Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Renesanční malířská výzdoba zámku Český Krumlov za vlády posledních Rožmberků
Zahrádková, Lucie ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Renesanční malířská výzdoba zámku Český Krumlov za vlády posledních Rožmberků Český Krumlov, jeden z našich nejkrásnějších a co se týče rozlohou nevětších hradů, byl již od 14. století majetkem významné české rodové větve Vítkovců - pánů z Rožmberka. Během 16. století se hrad postupně proměnil v honosný zámecký objekt. Období, kdy se vlastníkem panství a celého dominia stali vzdělaní a humanisticky založení šlechtici pánů z Rožmberka, započala nejvýznamnější část renesanční přestavby, ke které došlo během druhé poloviny 16. století. Renesanční duch zámku se i přes mnohé následující přestavby zachoval. Ideová myšlenka tohoto nového proudu, jehož centrem byla vzdálená Itálie, je zjevná jak v exteriéru, tak v interiéru. Složitá symbolistní výzdoba zámku se úzce vázala na majitele, který skrze ni ukazoval svou prestiž, politickou moc či rodovou tradici. Malířská výzdoba zámku prováděná během vlády posledních Rožmberků se stala také hlavním tématem této diplomové práce. Klíčová slova Český Krumlov - zámek - česká renesance - malířství 16. století - Rožmberkové - Vilém z Rožmberka
Nástěnné malby v kostele sv. Jakuba ve Chvojně
Čermáková, Veronika ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nástěnnými malbami v kostele sv. Jakuba ve Chvojně. Cílem práce je shrnutí a kritické zhodnocení literatury k tématu, formální, ikono- grafický a případně i ikonologický rozbor maleb a jejich zasazení do kontextu dobového malířství v Čechách. Klíčová slova Nástěnné malířství první poloviny 14. století, kostel sv. Jakuba ve Chvojně
Móda české renesanční šlechty druhé poloviny 16. století z hlediska portrétní malby
Häckelová, Tereza ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na renesanční módu české šlechty. Ze zvolených českých šlechtických rodů jsem vybrala konkrétní portréty šlechticů a šlechtičen dle kterých budu zkoumat vývoj a ikonografii, případně politickou a náboženskou souvislost šlechtických šatů. Cílem této práce by mělo být zmapování vývoje české renesanční módy především druhé poloviny 16. století pomocí zkoumání portrétní malby. K této syntéze využiji srovnání se španělskými podobiznami, celkový význam portrétu, ikonografii, historii rodů a dostupné teorie vývoje renesanční módy. Klíčová slova Renesance, šlechta, móda, portréty, galerie, oděv, malba, Habsburkové
Nástěnná malba 13. a 14. století v severozápadních Čechách
Lisničková, Emma ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji nástěnné malbě 13. a 14. století v severozápadních Čechách. Úvodní část obsahuje nástin vývoje středověké nástěnné malby ve sledovaném regionu. Nejdůležitější částí mé práce jsou samostatná pojednání o jednotlivých lokalitách s dochovanými nástěnnými malbami. Jedná se o nástěnné cykly z Krupky, Brozan, Slavětína, Dobroměřic, Bedřichova Světce, Židovic, Radonic, Černochova, Volyně, Roudník, Bečova nad Teplou a Potvorova. V těchto kapitolách vždy nejprve kriticky zhodnotím dosavadní literaturu k dané lokalitě a následně se pokusím o popis a stylový a ikonografický rozbor. Ve své práci kladu důraz na postavy objednavatelů těchto děl, ať už se jedná o významné šlechtické rody či klášterní komunity. Z toho důvodu jsem se rozhodla do práce zařadit i lokality, které sice leží za hranicemi vymezeného regionu, jsou ale s tématem spjaty skrze své donátory.
Nástěnná malba v městském prostředí 16. a počátku 17. století na pomezí Čech a Moravy
Hamrlová, Anna ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent) ; Halama, Ota (oponent)
Nástěnná malba 16. a počátku 17. století městského prostředí patří k dosud spíše opomíjeným tématům, její umělecké ztvárnění i ikonografická koncepce však mnohé vypovídají o životě obyvatel doby renesance. Výtvarný fenomén byl v předkládané práci studován na pomezí Čech a Moravy, v současné době odpovídající okresům Havlíčkův Brod, Pelhřimov a Jihlava. Toto rozdělení zároveň umožnovalo systematické bádání i soupis dochovaných maleb. Studie se zabývá nejprve souhrnem pestré historické situace v dané lokalitě a náboženského dění spjatého převážně, nikoliv však výlučně, s novoutrakvismem a luterstvím, které navázaly na zdejší utrakvistický základ z doby husitské. Jedním z cílů práce tak bylo studovat vztah náboženského vyznání a uměleckého či ikonografického ztvárnění maleb. Důležitou otázku představovaly také vybrané umělecké zdroje spjaté převážně s grafickou produkcí doby. Další kapitoly byly proto věnovány nejprve studiu umělecké teorie nástěnné malby, poté městských domů v zahraničí a v dané lokalitě, následovalo studium sakrálních interiérů v kontextu saského prostředí a v poslední kapitole bylo přistoupeno k tematické a ikonografické studii nashromážděných maleb. Výsledky poukázaly především na pestrost vybíraných témat, na německé a italské zdroje pro městské domy a převážně na saské vlivy...
