Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 279 záznamů.  začátekpředchozí213 - 222dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dědičnost kardiovaskulárních onemocnění
Košatová, Andrea ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Cílem tohoto textu je přinést souhrn poznatků o vlivu dědičnosti na vznik kardiovaskulárních onemocnění. Je určen široké veřejnosti, ale i těm, kteří se do větší hloubky zajímají o medicínu, civilizační choroby a faktory, které tato onemocnění způsobují. Choroby srdce a cév jsou nejčastější příčinou nemocnosti a úmrtnosti v zemích tzv. západní civilizace. Dědičnost je jedním z tzv. rizikových faktorů, které ovlivňují pravděpodobnost jejich vzniku. Čerpáno je z literatury psané našimi předními odborníky, kteří se těmito onemocněními zabývají, ale i z odborných časopisů pro lékaře. Nezbytností jsou zahraniční zdroje, a to především databáze OMIM na stránkách amerického Národního centra pro biotechnologické informace, která je katalogem lidských genů a genetických onemocnění. Klíčová slova: kardiovaskulární, ateroskleróza, hypertenze, lipidémie, trombofilie, myokard
Návykové látky - projekt pro 2. stupeň ZŠ
Tichá, Gabriela ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce Návykové látky - projekt pro 2. stupeň ZŠ je rozdělena na dvě základní části, teoretickou a praktickou. Jejím cílem je poskytnout informace o návykových látkách a metodě výuky formou projektů, dále navrhnout a zrealizovat projekt na dané téma využitelný i v budoucnu pro další vyučující. Teoretická část je zaměřena na shrnutí problematiky návykových látek, kde je objasněn pojem návykové látky, zneužívání návykových látek a jeho známky a rizika, dále příčiny braní drog a některé pojmy s návykovými látkami související, jako je návyk, tolerance, závislost, abstinenční syndrom. Je zde uvedeno rozdělení těchto látek, a to z více hledisek, na to navazuje charakteristika vybraných návykových látek, kde je základní rozdělení podle dostupnosti, na látky legální a nelegální. V rámci tohoto rozdělení jsou zde vybraní zástupci či skupiny návykových látek, u nichž je uvedena charakteristika a účinky s riziky na lidský organismus. Pod teoretickou část také spadá problematika projektů, projektové metody a projektové výuky, kde jsou objasněny pojmy vyučování, výuka, metoda výuky, projektová metoda, projektová výuka a projekt. V neposlední řadě je zde uvedena historie projektové výuky, projektová výuka v českých zemích a studijní zdroje k tématu této problematiky. Praktická část spočívá v samotném...
Dědičná složka cukrovky II. typu
Svobodová, Kristýna ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Dědičná složka cukrovky II. typu je složena z několika kapitol. Větší část je pojata obecnou charakteristikou diabetu, diagnostikou a patogenezí. Práce však obsahuje i krátké shrnutí historie diabetu. Poslední dvě kapitoly jsou už věnovány pouze genetice. Jsou zde uvedeny nejen poznatky doposud získané, ale také cíle budoucích výzkumů. Zajímavou podkapitolou jsou i genetické studie na různých kontinentech, tedy studie různých etnik. Klíčová slova Diabetes mellitus I., Diabetes mellitus II., onemocnění, genetika, gen, lokus, celogenomové asociační studie, dědičnost
Urolitiáza jako biosociální problém člověka
Černá, Helena ; Přívratský, Vladimír (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Urolitiáza jako sociální problém člověka si klade za cíl zjistit, vše o nemoci, zvaná urolitiáza. Vyskytuje se u člověka, ale nevyhýbá se ani zvířatům. Proto je koncipována jako přírodovědná a lékařské hledisko zde není rozhodující. Postihuje vylučovací soustavu a to převážně parenchym ledvin, proto je práce v teoretické časti zaměřena nejprve na obecné vylučování, které do této práce neodmyslitelně patří. Dále se zabývá urolitiázou, od dob jejích prvních zmínek v odborné literatuře, až po současnost. Jak a proč vzniká, její předcházení, příčiny a etiopatogenetické činitele, které ovlivňují výskyt. Vyskytuje se u všech věkových skupin, bez výjimky lidských ras a na všech kontinentech. V konečné fázi se práce zabývá vlastním šetřením, jehož cílem je zjistit, jaké pohlaví je k této nemoci náchylnější, která věková skupina je více ohrožena, jaká zaměstnání zvyšují rizika jejího vzniku a v poslední řadě je šetření zaměřeno na respondenty a jejich stravovací návyky. Správná životospráva, kterou je zde míněno dodržování dietních návyků, dostatečný příjem tekutin a také vyvarování se různým stresovým podmínkám je jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají pozitivní vliv na výskyt urolitiázy.
