Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Rabíndranáth Thákur a Československo
Večeřová, Lucie ; Hříbek, Martin (vedoucí práce) ; Kostič, Svetislav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vztahem básníka Rabíndranátha Thákura k naší vlasti, tehdejšímu Československu. Jeho postoje a přátelství s představiteli této země nebyly zdaleka povrchní, ale velmi hluboké a upřímné. V úvodu práce je shrnuto básníkovo dílo a hlavní životní kroky. Poté jsem se pokusila nastínit zejména politickou situaci v českých zemích a v Indii za doby jeho života, abychom měli představu, v jakém období působil a pohyboval se. Ve stěžejní části práce jsou uváděny jednotlivé postavy, které byly a jsou spojovány s Thákurovým jménem. V čele této kapitoly stojí dva tehdejší přední indologové, Vincenc Lesný a Moritz Winternitz. Dále je uveden kontakt s Leošem Janáčkem, Karlem Čapkem, Miladou Ganguli a podobně. Práce také obsahuje přílohu v podobě shrnutí přepisů a hlavních údajů Thákurových děl podle Dušana Zbavitele a Vincence Lesného. V závěru práce je stručně nastíněno ovlivnění Thákurovy osoby jinými státy a naopak.
Hinduismus a architektura
Vítů, Ondřej ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Štipl, Zdeněk (oponent)
Bakalářská práce Hinduismus a architektura pojednává o historickém vývoji hinduistické architektury na indickém subkontinentu. Práce sleduje tento vývoj od kořenů hinduistické architektury v buddhistickém umění indického starověku, přes vznik prvních chrámů za Guptovců až po neuvěřitelný rozkvět hinduistické architektury ve středověku. Popisuje vznik základních stylů hinduistické architektury a rozvoj jejich regionálních odnoží. Zabývá se vývojem a využitím architektonických prvků, symbolismem chrámů, který vychází z hinduistických představ a mytologie, a také sochařskou výzdobou, jež je neoddělitelnou součástí chrámů. Práce se také snaží zasadit hinduistickou architekturu do historického kontextu Indie.
Repetiční uskupení v hindštině
Diatka, Vojtěch ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Hons, Pavel (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je systematizovat klasifikaci morfologické operace repetice, neboť i rozsáhlejší studie se týkají buď jenom malé části tohoto velkého tématu, nebo ho zpracovávají nesystematicky. Po odlišení reduplikace a repetice formulujeme definici, pro odlišení námi zkoumaného jevu. Poté se věnujeme nutnosti zavést do úvah o repetici teorii prototypů, která nám pomáhá řešit některé problémy, jež vyvstanou při klasifikaci této morfologické operace. Největší část této práce se týká samotné klasifikace repetice. V úvodní pasáži každé kapitoly stručně zmiňujeme, jak různé prameny zachází s konkrétním typem repetice. Další dva důležité body každé kapitoly jsou jednak strukturální hledisko, v němž popisujeme formální změny, jimiž projde slovo během repetiční operace, a jednak sémantické hledisko, v němž popisujeme sémantické posuny. Každý druh repetice dokládáme na příkladech z pramenů a zároveň přidáváme slova z našeho vlastního korpusu. Dalším důležitým tématem je onomatopoická reduplikace. Snažíme se ukázat, proč onomatopoická reduplikace není druhem repetice a zároveň navrhujeme způsob, jak na tento fenomén dále nahlížet. Taková slova jsou nejlépe charakterizovatelná jako ideofony.
Tradiční indické oděvy
Šobrová, Radka ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Marková, Dagmar (oponent)
Moje bakalářská práce se zabývá tradičními indickými oděvy - jedná se o základní přehled na toto téma. V první části se věnuji odívání z pohledu sociální a kulturní antropologie. Následuje historie indických oděvů od nejstarších dob po současnost. Další část se zabývá technologií výroby oděvních materiálů. Poslední část je věnována oděvům samotným a je zaměřena na tři hlediska, která jejich nošení ovlivňují (věk, pohlaví a příležitost). Práce je doplněna obrazovou přílohou a slovníčkem odborných pojmů.
