|
Aplikace metody hraničních prvků na některé problémy trhliny v blízkosti bi-materiálového rozhraní
Sedláček, Stanislav ; Vrbka, Jan (oponent) ; Profant, Tomáš (vedoucí práce)
U mnoha inženýrských konstrukcí lze pozorovat tvarové a jiné změny, způsobující koncentraci napětí. V blízkosti koncentrátorů napětí je zvýšená pravděpodobnost vzniku trhlin. Problémy trhlin lze v dnešní době řešit pouze s využitím odpovídajících numerických nástrojů. Metoda hraničních prvků je jeden z mnoha numerických nástrojů nabízející řešení některých úloh mechaniky a pružnosti a pevnosti. Cílem diplomové práce je formulovat metodu hraničních prvků pro rovinný problém lineární elastické pružnosti pro izotropní materiál obsahující různé typy koncentrátorů napětí.
|
|
Vliv montážní vůle u radiálního kuličkového ložiska na napjatost a deformaci
Rašovská, Hana ; Prášil, Jiří (oponent) ; Vrbka, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá určením vlivu velikosti montážní vůle na deformaci a napjatost v radiálním kuličkovém ložisku. Téma diplomové práce bylo zadáno společností ZKL – Výzkum a vývoj, a.s.. Pro šest různých radiálních vůlí a vybrané kuličkové ložisko byla provedena statická analýza silově zatížených globálních výpočtových modelů. Následně byla provedena statická analýza lokálních výpočtových modelů zatížených deformačně podle výsledků z modelů globálních. Výstupem analýzy lokálních modelů byly velikosti napětí, jež vedly k analýze ložiska s dalšími dvěma modely materiálu. K řešení zadaného problému byl použit pre/postprocesor Patran a řešič MSC.Marc.
|
| |
| |
|
LABORARTORY BRNO
Petrík, Marek ; Vrbka, Jan (oponent) ; Ponešová, Barbora (vedoucí práce)
V centru města Brna je již v současnosti galerií dostatek, proto jsem ve své studii splnil 30% výstavních ploch ze závazného zadání a ve zbytku se dále zabýval řešením, které by mohlo pomoci podhoubí brněnského umění. Jak se již sociologové ve svých studiích z poslední doby zmiňují, proměna trhu práce stojí za vznikem nového fenoménu, zvaného coworking. Dále se zmiňují, že si doba žádá více flexibility, kreativity a podnikatelé volají po snižování nákladů. Mnohem častěji proto prý budeme pracovat nárazově a třeba pro více zaměstnavatelů najednou. Několik tisíc příznivců - freelancerů, našlo v tomto stylu práce a sdílení oblibu. Před prací z domova dávají přednost sdílené coworkingové kanceláři. Umělecká platforma, dynamické centrum pro Brno – Laborartory!
|
| |
|
Deformační,napjatostní a pevnostní analýza rámové konstrukce.
Hrubý, Jaroslav ; Vlk, Miloš (oponent) ; Vrbka, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá výpočtovým stanovením deformace, napjatosti a určením bezpečnosti obecného rovinného rámu zatíženého vektorovou veličinou tzn. silou F, jež v něm tuto deformaci a napjatost způsobuje. Cílem této práce není osvojení si používání nejmodernějších výpočetních programů ke stanovení této napjatosti a deformace, nýbrž naučit se prakticky využívat základních výpočtových metod obecné pružnosti a pevnosti a získání praktických zkušeností osvojením si těchto výpočtových metod.
|
|
Centra občanské vybavenosti panelových sídlišť
Zvolská, Tereza ; Vrbka, Jan (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Centra občanské vybavenosti vznikala na každém sídlišti, jakožto zázemí pro kvalitní život, i přesto jim ale není věnováno mnoho pozornosti. Přitom jejich centrální poloha, jisté architektonické kvality a nosný skelet, jsou dobré vstupní atributy pro rozvoj dané lokality. Ve své diplomové práci jsem si zvolila jeden takový komplex v Brně-Řečkovicích a ukazuji na něm, jak se dá přistupovat k takovým objektům. Vytvářím z něj plnohodnotnou součást městské části a zároveň prostor, který by fungoval jako její centrum.
|
|
Pevnostní návrh ostruhy letadla
Profota, Martin ; Vosynek, Petr (oponent) ; Vrbka, Jan (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá výpočtovou deformačně-napěťovou analýzou ostruhy letounu L410 NG s hlavním cílem nejprve ověřit stávající konstrukční variantu a následně navrhnout jiné konstrukční řešení se schopností absorbovat co největší množství deformační energie. Řešení problému je realizováno pomocí výpočtového modelování s využitím numerické simulace kvazistatického a rázového deformačního zatěžování ostruhy prostřednictvím explicitní formulace metody konečných prvků (MKP) v rámci programu ABAQUS v6.14. Po seznámení s problémovou situací a řešenou soustavou je úvodní část věnována rešeršní studii různých konstrukcí ostruhy u jiných typů letounů. Následuje teoretický všeobecný základ k tenkostěnným konstrukcím a k jejich ztrátě deformační stability. Před samotnou stavbou výpočtového modelu je ještě více přiblížena explicitní forma metody konečných prvků. Závěr práce se zabývá vzájemným srovnáním nalezených nejvýhodnějších konstrukčních variant ostruhy a následným výběrem nejvhodnější z nich pro letoun L410 NG.
|
|
Vlakem do Dvora - Přestupní terminál ve Dvoře Králové nad Labem
Turčanová, Terézia ; Vrbka, Jan (oponent) ; Ponešová, Barbora (vedoucí práce)
Zadaním bakalárskej práce je architektonicko-urbanistický návrh prestupného terminálu vo Dvoře Králové nad Labem. V mojom návrhu riešim a začleňujem dopravný uzol do existujúcej zástavby tak, aby spĺňal nároky cestujúcich na úrovni 21. storočia, aby návštevníkov podnecoval k objavovaniu mesta a aby miestnym obyvateľom vychádzal v ústrety v ich každodenných potrebách a aktivitách. Terminál osobnej železničnej a autobusovej dopravy spolu s ďalšími službami spájam pod jednu strechu a vytváram tak miesto stretnutí. Ťažiskom areálu je prevýšený veľkopriestor celopresklenej haly terminálu, ktorý zastrešuje a združuje rôzne funkcie a služby umiestnené v samostatných „bunkách“ v jej vnútri. Výrazným a zjednocujúcim prvkom celého terminálu je prekrytie priestoru okolo haly a nástupíšť spoločnou strechou. Tvar stĺpov podopierajúcich strechu odkazuje na charakter blízkej priemyselnej zóny a „krajkovité“ kríženie rebier pod stropom vytvára špecifickú atmosféru. So strechou korešponduje aj prístrešok nad autobusovými zastávkami, ktorý súčasne dopĺňa prerušenú uličnú čiaru zástavby na Ulici 28. října. V riešenom areáli a jeho okolí sú zároveň navrhnuté aj plochy pre parkovú zeleň a pobytové priestory, ktoré dopĺňajú chýbajúce verejné priestranstvá v tejto časti mesta. Mierka objektov je zvolená s ohľadom na charakter riešenej lokality a jej význam a polohu v rámci mesta, ktoré má približne 16 000 obyvateľov.
|