Rostlinné alkaloidy v historii lidstva
Píšová, Klára ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Ve své bakalářské práci jsme se zaměřila na alkaloidy obsažené v rostlinách, které vznikají sekundární metabolismem rostlin. Popisuju zde jejich využití a zneužití v jednotlivých etapách lidské existence. Také se zde zaměřuju na obsah pojmu rostlinné alkaloidy v jednotlivých řadách učebnic přírodopisu a popisem jednotlivých zástupců rostlin, které jsme si vybrala na základě toho, o jakých se učebnice zmiňují.
Chřipkové viry
Kaufmanová, Lucie ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou chřipkových virů a jimi způsobenými onemocněními. Chřipka je jedna z nejčastějších infekčních nákaz, která každoročně postihuje téměř 10 % světové populace, v době pandemie dokonce 40 až 50 %. Velice často dochází k mylným představám, že chřipka je jakékoliv postižení horních cest dýchacích s provázející rýmou a kašlem. Práce je rozdělena na dva důležité segmenty. První část se věnuje obecné charakteristice virů, jejich zařazení do taxonomických jednotek, strukturnímu a stavebnímu složení virů, dále životnímu cyklu, a koloběhu virů v přírodě. Druhá část bakalářské práce shrnuje dosavadní poznatky týkající se chřipky; obecného vymezení, historie chřipkových virů včetně důležitých pandemií 20. století, obsahuje i epidemiologické charakteristiky chřipky. Zabývá se důležitostí očkování, poskytuje informace o jednotlivých druzích očkovacích vakcín. Můžeme zde najít i vysvětlení pojmů jako je epidemie a pandemie včetně rozdílů mezi nimi. Dále se v mé práci vyskytují nejdůležitější organizace zabývající se sledováním chřipky i samotný pojem surveillance. Práce shrnuje hlavní rozdíly mezi chřipkou a jinými respiračními infekcemi. Konkrétně se zaměřuje na jednotlivé typy chřipkových virů, jejich rozdělení, výskyt a variabilitu. Jsou zde uvedeny statistické údaje týkající...
Problematika výuky dřevin na 1. stupni ZŠ
Hladíková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je příprava a realizace projektu o dřevinách pro žáky čtvrtých ročníků základních škol. V úvodních kapitolách jsou představeny základní kurikulární dokumenty týkající se enviromentální výchovy. Autor v práci analyzuje učebnice základních škol zpracovávající přírodovědná témata a zjišťuje, jakým způsobem je učivo o dřevinách probíráno v učebnicích pro čtvrtý a pátý ročník základní školy. V kapitole Charakteristika Riegrových sadů se autor zabývá historií parku a uvádí druhy dřevin vyskytující se na jejich území. Část diplomové práce je věnována výsledkům dotazníkového šetření realizovaného na školách v přilehlém okolí parku. Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit zájem o projekt zabývající se problematikou dřevin v Riegrových sadech. Autor si zároveň kladl za cíl zjistit, jaká forma projektu je pro učitele vybraných škol nejvíce vyhovující. Praktická část obsahuje projekt "Dřeviny v Riegrových sadech". Základem projektu jsou 4 vycházky do Riegrových sadů v různých ročních obdobích, k nimž jsou vyrobeny pracovní listy. V závěru práce autor sděluje své zkušenosti z realizace jarní části projektu.
