|
Dědičnost kardiovaskulárních onemocnění
Košatová, Andrea ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Cílem tohoto textu je přinést souhrn poznatků o vlivu dědičnosti na vznik kardiovaskulárních onemocnění. Je určen široké veřejnosti, ale i těm, kteří se do větší hloubky zajímají o medicínu, civilizační choroby a faktory, které tato onemocnění způsobují. Choroby srdce a cév jsou nejčastější příčinou nemocnosti a úmrtnosti v zemích tzv. západní civilizace. Dědičnost je jedním z tzv. rizikových faktorů, které ovlivňují pravděpodobnost jejich vzniku. Čerpáno je z literatury psané našimi předními odborníky, kteří se těmito onemocněními zabývají, ale i z odborných časopisů pro lékaře. Nezbytností jsou zahraniční zdroje, a to především databáze OMIM na stránkách amerického Národního centra pro biotechnologické informace, která je katalogem lidských genů a genetických onemocnění. Klíčová slova: kardiovaskulární, ateroskleróza, hypertenze, lipidémie, trombofilie, myokard
|
|
Návykové látky - projekt pro 2. stupeň ZŠ
Tichá, Gabriela ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce Návykové látky - projekt pro 2. stupeň ZŠ je rozdělena na dvě základní části, teoretickou a praktickou. Jejím cílem je poskytnout informace o návykových látkách a metodě výuky formou projektů, dále navrhnout a zrealizovat projekt na dané téma využitelný i v budoucnu pro další vyučující. Teoretická část je zaměřena na shrnutí problematiky návykových látek, kde je objasněn pojem návykové látky, zneužívání návykových látek a jeho známky a rizika, dále příčiny braní drog a některé pojmy s návykovými látkami související, jako je návyk, tolerance, závislost, abstinenční syndrom. Je zde uvedeno rozdělení těchto látek, a to z více hledisek, na to navazuje charakteristika vybraných návykových látek, kde je základní rozdělení podle dostupnosti, na látky legální a nelegální. V rámci tohoto rozdělení jsou zde vybraní zástupci či skupiny návykových látek, u nichž je uvedena charakteristika a účinky s riziky na lidský organismus. Pod teoretickou část také spadá problematika projektů, projektové metody a projektové výuky, kde jsou objasněny pojmy vyučování, výuka, metoda výuky, projektová metoda, projektová výuka a projekt. V neposlední řadě je zde uvedena historie projektové výuky, projektová výuka v českých zemích a studijní zdroje k tématu této problematiky. Praktická část spočívá v samotném...
|
|
Dědičná složka cukrovky II. typu
Svobodová, Kristýna ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Dědičná složka cukrovky II. typu je složena z několika kapitol. Větší část je pojata obecnou charakteristikou diabetu, diagnostikou a patogenezí. Práce však obsahuje i krátké shrnutí historie diabetu. Poslední dvě kapitoly jsou už věnovány pouze genetice. Jsou zde uvedeny nejen poznatky doposud získané, ale také cíle budoucích výzkumů. Zajímavou podkapitolou jsou i genetické studie na různých kontinentech, tedy studie různých etnik. Klíčová slova Diabetes mellitus I., Diabetes mellitus II., onemocnění, genetika, gen, lokus, celogenomové asociační studie, dědičnost
|
|
Urolitiáza jako biosociální problém člověka
Černá, Helena ; Přívratský, Vladimír (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Urolitiáza jako sociální problém člověka si klade za cíl zjistit, vše o nemoci, zvaná urolitiáza. Vyskytuje se u člověka, ale nevyhýbá se ani zvířatům. Proto je koncipována jako přírodovědná a lékařské hledisko zde není rozhodující. Postihuje vylučovací soustavu a to převážně parenchym ledvin, proto je práce v teoretické časti zaměřena nejprve na obecné vylučování, které do této práce neodmyslitelně patří. Dále se zabývá urolitiázou, od dob jejích prvních zmínek v odborné literatuře, až po současnost. Jak a proč vzniká, její předcházení, příčiny a etiopatogenetické činitele, které ovlivňují výskyt. Vyskytuje se u všech věkových skupin, bez výjimky lidských ras a na všech kontinentech. V konečné fázi se práce zabývá vlastním šetřením, jehož cílem je zjistit, jaké pohlaví je k této nemoci náchylnější, která věková skupina je více ohrožena, jaká zaměstnání zvyšují rizika jejího vzniku a v poslední řadě je šetření zaměřeno na respondenty a jejich stravovací návyky. Správná životospráva, kterou je zde míněno dodržování dietních návyků, dostatečný příjem tekutin a také vyvarování se různým stresovým podmínkám je jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají pozitivní vliv na výskyt urolitiázy.
