Název:
Nástin dějin indické klasické hudby
Překlad názvu:
Outline of history of Indian classical music
Autoři:
Němec, Filip ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Matoušek, Vlastislav (oponent) ; Andršová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je nástinem dějin indické klasické hudby od védských dob po současnost, přičemž středem zájmu je od 13. stol. severoindická hudební tradice, tzv. hindustánská hudba. Snaží se zachytit vývoj hudební teorie i praxe v průběhu dějin a podat stručný obsah nejvýznamnějších hudebních děl. Nechybí životopisy nejslavnějších osobností spojených s hindustánskou hudbou (Chusrau, Tánsén, Bhátkhándé, Paluskar), historie a stručné popisy nejrozšířenějších hudebních nástrojů a interakce hudby s historickými událostmi a proměnami společnosti, jakými byl např. vpád muslimů, britská koloniální nadvláda nebo vzestup indického nacionalismu. Práce není členěna přísně chronologicky, ale v jednotlivých kapitolách jsou vloženy podkapitoly věnované zásadním aspektům (rága, tála atd.) indické klasické hudby obecně, které napomáhají snazšímu pochopení vývoje hindustánské hudby. Součástí práce jsou poznámka k notaci s tabulkou not používaných v hindustánské hudbě a jejich západními ekvivalenty, seznam zkratek, slovníček vybraných hudebních pojmů s přepisem do dévanágarí, obrazová příloha a bibliografie.This bachelor thesis is an outline of history of the indian classical music from the Vedic age to the present, whereas I am focusing on North Indian musical trdition since 13th century, so called hindustani music. Topics of this thesis is development of the musical theory and practices, important theoretical works, influential musical personalities connected with Hindustani music (Khusrau, Tansen, Bhatkhande, Paluskar), history and brief descriptions of the most common indian musical instruments and interactions of music with historical events and changes in the society, for example invasion of Muslims, British rule or growth of Indian nationalism. The thesis is not organized directly in chronological sequence, but inside chapters there are sub-chapters about key aspects (raga, tala) of an Indian music generally. This work contents also chart of contemporary Hindustani notation with western equivalents, a vocabulary of musical therms with transcriptions to Devanagari, picture appendix and bibliography.