National Repository of Grey Literature 8 records found  Search took 0.00 seconds. 
Place of free will in Leibniz's Philosophy
Formánek, Jakub ; Kranát, Jan (advisor) ; Šprunk, Karel (referee) ; Novák, Lukáš (referee)
3 Bibliografická citace Místo svobodné volby v Leibnizově filosofii [rukopis] : disertační práce / Jakub Formánek ; vedoucí práce: Jan Kranát. -- Praha, 2014. -- 258 s. Anotace Práce se snaží diachronně popsat, jaké místo má svobodná volba v Leibnizově filosofii. Zasazuje Leibnizův výměr svobody do západní diskuze o svobodné volbě. Ukazuje, že významným Leibnizovým part- nerem ve filosofickém myšlení ohledně svobodné volby je barokní scho- lastika. V práci se tvrdí: Leibniz se snaží oslabit jakýkoli striktní deter- minismus či kauzalitu vedoucí k nutnosti, aby svobodná volba měla své reálné zasazení v jeho systému (nebyla jen zdánlivá). Ukazuje, že určitá forma determinismu ještě nemusí vést ke zrušení svobodné volby. Přes všechny snahy je Leibnizův pojem svobodné volby oslaben díky jeho filosofickému teismu. Klíčová slova: Svoboda volby, spontaneita, rozum, kontingence, úplný pojem, jednoduchá substance, monáda, možné světy. Summary In my thesis I describe a place of free will in Leibniz philosophy by the diachronic way. Leibniz sets his concept of free choice into western tra- dition. Important partner to him is Baroque scholastics. Leibniz seeks a place for the free choice within his system throughout his philosophical development. My thesis suggests that Leibniz tries to allay any kind of rigorous...
Place of free will in Leibniz's Philosophy
Formánek, Jakub ; Kranát, Jan (advisor) ; Šprunk, Karel (referee) ; Novák, Lukáš (referee)
3 Bibliografická citace Místo svobodné volby v Leibnizově filosofii [rukopis] : disertační práce / Jakub Formánek ; vedoucí práce: Jan Kranát. -- Praha, 2014. -- 258 s. Anotace Práce se snaží diachronně popsat, jaké místo má svobodná volba v Leibnizově filosofii. Zasazuje Leibnizův výměr svobody do západní diskuze o svobodné volbě. Ukazuje, že významným Leibnizovým part- nerem ve filosofickém myšlení ohledně svobodné volby je barokní scho- lastika. V práci se tvrdí: Leibniz se snaží oslabit jakýkoli striktní deter- minismus či kauzalitu vedoucí k nutnosti, aby svobodná volba měla své reálné zasazení v jeho systému (nebyla jen zdánlivá). Ukazuje, že určitá forma determinismu ještě nemusí vést ke zrušení svobodné volby. Přes všechny snahy je Leibnizův pojem svobodné volby oslaben díky jeho filosofickému teismu. Klíčová slova: Svoboda volby, spontaneita, rozum, kontingence, úplný pojem, jednoduchá substance, monáda, možné světy. Summary In my thesis I describe a place of free will in Leibniz philosophy by the diachronic way. Leibniz sets his concept of free choice into western tra- dition. Important partner to him is Baroque scholastics. Leibniz seeks a place for the free choice within his system throughout his philosophical development. My thesis suggests that Leibniz tries to allay any kind of rigorous...
Man in Karol Wojtyla's Early Work
Burda, Petr ; Ventura, Václav (advisor) ; Med, Jaroslav (referee) ; Šprunk, Karel (referee)
The following work presents anthropological analysis of early publications by Karol Wojtyla. Each work (i.e. philosophical, poetical, dramatical) is gradually analyzed. Next part, it presents the comparison Wojtyla's thought of some modern thinkers and their points of view on man, to which Wojtyla directly or indirectly reacts, such as Karel Marx, Ernst Bloch, Sigmund Freud, Erich Fromm and Jean Paul Sartre.
Christianity freedom - concept and problems of acknowledgement in canon law
Kolářová, Marie ; Hrdina, Antonín (advisor) ; Kašný, Jiří (referee) ; Šprunk, Karel (referee)
Christianity freedom - concept and problems of acknowledgement in canon law Key words: Theory and Philosophy of Law, Concept of Law, Freedom of a Christian, Morality, Rights of Catholics First part: The concept of freedom that is within philosophy and law theory understood in different meanings - distinction among transcendental freedom, freedom of choice and freedom in Christ. Second part: The concept of law; the relationship between law and values. The nature of canon law; is canon law a juridical or a theological science? School of thought in the contemporary debate about the nature of canon law. Law is one aspect of a complex social reality. I Third part: The nature of the Church; the visible and the invisible church. The renewed theological vision of the nature of the Church. The place of law in the Church. Two distinct ecclesiologies: one of the Church as sacrament and communion, the other of a juridicalIy organized perfect society. Fourth part: The close relationship of law norms and moral norms in the juristic regulation of the Church. The distinction between to conduct according moral and law norms. Framework of morality. Moral norms encourages persons to be virtuous. Fifth part: The fundamental human rights are .inseparably interconnected in the very person. The fundamental human rights...
Community and religion - Analysis of work "De civitate Dei" of Augustine and critical evaluation of Hannah arendts thesis "Love and Saint Augustine"
Koblížek, Jan ; Sousedík, Stanislav (referee) ; Šprunk, Karel (referee)
The work "Community and religion" is the phenomenological reflexion introducing into the problems of the relation between the politics and the religion. We come out of two different positions. The first is represented by St. Augustin. He understands the religion as constitutional element of the political community. The second position is defended by Hannah Arendt. She says that between the politics and the religion is no intersection. In our work we try to define the visual field of both of two authors and to find a solution to understanding for the politics as relation between the person and the community.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.