|
Důkazní povinnost a povinnost tvrzení ve sporném řízení
David, Jiří ; Winterová, Alena (vedoucí práce) ; Smolík, Petr (oponent)
Shrnutí Předkládaná práce pojednává o procesních povinnostech účastníků civilního sporného řízení při dokazování, a to o povinnosti důkazní a povinnosti tvrzení. Cílem práce je vyložit platnou úpravu těchto povinností, zasadit ji do historického kontextu, vyložit její vztah k dalším institutům, které se dotýkají dokazování a postupu soudu při něm (například břemena tvrzení a břemena důkazního), a v neposlední řadě se k této úpravě kriticky vyjádřit, zhodnotit ji a navrhnout případné změny de lege ferenda. Práce je rozdělena do šesti částí. První kapitola poskytuje stručné vylíčení historického vývoje civilního procesu ve vztahu k uvedeným povinnostem. Samotné povinnosti a jejich vztah k ostatním institutům jsou vymezeny v kapitole druhé. Třetí kapitola je věnována nezastupitelné úloze soudu při dokazování ve sporném řízení, která se zrcadlí především v rozhodování soudu o provádění důkazů. Čtvrtá kapitola poskytuje náhled do související rozhodovací činnosti Nejvyššího a Ústavního soudu ČR a k některým rozhodnutím těchto soudů se rovněž kriticky vyjadřuje. Pátá kapitola si klade za cíl poznat a stručně vyložit úpravu povinnosti tvrzení a důkazní povinnosti v právním řádu Slovenské republiky, přičemž tato úprava je zároveň jedním ze zdrojů pro návrhy de lege ferenda - zejména ve vztahu k systematice dnes...
|
|
Český a globální trh výtvarného umění (s akcentem na kritickou reflexi českých a zahraničních autorit)
Dvořák, Olga ; Boučková, Jana (vedoucí práce) ; David, Jiří (oponent) ; Němeček, Jan (oponent)
Disertační práce zkoumá umělecké dílo jako velmi specifický luxusní produkt, který je obtížně definovatelný a tržně uchopitelný. Objektivně daná nejistota trhu s uměním se ukázala být v problematickém vztahu k investiční funkci uměleckého díla. Cena současného výtvarného díla jako produktu je nestálá a navíc netransparentní, vzhledem k jejímu utajení ji nelze ekonomicky sledovat a na globální úrovni se tvoří většinou pomocí marketingového nástroje, komerčního veletrhu s uměním. Hlavním cílem práce je odkrytí specifik trhu výtvarného umění. Sekundárním cílem je zjistit, jak je na globálním trhu zastoupeno české současné umění, jaké existují bariéry pro vstup českých subjektů na tento trh a jaký vztah k marketingu mají jednotliví aktéři trhu. Pro dosažení cíle autorka provedla široký sekundární výzkum zahraniční literatury a dále dva primární výzkumy. V kvalitativním výzkumu metodou expertního dotazování se zaměřila na české odborníky několika různých profesí. Následný rozsáhlý kvantitativní výzkum, včetně statistického zpracování, zjišťoval názory expertů z významných výtvarných institucí celého světa a jejich povědomí o českém současném výtvarném umění. Přínosem práce jsou zejména doporučení pro české umělce a komerční galerie, jak proniknout na globální trh. Vedle tohoto praktického přínosu se práce zabývá i přínosem pro vědu, jelikož zkoumá a poskytuje informace z oblasti, která není v českém prostředí dostatečně sledována ani prezentována na kvalitní úrovni. Zaměření autorky na pedagogický přínos je zřejmý, jelikož se uvedené problematice již několik let věnuje v rámci pravidelných přednášek o marketingu umění na Vysoké škole ekonomické v Praze.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |