Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 220 záznamů.  začátekpředchozí205 - 214další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Samuel Beckett: the process of impoverishment in his theatre plays
Kmoníčková, Vendula ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Zatímco rané hry Samuela Becketta jsou běžně řazeny k Absurdnímu divadlu, jeho pozdní hry bývají označovány jako minimalistické. Vzhledem k tomu, že mezi těmito dvěma směry neexistuje přímý vztah, nebyly ještě zkoumány ve vzájemné perspektivě. Beckettovo divadelní drama se v mnoha aspektech vyznačuje postupnou redukcí, díky čemuž je u Becketta minimalismus logickým vyústěním Absurdismu. V porovnání s tradičním dramatem již Absurdní drama, jako například Čekání na Godota, znamenalo redukci. Jak popisuje Martin Esslin, postrádalo rozvinuté postavy, děj se zápletkou a výměnu názorů ve formě dialogu. Díla, která následovala, prohlubují proces ochuzování, jež ústí v zobrazování statických poetických obrazů. Hry jako Not I a That Time jsou příklady literárního minimalismu, jak ho popisují Enoch Brater, Ulysse Duthuit, Leo Bersani nebo John Barth.
Gerald MacNamara and the Northern Revival
Diaz, Michael ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Czech Abstract Nacionalistická hnutí často využívají aspekty mytologie a historie ve svých pokusech o vytvoření nacionalistické ideologie. Prostřednictvím selekce důležitých detailů a úzkého výkladu historických událostí, se nacionalistické skupiny snaží vytvořit národní mytologii. V tomto ohledu nejsou nacionalistická hnutí z přelomu století v Irsku jiná. Tato diplomová práce se pokouší ukázat, jak dílo Geralda MacNamara, irského vlastence píšícího z unionistického Belfastu během období obrození a vzniku svobodného irského státu, bylo schopno využít dramatické formy parodie a satiry a ve svém celky zhodnotit nacionalistické a unionistické ideologie a nacionalistická hnutí obecně.
John Millington Synge and Irish mythology - Deirdre of the sorrows
Pecovová, Petra ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám vzťahom medzi mytologickým príbehom o Deirdre and hrou Johna Millingtona Syngea Deirdre of the Sorrows. Zameriavam sa predovšetkým na aspekty ako postavy, témy a motívy, ktorými sa Syngeova Deirdre líši od predchádzajúcich verzií tejto legendy. V prvej časti zmieňujem všetky verzie, ktoré sa odrážajú v Syngeovej hre a tie zahrňajú verziu z Book of Leinster, stredovekú verziu z Glenmasan Manuscript a taktiež verzie spisovateľov a dramatikov, ktorí boli Syngeovými súčasníkmi v Abbey Theater. V krátkosti zmieňujem aspekty, v ktorých sa Syngeov prístup buď líši alebo zhoduje s týmito verziami. Druhá kapitola sa venuje postaveniu osudu, jeho zastúpeniu v daných verziách a tomu ako ovplyvňuje ústredné témy a motívy. V poslednej časti mojej prace analyzujem vývoj hlavnej ženskej postavy a jej postavenie ako tragickej hrdinky. Cieľom mojej práce bolo hlavne poukázať na to, ako zobrazovanie realizmu bolo najpodstatnejšou zložkou hier pre Syngea, a to aj v prípade keď sa zaoberal legendou, ktorá sa zakladá na pravom opaku. Najdoležitejšie pasáže tejto práce sú práve tie, ktoré odhaľujú nezrovnalosti v zobrazení postáv a motívov, pretože poukazujú na to, že Syngeovo zlúčenie hrdinského a dedinského sveta nebolo úspešné. Napriek tomu, že sa mu podarilo zobraziť určité všeobecne...
