Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Comparison of selected European Union countries based on the development of their energy consumption and policy
Ďurica, Michal ; Tomeš, Jiří (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Diplomová práca sa venuje porovnaniu vývoja výroby/spotreby energie v rámci EU28, vo vybraných štátoch (Rakúsko, Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Slovinsko) a prioritne v Česku a na Slovensku v kontexte prijímania a vývoja (zmien) energetických politík. Podstatou práce bola analýza trendov vývoja spotreby a energetickej (ne)závislosti, štruktúry výroby/spotreby, hlavne s ohľadom na využitie potenciálu OZE a žiadúcich úspor. Výsledky práce potvrdili, že existujú výrazné rozdiely v naplňovaní hlavných cieľov energetickej politiky EU medzí štátmi. Štatistická (korelačná) analýza nepotvrdila signifikantnú závislosť medzi energetickou (ne)závislosťou, mierou úspor a podielom OZE. Syntetický index energetickej zmeny vyhodnotil Maďarsko a Slovensko z vybraných štátov ako krajiny s najlepším energetickým progresom od roku 2004. Nedokázalo sa preukázať, že by Slovensko alebo Česko mali dlhodobú konzistentnú energetickú politiku, podľa ktorej by sa explicitne riadili. Kľúčové slová: energetická politika, šetrenie energie, spotreba energie, energetická závislosť, Európska únia
Role státu v rozvoji českého automobilového průmyslu
Randa, Michal ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá rolí státu v rozvoji automobilového průmyslu v Česku po roce 1989. V práci budou rozebrány kroky vlády, které realizovala za účelem podpory automobilového průmyslu a zároveň budou kriticky posouzeny dopady těchto rozhodnutí. Konkrétně se bude jednat o analýzu privatizace automobilového průmyslu, posouzení vlivu přímých zahraničních investic (PZI), analýzu revitalizace automobilového průmyslu a analýzu zvyšování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu prostřednictvím zvýšených výdajů na výzkum a vývoj (VaV). Klíčová slova: automobilový průmysl, průmyslová politika, privatizace, přímé zahraniční investice, revitalizace, výzkum a vývoj, konkurenceschopnost
Vymezení a vztahy jádra a periferie v evropském automobilovém průmyslu
Michl, Tomáš ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Snížení počtu vyráběných podvozků pro různé typy automobilů vedlo k výrazným úsporám ve výrobě automobilů. Tato změna byla však jen začátkem, který odpovídá dnešnímu procesu výroby. Automobilky hledaly další úspory, aby mohly ostatním konkurovat, a přesunuly tak část výroby a výzkumu na subdodavatele. Důsledkem těchto změn je přeměna prostorového uspořádání evropského automobilového průmyslu. Úvodní část práce se věnuje problematice vymezení jádra a periferie a popisuje vývoj automobilového průmyslu v Evropě. Dále se práce zabývá subdodavatelským průmyslem a jeho rolí v rámci výroby automobilů. Text pokračuje popisováním faktorů, které hrají roli při rozmisťování určitého typu výroby automobilů, výzkumných středisek a subdodavatelských firem. Následná analytická část práce se věnuje analýze ukazatelů, které byly použity k vytvoření indexu perifernosti-jádrovosti. Ten má za úkol vymezit jádro, semi-periferii a periferii automobilového průmyslu v rámci Evropské Unie. Index se skládá z 11 ukazatelů, které se snaží vystihnout důležité charakteristiky hrající roli v určování jádrovosti či perifernosti států. V závěru práce se snažím o interpretaci získaných výsledků. Klíčová slova: automobilový průmysl, jádro, semi-periferie, periferie, subdodavatelé
Indrustrial upgrading and regional development. Czech automotive industry
Ženka, Jan
Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových...