|
|
Rostlinné alkaloidy v historii lidstva
Píšová, Klára ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Ve své bakalářské práci jsme se zaměřila na alkaloidy obsažené v rostlinách, které vznikají sekundární metabolismem rostlin. Popisuju zde jejich využití a zneužití v jednotlivých etapách lidské existence. Také se zde zaměřuju na obsah pojmu rostlinné alkaloidy v jednotlivých řadách učebnic přírodopisu a popisem jednotlivých zástupců rostlin, které jsme si vybrala na základě toho, o jakých se učebnice zmiňují.
|
|
Chřipkové viry
Kaufmanová, Lucie ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou chřipkových virů a jimi způsobenými onemocněními. Chřipka je jedna z nejčastějších infekčních nákaz, která každoročně postihuje téměř 10 % světové populace, v době pandemie dokonce 40 až 50 %. Velice často dochází k mylným představám, že chřipka je jakékoliv postižení horních cest dýchacích s provázející rýmou a kašlem. Práce je rozdělena na dva důležité segmenty. První část se věnuje obecné charakteristice virů, jejich zařazení do taxonomických jednotek, strukturnímu a stavebnímu složení virů, dále životnímu cyklu, a koloběhu virů v přírodě. Druhá část bakalářské práce shrnuje dosavadní poznatky týkající se chřipky; obecného vymezení, historie chřipkových virů včetně důležitých pandemií 20. století, obsahuje i epidemiologické charakteristiky chřipky. Zabývá se důležitostí očkování, poskytuje informace o jednotlivých druzích očkovacích vakcín. Můžeme zde najít i vysvětlení pojmů jako je epidemie a pandemie včetně rozdílů mezi nimi. Dále se v mé práci vyskytují nejdůležitější organizace zabývající se sledováním chřipky i samotný pojem surveillance. Práce shrnuje hlavní rozdíly mezi chřipkou a jinými respiračními infekcemi. Konkrétně se zaměřuje na jednotlivé typy chřipkových virů, jejich rozdělení, výskyt a variabilitu. Jsou zde uvedeny statistické údaje týkající...
|
|
Problematika výuky dřevin na 1. stupni ZŠ
Hladíková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je příprava a realizace projektu o dřevinách pro žáky čtvrtých ročníků základních škol. V úvodních kapitolách jsou představeny základní kurikulární dokumenty týkající se enviromentální výchovy. Autor v práci analyzuje učebnice základních škol zpracovávající přírodovědná témata a zjišťuje, jakým způsobem je učivo o dřevinách probíráno v učebnicích pro čtvrtý a pátý ročník základní školy. V kapitole Charakteristika Riegrových sadů se autor zabývá historií parku a uvádí druhy dřevin vyskytující se na jejich území. Část diplomové práce je věnována výsledkům dotazníkového šetření realizovaného na školách v přilehlém okolí parku. Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit zájem o projekt zabývající se problematikou dřevin v Riegrových sadech. Autor si zároveň kladl za cíl zjistit, jaká forma projektu je pro učitele vybraných škol nejvíce vyhovující. Praktická část obsahuje projekt "Dřeviny v Riegrových sadech". Základem projektu jsou 4 vycházky do Riegrových sadů v různých ročních obdobích, k nimž jsou vyrobeny pracovní listy. V závěru práce autor sděluje své zkušenosti z realizace jarní části projektu.
