Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Instability of Character in Sam Shepard's Work of the 1970s
Lauer, Martin ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Cílem této práce je představit detailní analýzu postav v divadelních hrách Sama Sheparda ze sedmdesátých let s důrazem na jejich psychickou nevyrovnanost a proměnlivost. Nestabilita postav a jejich částé proměny jsou vnímány jako důsledky dynamických nesubjektivních procesů, které probíhají uvnitř postav a způsobují ztrátu jejich ega. Přesto, že tato ztráta subjektivity se jeví částečně jako osvobozující, konfrontuje postavy s neznámým a vyvolává v nich strach ze ztráty vlastního já. Proměny postav a jejich neschopnost uchopit svou vlastní podstatu je přirovnávána k prožitku schizofrenie a je podrobně analyzována z pohledu filozoficko-psychologických děl Gilla Deleuze a Félixe Gattariho založených na jimi ustanoveném vztahu mezi schiforenií a kapitalismem. Jazz a v něm upřednostňovaná forma projevu, improvizace, jsou díky svému důrazu na proměnlivost využity jako jedny z výchozích přístupů pojetí nestability postav, a to zejména v divadelních hrách Angel City a Suicide in Bb. Hra Angel City navíc představuje fenomén filmu v USA a jeho kulturní význam v kontextu umění 20.století. Film jako prostředek intenzifikace touhy po úspěchu a slávě je v této práci nazírán jako nástroj manipulace a jako "továrna" na iluze, kterým postavy propadají a postupně ztrácejí ponětí o realitě. Filmové prostředí je...
The self versus the other: an exposition of an individual's condition in the technological society based on Anthony Burgess's novels A clockwork orange, M/F and The doctor is sick
Lauer, Martin ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Jedním ze stěžejních témat novel Anthonyho Burgesse Mechanický pomeranč, M/F a Doktor je nemocný je konflikt jedince a jeho osobních záměrů a projevů svobody se společností a její snahou tyto výrazy osobní svobody omezit. Burgess v uvedených knihách rozvádí dialektiku mezi subjektem, jeho vnímáním reality a právem na svobodnou volbu a ostaními objekty, jejich objektivní realitou, právem a etikou ustanovenou kvůli zajištění koexistence lidí ve společnosti. I přes urputné vzdorování Burgessových jedinců tlakům společnosti a jejím snahám je konformizovat, jsou nakonec donuceni se většině podvolit a musí přehodnotit své postoje ke světu a k ostatním. Jelikož hlavní postavy Burgessových románů svádí bitvy jak s kulturními vzorci, které definují chování člověka ve společnosti, tak se samotnou biologickou podstatou člověka, jsou nakonec donuceni uznat oba vlivy, přirozených i vštípených dispozicí jejich jednání. Radikální individualismus, který hlavní postavy Burgessových děl obhajují, se stává jejich zhoubou. Obzvláště v novelách Mechanický pomeranč a Doktor je nemocný jsou hrdinové redukováni na pouhou věc určenou k manipulaci ostatními. V podmanění Burgessových hrdinů hraje zásadní roli technologie a technologické myšlení. Zvážením antropologických a filosofických pojednání Arthura Bradleyho a Louise Armanda o...

Viz též: podobná jména autorů
3 Lauer, Maroš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.