|
Sebereflexe
Šnajberková, Jaroslava ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Grygar, Štěpán (oponent)
Název práce byl upraven na Fotografie jako performance autorského subjektu
Základem této práce je obecnější průzkum autorství, komunikace mezi autorem a divákem a především důvody umělců pracovat ve svých dílech se sebou samými a možnosti, s jakými lze k takovému druhu tvorby přistupovat.
Výchozím bodem práce je období uměleckých performancí, happeningů a body artu 50., 60. a 70. let 20. století v Československu a jejich fotografie a proměna významu těchto akcí i fotografických záznamů v kontextu současnosti.
S přechodem do současnosti nahlížím na performanci autora v širším měřítku, nejen z hlediska happeningového charakteru, ale i z hlediska práce se sebou samými a s fotografií jako nástrojem sebereflexe.
|
| |
|
Dílo Jiřího Davida
Ulver, Filip ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Brachtlová, Michaela (oponent) ; Prokůpek, Bohumír (oponent)
Predmětem předložené práce je dílo současného českého umělce Jiřího Davida v časovém úseku od počátku 90. let minulého století po současnost. Důraz je přitom položen na tu složku Davidova díla, která má buď přímo charakter výtvarné fotografie, nebo s fotografií pracuje jako s prostředkem.
|
| |
|
Slovenská dokumentární sebereflexe
Hon, Štěpán ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Kolář, Viktor (oponent)
Diplomová práce Slovenská dokumentární sebereflexe se věnuje historickému vývoji a současnému stavu dokumentární fotografie na Slovensku. Svoji pozornost obrací přešdevším na fotografická díla, jež se primárně pokouší kriticky reflektovat dobu svého vzniku. Všímá si rozdílu mezi pohledem na Slovensko a Slováky Karla Plicky a Ireny Blühove v meziválečném Československu. Zamýšlí se nad dílem Martina Martinčeka, Jozefa Ort-Šnepa a dalších v období normalizace. Těžiště práce se potom nachází v analýze doby nedávno minulé. Zabývá se fotografickými i organizátorskými počiny dokumentaristy Andreje Bána v letech devadesátých, mapuje vznik nového pohledu na barevné Slovensko dokumentaristů v čele s Martinem Marenčinem a Martinem Kollárem. Mapuje vznik a následný zánik občanského sdružení Slovenská dokumentárná fotofgrafie, osudy výstavního projektu Rodinný album.sk a grantové programy, které na počátku tisíciletí urychlily vznik ucelených dokumentárních reflexí měnícího se Slovenska. Práce končí pohledem na novátorský přístup Lucie Nimcové a zamyšlením o hranicích mezi fotografickým dokumentem a konceptuální tvorbou.
|
| |
| |
| |
|
Romská tématika v české fotografii
Kubíčková, Dora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) ; Grygar, Štěpán (oponent)
Romové jsou v Čechách tradičně oblíbeným tématem nejen ve fotografii, především dokumentární. Toto téma je lákavé svou exotičností a zároveň lehkou dostupností. Největší důraz je kladen na práci v pramenném výzkumu. Zaměřili jsme se na fotografy či fotografky dvacáteho a jednadvacátého století, kterých se tato tématika zásadně dotkla - ať už na ní pracovali dlouhodobě a nebo se objevila pouze v jediném z jejich souborů.
|
|
Hella Heyman/Hammid
Benešová, Pavla ; Dias, Pavel (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
My theoretic bachelor work deals with life and work of the american photographer Hella Heyman/Hammid. During her life Hella Hammid created uncountable quantity of photographs with theme of childhood, which has got wide social and sociological range. Her book illustrations indicate her profesionality and precision both in custom work and in free creation. Her book illustrations indicate also her ability to communicate with children and her amazing invention and creativity.
|