Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 426 záznamů.  začátekpředchozí397 - 406dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj kultury bydlení. Paříž v 19. století
Špačková, Tereza ; Ortová, Jitka (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Tato práce byla napsána z kulturologického pohledu, který se snaží propojit poznatky z různých oborů. Paralela mezi prostorem, městem a lidským tělem je charakteristická pro fenomenologii, vycházející z přesvědčení, že člověk posuzuje a přistupuje ke světu ve vztahu k sobě samému. 2 Narozdíl od fenomenologického přístupu Norberga- Schulze, který zkoumá spíše psychické působení architektury než její stránky praktické, se ale tato práce zabývá vzájemným vztahem těchto dvou aspektů. Architektura je zde pokládána za zhmotnění ducha doby. Podobně jako Norberg-Schulz předpokládá, že neexistují odlišné druhy architektury, ale jen různé situace, které vyžadUjí různá řešení, úkolem této práce bylo zachytit nejpodstatnější z těchto situací, které ovlivnily řešení obytných budova bytovou kulturu v 19. století. Mým cílem nebylo hodnotit, která řešení směřují k absolutnímu ideálu, ale popsat vývoj vztahů mezi architektem, stavebníkem a samotným obyvatelem. Vývoj bydlení byl proto popisován se zvláštním zřetelem na tuto skutečnost a uvedené příklady jsou významné z hlediska toho, do jaké míry jimi byly uspokojeny fyzické a psychické potřeby člověka
Kultura piva v české společnosti
Soudková, Jitka ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Matějů, Martin (vedoucí práce)
Žízeň je přirozeným a věcným duvodem, že lidé pijí. V okamžiku, kdy uspokojujeme tuto potřebu; dostaví se libý pocit. Tím libější, čím příjemnější jsou vlastnosti nápoje. Přitom rozeznáváme ruzné stupně lahodnosti rozmanitých nápoju a nejednou pijeme bez prvotní přirozené příčiny; pro rozkoš z pití a vyzkoušenou chuť nápoje. Že Češi vždy rádi kvasili a poseděli ve své oblíbené hospodě při dobrém pivečku, dosvědčují skoro všichni dějepisci. Kořeny těchto zařízení jistě sahají velmi hluboko, hospody mají svou bohatou historii a skýtají mnohý užitek i lecjakou radost dodnes. Pro někoho je čas strávený v hospodské společnosti něčím, co má svuj zvláštní smysl a význam. Okamžik, v němž se oprošťuje od všedností a zbavuje stresu. V němž i obyčejný člověk muže najít kus ztraceného sebevědomí. Pobyt v hospodě je součást rituálu, kde hlavní roli nehraje alkohol, ale společnost, hovor, zábava, dobrá nálada a uvolnění. Hospoda je místem nenadálých happeningu a her. Vždycky se tu odehraje něco neobvyklého, udivujícího, obveselujícího. V hospodském prostředí vládne nezávazná atmosféra tlachu, žvástu a nevážnosti. Padají hráze a bariéry. Je nám jasné, že pivní a hospodská kultura je široké téma, dotýkající se téměř všech oblastí lidského života. Alkoholem bychom se mohli zabývat z pohledu právnického, finančního,...
Industriální hudební avantgarda v podobě Electronic Body Music (příspěvek k dějinám elektronické hudby)
Rychlík, Martin ; Kuška, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
V předkládané DP, určené k obhajobě na Katedře kulturologie FF UK, jsem se pokusil shrnout důležité aspekty ve vývoji jednoho druhu moderní hudby, který bývá nazýván industriálem, a jeho nejpřístupnější taneční odnoži tzv. Electronic Body Music (EBM). Domnívám se, že zvolený postup ukázal na mnoho zajímavých faktů, které vesměs akademická obec (dokonce i odborná muzikologická) nebere v potaz, přestože je třeba obracet zrak i k nejnovějším a různorodým formám kultury. 84 V DP jsem přiblížil stěžejní publikované práce k tématu, definoval pojem této hudby, představil její historii a význačná hudební alba, přičemž jako případovou studii jsem zvolil slavnou skupinu Front 242, jejíž další přiblížení je též náplní příloh. Důležitou součástí je ukázka, jak funguje EBM tvorba a komunita, v čem je specifická, jací jsou lidé, kteří takovou muziku poslouchají a jaké má tento hudební styl obsahy. Otázkou zůstává, jak by se s fenoménem EBM vypořádali odborní muzikologové, kteří se elektronickou hudbou zabývají na obecnější rovině: "Hudba a elektronika současně jako nový Gesamtkunstwerk nebo komerce a zastírání ne-umění anebo snaha o nové jako výraz doby?" ptá se například hudební sociolog Miloš Schnierer (1995:63). Tento text by si samozřejmě zasloužil další pokračování, tím spíše, že jsem si vědom prostoru k dalšímu...
