|
Výuka vývoje českého jazyka na gymnáziu
Dušek, Jan ; Andrlová Fidlerová, Alena (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent) ; Štěpáník, Stanislav (oponent)
Disertační práce Výuka vývoje českého jazyka na gymnáziu se věnuje současné výuce tohoto tématu na gymnáziu. Představuje možnosti pro toto téma v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a jejich realizaci ve školních vzdělávacích programech gymnázií pěti krajů. Pomocí dotazníku zjišťuje praxi učitelů těchto krajů a zpracování tématu vývoje češtiny v učebnicích a pracovních sešitech, které tito učitelé používají. Kromě toho shrnuje způsob prezentace vývoje českého jazyka v didaktice, představuje elektronické zdroje k tématu a uvádí možnosti pro exkurze k tématu. Jako přílohu uvádí seznam škol z vybraných krajů s informacemi vztahujícími se k vývoji češtiny, které jsou obsaženy v jejich ŠVP.
|
| |
|
Porozumění a využití textu slovních úloh při práci v hodinách českého jazyka v 1. vzdělávacím období
Kheková, Sabina ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tato diplomová práce je podpůrným materiálem pro práci se slovními úlohami v hodinách českého jazyka a matematiky. V teoretické části lze nahlédnout na aktuální problémy spojené s řešením slovních úloh, na metody, které mohou být nápomocné k úspěšnějším žákovským řešením slovních úloh, na kontext slovních úloh v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, na vymezení pojmu slovní úloha a na její další jevy v základním vzdělávání a na faktory, které ovlivňují úspěšné vyřešení slovních úloh. Praktická část je zaměřená na metodická doporučení, která se odvíjí od uskutečněných rozhovorů a výzkumu. Rozhovory s vyučujícími a výzkumná šetření uskutečněná v 1. vzdělávacím období jsou v tomto úseku podrobně popsány. V závěrečné části lze nalézt ukázkové přípravy do hodin českého jazyka souvisejícími se slovními úlohami, které vyplývají z obou částí práce. První výzkumnou otázkou této práce je úvaha, zda rozbor textu slovní úlohy provedený v hodině českého jazyka ovlivní úspěšnost vyřešení slovní úlohy v hodině matematiky. Ve druhé výzkumné otázce se zaměřuji na úspěšnost řešení slovní úlohy vlivem předčítaného textu učitelem namísto samostatného čtení úlohy. V práci ověřuji následující hypotézu: Pokud žáci dobře porozumí textu slovní úlohy s podporou vhodných řešitelských strategií, jsou...
|
|
Frazémy v češtině na 1. stupni ZŠ
Krompolcová, Markéta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce se zaobírá žáky čtvrtých a pátých ročníků, tedy žáky druhého vzdělávacího období základní školy. Předmětem zkoumání je jejich znalost a pochopení vybraných frazeologických jednotek, konkrétně pranostik a přísloví. V teoretické části práce jsou definovány nejdůležitější termíny frazeologie jakožto lingvistické disciplíny. Je vysvětlena charakteristika frazémů a také jejich význam. Jsou představena různá kritéria, dle kterých je možné frazeologismy třídit. Dále se práce věnuje možným variantám a obměnám frazeologických jednotek. V neposlední řadě nabízí teoretická část práce vhled do vlivu rodinného prostředí a základní školy na znalost frazémů u dítěte. Praktická část zpracovává výzkumné šetření, které bylo uskutečněno kvantitativní výzkumnou metodou - dotazníkem. Vzniku dotazníku předcházela analýza učebnic českého jazyka, která se zaměřila na výskyt frazémů a způsoby práce s nimi. Dotazníkový formulář je zaměřen na pranostiky a přísloví a obsahuje tři různé typy úkolů. V prvním žáci spojují začátky a konce pranostik a přísloví. Ve druhém typu úloh žáci doplňují nedokončené frazémy. V posledním typu úloh je úkolem žáků vysvětlit, jak vybraným frazémům rozumí. Nejprve bylo uskutečněno pilotní šetření, do kterého se zapojilo 27 žáků. Hlavního výzkumu se zúčastnilo 407 respondentů z...