|
|
Výukové projekty zaměřené na oblast Milíčovského lesa a rybníků
Kusková, Lenka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název diplomové práce: Výukové projekty zaměřené na oblast Milíčovského lesa a rybníků Předkládaná diplomová práce se zabývá projektovou výukou v terénu přírodní památky Milíčovský les a rybníky. Ta bezprostředně sousedí se sídlištní zástavbou Jižní Město. Výsledkem práce je souhrn materiálů, zaměřených na environmentální vzdělávání a výchovu žáků 2. stupně základních škol, které se nacházejí nedaleko této památky. Jedná se především o metodiku pro učitele, manuál k projektové výuce, pracovní listy pro žáky a autorské řešení pracovních listů pro učitele. Východiskem pro tvorbu projektů byl předvýzkum, dotazníkové šetření a otevřená diskuse se žáky. Teoretická část v úvodu popisuje obecnou ochranu přírody a zvláštní ochranu přírody, a to z důvodu zasazení problematiky do širších souvislostí. Je zde také zmíněn historický aspekt. V diplomové práci je rovněž vymezena charakteristika oblasti Milíčovský les a rybníky s přihlédnutím k jejím zvláštnostem. Jedná se především o výskyt významných a zvláště chráněných druhů na tomto území. V práci je také kladen důraz na Rámcový vzdělávací program, environmentální výchovu, analýzu učebnic a organizační formy výuky. Zde se opírám o didaktickou teorii, z níž jsem vycházela při tvorbě projektů. Klíčová slova: Obecná ochrana přírody, zvláštní ochrana přírody,...
|
|
Specifika výuky první pomoci na prvním stupni ZŠ
Melicharová, Radka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název: Specifika výuky první pomoci na prvním stupni základních škol Abstrakt: Tato diplomová práce pojednává o problematice výuky první pomoci na prvním stupni základních škol. V úvodu je popsána motivace, která vedla ke zpracování této tématiky. Za ní následují cíle stanovené pro tuto práci. Teoretická část se věnuje nejprve ve stručnosti školským dokumentům a programům, které se zabývají výukou první pomoci na prvním stupni základních škol. Podrobněji popisuje teoretické základy pro výuku první pomoci, mezi něž řadí definici první pomoci, rozdíl mezi úrazem a nemocí, tísňová volání, materiál využitelný pro poskytování první pomoci, typy úrazů (nemocí) a první pomoc s nimi spojenou, obvazovou techniku a v neposlední řadě i prevenci úrazů. Velmi důležitou kapitolou této části je Didaktický pohled na výuku první pomoci, jejímž cílem je poskytnout užitečné rady pro vytvoření efektivní výuky po stránce organizační a metodické. Stručně popisuje důležité aspekty vyučování, jako jsou výukové cíle, motivace, didaktické zásady vyučování, metody a organizační formy výuky. Následuje empirická část, která si klade za cíl popsat a zhodnotit projekt výuky první pomoci na prvním stupni základní školy ZŠ Ledeč nad Sázavou. Je zde detailně popsána příprava, průběh jarní a letní části i zhodnocení celého projektu. K...
|
|
Využívání činnostně pojaté výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol
Žáčková, Tereza ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Dostál, Petr (oponent)
Tématem práce je využívání činnostně pojaté výuky v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá historií, charakteristikou a strukturou činnostního vyučování, jeho postavení ve školských dokumentech, výukovými metodami a organizačními formami podporující činnostně pojatou výuku v hodinách přírodopisu. Součástí teoretické části jsou dále didaktické zásady výuky přírodopisu, které by měl učitel dodržovat při jakémkoliv typu výuky. Teoretická část dále obsahuje kapitolu, která se zabývá prezentacemi V Microsoft PowerPointu a jejich vymezením v rámci edukačního procesu. Cílem výzkumné části je na základě dotazníkového šetření zjistit signifikantní data a odpovědi na otázky vyplývající z charakteru výzkumu, popřípadě verifikovat stanovené hypotézy výzkumu. Výzkumné šetření je zaměřené na učitele přírodopisu v prostředí druhého stupně pražských a středočeských základních škol a jejich vztahu k činnostně pojaté výuce. Klíčové pojmy: činnostně pojatá výuka, výukové metody a organizační formy podporující činnostně pojatou výuku.
|