Proměny módy v mezikulturním kontextu
Formáčková, Lucie ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Móda je velmi často používané slovo, přesto nemá u většiny lidí jasný význam. Vcelku lze říci, že móda je spíše krátkodobý vkus a estetický názor velké části lidí na podobu 1 upravu předmětů denní potřeby, zvláště pak odívání. Oděv a móda se většinou chápe jako synonymum. Móda se však nemůže spojovat pouze s oděvem, je jen jednou z funkcí odívání. Tento pOjem rovněž není možné donekonečna rozšiřovat, jinak by ztratil svůj význam. Často se také užívá termínu móda v záporném smyslu. Pokud jde o módní směr v umění nebo dokonce v jiných oborech, znamená to obvykle, že tyto směry brzy pominou, protože nemají hluboký základ. Módou se tak může stát i ten nejlepší obraz, ale rovněž filozofické směry, vědecké obory, náboženství, nebo výchova. Mnohem častěji móda ovládá předměty, věci. A to tím více, čím více mohou být dávány na odiv druhým. Lidé potřebují společenské uznání a svůj úspěch, penlze 1 vliv potřebují demonstrovat navenek. Takovým srozumitelným důkazem je nejčastěji oblečení. Člověk je vlastně pořád nějakým způsobem oblečen a právě oděv má schopnost mluvit za nás. Patří proto k nejvýraznějším znakovým systémům. Jeho prostřednictvím ukazujeme svému okolí nejen své bohatství, příslušnost k určité skupině, ale sdělujeme jím i své názory nebo zájmy. Touha člověka po uznání a touha líbit tak může být snadno...
Morové epidemie a svět, který zrodily
Dryáková, Kateřina ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Hoftichová, Petra (oponent)
Rigorózní práce "Morové epidemie a svět, který zrodily" se jakjiž sám název napovídá, zabývá dobou, kdy Evropu sužovaly morové epidemie. Konkrétně v Českých zemích se jedná o časový úsek od druhé poloviny 14. století do poloviny století 18., po které se již závažnější epidemie nevyskytly. Naše práce je pojata kulturologicky a v jednotlivých kapitolách pouze nastiňuje problémy, dotýkající se daného tématu. Široký záběr "morové kultury" zahrnuje historii medicíny, psychologii, historickou demografii, církevní dějiny, ikonografii, sociologii a dějiny umění. Jsme si vědomi toho, že na omezeném prostoru nebylo možno jednotlivé problémy tematicky vyčerpat, ale pokusili jsme se o náhled na společnost ajejí sociokulturní systém, který se musel přizpůsobit zcela novým podmínkám existence. Morová kultura je zde zkoumána jako celek, na úrovni konkrétního a neopakovatelného systému, který je ukotven v čase a prostoru. Tehdejší ideje a všeobecně platné normy ovlivněné nezpochybnitelnou autoritou církve nám vydávají svědectví o společnosti, jež byla vůči epidemiím černé smrti naprosto bezbranná. Artefakty, které nás odkazují na tuto dobu můžeme i dnes zkoumat ve formě kronikářských a deníkových záznamů, morových regimin a konsilií, či děl uměleckých. Základem se nám stala diplomová práce "Nástin dějin morové kultury....
Pohádky v československé kinematografii
Vondráčková, Lucie ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Hubáček, Ondřej (oponent)
Předmětem mé rigorózní práce je teoretická analýza filmové pohádky jako sociokulturního jevu. Zvláštní pozornost jsem věnovala nejen charakteristice žánru filmové pohádky a jejímu vývoji ve druhé polovině dvacátého století, ale také terénnímu výzkumu. Zabloudila jsem několikrát mezi ty nejdůležitější. Mezi pohádkové tvůrce. Nemohla jsem sice všem klást stejné otázky vzhledem k jedinečnosti jejich charakterů a profesí, ale předpoklady, které jsem si dovolila anticipovat se mi i tak vrátili silou bumerangů jako liché i oprávněné. Nutno říct, že to byla akce velice dobrodružná a podnětná. Podle mého názoru sehráli významnou roli při realizaci těch nejpovedenějších filmových pohádek vynikající režiséři. Proto jsem právě těmto tvůrcům věnovala jednu celou kapitolu. Jsem si vědoma toho, že toto téma vyžaduje také empirickou analýzu. Proto závěr mé diplomové práce tvoří kvalitativní rozhovory s lidmi, kteří zásadním způsobem vývoj české filmové pohádky ovlivnili a mají tedy v tomto oboru dlouholetou zkušenost. Tendence dnešních dnů k předpovídání budoucnosti z karet, neuvěřitelná koncentrace vykladačů z ruky na každé hlavní třídě větších měst, bezzubé neštěstí rozmazlených třicátníků, kteří si vlastně pravé utrpení ani nedokáží představit, to vše mě vedlo k zamyšlení, co vlastně chybí. Napadla mě tradice. Navíc s...
