Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Svět amazonských čarodějů v próze Césara Calva
Kovandová, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Práce bude rozborem knihy peruánského spisovatele Césara Calva Tři půle Ino Moxa a další amazonští čarodějové (Tres mitades de Ino Moxo y otros brujos amazónicos) s centrálním zaměřením na spisovatelovu snahu porozumět odlišnému a neprávem podceňovanému duchovnímu světu amazonských Indiánů. Nejdříve stručně představí autora a zmíní dobovou situaci v peruánské literatuře. Dále se zaměří na kontext v hispanoamerické literatuře a poukáže na společné rysy díla s romány cesty do pralesa, s indigenistickou literaturou a s romány zázračného reálna a magického realismu. Těžiště práce bude spočívat v interpretaci textu. Pokusí se vyrovnat s otázkou žánru této knihy a naváže charakteristikou jeho kompozice. Podstatnou bude kapitola o stylu, která detailně rozebere lyričnost této prózy a na příkladech doloží časté užití básnických figur. Poukáže na způsob navození času a prostoru. Tematický rozbor postihne dílčí témata z hlediska světa amazonských Indiánů s oporou v pojetí jeho příznačných postav. Práce vyústí v celkovou interpretaci vidění světa v tomto díle. Klíčová slova: César Calvo, peruánská literatura, čaroděj, magie, Indián, prales, kosmovize, poezie v próze, europocentrismus, indigenismus, ayahuasca
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo
Argirépolis - aspekty eseje a utopie
Šimková, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato práce se zabývá interpretací esejistického díla Argirópolis spisovatele Dominga Faustina Sarmienta. Cílem práce je postihnout esejistické a utopické aspekty díla; vlastní interpretace, tj. čtení textu v kontextu, zapojuje Argirópolis do kontextu eseje a utopie tak, aby práce přesáhla dějinný rámec díla a postihla nadčasový rozměr Sarmientových myšlenek. První část práce je věnována žánru eseje, stručně se zaobírá vznikem a zdroji esejistického žánru v Evropě a Latinské Americe. V této části jsou vymezeny odlišnosti hispanoamerické esejistiky a předložena základní charakteristika eseje. Analýza esejistických aspektů Sarmientovy knihy se opírá o soubor vybraných vlastností eseje jako literárního žánru. V druhé části se práce zaměřuje na kontext utopie. V tomto kontextu jsou rozebírány příčiny vedoucí ke skutečnosti, že Sarmiento upřednostnil pro dílo s utopickými aspekty formu eseje před románem. Práce se zaměřuje na svébytnost latinskoamerického utopického myšlení a na analýzu vlastních utopických aspektů díla.
Figura "huacha" : identita míšenců v Chile
Fišerová, Markéta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o problematice míšenectví a nelegitimního původu v chilském i latinskoamerickém kontextu. Následně se zabývá reflexí těchto fenoménů v literatuře, konkrétně v esejistickém žánru. V úvodu práce byly popsány specifické rysy chilské identity a vymezen pojem "chilenidad". Těžiště práce se soustředí na figuru "huacha" jako chilského symbolu nelegitimnosti a mestictví. Hlavním cílem práce bylo zachytit společné a rozdílné atributy figury "huacha" v konfrontaci s chilskou společností. Dílčím cílem bylo rozhodnout, zda se tato postava váže spíše k lokalitě, či komunitě. Poslední pasáž práce se věnuje komparaci literárních postav chilského "huacha" a mexického "pachuca", a zároveň konfrontaci chilských esejů s eseji Octavia Paze orientovaných na tuto tématiku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pojetí mezilidských vztahů v díle Cecilia Valdés o La Loma del Ángel Cirila Villaverdeho
Turečková, Hana ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se věnuje pojetí mezilidských vztahů v románu Cecilia Valdésová aneb Andělský pahorek kubánského spisovatele Cirila Villaverdeho. Pojednává o samotném autorovi a o okolnostech provázejících vznik tohoto románu. Přibližuje děj románu, analyzuje hlavní postavy a jejich funkci v románu. Zabývá se také tématem románu jako žánru obecně, informuje také o indianistickém a kostumbristickém románu. Věnuje se historické situaci na Kubě v době vydání románu, jejíž znalost je nezbytná pro chápání díla v jeho širších historických souvislostech. Zkoumá román Cecilia Valdésová aneb Andělský pahorek z hlediska pojetí mezilidských a partnerských vztahů, řeší vztahy mezi černochy, mulaty a bělochy. Rozebírá vztah mezi hlavními hrdiny románu, který je velice ovlivněn odlišným rasovým původem. V souvislosti s dějem románu přibližuje také téma otroctví. Diplomová práce zároveň porovnává román Cecilia Valdésová aneb Andělský pahorek s dalšími významnými hispanoamerickými romány, které nesou podobné prvky a to Cumandá o un drama entre salvajes Juana Leóna Mery a Aves sin nido Clorindy Matto de Turner. Zaměřuje se hlavně na mezilidské a partnerské vztahy v těchto románech, které jsou ovlivněné odlišným rasovým původem literárních postav.