Výukové projekty zaměřené na oblast Milíčovského lesa a rybníků
Kusková, Lenka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název diplomové práce: Výukové projekty zaměřené na oblast Milíčovského lesa a rybníků Předkládaná diplomová práce se zabývá projektovou výukou v terénu přírodní památky Milíčovský les a rybníky. Ta bezprostředně sousedí se sídlištní zástavbou Jižní Město. Výsledkem práce je souhrn materiálů, zaměřených na environmentální vzdělávání a výchovu žáků 2. stupně základních škol, které se nacházejí nedaleko této památky. Jedná se především o metodiku pro učitele, manuál k projektové výuce, pracovní listy pro žáky a autorské řešení pracovních listů pro učitele. Východiskem pro tvorbu projektů byl předvýzkum, dotazníkové šetření a otevřená diskuse se žáky. Teoretická část v úvodu popisuje obecnou ochranu přírody a zvláštní ochranu přírody, a to z důvodu zasazení problematiky do širších souvislostí. Je zde také zmíněn historický aspekt. V diplomové práci je rovněž vymezena charakteristika oblasti Milíčovský les a rybníky s přihlédnutím k jejím zvláštnostem. Jedná se především o výskyt významných a zvláště chráněných druhů na tomto území. V práci je také kladen důraz na Rámcový vzdělávací program, environmentální výchovu, analýzu učebnic a organizační formy výuky. Zde se opírám o didaktickou teorii, z níž jsem vycházela při tvorbě projektů. Klíčová slova: Obecná ochrana přírody, zvláštní ochrana přírody,...
Specifika výuky první pomoci na prvním stupni ZŠ
Melicharová, Radka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název: Specifika výuky první pomoci na prvním stupni základních škol Abstrakt: Tato diplomová práce pojednává o problematice výuky první pomoci na prvním stupni základních škol. V úvodu je popsána motivace, která vedla ke zpracování této tématiky. Za ní následují cíle stanovené pro tuto práci. Teoretická část se věnuje nejprve ve stručnosti školským dokumentům a programům, které se zabývají výukou první pomoci na prvním stupni základních škol. Podrobněji popisuje teoretické základy pro výuku první pomoci, mezi něž řadí definici první pomoci, rozdíl mezi úrazem a nemocí, tísňová volání, materiál využitelný pro poskytování první pomoci, typy úrazů (nemocí) a první pomoc s nimi spojenou, obvazovou techniku a v neposlední řadě i prevenci úrazů. Velmi důležitou kapitolou této části je Didaktický pohled na výuku první pomoci, jejímž cílem je poskytnout užitečné rady pro vytvoření efektivní výuky po stránce organizační a metodické. Stručně popisuje důležité aspekty vyučování, jako jsou výukové cíle, motivace, didaktické zásady vyučování, metody a organizační formy výuky. Následuje empirická část, která si klade za cíl popsat a zhodnotit projekt výuky první pomoci na prvním stupni základní školy ZŠ Ledeč nad Sázavou. Je zde detailně popsána příprava, průběh jarní a letní části i zhodnocení celého projektu. K...
Využívání činnostně pojaté výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol
Žáčková, Tereza ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Dostál, Petr (oponent)
Tématem práce je využívání činnostně pojaté výuky v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá historií, charakteristikou a strukturou činnostního vyučování, jeho postavení ve školských dokumentech, výukovými metodami a organizačními formami podporující činnostně pojatou výuku v hodinách přírodopisu. Součástí teoretické části jsou dále didaktické zásady výuky přírodopisu, které by měl učitel dodržovat při jakémkoliv typu výuky. Teoretická část dále obsahuje kapitolu, která se zabývá prezentacemi V Microsoft PowerPointu a jejich vymezením v rámci edukačního procesu. Cílem výzkumné části je na základě dotazníkového šetření zjistit signifikantní data a odpovědi na otázky vyplývající z charakteru výzkumu, popřípadě verifikovat stanovené hypotézy výzkumu. Výzkumné šetření je zaměřené na učitele přírodopisu v prostředí druhého stupně pražských a středočeských základních škol a jejich vztahu k činnostně pojaté výuce. Klíčové pojmy: činnostně pojatá výuka, výukové metody a organizační formy podporující činnostně pojatou výuku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 279 záznamů.   začátekpředchozí213 - 222dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.