Nástin dějin indické klasické hudby
Němec, Filip ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Matoušek, Vlastislav (oponent) ; Andršová, Kateřina (oponent)
Tato práce je nástinem dějin indické klasické hudby od védských dob po současnost, přičemž středem zájmu je od 13. stol. severoindická hudební tradice, tzv. hindustánská hudba. Snaží se zachytit vývoj hudební teorie i praxe v průběhu dějin a podat stručný obsah nejvýznamnějších hudebních děl. Nechybí životopisy nejslavnějších osobností spojených s hindustánskou hudbou (Chusrau, Tánsén, Bhátkhándé, Paluskar), historie a stručné popisy nejrozšířenějších hudebních nástrojů a interakce hudby s historickými událostmi a proměnami společnosti, jakými byl např. vpád muslimů, britská koloniální nadvláda nebo vzestup indického nacionalismu. Práce není členěna přísně chronologicky, ale v jednotlivých kapitolách jsou vloženy podkapitoly věnované zásadním aspektům (rága, tála atd.) indické klasické hudby obecně, které napomáhají snazšímu pochopení vývoje hindustánské hudby. Součástí práce jsou poznámka k notaci s tabulkou not používaných v hindustánské hudbě a jejich západními ekvivalenty, seznam zkratek, slovníček vybraných hudebních pojmů s přepisem do dévanágarí, obrazová příloha a bibliografie.
Hindi and the language politics of India
Ondrisová, Ľubica ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Marková, Dagmar (oponent)
Indická republika sa v priebehu dejín stretla s viacerými recami, ktoré vládli nad jej územím. India, ako mnohojazycná krajina, preto nemala lahkú situáciu pri riešení jazykového problému, predovšetkým v postkoloniálnom období a období pred a po vyhlásení nezávislosti. Musela vyriešit jednu zo základných otázok, ktoré boli zásadné pri nastolovaní smerovania politiky. V boji o primát sa stretli v podstate tri jazyky a to hindcina, urdcina a anglictina. Dá sa povedat, že zvítazila hindcina, no napriek tomu si anglický jazyk dokázal udržat svoje postavnie a dokonca si ho aj upevnil. Jazykovú politiku rieši najvyšší zákon a síce Ústava Indickej republiky. Napriek tomu, že Ústava ustanovila hindcinu štátnym jazykom a stanovila lehotu, po ktorej sa mala anglictina prestat používat vo vymedzených oblastiach, prijatie dalších predpisov odzrkadlilo aktuálnu situáciu v Indií. Hindcina mala symbolizovat jednotu a národné uvedomenie a tiež boj za právo na sebaurcenie.
Moderní hindská poezie
Zmeková, Barbora ; Marková, Dagmar (vedoucí práce) ; Kostič, Svetislav (oponent)
V této bakalářské práci přiblížím vývoj moderní hindské poezie od počátku až po 70. léta 20. století. Důležitou složku tvoří také historický přehled literatury, která moderní hindskou poezii předcházela. Zaměřuji se nejen na literární vývoj, ale také na vývoj jazykový a sociálně-politický, jakožto důležitou složku silně ovlivňující vývoj poezie. Poezii zkoumám skrze jednotlivé směry, které jsou vždy přibližně časově vymezené. Sleduji základní vlivy, proměny a tendence, které na sebe navazují, ať už jako pozitivní nebo negativní reakce. Snažím se také nalézt a zdůvodnit mimo indické vlivy na poezii. Práce je obohacena vlastními básnickými překlady.
