Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí231 - 240  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Skryté tváře fantastična. Fantastická literatura v oblasti Río de la Plata v 19. a 20. století
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Housková, Anna (oponent)
První část této práce byla záměrně koncipována jako kritický přehled různých teoretických uchopení a definování fantastična a typologií technických a sémantických aspektů fantastické literatury. Význam tohoto úvodního panoramatu metod a přístupů jednotlivých badatelů a kritiků spočíval jednak ve stručném nástinu existujících tendencí minulých i současných a současně mi pomohl vytvořit solidní základnu pro vymezení společného konceptu fantastična a základních konstitutivních prvků realizovaných v povídkové tvorbě Silviny Ocampové a Felisberta Hernándeze.
Argentinský mýtus odvahy v díle Jorge Luis Borgese
Kadlečková, Eva ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
V naší studii jsme sledovali různé variace na téma argentinský mýtus odvahy. K tomuto ústřednímu tématu jsme vztáhli jednotlivé aspekty argentinské svébytnosti, které se v Borgesově díle vyskytují. Borges se argentinskými mýty zabýval zejména po návratu z Evropy, ve 20. a 30. letech minulého století. Přesto, že sám kdysi prohlásil: "přešel j sem od mýtu předměstí k hrám s časem a nekonečnem«55, tak tento výrok neodpovídá tak docela skutečnosti. Argentinské motivy z jeho díla již nikdy nezmizí a navíc většina jeho tvorby, jež se dotýká se argentinské tematiky, pochází z pozdnějšího tvůrčího období. Borges argentinské motivy nesoustřeďuje do určitého, vytyčeného žánru, lze je lokalizovat napříč celou jeho tvorbou- v esejích, povídkách, ale i v jeho sbírkách poezie.
Román jako žánr - Ortega y Gasset, Bachtin
Kloubová, Hana ; Housková, Anna (vedoucí práce)
Ve své práci se pokouším vyrovnat s na základě několika pojetí teorie románu vymezením románu jako žánru vůči jiným prozaickým útvarům, především pak vůči eposu, za jehož dědice a pokračovatele je román některými badateli považován. Pro téma románu j sem se rozhodla z důvodu, který vychází z mé vlastní čtenářské zkušenosti, a domnívám se, že i zkušenosti většiny mých generačních souputníků i román se mi jeví jako v současné době nejvíce zastoupený a nejčtenější žánri sáhne-li někdo po "knížce", bývá to nejčastěji román, aé už v jakékoli ze škály svých rozmanitých podob, který je pro mnoho čtenářů jediným zástupcem literatury, prostě literaturou.
Básník Jaime Torres Bodet
Pohlová, Silvie ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
S tvorbou mexického spisovatele Jaimeho Torrese Bodeta jsme se poprvé seznámili prostřednictvím jeho esejů. Zaujetí autorovými názory na společenské otázky vystřídal zneklidňující pocit rozprostírající se v nás při četbě jeho básní. Touha objevit, čím je toto znepokojení vyvoláváno, nás dovedla až k vypracování této diplomové práce. Neděláme si však nároky na vyčerpávající studii o autorově poezii. Rádi bychom se pouze podělili se čtenářem o některé naše postřehy. Pojetí této práce bude částečně snahou přiblížit literární ovzduší, ve kterém Torres Bodet vytvářel své básně, a částečně pokusem o vyjádření našich dojmů z četby. Abychom uvedli tvorbu mexického autora do širšího literárního kontextu, je nezbytné se nejdříve seznámit s tzv. skupinou Contemporáneos 1 , do které bývá zahrnován a které věnujeme první kapitolu. Jelikož autoři uskupení začali tvořit svá díla v období, kdy do Mexika přicházela avantgarda, zaměříme náš pohled na odraz nových literárních proudů v jejich poetické tvorbě (se zaměřením na Torrese Bodeta) a zároveň se pokusíme čtenáři přiblížit literární polemiky, které se na tuto problematiku soustřeďují. Druhá kapitola pak stručně pojedná o životě a díle Jaimeho Torrese Bodeta. Zbývající kapitoly budou již věnovány pouze autorově básnické tvorbě, přičemž nejdříve o ní pojednáme obecně...