Zima v žánrové malbě zaalpských malířů 16. a 17. století
Květ, Přemysl ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Diplomová práce nazvaná "Zima v žánrové malbě zaalpských malířů 16. a 17. století" pojednává o tématu ročního období Zimy, ztvárněné na dílech vybraných zaalpských umělců. Zabývá se nejen její působivou atmosférou, ale zejména sleduje zvyky a tradice prostých obyvatel vesnic či měst, jež jsou na daných obrazech znázorněny. V pozornosti zájmu jsou jak biblické scény spjaté s Narozením Krista, případně lidové oslavy křesťanských svátků v zimním období. Na vybraných námětech lze dále zkoumat podoby zimních radovánek prostých lidí, případně lovecké hony. Smyslem této práce je snaha reflektovat význam zimní krajiny s odkazem na zobrazení života prostých obyvatel, a to s přihlédnutím k socio-historickému kontextu Nizozemí 16.-17. století. Klíčová slova: žánrová malba, renesance, baroko, Zaalpí, zima, zvyky, tradice, sešlosti, sport, masopust, oslavy, bruslení, krajina, scenerie, lovení, svátky
Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů
Uchytilová, Barbora ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů Diplomová práce se zabývá téměř veškerými nástěnnými malbami na hradě Karlštejn, jenž dohromady tvoří promyšlený ikonografický program. Práce se věnuje malbám v kaplích tzv. Císařského paláce, dále tzv. Sálu předků, kde se původně nacházela vyobrazena genealogie předků Karla IV., kostelu Panny Marie a kaple sv. Kateřiny v Mariánské věži, tzv. schodištním cyklům a Kapli sv. Kříže v prostorách Velké věže. Práce se zabývá nástěnnými malbami nejen ve světle restaurátorských zásahů, které mohly poznamenat a ovlivnit vzhled maleb oproti jejich původní podobě. Sledovaní vzniku přemaleb a následný ikonografický rozbor je v práci opřen o restaurátorské zprávy, stavebně-historické průzkumy a archiválie spojené s poslední velkou přestavbou hradu Karlštejna, jež byla vedena z Vídně architektem Friedrichem Schmidtem a Josefem Mockerem. Klíčová slova: Středověk, nástěnná malba, 14. století, hrad Karlštejn, kaple sv. Kříže, Mistr Theodorik, Karel IV.
Pojetí astronomie ve výtvarném umění a kultuře v době rudolfínské
Hanušová, Veronika ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je shrnutí důležitých osobností rudolfinské Prahy, míst a uměleckých předmětů s nimi spjatými, které se vážou k astronomii za vlády císaře Rudolfa II. Na tyto astronomické předměty lze nahlížet jednak jako na objekty vědecké, v této práci však bude primárně vystižena jejich výtvarná kvalita. Pozornost je soustředěna na vybrané lokality, kde astronomové žili a pracovali. Tyto lokality jsou představeny v dobovém a evropském kontextu. Podstatná část práce se věnuje samotným předmětům spojeným se studiem astronomie, jako jsou například astronomické přístroje v rámci užitého umění, či vědecké publikace, které s sebou nesou vlastní výtvarné zpracování v podobě grafických příloh. Veškerá tato problematika je koncipovaná v návaznosti na osobnosti a společenské prostředí císařského dvora Rudolfa II.
Válka růží a její vliv v knižní malbě na anglickém dvoře na přelomu 15. a 16. století
Kopáčková, Kateřina ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je vysvětlení politických příčin občanské války, takzvané války růží v Anglii v letech 1455-1487. Boj o trůn a nadvládu nad zemí mezi rodem Yorků a Lancasterů se odehrávala po celém území Anglie s podporou mnoha významných šlechtických rodin. Vyvrcholením této války bylo spojení rodů a nástup nové dynastie Tudorovců na anglický trůn. Podstatná část práce se zabývá symbolem růže a jejím heraldickým promítnutním na anglických dvorech. V dochované knižní malbě od Charlese d`Orleans z roku 1483 a 1492-1500 vidíme heraldická zvířata rodů a symboliku s nimi spojenou. Můžeme zde pozorovat postupné spojení bílé yorkské a červené lancasterské růže, což je následek nástupu Tudorovců na anglický trůn. Knižní malbu s tématikou počátku tudorovského rodu můžeme vidět v kopii od Hugema de Lembourga z roku 1487, kde je vyobrazena královská svatba Jindřicha V. a Kateřiny z Valois. V monetech od Magistera Sampsona z roku 1516 je symbolický tudorovský keřový strom se skrytými symboly, které jsou v práci vysvětleny. V neposlední řadě je zde věnovaná pozornost zobrazování vybraných panovníků formou iniciál a menších knižních maleb.
Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací
Velgáňová, Daniela ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
1 Anotace Cílem bakalářské práce je shrnutí a porovnaní základných písemných pramenů a literatury k technologickým postupům výzdoby středověkých knih. Kromě pérové, lavírované kresby, tempery a kvašové malby je též věnovaná pozornost různým způsobům zlacení a využití zlatých doplňků (od přidávaní zlatého prachu do některých barev, přes puncovaní zlacených detailů, až po malbu na vyzlacený podklad). U jednotlivých technik a postupů je naznačen jejich vývoj v rámci knižní malby ilustrativně dokumentovaný i konkrétními příklady děl. Součástí práce je rovněž syntéza a přehled rukopisné tvorby v Čechách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.