|
|
Přijatelnost obecné češtiny u žáků 2. stupně na dvou základních školách na Frýdecko-Místecku
Bočková, Petra ; Sojka, Pavel (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tématem diplomové práce s názvem Přijatelnost obecné češtiny u žáků 2. stupně na dvou základních školách na Frýdecko-Místecku je zkoumání postojů k obecné češtině u žáků druhého stupně základních škol. Cílem práce je zjistit, jak žáci základních škol na Frýdecko- Místecku vnímají obecnou češtinu v komunikačních situacích s vyšší dorozumívací funkcí, u osob s vyšším společenským statusem. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsána současná česká jazyková situace, jsou vysvětleny vybrané útvary národního jazyka (obecná čeština, spisovná čeština, tradiční teritoriální dialekty) a základní termíny (běžně mluvená čeština, postoje k jazyku) a jsou představeny dosavadní průzkumy postojů k jazyku a k jazykovým varietám. Praktická část přináší výsledky vlastního výzkumu. Kvantitativní výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření (za využití techniky spojitých masek) a kvalitativní výzkum formou individuálních rozhovorů s vybranými žáky. Hodnocení výsledků výzkumu je provedeno ve třech perspektivách - hodnocení obecné češtiny v mluvené řeči (oblast sluchové percepce), hodnocení obecné češtiny v psaném projevu (oblast zrakové percepce) a výskyt obecněčeských prvků ve vlastních promluvách žáků (oblast vlastní produkce). Výsledky výzkumného šetření přinášejí...
|
|
Analýza a hodnocení rizik v pracovním prostředí skladovacích objektů
Smejkalová, Markéta ; Macečková, Lenka (oponent) ; Popelová, Barbora (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou rizik v logistické společnosti z pohledu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – BOZP. První část diplomové práce se zaměřuje na problematiku BOZP ve skladovacích prostorech již zmíněné logistické společnosti a její teoretická východiska. V následující části diplomové práce jsou identifikovaná rizika při práci včetně implementovaných rizikových analýz na modelové společnosti. V další části jsou navržena řešení pro snížení nebo zrušení rizikovosti daných hrozeb a nebezpečí. V závěrečné části diplomová práce shrnuje veškeré závěry a ke každému z nich i doporučení.
|
| |
| |
|
Escherichia coli jako alimentární patogen a příčina kažení potravin
Smejkalová, Martina
Hlavní náplní bakalářské práce je charakterizovat bakterii Escherichia coli. Práce je zaměřena na obecnou charakteristiku této bakterie a rovněž i celého rodu Escherichia a také bakteriální buňky. Bakterie Escherichia coli je popsána z hlediska morfologie, biochemických vlastností, antigenních vlastností, epidemiologie, ale hlavním zaměřím byly jsou její patogenní vlastnosti, s nimiž souvisí také prevence a léčba. Patogenní Escherichia coli se dělí na extraintestinální a intestinální. V práci jsou charakterizováni jednotliví zástupci a také onemocnění, která způsobují. To souvisí s tématikou alimentárních onemocnění, která je v práci rovněž objasněna. Poslední problematikou, která je v práci rozebírána je kažení potravin a charakteristika masných výrobků, což souvisí s praktickou částí práce. Ta je zaměřena na analýzu Escherichia coli, a také koliformních bakterií a CPM ve vzorcích syrového masa a klobás. Ve vzorcích syrového masa byl výskyt všech skupin mikroorganismů nejvyšší, naopak v klobásách byl jejich výskyt velmi nízký a Escherichia coli a koliformní bakterie se zde nevyskytovaly vůbec. Syrové maso je velmi náchylné na kontaminaci a množení mikroorganismů, oproti tomu klobásy prošly řádnou tepelnou úpravou, což znamená, že byl tento výsledek očekávaný.
|
| |