Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teplota jako zdrojová oblast konceptuálních metafor
Hýsková, Tereza ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Práce je zaměřena na výzkum zdrojové oblasti teploty a s ní souvisejících pojmů. Jsou v ní zohledněny přístupy jak amerického, tak polského směru kognitivní jazykovědy. Na začátku je charakterizován vztah pojmů TEPLO a CHLAD k jiným základním pojmům strukturujícím naše chápání reality. Stěžejní část práce se zabývá teplotou jako zdrojovou oblastí v konceptualizaci emocí, emocionálních stavů, chování a charakteru člověka. Upozorňuje se v ní na obecné jevy, které lze vysledovat v procesu mapování ze zdrojové oblasti teploty do cílové oblasti emocí, dále jsou na základě třídění jazykového materiálu ze sémantického okruhu teploty identifikovány konkrétní emoce jako cílové domény. V práci jsou charakterizovány odlišné role oblastí TEPLO, CHLAD, HORKO a OHEŇ a usiluje se o obhajobu tvrzení, že podstatou těchto odlišností je naše fyzická zkušenost.
Metoda zrcadlení z hlediska psychoterapeutické komunikace
Hlobilová, Lenka ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Diplomová práce pojednává o komunikační metodě zrcadlení. Vzhledem k dosavadnímu nedostatku odborné literatury o tomto tématu, je hlavním cílem obecně metodu představit a popsat její základní rysy a specifika. Předkládaná práce se pokouší propojit vybrané poznatky z oblasti psychologie a psychoterapie s pojetím teorie komunikace a lingvistiky. Metoda zrcadlení je nejprve představena obecně v jejích základních rysech. V další části je na ni nahlíženo z konkrétních psychologických a lingvistických přístupů. Následující kapitoly představují vybrané oblasti, v nichž se metoda zrcadlení využívá. Jedná se o preterapii, rogersovskou psychoterapii a neurolingvistické programování. V závěru následuje shrnutí základních poznatků a návrh na možné směry dalšího zkoumání dané problematiky. Na konec práce jsou připojeny přílohy, které představují praktické ukázky metody zrcadlení.
Časoprostorové vztahy v dětském vyprávění
Šmídová, Barbora ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Nebeská, Iva (oponent)
Diplomová práce se zabývá charakteristikou dětského vyprávění z hlediska vyjadřování časoprostorových vztahů. Dětské narativní texty jsou zkoumány v kontextu kognitivní a především diskurzivní lingvistiky. Východiskem práce se stala teoretická část, která je založena na studiu dostupné domácí a zahraniční literatury zabývající se dětským jazykovým obrazem světa z hlediska vývojové psychologie, vyjadřováním času a prostoru v češtině a teorií naratologie. Empirická část vychází z analýzy autentických textů, resp. nahrávek dětských vyprávění. Diplomantka sledovala, jakým způsobem se děti předškolního věku učí vyprávět, zaměřila se na dětí tříleté a pětileté a sledovala specifika tvorby narativu v těchto dvou životních fázích, tzn., sledovala, jakým způsobem vyvíjí dětská schopnost vyprávět. V závěru práce diplomantka zhodnotila současnou reálnou péči o rozvoj jazykové výchovy v předškolním věku.
Státní maturita pro sluchově postižené studenty
Najmanová, Milena ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Diplomová práce seznamUje čtenáře s historií a pojetím maturitní zkoušky na školách, které poskytují úplné středoškolské vzdělání. Součástí práce jsou i dotazníky, jež mapují situaci na středních školách pro sluchově postižené žáky. Dotazníky zjišťují , zda jsou pedagogové na těchto středních školách informováni o nové koncepci státní maturitní zkoušky. Dotazníky se též zabývají názory pedagogů středních škol pro žáky se ztrátou sluchu na novou koncepci státní maturitní zkoušky. V souvislosti s aktuálním pojetím maturitní zkoušky se autorka práce zaměřuje na popis nového konceptu státní maturity, kterou předkládá Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Cílem diplomové práce je zejména zjistit, zda a jak navržená koncepce maturitní zkoušky reflektuje potřeby žáků se ztrátou sluchu, které CERMAT řadí mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Výsledky a závěry diplomové práce by měly být chápány jako příspěvky pro další okruhy bádání, jež úzce souvisí s reformou státních maturit.
Metafora a emoce. "Zatanči emoce" - interpretace verbálního projevu tancem
Hronková, Libuše ; Vaňková, Irena (oponent) ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce)
Konceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z...
