|
Generování významu populárního textu na příkladu českého televizního seriálu Místo nahoře
Fričová, Michaela ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Televizní seriály jsou produktem populární kultury, která podle předních teoretiků kulturálních studií slouží zájmům dominantní ideologie ve společnosti. Jednou z hlavních otázek a cílů práce bude postihnout, jak populární text vytváří významy, které slouží dominantní ideologii ve společnosti a jak jsou předávány sociálním skupinám, které tvoří publikum. Teoretickou základnu a inspirací budou rozsáhlé práce zahraničních autorů, jejichž poznatky budou aplikovány na český televizní seriál Místo nahoře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Od stroje k ikoně: automobil v popkultuře od 60.let 20.století do současnosti
Rybář, Václav ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Automobil je jedním z nejdůležitějších fenoménů moderní technologie. Od svého vzniku formoval naše fyzické, ekonomické, společenské, ale i kulturní, politické a mediální prostředí. Cílem této diplomové práce je analyzovat proměnu role automobilu v popkultuře od 60. let 20. století, s primárním zaměřením na angloamerické prostředí, s exkurzy do Asie a kontinentální Evropy, zejména Československa/ČR. Těžiště práce spočívá v analýze popkulturních žánrů, a to vybraných filmů, televizních seriálů, počítačových her, ale i komiksů. Smyslem práce je reflektovat posun identity a vnímání auta jako pouhého dopravního prostředku přes prvek product placementu až k ikoně a "hrdinovi" mediálních popkulturních forem. Hypotézou, kterou práce bude ověřovat, je, že se auto stalo součástí popkultury a je zobrazováno v mnoha dimenzích: stalo se hračkou, kamarádem, statusovým symbolem, narativní extenzí hrdiny a hrdinou. Práce je rozdělena do pěti kapitol, z nichž každá obsahuje konkrétní případovou studii (case study). Úvod zahrnuje kulturní, ekonomickou a historickou reflexi automobilu. První kapitola akcentuje vývoj automobilové reklamy a styčné body s obrazem vozu v popkultuře. Druhá kapitola analyzuje roli automobilu ve vybraných filmech a popisuje konceptuální změnu od běžného product placementu k autu jako ikoně...
|
|
Proměny zobrazení československých pilotů v české filmové tvorbě
Janů, Adéla ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Suk, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zobrazením československých pilotů v tuzemské filmové tvorbě. Práce zkoumá filmy, které zobrazují piloty z druhé světové války a filmy o pilotech Československé lidové armády. Cílem práce je charakterizovat identifikační prvky vojenských pilotů ve vybraných snímcích a porovnat jejich zobrazení v proměnách času. Praktická část tak bude vycházet z obrazové, sémiotické, diskurzivní a narativní analýzy. Hypotéza práce vychází z historického vývoje a předpokládá, že piloti druhé světové války byli prezentováni v pozitivnějším světle v dobách politického uvolnění v 60. letech a po roce 1989, zatímco letci Československé lidové armády byli zobrazeni kladně v období utužování režimu zejména v 70. a 80. letech minulého století.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Události roku 1968 v normalizačních seriálech Československé televize
Bednařík, Petr ; Reifová, I.
Autoři se ve svém příspěvku věnují teoretickému vymezení pojmu ideologie a formám ideologického působení médií v totalitních systémech. V druhé části svého textu zaměřují pozornost na otázku, jak se události let 1968-1969 objevují v normalizačních seriálech Československé televize. Analyzují seriály Nejmladší z rodu Hamrů, Třicet případů majora Zemana a Okres na severu.
|