Irealita V krátkých prózách Josého Donosa: Tři měšťácké románky
Pěstová, Helena ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Donoso je autor, který čtenáře nejprve poněkud zaskočí příběhy lidí, kteří jsou v zajetí různých obsesí a traumat, posléze si však k němu vnímavý čtenář nalezne cestu, protože pochopí jeho úmysly a jeho způsob psaní mu začne pronikat "pod kůži". Téma ireality se objevuje ve více Donosových dílech. S jejími prvky se můžeme setkat i v některých jeho povídkách, jako například v Puerta cerrada (Zavřené dveře), Santélices, Ana María, CharZestón nebo Paseo (Procházka). Jeho román EZ Obsceno pájaro de Za noche (Obscénní pták noci) je plný neobvyklých situací, které jsou výplodem bludu protagonisty příběhu Mudita. Obscénní pták noci je nesporně velmi zajímavým románem, pokud jde o hojně se vyskytující prvky ireality v díle. Mě však z tohoto hlediska nejvíce zaujaly Tres novelitas burguesas (Tři měšťácké románkyl), tři krátké prózy autora, které svým pojetím mají možná blíže k povídkovému žánru než k románu nebo k novele. Své tvrzení se budu snažit dokázat v následující kapitole o krátkých výpravných prózách. Tyto prózy mě zaujaly i proto, že se v nich objevují všechna hlavní Donosova obsedantní témata, a zároveň je jim vlastní jistá dávka ironie, což ukazuje na určitý autorův odstup. Už se zde nejedná o blouznivé stavy potřeštěné mysli Mudita. Už zde nejde jenom o příval slova myšlenek psychicky nemocného jedince....
Úhel pohledu. Ikonografie v moderní latinskoamerické fotografii a literární fantastice
Holcová, Pavla ; Štěpánek, Pavel (oponent) ; Housková, Anna (vedoucí práce)
Na tématu ikonografie v moderní latinskoamerické fotografii a literární fantastice jsme chtěli dokumentovat, že pro latinskoamerickou kulturu existuje několik emblematických témat, kterými se latinskoamerická kulturní sféra od evropské liší. Výběr fotografického a beletristického uměleckého žánru by pak měl ilustrovat fakt, že různé umělecké žánry v latinskoamerickém kulturním kontextu nespojuje jen výběr témat, ale i jejich zpracování. Zároveň se v několika kapitolách snažíme objasnit myšlenku, že tato specifická volba témat i jejich zpracování derivuje z hlubokého latinskoamerického kulturního povědomí, ve kterém se zrcadlí jak tripolatrita původních kultur (indiánská, hispánská a černošská), tak utopické představy Evropanů či touha po vlastní identitě a potřeba vlastní kulturní reflexe. Tematické oblasti, které jsme si zvolili (I-Maskulinita, machismus a kult osobnosti, 2-Město, 3-Mýty, náboženství a fantastika všednodennosti) nemají ambice vyčerpat celou škálu emblematických latinskoamerických témat (sem by bezesporu patřila i témata jako Román a fotografie džungle, Latinskoamerický syndrom utopie, Kýč ... ), ale spíš si kladou za cíl ilustrovat původní myšlenku, že taková témata vůbec existují. Tyto tři výše citované tematické okruhy byly zvoleny na základě četby klasických autorů hispanoamerického...
Skryté tváře fantastična. Fantastická literatura v oblasti Río de la Plata v 19. a 20. století
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Housková, Anna (oponent)
První část této práce byla záměrně koncipována jako kritický přehled různých teoretických uchopení a definování fantastična a typologií technických a sémantických aspektů fantastické literatury. Význam tohoto úvodního panoramatu metod a přístupů jednotlivých badatelů a kritiků spočíval jednak ve stručném nástinu existujících tendencí minulých i současných a současně mi pomohl vytvořit solidní základnu pro vymezení společného konceptu fantastična a základních konstitutivních prvků realizovaných v povídkové tvorbě Silviny Ocampové a Felisberta Hernándeze.
