|
Comparison of selected European Union countries based on the development of their energy consumption and policy
Ďurica, Michal ; Tomeš, Jiří (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Diplomová práca sa venuje porovnaniu vývoja výroby/spotreby energie v rámci EU28, vo vybraných štátoch (Rakúsko, Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Slovinsko) a prioritne v Česku a na Slovensku v kontexte prijímania a vývoja (zmien) energetických politík. Podstatou práce bola analýza trendov vývoja spotreby a energetickej (ne)závislosti, štruktúry výroby/spotreby, hlavne s ohľadom na využitie potenciálu OZE a žiadúcich úspor. Výsledky práce potvrdili, že existujú výrazné rozdiely v naplňovaní hlavných cieľov energetickej politiky EU medzí štátmi. Štatistická (korelačná) analýza nepotvrdila signifikantnú závislosť medzi energetickou (ne)závislosťou, mierou úspor a podielom OZE. Syntetický index energetickej zmeny vyhodnotil Maďarsko a Slovensko z vybraných štátov ako krajiny s najlepším energetickým progresom od roku 2004. Nedokázalo sa preukázať, že by Slovensko alebo Česko mali dlhodobú konzistentnú energetickú politiku, podľa ktorej by sa explicitne riadili. Kľúčové slová: energetická politika, šetrenie energie, spotreba energie, energetická závislosť, Európska únia
|
|
Role státu v rozvoji českého automobilového průmyslu
Randa, Michal ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá rolí státu v rozvoji automobilového průmyslu v Česku po roce 1989. V práci budou rozebrány kroky vlády, které realizovala za účelem podpory automobilového průmyslu a zároveň budou kriticky posouzeny dopady těchto rozhodnutí. Konkrétně se bude jednat o analýzu privatizace automobilového průmyslu, posouzení vlivu přímých zahraničních investic (PZI), analýzu revitalizace automobilového průmyslu a analýzu zvyšování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu prostřednictvím zvýšených výdajů na výzkum a vývoj (VaV). Klíčová slova: automobilový průmysl, průmyslová politika, privatizace, přímé zahraniční investice, revitalizace, výzkum a vývoj, konkurenceschopnost
|
|
Vymezení a vztahy jádra a periferie v evropském automobilovém průmyslu
Michl, Tomáš ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Snížení počtu vyráběných podvozků pro různé typy automobilů vedlo k výrazným úsporám ve výrobě automobilů. Tato změna byla však jen začátkem, který odpovídá dnešnímu procesu výroby. Automobilky hledaly další úspory, aby mohly ostatním konkurovat, a přesunuly tak část výroby a výzkumu na subdodavatele. Důsledkem těchto změn je přeměna prostorového uspořádání evropského automobilového průmyslu. Úvodní část práce se věnuje problematice vymezení jádra a periferie a popisuje vývoj automobilového průmyslu v Evropě. Dále se práce zabývá subdodavatelským průmyslem a jeho rolí v rámci výroby automobilů. Text pokračuje popisováním faktorů, které hrají roli při rozmisťování určitého typu výroby automobilů, výzkumných středisek a subdodavatelských firem. Následná analytická část práce se věnuje analýze ukazatelů, které byly použity k vytvoření indexu perifernosti-jádrovosti. Ten má za úkol vymezit jádro, semi-periferii a periferii automobilového průmyslu v rámci Evropské Unie. Index se skládá z 11 ukazatelů, které se snaží vystihnout důležité charakteristiky hrající roli v určování jádrovosti či perifernosti států. V závěru práce se snažím o interpretaci získaných výsledků. Klíčová slova: automobilový průmysl, jádro, semi-periferie, periferie, subdodavatelé
|
|
Indrustrial upgrading and regional development. Czech automotive industry
Ženka, Jan
Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových...