Picaresque elements in the Exemplary Novels
Schürgerová, Johana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom diplomovej práce bolo zamerať sa na pikareskné prvky v Príkladných novelách (Novelas ejemplares). Objektom skúmania tak boli jedny z najvýznamnejších diel španielskeho Zlatého veku, a to pikareskné romány Život Lazarilla z Tormesu (La vida de Lazarillo de Tormes) a Dobrodružný život Guzmána z Alfarache (Guzmán de Alfarache) a ich vplyv na Cervantesovu tvorbu. Analyzovali sme pikareskné prvky, ich rôzne obmeny a varianty vo vybraných Príkladných novelách. Podrobnejšie sme rozobrali postavu pikara, formu diel a koncepcie realizmu u Alemána a Cervantesa.
Narrator and investigator in Roberto Bolaño's detective novel
Dobošová, Elena ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Práce je věnovaná analýze narativní kategorie vypravěče v detektivním příběhu. Tuto kategorii je možné posuzovat zaprvé jako samostatnou textovou složku a zadruhé i v její spjatosti s dějovou linií. Ve struktuře detektivních příběhů kromě fabule a sujetu rozlišujeme dvě navzájem se ovlivňující dějové linie. Jednou z nich je příběh minulý - příběh zločinu, druhou příběh rekonstrukce - vyšetřování tohoto zločinu. Jejich vzájemné přibližování a vzdalování se v různých rovinách (prostředí, postavy) pomáhá uchopit stavbu celého příběhu. Vyprávění si může čtenář aktualizovat i díky zprostředkovateli, jímž se mezi textem a čtenářem stává vypravěč. Ten je v detektivním příběhu Vzdálená hvězda nespolehlivý, což se projevuje vícero způsoby. Nespolehlivost je upevněná tím, že se jedná o subjektivizované vyprávění postavy, kterou můžeme ztotožnit s vypravěčem. 'Vypravěč - postava' nemá v tomto příběhu jen jednu fokalizaci. Komentuje (napřiklad za použití závorek) svoje minulé postoje, spolu s postavou se mění i úhel vyprávění. 'Vypravěče - postavu' je zároveň možno považovat i za autorovo alter ego. Setkáváme se s tematizací samotného autora, nacházíme styčné body s životem autora. Tak se vynořuje otázka identity, která se projeví v rozbití jednoty autorského vypravěče a znásobení autorských postav,...
Fatalita v umění povídky Horacia Quirogy
Žaludová, Olga ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na pojetí povídky Horacia Quirogy na podkladu obecné teorie povídkového žánru a především pak v konfrontaci s Quirogovým Desaterem dokonalého povídkáře. V první, teoretické části je žánr povídky přiblížen z literárně-historického hlediska se zřetelem na odlišnost povídky a románu. Navazuje stručný panoramatický přehled vývoje literárních tendencí na území Latinské Ameriky s přihlédnutím ke specifikům dané oblasti a jejímu vlivu na tvorbu Horacia Quirogy. Zvláštní kapitola je věnována hispanoamerické povídce fantastické, jejím obecným principům a konkrétním realizacím v díle Horacia Quirogy. Následně tato práce odkazuje na Quirogovy eseje týkající se teorie povídky, zvláště pak na Desatero dokonalého povídkáře, a jejím cílem je představit teoretický koncept Quirogova umění povídky. Desatero dokonalého povídkáře poslouží jako východisko pro interpretaci vybraných Quirogových povídek i jako platforma ke komparativnímu náhledu na kánon povídky Horacia Quirogy a Edgara Allana Poea. V rámci stručně naznačeného kontextu celého Quirogova díla jsou vymezena jeho ústřední témata a nastíněna problematika postavy v povídkách z prostředí pralesa. Práce pokračuje skicou autorova života za zdůraznění jeho tragického aspektu, jenž se promítl do Quirogova vidění světa, a...
Hlavní postavy v románech Rómula Gallegose: Doña Bárbara a La trepadora
Kratochvílová, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Núňez Tayupanta, Lucie (oponent)
Název bakalářské práce: Hlavní postavy v románech Rómula Gallegose: Doña Bárbara a La Trepadora Abstrakt: Cílem práce je komplexní rozbor postav doni Barbary a Hilaria Guanipy z románů Doňa Barbara a La trepadora předního venezuelského spisovatele "regionalismu", Rómula Gallegose. Práce na základě různých autorů definuje vlastní teoretické schéma rozboru postav, které respektuje mimetické i sémiotické přístupy k postavám a sleduje také jejich postavení ve struktuře románu. Po krátkém představení zkoumaného korpusu aplikuje schéma rozboru na každou postavu zvlášť. Zkoumá její slovní konstrukci, existenci v příběhu, vztah k dalším konstitutivním složkám románu, funkci v syžetu a klasifikuje ji dle různých typologií. Poté postavy porovnává a snaží se o zobecnění jejich společných prvků, ke kterým mj. patří vnitřní střet dvou rozdílných hodnotových vidění světa. Klíčová slova: Rómulo Gallegos, Doňa Barbara, La trepadora, regionalismus, teorie postavy
Portugalské lidové lyrické čtyřverší
Henčová, Romana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Předmětem této práce je portugalské lidové lyrické čtyřverší,10 jejím cílem je jeho popis formální i obsahový, tedy zkoumání povahy z hlediska vnější i vnitřní struktury textu. Jaké povahy jsou útvary lidové slovesnosti? Jaké jsou jejich charakteristické vlastnosti a čím se liší od literatury umělé? Tyto útvary existují ve formě mluvené i psané. Forma psaná je buď reflexí formy mluvené, či tvoří samostatný korpus, do něhož náleží kramářská literatura a rovněž "folhas volantes" - volně prodejné listy. Forma mluvená je však, dá se říci, formou pro tento druh literatury typickou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.