"Má duše moři podobá se". Přírodní motivy v díle Alfonsiny Storni
Strachotová, Alžběta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce pojednává o přírodních motivech v poezii argentinské básnířky Alfonsiny Storni. Nejprve je krátce uveden její životní osud. Následující teoretická kapitola představuje několik literárních proudů, k nímž bývá básnířka řazena: modernismus, postmodernismus a avantgardu. Zároveň se popisuje osobité místo autorky v moderní hispanoamerické poezii. Stěžejní část práce tvoří interpretace několika básní Alfonsiny Storni, vybraných z celé její tvorby na základě zvolených témat. Nejprve jsou rozebrány motivy moře, živlu země a sféry nebe, následně motivy živočišné a rostlinné. Analýzy si všímají nejen obsahu a vyznění básní, ale také jejich formální stránky, v níž se odráží proměna autorčiny poetiky. V závěru práce jsou stručně představeny další tématické okruhy spojené s autorčiným dílem. Celá práce čerpá z tvorby autorky, teoretických studií věnovaných danému období a také z dvou biografií a několika interpretací daných textů. Jelikož v českém jazyce dosud nevyšel překlad díla této autorky, přílohu diplomové práce tvoří překlady vybraných básní.
Postavy v románu Eleny Garro: Vzpomínky na budoucnost
Novotná Ouřadová, Dagmar ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Téma postava jejich vztahu k ostatním stavebním prvkům románu jsem si vybrala z několika důvodů. Podle mého názoru vděčí dílo Eleny Garro za svoji nadčasovost z velké části právě postavám. Spojením klasického hrdiny s postavou moderního románu vytváří postavy, které přesahují hranice jednoho díla a jedné epochy. Po hrdinech dávných bájí zdědily mytickou nesmrtelnost, z druhé linie se jim dostalo křehké poetiky moderní literární postavy. Toto spojení z nich dělá univerzální literární postavy, které díky svému bytostně lidskému rozměru dokáží oslovovat i naši současnost. Elena Garro stojí jako spisovatelka i jako žena na prahu nové doby. Ve svém díle podává svědectví o začátku nové epochy. Mexická společnost konce 20. let, do kterých je román zasazen, otevírá otázku vlastní identity a po letech cizí nadvlády hledá svoji vlastní cestu. Na pozadí magického příběhu hlavních hrdinek se odehrává drama společnosti, která stojí před svým přerodem. Elena Garro kritizuje šedé maloměšťáctví, sobectví a zaslepenost, které v jejich důsledku přirovnává k neomalenosti velkých historických gest. Mexiko prochází deziluzí z revolučních bojů a touŽÍ po zavedení pořádku. Starý systém přestává platit a nový ještě nenabyl jasných obrysů. Cítíme nostalgii po dobách minulých, ze které je však zřejmé, že již není cesty zpátky. V...
Rodinná podoba Carlose Monsiváise v kontextu mexické esejistiky
Večajová, Petra ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Esej je v Latinské Americe tradičním žánrem, jenž díky dlouhodobému kontinuálnímu rozvoji dosáhl nepřeberné rozmanitosti jak po stránce obsahové a formální, tak po stránce jazykového stylu, který se pohybuje od poetického přes rétoricky kultivovaný až po tvrdou kritiku nevyhýbající se ani ostřejším výrazům. To činí ještě přitažlivějším tento literární žánr, který je sám o sobě zajímavý svými protiklady a paradoxy. Velkou schopnost vzbudit zájem mají také témata, nad kterými se autoři vesejích zamýšlí, neboť se jedná převážně o problémy a otázky aktuální nebo věčné (tedy ty, které aktuální vždy), podané formou esejistického těkání myšlenek, což přispívá k jejich srozumitelnosti a přístupnosti i pro širší čtenářské vrstvy. V neposlední řadě esej není příliš svázán pravidly žánru a poskytuje tak velký manévrovací prostor: ja otevřen téměř jakémukoli tématu, od nevážného až po odborné, nevyžaduje striktně vědecké zpracování, autor naopak může použít osobitý styl i jazyk. Z širokého proudu latinskoamerické esejistiky byla v této práci vybrána díla se společensko-kulturní tematikou, neboť reflexe otázek pocházejících z této oblasti patří k primárním funkcím latinskoamerického eseje a především z potřeby jejich řešení se esej v Jižní Americe začal rozvíjet. K mnohým z původních otázek se esejisté vracejí dodnes,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí231 - 240  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.