Geografická charakteristika průmyslu na Mladoboleslavsku
Šturmová, Tereza ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kopačka, Ludvík (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je zmapovat nejvýznamnější geografické dopady transformace průmyslu na území správního obvodu obce s rozšířenou působností Mladá Boleslav po roce 1989. Mladoboleslavsko je jeden z mála přirozeně vzniklých a vyvíjejících se průmyslových klastrů v Česku se specifickou velikostní i odvětvovou strukturou hospodářství (superdominance Škoda Auto) a masivním přílivem PZI. V Mladé Boleslavi neměla restrukturalizace průmyslu příliš velké dopady na fyzickou ani funkční strukturu města. Dominantními funkcemi města zůstaly funkce obytná a průmyslová, případně obslužná. V mikroregionální měřítku došlo díky rostoucí životní úrovni k rozsáhlé rezidenční suburbanizaci. Nejvýznamnější změnou geografické struktury města Mladá Boleslav byla výstavba nových průmyslových zón na periferiích města a v katastru přiléhajících obcí a s tím spojená modernizace technické infrastruktury a nárůst silniční dopravy. Mladá Boleslav v průběhu více než dvacetileté transformace průmyslu po roce 1989 nejen zachovala, ale dále posílila výraznou funkční specializaci na automobilový průmysl. Klíčová slova: transformace průmyslu, Mladoboleslavsko, PZI, brownfields, greenfields
Nadnárodní korporace z rozvojových zemí a jejich zapojování do procesu globalizace
Hinková, Lenka ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Práce se snaží přiblížit problematiku zapojování nadnárodních korporací z rozvojových států do ekonomické globalizace. Přes definování procesu globalizace a konkurence se dostáváme k charakteristikám nadnárodních korporací z rozvojových států, snažíme se identifikovat nejvýznamnější motivy a strategie jejich zapojení do globální konkurence, věnujeme se také měření jejich zapojení do globální ekonomiky a hodnotíme hlavní konkurenční výhody a nevýhody těchto firem. V analytické části práce se snažíme pomocí kvantitativní analýzy najít rozdíly mezi nadnárodními společnostmi z rozvojových států a jejich protějšky z vyspělých států v indexu transnacionality, v diverzifikaci průmyslu a v průmyslových sektorech, ve kterých operují. Poslední část práce je zaměřena na případovou studii indického nadnárodního konglomerátu Tata Group, na jehož příkladě si ukážeme praktické zapojování nadnárodních společností z rozvojových zemí do globální ekonomiky.
Industrial upgrading and regional development - Czech automotive industry
Ženka, Jan ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Wokoun, René (oponent) ; Domański, Boleslav (oponent)
Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových...
Postavení českého elektronického průmyslu v globálních produkčních sítích
Suchá, Tereza ; Blažek, Jiří (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá pozicí českého elektronického průmyslu v globálních produkčních sítích. Cílem této práce bylo zjistit, zda jsou dodavatelé elektronického průmyslu Česka zapojeni do globálních produkčních sítí a pokud ano, posoudit charakter a formu tohoto zapojení. Dílčím cílem této práce bylo také zhodnotit, zda existují společné rysy geografické koncentrace elektronického průmyslu Česka v minulosti a v současnosti. Analýza byla založena na informacích za individuální firmy z databáze Amadeus a dalších zdrojů. Výsledkem provedených analýz je zjištění, že v české ekonomice lze nalézt dva krajní typy firem: samostatné a zapojené do globálních produkčních sítí. Z firem zapojených do globálních produkčních sítí se většina nachází na nejnižších pozicích v síti a zaujímá tedy nejméně výhodné pozice. Přes nepříliš příznivý obraz nalezených výsledků, byl u firem nacházející se na pozici 3. řádu identifikován mezisektorový upgrading, ke kterému tu v omezené míře dochází. Potvrzeny byly také společné rysy geografická koncentrace elektronického průmyslu Česka v minulosti a v současnosti. Klíčová slova: globální produkční sítě, elektronický průmysl, řádovostní struktura, upgrading
Regionální aspekty transformace slovenského průmyslu v období 1997-2011
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Pavlínek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá transformací slovenského zpracovatelského průmyslu v období 1997-2011. Základním rámcem práce je srovnání vlivu dvou konceptu lokalizačních teorií - path-dependency a footloose multinationals - na regionální rozmístění průmyslových aktivit za sledované období. Jako základní proměnná, přes kterou jsou změny sledovány, je ukazatel regionální zaměstnanosti ve zpracovatelském průmyslu. Regionální změny nastalé v této zaměstnanosti jsou dále zkoumány pomocí několika vysvětlujících proměnných, faktory specifickými pro dva výše zmíněné teoretické koncepty. Cílem práce je dále ukázat na změny v industrializaci a také odvětvové specializaci průmyslových aktivit na mikroregionální úrovni (NUTS4).
Transformace automobilového průmyslu v Maďarsku a na Slovensku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kofroň, Jan (oponent)
Transformace automobilového průmyslu na Slovensku a v Maďarsku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá geografickými aspekty transformace automobilového průmyslu Maďarska a Slovenska. Jsou v ní představena specifika transformace hospodářství s důrazem na automobilový průmysl ve sledovaných státech a jejich závěrečná komparace. Specifickým cílem studie bylo zjištění účinků hospodářské krize v období 2008-2009 na automobilový průmysl na základě analýzy změn zaměstnanosti v tomto odvětví a jeho možném vlivu na růst regionální nezaměstnanosti. Klíčová slova: transformace, automobilový průmysl, zaměstnanost, regionální nezaměstnanost

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Ženka, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.