Dobývání pevnosti těla: překlad a výklad vybraných Górakhnáthových starohindských padů
Pomklová, Jana ; Kostič, Svetislav (oponent) ; Vavroušková, Stanislava (vedoucí práce)
Cílem této práce je prostřednictvím překladu a výkladu osmi vybraných padů představit některé aspekty Górakhnáthova učení tak, jak se odrážejí v jemu připisované vernakulární textové tradici. Při překládání těchto padů jsem se snažila o uvedení všech možných variant překladu, stejně tak při jejich komentování jsem si kladla za cíl poukázat na vícero možností výkladu daných veršů. Ovšem vzhledem k povaze těchto textů jsem si vědoma toho, že zde uvedené interpretace nemusejí být jediné možné. Nepokouším se zde o překlad literární, ale co nejdoslovnější, který se snaží zachytit specifika gramatického textu. Tato práce není studií primárně lingvistickou ani se nesnaží systematicky vyložit Górakhnáthovo učení. Kapitoly, které se těmto záležitostem věnují, jsou zamýšleny jako doplnění ústřední části této práce a jsou tedy jakýmsi uvedením do celkového kontextu. Co se týče transliterace, v přepisech moderní hindštiny, tedy v citacích slovníkových hesel apod., pokud se tzv. inherentní a nevyslovuje, tak ho nahrazuji uprostřed slova tečkou a na konci slova ho neuvádím. Je-li jeho výslovnost oslabená, naznačuji ji horním indexovým a. v přepisech starohindských výrazů píši a důsledně jak uprostřed tak na konci slova. V manuskriptu se nerozlišuje anusvár a anunásik, tečka zde reprezentuje obojí. V transliteraci proto...
Stará hindština v poezii Mírá Báí
Melnikovová, Nora ; Marková, Dagmar (oponent) ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce)
Cílem naší práce nazvané "Stará hindština v poezii Mírá Báí" bylo zjistit, jaké povahy je jazyk (či jazyky) poezie středověké rádžasthánské básnířky-sannjásiní Mírá Báí, tedy alespoň zčásti vyřešit otázku, ohledně níž panuje mezi odborníky mnoho neshod. Nejdříve jsme se museli rozhodnout, ze které části díla připisovaného Míře budeme při svém bádání vycházet, neboť děl jí připisovaných je nespočetné množství, a naše volba padla na šest nejstarších padů s Mířinou pečetí pocházejících ze 16. a 17. století. Šlo o jediné pady, které se z tohoto raného období dochovaly; byly nalezeny v několika rukopisných pramenech. V dalších kapitolách jsme se zabývali otázkou autorství "Mířiny" poezie. Vylíčili jsme si záznamy Mířiny biografie (či hagiografie), jež začaly podle našich vědomostí začaly vznikat na počátku 17. století a konstatovali jsme, že neexistuje žádný spolehlivý doklad o Mířině existenci. Kromě toho ani oněch šest nejstarších padů z 16. a 17. století neobsahuje sebemenší zmínku o biografických rysech uváděných pozdější tradicí. Z toho vyplývá, že autorství jakýchkoliv padů označených Mířinou značkou je nejisté. Dále jsme se snažili přiblížit kontext, ve kterém díla připisovaná Míře vznikala. Popsali jsme postavení sannjásiní v indické společnosti i kulturní a historické pozadí období bhaktických...
Pasivum v hindštině
Jelínková, Renáta ; Vacek, Jaroslav (oponent) ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se zabývala pasivem a jeho použitím v hindštině. Tento gramatický jev nejprve přibližuji čtenáři z obecného hlediska se zaměřením na jeho roli mezi ostatními druhy diateze (slovesného rodu), popisuji základní druhy pasivních konstrukcí, základní participanty, které tyto konstrukce tvoří a jejich vzájemné vztahy. Dále se věnuji morfologii pasivních konstrukcí napříč různými světovými jazyky s přihlédnutím k jistým specifikům. Důležitou roli zde má i definice tzv. základního pasiva, podle níž pak klasifikuji samotný excerpovaný materiál. Jeho rozboru předchází pojednání o pasivu v hindštině, kde po morfologické stránce dostává největší prostor stránka sémantická. Stavím zde na předpokladu, že pasivum není v hindštině příliš přirozeným a tudíž ani příliš běžným jevem. Jeho zvýšený výskyt můžeme vysledovat právě v novinových textech, které svojí podstatou jsou jednou z mála domén pasivní konstrukce v tomto jazyce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.