nich. ...
The resources of life of Saint Elizabeth by Tomáš Štítný and the educational function of the work
Hanzová, Barbora ; Kolár, Jaroslav (advisor) ; Hošna, Jiří (referee)
Představa o jednotlivých světcích se v myslích lidí v průběhu dějin tvoří hlavně pomocí legend. Platí to i pro české dvacáté a jednadvacáté století, v němž došlo k tak mocnému odklonu od křesťanstvÍ. Dnes se většina lidí setkává se svatými pouze v legendách, které jsou součástí povinné školní četby, nebo si je maximálně pak připomene na turistickém výletě za zajímavostmi, když projdou kolem sochy stojící na mostě nebo si v kostele prohlédnou místní výzdobu. Světci jsou pro člověka tak zvané "moderní společnosti" vyjma zasvěcených osob zajímavými jevy, ale jde spíše o něco samostatného, minulého, vzdáleného, jaksi neživého. Ale jak živé byly tyto osobnosti dříve! V dobách, kdy veškeré znalosti a dovednosti člověk získal od své rodiny, místního faráře, duchovního vůdce vesnice, a kdo měl více možností, od pana učitele. Kdy pojem "světa" byl roven "neznámu", protože byl pro ně příliš vzdálený, kdy měli lidé svůj vlastní svět, který tvořilo několik okolních vesnic a měst. Člověk se ve škole učil jen těm opravdu základním praktickým a užitečným poznatkům, jež uplatnil ve své roli sedláka, obchodníka, kováře, hrnčíře a všech dalších. Dále byl již od malička formován křesťanstvím, které působilo na celou tehdejší společnost. Přinášelo odpovědi na základní filozofické otázky chápání světa a dávalo společnosti řád....
Authorship identification in case of songs for several voices in Czech hymnal from museum in Hradec Králové that were not written by Adam Václav Michna z Otradovic
Janosik-Bielski, Marek ; Hošna, Jiří (referee) ; Kolár, Jaroslav (advisor)
Od nepaměti člověk vyjadřuje všeliká hnutí ducha také navenek, ať už neurčitým zvukem, nebo slovem. Slovo jako takové může často vyjádřit více než pouhý zvuk, někdy však je bud' nedostatečné, nebo naopak na škodu. Člověk proto skloubil slovo s vlastnostmi jiných, neurčitých zvuků a vytvořil slovo zpívané, které plněji vyhovuje jeho vyjadřovací potřebě v případě uvedeném výše. A jako je slovo na počátku všeho Gak krásně - ačkoli v jiném kontextu - praví svatý Janl ) aje základem řeči, tak slovo zpívané tvoří základ zpěvu. Zpěvem lidé od pradávna vyjadřovali své city, nálady a přesvědčení (zpěvem mezi sebou i komunikovali); toto se později přeneslo i do prostředí církevního, v němž se nakonec především chrámový zpěv a různé druhy hymnů a sekvencí napevno usadily a staly se jeho samozřejmou součástí. Avšak daleko dříve, než se tak stalo v celém církevním prostředí, staly se zpěvy v národním jazyce pevnou součástí liturgie slovanské, a to především české, kde zcela v rozporu s dosavadními zvyklostmi římskokatolické církve bylo s bohoslužbou spjato několik zpěvů, které žádná světská ani církevní moc nedokázala vymýtit (ne nadarmo se říká "co Čech, to muzikant"). Musela na to být papežem udělena výjimka. Tak tomu bylo na samém prahu chrámového zpěvu v Čechách a tato skutečnost dala ráz i praxi budoucí. Další,...
Approach to the nuclaer safety of the 3rd generation nuclear reactors
Pavlíček, Michal ; Kolář, Jaroslav (referee) ; Kolář, Jaroslav (referee) ; Matal, Oldřich (advisor)
The main target of the master´s thesis is reviewing the generation III nuclear reactors in term of the nuclear safety. At first we have to learn some theory of the nuclear safety in order to understand safety systems of the generation III nuclear reactors. Therefore the thesis is divided into two parts. Legislative and technical approaches to nuclear safety are mentioned in the first part. Regulatory bodies, whose task is to supervise nuclear safety in the nuclear power plants, belongs to the legislative approaches. There are defined terms such as defence in depth, redundancy, diversity, etc. There are mentioned methods to assessing nuclear safety – deterministic and probabilistic methods, especially probabilistic methods, for which a simple example is provided. There are also mentioned active and passive safety systems and their significance for nuclear safety and inherent safety too. There is an example of the function of the active and passive safety systems of the EDU nuclear power plant in conclusion of this issue. The second part deals with description of the selected nuclear reactors in context of the construction of the new units of nuclear power plant in Temelín. The nuclear reactors from companies, which applied for the public tender opened by ČEZ, a. s., for the construction of the ETE 3+4. Thus, the nuclear reactor MIR-1200 by ATOMSTROYEXPORT (Russian Federation), the nuclear reactor AP1000 by WESTINGHOUSE (USA) and the nuclear reactor EPR by AREVA (France) are taken into account . Comparison of the generation II and these generation III+ nuclear reactors necessarily belongs to this master´s thesis. These the generation III+ nuclear reactors are compared with the nuclear reactor VVER 440 (EDU) and in particular with the nuclear reactor VVER 1000, which is operated in the nuclear power plant Temelín. The final chapter contains generally appraisal of the whole problem.

See also: similar author names
55 KOLÁŘ, Jan
19 KOLÁŘ, Jiří
55 Kolar, Jan
1 Kolář, J.
14 Kolář, Jakub
55 Kolář, Jan
1 Kolář, Jan Tomáš
19 Kolář, Jiří
2 Kolář, Jiří,
8 Kolář, Josef
1 Kolář, Jáchym
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.