National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.02 seconds. 
Means of self-evaluation of elementary school "second level" pupils
Holanová, Klára ; Dvořáková, Markéta (advisor) ; Kasíková, Hana (referee)
Problematika sebehodnocení žáků se podle mého názoru stala v dnešní době - především v souvislosti se zavedením školních vzdělávacích programů - velice diskutovaných tématem, které řeší jak odborná veřejnost, tak samotní vyučující. Z toho důvodu jsem se ve své diplomové práci zaměřila na problematiku sebehodnocení žáků z pohledu vyučujících a hlavním cílem práce bylo přinést odpověď na otázku, jaké prostředky mohou vyučující na 2. stupni základních škol uplatňovat v rámci výchovněvzdělávacího procesu se záměrem rozvíjet sebehodnotící schopnosti žáků tak, aby byli sami schopni objektivně posoudit vlastní výkony a na základě těchto hodnotících soudů si klást splnitelné cíle. V teoretické části jsem vycházela ze základního předpokladu, že rozvoj sebehodnotících dovedností žáků je významně ovlivněn kvalitou hodnocení samotných vyučujících. Výklad byl proto věnován funkcím hodnocení, rozdělení typů hodnocení dle forem a dále jsem se zaměřila na ty aspekty hodnocení, které se podílejí na rozvoji sebehodnocení samotných žáků. Konkrétně se jednalo o problematiku výběru vhodné hodnotící metody, nastavení kritérií, jasnosti a srozumitelnosti hodnocení i kladení reálných a odpovídajících cílů. V závěrečné části jsem uvedla výčet sebehodnotících aktivit, které mohou být v rámci výchovně-vzdělávacího procesu využívány.
Support health literacy in the elderly
HOLÁNOVÁ, Klára
Theoretical part of the thesis: The diploma thesis deals with the issue of health literacy with regard to its support for the elderly. Areas for explanation of this issue and the possibilities for health literacy are included in this work. In particular, we speak of the right motivation of the seniors, the education and the possibilities of education for seniors. What is also important is the activation that we can develop the capabilities and skills of the seniors. Aims: For the practical part of the thesis, one aim was set, to which 5 hypotheses belong. Aim: To describe how seniors support health literacy. Hypotheses: 1st The level of support for health literacy is affected by the health of the senior. 2nd Women are more interested in gaining information by visiting Days of Health than men. 3rd The method of promoting health literacy is different for seniors up to 70 years old and seniors over 70 years of age. 4th Senior citizens with higher levels of health literacy support consider health information from healthcare professionals to be more useful than older people with lower levels of health literacy support. 5th Men use Universities of the Third Age to promote health literacy more than women. Methodology: In the practical part of this thesis, a quantitative research was chosen in the form of structured interviews. A total of 23 questions were compiled, including identification data. The research team consisted of 100 elderly over 65 years of age from the South Bohemian Region, who, on the basis of their addressing and their voluntary decision, answered the given questions. The data obtained was further processed and evaluated. Results: According to the results, women and men have the same interest in Health Days. The level of support for health literacy does not have a different impact on seniors on evaluation of the usefulness of information from healthcare professionals, and men use Universities of the Third Age as well as women. Support for health literacy is influenced by the state of health of the elderly in the field of education, physical activity and adherence to doctor's recommendations. The way of promoting health literacy is different for seniors up to 70 years of age and over 70 years of age in the area of physical activity, information and health care for first aid and accident prevention, oncology prevention, skin protection and healthy eating. Conclusion: It is important to inform the elderly about the possibilities of promoting health literacy and to provide information on health promotion and disease prevention. The output of this work is material for seniors containing this information.
Means of self-evaluation of elementary school "second level" pupils
Holanová, Klára ; Kasíková, Hana (referee) ; Dvořáková, Markéta (advisor)
Problematika sebehodnocení žáků se podle mého názoru stala v dnešní době - především v souvislosti se zavedením školních vzdělávacích programů - velice diskutovaných tématem, které řeší jak odborná veřejnost, tak samotní vyučující. Z toho důvodu jsem se ve své diplomové práci zaměřila na problematiku sebehodnocení žáků z pohledu vyučujících a hlavním cílem práce bylo přinést odpověď na otázku, jaké prostředky mohou vyučující na 2. stupni základních škol uplatňovat v rámci výchovněvzdělávacího procesu se záměrem rozvíjet sebehodnotící schopnosti žáků tak, aby byli sami schopni objektivně posoudit vlastní výkony a na základě těchto hodnotících soudů si klást splnitelné cíle. V teoretické části jsem vycházela ze základního předpokladu, že rozvoj sebehodnotících dovedností žáků je významně ovlivněn kvalitou hodnocení samotných vyučujících. Výklad byl proto věnován funkcím hodnocení, rozdělení typů hodnocení dle forem a dále jsem se zaměřila na ty aspekty hodnocení, které se podílejí na rozvoji sebehodnocení samotných žáků. Konkrétně se jednalo o problematiku výběru vhodné hodnotící metody, nastavení kritérií, jasnosti a srozumitelnosti hodnocení i kladení reálných a odpovídajících cílů. V závěrečné části jsem uvedla výčet sebehodnotících aktivit, které mohou být v rámci výchovně-vzdělávacího procesu využívány.