|
|
Geografická charakteristika průmyslu na Mladoboleslavsku
Šturmová, Tereza ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kopačka, Ludvík (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je zmapovat nejvýznamnější geografické dopady transformace průmyslu na území správního obvodu obce s rozšířenou působností Mladá Boleslav po roce 1989. Mladoboleslavsko je jeden z mála přirozeně vzniklých a vyvíjejících se průmyslových klastrů v Česku se specifickou velikostní i odvětvovou strukturou hospodářství (superdominance Škoda Auto) a masivním přílivem PZI. V Mladé Boleslavi neměla restrukturalizace průmyslu příliš velké dopady na fyzickou ani funkční strukturu města. Dominantními funkcemi města zůstaly funkce obytná a průmyslová, případně obslužná. V mikroregionální měřítku došlo díky rostoucí životní úrovni k rozsáhlé rezidenční suburbanizaci. Nejvýznamnější změnou geografické struktury města Mladá Boleslav byla výstavba nových průmyslových zón na periferiích města a v katastru přiléhajících obcí a s tím spojená modernizace technické infrastruktury a nárůst silniční dopravy. Mladá Boleslav v průběhu více než dvacetileté transformace průmyslu po roce 1989 nejen zachovala, ale dále posílila výraznou funkční specializaci na automobilový průmysl. Klíčová slova: transformace průmyslu, Mladoboleslavsko, PZI, brownfields, greenfields
|
|
Nadnárodní korporace z rozvojových zemí a jejich zapojování do procesu globalizace
Hinková, Lenka ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Práce se snaží přiblížit problematiku zapojování nadnárodních korporací z rozvojových států do ekonomické globalizace. Přes definování procesu globalizace a konkurence se dostáváme k charakteristikám nadnárodních korporací z rozvojových států, snažíme se identifikovat nejvýznamnější motivy a strategie jejich zapojení do globální konkurence, věnujeme se také měření jejich zapojení do globální ekonomiky a hodnotíme hlavní konkurenční výhody a nevýhody těchto firem. V analytické části práce se snažíme pomocí kvantitativní analýzy najít rozdíly mezi nadnárodními společnostmi z rozvojových států a jejich protějšky z vyspělých států v indexu transnacionality, v diverzifikaci průmyslu a v průmyslových sektorech, ve kterých operují. Poslední část práce je zaměřena na případovou studii indického nadnárodního konglomerátu Tata Group, na jehož příkladě si ukážeme praktické zapojování nadnárodních společností z rozvojových zemí do globální ekonomiky.
|
|
Industrial upgrading and regional development - Czech automotive industry
Ženka, Jan ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Wokoun, René (oponent) ; Domański, Boleslav (oponent)
Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových...
|
|
Postavení českého elektronického průmyslu v globálních produkčních sítích
Suchá, Tereza ; Blažek, Jiří (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá pozicí českého elektronického průmyslu v globálních produkčních sítích. Cílem této práce bylo zjistit, zda jsou dodavatelé elektronického průmyslu Česka zapojeni do globálních produkčních sítí a pokud ano, posoudit charakter a formu tohoto zapojení. Dílčím cílem této práce bylo také zhodnotit, zda existují společné rysy geografické koncentrace elektronického průmyslu Česka v minulosti a v současnosti. Analýza byla založena na informacích za individuální firmy z databáze Amadeus a dalších zdrojů. Výsledkem provedených analýz je zjištění, že v české ekonomice lze nalézt dva krajní typy firem: samostatné a zapojené do globálních produkčních sítí. Z firem zapojených do globálních produkčních sítí se většina nachází na nejnižších pozicích v síti a zaujímá tedy nejméně výhodné pozice. Přes nepříliš příznivý obraz nalezených výsledků, byl u firem nacházející se na pozici 3. řádu identifikován mezisektorový upgrading, ke kterému tu v omezené míře dochází. Potvrzeny byly také společné rysy geografická koncentrace elektronického průmyslu Česka v minulosti a v současnosti. Klíčová slova: globální produkční sítě, elektronický průmysl, řádovostní struktura, upgrading
|
|
Regionální aspekty transformace slovenského průmyslu v období 1997-2011
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Pavlínek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá transformací slovenského zpracovatelského průmyslu v období 1997-2011. Základním rámcem práce je srovnání vlivu dvou konceptu lokalizačních teorií - path-dependency a footloose multinationals - na regionální rozmístění průmyslových aktivit za sledované období. Jako základní proměnná, přes kterou jsou změny sledovány, je ukazatel regionální zaměstnanosti ve zpracovatelském průmyslu. Regionální změny nastalé v této zaměstnanosti jsou dále zkoumány pomocí několika vysvětlujících proměnných, faktory specifickými pro dva výše zmíněné teoretické koncepty. Cílem práce je dále ukázat na změny v industrializaci a také odvětvové specializaci průmyslových aktivit na mikroregionální úrovni (NUTS4).
|
|
Transformace automobilového průmyslu v Maďarsku a na Slovensku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kofroň, Jan (oponent)
Transformace automobilového průmyslu na Slovensku a v Maďarsku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá geografickými aspekty transformace automobilového průmyslu Maďarska a Slovenska. Jsou v ní představena specifika transformace hospodářství s důrazem na automobilový průmysl ve sledovaných státech a jejich závěrečná komparace. Specifickým cílem studie bylo zjištění účinků hospodářské krize v období 2008-2009 na automobilový průmysl na základě analýzy změn zaměstnanosti v tomto odvětví a jeho možném vlivu na růst regionální nezaměstnanosti. Klíčová slova: transformace, automobilový průmysl, zaměstnanost, regionální nezaměstnanost
|