Základní charakteristiky pragmaticky orientované lingvistiky
Šťastná, Kamila ; Mareš, Petr (oponent) ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce)
Bakalářská práce mapuje komunikačně pragmatický obrat v lingvistice, sleduje impulzy, které vedly k pragmalingvistickým zkoumáním. V práci je charakterizována pragmaticky orientovaná lingvistika a její základní témata: řečové akty, strategie verbální komunikace, argumentace v komunikaci a neverbální komunikace. Teoretické poznatky vybraných tematických okruhů jsou aplikovány při analýze záznamů mluvených projevů. Práce je zakončena zhodnocením vztahu teoretických poznatků o pragmatických aspektech komunikace a reálné komunikační praxe.
Stereotypy v publicistice z hlediska persvazivní funkce
Kozmová, Kateřina ; Šebesta, Karel (oponent) ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce)
Tato diplomová práce si klade za úkol popsat a klasifikovat lexikální prostředky, které ve vybraných denících přispívají k utváření některých frekventovaných stereotypů, jako jsou například stereotypy národnostních menšin, profesí, stereotypy genderové či stereotypy pachatelů trestné činnosti. Teoretickým východiskem práce jsou metody kognitivní lingvistiky, zejména polské entolingvistické skupiny, které jsou usouvztažněny se sociologickými a psychologicky orientovanými přístupy. Součástí teoretické části práce je charakteristika persvazivní a manipulační komunikace. Excerpčním materiálem pro praktickou část práce jsou texty dvou periodik, Mladé fronty DNES a Pražského deníku v rozsahu dvou ročníků. Výsledky konkrétní analýzy uvedeného materiálu porovnává autorka s teoretickými východisky práce a zhodnocuje jazykové doklady vybraných stereotypů.
Žena v českém jazykovém obrazu světa
Christou, Anna ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Vaňková, Irena (vedoucí práce)
Práce zkoumá jazykový obraz ženy v češtině a zaměřuje se především na popis stereotypu spojeného se ženou. Teoreticky a metodologicky vychází z principů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky. Výzkumným jazykovým materiálem jsou slovníkové definice obsažené v českých výkladových, etymologických a synonymických slovnících, lidové písně, přísloví, frazémy a anekdoty. Stereotyp spojený se ženou je zkoumán v jeho různých polohách. Rozebírají se jak typické vlastnosti žen obecně, tak typické vlastnosti přisuzované ženám v různých obdobích života (dívce, staré ženě), v příbuzenských vztazích (matce, tchyni, nevlastní matce) či ve vztahu k muži (manželce).
Reklama a děti: ke kritické gramotnosti dětí na ZŠ
Vobecká, Alena ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Šebesta, Karel (vedoucí práce)
V této práci se zaměříme na reklamní komunikaci, a to především na její vztah k dětským adresátům. Cílem je přispět k poznání toho, jak jsou české děti ve věku základní školní docházky schopny vnímat, recipovat a hodnotit reklamní komunikaci. Nejdříve charakterizujeme reklamu jako takovou. Pojednání o reklamě v druhé kapitole obsahuje její definici, historii, zařazení do širšího rámce masové, respektive komerční komunikace, specifika reklamní komunikace a vývojové tendence v současném reklamním diskursu zahrnující kritiku reklamy nebo rostoucí význam dětské cílové skupiny. Třetí kapitola přináší shrnutí legislativních opatření regulujících reklamní působení na dětského vnímatele. Ve čtvrté kapitole se dětským adresátem a jeho specifiky v recepci reklamních sdělení zabýváme již podrobněji, sumarizujeme zjištění amerických výzkumů s touto tematikou. V druhé polovině práce (pátá kapitola) se pak věnujeme vlastnímu výzkumu. výstupy výzkumného šetření řadíme podle jednotlivých schopností představujících východiska pro kritickou recepci reklamních textů v posloupnosti respektující následnost, v jaké jsou dané schopnosti dětmi v průběhu vývoje osvojovány. Nejdříve shrnujeme zjištění o schopnosti dětských recipientů identifikovat reklamní sdělení, zabýváme se otázkou, jaké indikátory k tomu využívají, dále se...
Práce s textem (umění číst) ve vybraných učebnicích českého jazyka
Herberková, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
V naší práci se budeme zabývat otázkou, jak učebnice češtiny pro základní a střední školy přispívají k rozvíjení čtenářské gramotnosti našich žáků. Nejprve se zaměříme na vlastní pojem čtenářské gramotnosti, jak ho nahlíží některé instituce a autoři, poté se podíváme na několik významných srovnávacích výzkumů, které byly v této oblasti podniknuty. Na tomto základě a na základě didaktické literatury zformulujeme, jaké znalosti a dovednosti čtenářskou gramotnost zakládají a jakým způsobem by je mohlo vyučování mateřskému jazyku rozvíjet. Tyto poznatky pak budeme konfrontovat s výsledky analýzy vybraných učebnic českého jazyka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.