Integration of persons with disabilities into the society and their possibilities on the labour market
Holanová, Klára ; Tomeš, Igor (advisor) ; Škvmová, Jarmila (referee)
Diplomová práce a její empirická část byla postavena na dvou základních hypotézách. První hypotézu "Občané, kterým byl přiznán invalidní důchod a účastní se aktivit pořádaných Svazem tělesně postižených v ČR, jsou motivováni pracovat" se podařilo potvrdit. Podle odpovědí z dotazníků většina dotázaných, tedy konkrétně 67% má zájem pracovat. Vždy záleží na individuální situaci daného člověka. Samotná výše invalidního důchodu nemá velký vliv na rozhodnutí, zda osoby se zdravotním postižením chtějí pracovat nebo n e . K rozhodnutí, zda se tito lidé budou chtít v budoucnost uplatnit na pracovním trhu dochází již v ordinaci posudkového lékaře. Pokud lékař zvolí vhodnou metodu sdělení informací o zdravotním stavu a doporučí individuální plán ucelené rehabilitace je člověk se zdravotním postižením na dobré cestě k opětovnému zapojení do pracovního procesu. Neméně důležitá je i spolupráce s místním Úřadem práce. Stále zažitá praxe nenabízet rekvalifikační kurzy lidem s plným invalidním důchodem se rozhodně musí změnit. Pokud je člověku přiznán plný invalidní důchod je na něj stále pohlíženo jako na osobu práce neschopnou. Zároveň snaha najít práci pro osoby se zdravotním postižením za každou cenu se též míjí s účinkem. Lidé se zdravotním postižením nemusí nutně pracovat, oni se potřebují cítit užiteční, prospěšní...
Examination Methods in Kidney Disease and Urinary Tract from the Perspective of a Nurse
HOLÁNOVÁ, Klára
Theoretical part of the thesis: In the theoretical part, the most frequently used examination methods for kidney and urinary tract diseases are briefly described. For each examination method, the course of examination is described and also the information necessary for patients who are due to undergo it are included. Individual examination methods also include a description of the nurse's work which is related to the corresponding examination. Aims of the thesis: In the empirical part, two aims are set. The first aim was to ascertain the specificity of nursing care of a patient after a diagnostic cystoscopy, to which this question was posed: What information on the issues of complications after diagnostic cystoscopy do the nurses have? The second aim was to ascertain with what information the nurses provide patients before the sonography of kidneys and bladder. To this aim, following question was posed: With what information do the nurses provide patients before the sonography of kidneys and bladder? Methodology of the thesis: To create the empirical part, qualitative research using a semi-structured interview method was selected. The research sample was comprised of nurses from the departments of urology of selected hospitals of the South Bohemian Region. The data collection was carried out after the interview questions were approved by the head of the nursing staff and after an agreement with the charge nurse of particular department. The matter of this research was explained to every respondent and they were assured that their answers are anonymous and would be used only in the empirical part of this thesis. Due to the disagreement of nurses with recording of interviews, the interviews were written down in hand and then rewritten on a computer. The interviews contained a total of 15 questions ascertaining identification data, general nursing care, the most frequently performed examinations, problems of patients, preparation and providing information before a sonographic examination and a diagnostic cystoscopy. The data obtained were further processed into categorization groups and analysed. Results: In the empirical part, we ascertained from the results of the research survey that the nurse's care of patients at the department of urology is rather average, but the nurses are familiar with the basics of nursing and they know how to prepare patients for the examination. The research survey showed that nurses are not familiar with the preparation of a patient for a sonographic examination of kidneys not a single nurse stated the instructions to patient on non-flatulent diet on the day before the examination. The nurses are mostly familiar with care of a patient after a diagnostic cystoscopy and they are informed about possible complications associated with this examination. Conclusion: The theme of this bachelor thesis was chosen and written about to deepen my knowledge on this issue. The thesis could also be used as a study material for nurses who do not have enough information on this issue and would like to deepen their knowledge. It could also be suitable for patients who are not sure about the examination they should undergo.

See also: similar author names
1 HOLANOVÁ, Kateřina
2 HOLÁNOVÁ, Karolína
5 HOLÁNOVÁ, Klára
2 Holánová, Karolína
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.