Kulturní krajina a drobné památky na Křivoklátsku
Wencelová, Karolina ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Kuška, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám drobnými památkami. Téma drobných památek jsem uchopila z několika hledisek, z hlediska památkové péče, dějin umění a fenomenologického vymezení pojmu místa. Výsledkem aplikace interdisciplinárního přístupu je kulturologická syntéza. S fenoménem drobných památek neoddělitelně SOUVISI pojem kulturní krajina. Budu se zabývat i vývojem a tvorbou kulturní krajiny, a to jak obecně, tak i v souvislosti s drobnými památkami. Kulturní krajina je v současné době poměrně diskutovaný problém. Oživení kulturní krajiny se v České republice v posledním desetiletí věnuje několik speciálních programů. 1 V poslední době bylo vydáno několik publikací, které se tohoto tématu dotýkají.2 Nezůstávám pouze u obecné teorie týkající se drobných památek a kulturní krajiny. Druhou část své práce věnuji analýze výskytu drobných památek v konkrétní lokalitě, která se nachází v Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. Jelikož v této oblasti lidé o drobné památky aktivně pečují, zjišťuji, jak obnova drobných památek a péče o kulturní krajinu v této konkrétní lokalitě probíhá a jaký vztah mají k drobným památkám a ke kulturní krajině představitelé obcí a různých institucí.
Tramping. Uchopení sociokulturního fenoménu instrumenty kulturologické metodologie
Tyslová, Irena ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Trávit volný čas v přírodě není pro člověka v moderní a postmoderní době nic neobvyklého. Lidé se s posunem od feudalismu přírodě vzdálili, pro většinu přestala být práce svázaná s pobytem na polích a v lese. Romantismus pak zdůraznil emocionální prožívání spojené s pobytem v přírodě. Městský člověk se do ní utíká, aby se zde věnoval činnostem, které vyvažují jeho každodennost a pomáhají mu regenerovat síly ztracené v pracovním procesu. Ve všech zemích západního civilizačního okruhu je běžné provozovat v přírodě řadu sportů různé náročnosti nebo v ní pouze relaxovat. Ale pouze v České republice se jako volno časová aktivita vyvinul a ujal tramping. O víkendech se lidé převlékají do úborů sestávajících z prvků připomínajících Indiány, kovboje, zlatokopy a vojáky všech armád světa a vyjíždějí na chaty, ale častěji se vydávají tábořit do volné přírody. Rozdělávají ohně třením dřev, říkají si přezdívkami, jedí konzervy, soutěží, hrají na kytary, či se jen tak toulají a zcela naivně se přátelí se všemi podobnými jedinci. V neděli doma odloží převlek i přezdívku a umytí a osvěžení se opět vydají do práce. Jejich počínání má za více než pětaosmdesát let existence trampingu obrovské množství podob, zároveň ale i svá přísná pravidla. Ve všech, kteří byli trampingem v uplynulém století zasaženi, zůstávají vzpomínky...
Barvy a vůně Florentské renesance
Ondrová, Irena ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce
Sport, mýtus a popkultura. Nástin několika možných kulturologických pohledů na existenci, distribuci, percepci a interpretaci sportu a agonálního principu v soudobé západní společnosti
Děkanovský, Jan ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
v teto pn3ci jsme se pokusili za pomoci kulturologickych instrumentu nahlednout fenomen sportu v soudobe zapadni spolecnosti. Nas zajem smeroval ale spise k zachyceni a charakteristice zrcadleni tohoto fenomenu v kultui'e nez k uchopeni fenomenu sameho. Vychazeli jsme z pi'edpokladu, i.e nejvetSi cast recipientU se se sportem setkava v podobe kulturniho textu, jenz vznika distribuci sportu masovymi medii. Tento kulturni text jsme posleze podrobili blizsi analyze a nastinili jsme nektere moznosti jeho interpretace. Musime konstatovat, ~e v ceskych podminkach - na rozdil od zapadnich zemi - jde pravdepodobne 0 zatim specificky a ojedinely pokus. I u nas Ize zajiste nalezt celou i'adu nejruznejsich publikaci 0 sportu, vcetne praci odbornych. Zpravidla se tyto prace ale zamei'uji na zakladni sociologicke zkoumani, muzeme nalezt nespocet del ze sportovni historie a bylo by mozne jmenovat i pokusy 0 aplikaci filosofie na fundament sportu, jimz je minena zejmena specificka telesna cinnost. Pokud jde 0 zrcadleni, resp. vliv sportu na kulturu, byva kladen duraz na idealni podobu sportu: tedy sport coby mediator uslechtilych myslenek, zasad fair play apod. Jinou castou oblasti zkoumani jsou pak negativni projevy jiste casti recipientu - divaku, ktei'i ducha sportovniho soupei'eni zamenuji za ryzi nasili (napi'....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 426 záznamů.   začátekpředchozí397 - 406dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Czumalo, V.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.