Violence and formal challenge in the plays of Sarah Kane and Martin Crimp
Strnadová, Klára ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá divadelní tvorbou dvou predních britských dramatiku soucasnosti: Sarah Kane a Martina Crimpa. Zatímco krátký život Sarah Kane byl dramatický a témer všechny její hry vzbudily kontroverze, Crimp, který je o generaci starší, zustává v panoramatu britského divadla ponekud opomíjen. Kane považovala Crimpuv vliv, zejména na své pozdejší hry, za zásadní. V diplomové práci se zabýváme srovnáním techto dvou autoru z ruzných duvodu. Oba zanícene inovují tvar dramatického díla. Jejich hry se postupne oproštují od všeho, co jsme zvyklí si s divadelní hrou spojovat: není urcen cas ani místo, ale ani postavy ci príbeh nejsou jasne dány. Zatímco Crimp strídá hry prísne tradicní, konverzacní dramata ze soucasnosti (The Country), s experimenty bez postav a bez príbehu (Attempts on Her Life), Kane se jasne vyvíjela od jen mírne narušené tradicní formy (Phaedra's Love) pres avantgardní experiment (Cleansed) až po postmoderní, fragmentovaný text, který divadelní hru pripomíná jen vnejším tvarem (Crave, 4.48 Psychosis). Práce poskytuje shrnutím obsahu her možnost proniknout do jejich dramatického sveta i ctenári s dílem neobeznámenému. Následuje analýza del Crimpa a Kane vzhledem k aristotelským kritériím, zvlášte mimezi a katarzi. Zatímco Kane klasický mimetický tvar narušuje a ukazuje tím na jeho...
(Post)Modern Inferno: Flann O'Brien's The Third Policeman between modern and medieval netherworlds
Ruczaj, Maciej ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Tématem této diplomové práce je interpretace románu irského spisovatele Flanna O'Briena The Third Policeman (v českém překladu Ondřeje Pilného Třetí strážník). Analýza se zaměřuje na motiv zásvětí / pekla, do něhož je uvržen vypravěč a zároveň protagonista tohoto textu. Tato práce se soustřeďuje na analogie mezi O'Brienovym dílem a nejznámějším "průvodcem zásvětím" v literární historii, tedy Dantovou Komedií. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem O'Brienův román vstupuje do složitého "dialogu" s křesťanskou eschatologickou doktrínou, v němž se konstantně střídají polohy parodie a afirmace, jejíchž výslednicí je pak komplexní reprezentace Pekla "sub specie temporis nostri".
Troubles on stage: theatrical representation of the conflict in Northern Ireland
Kristenová, Lenka ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce Nepokoje na jevišti. Divadelní reprezentace severoirského konfliktu (Troubles on Stage: Theatrical Representation of the Conflict in Northern Ireland) je analýza způsobů, jimiž moderní irské drama reflektovalo severoirský konflikt, zejména éru tzv. nepokojů (Troubles; období od konce 60. do konce 90. let dvacátého století). Práce se věnuje třem hrám, Čaji v porcelánovém šálku Christiny Reidové (Tea in a China Cup, premiéra 1983), Kartagincům Franka McGuinnesse (Carthaginians, premiéra 1988) a V údolí černého prasete Vincenta Woodse (At the Black Pig's Dyke, premiéra 1992). Všechny hry rozebírá ze tří hlavních hledisek: náboženství, genderu a místa. Zmíněné texty byly vybrány z několika důvodů. Důležitým kritériem byla doba jejich vzniku, práce se totiž záměrně vyhnula textům, které vznikly jako přímá reakce na vypuknutí násilností na konci šedesátých let a jejichž autoři se především snažili zaujmout postoj k aktuálním událostem a na uměleckou hodnotu svých textů se příliš nesoustřeďovali. Podstatná pro výběr byla však i druhá strana časové osy, tyto hry byly napsány ještě před rokem 1994, kdy Irská republikánská armáda vyhlásila příměří, jež je považováno za zcela zásadní milník ve vývoji Severního Irska. Analyzovaná dramata tak vznikla v období politické stagnace, v němž...
Narrative strategies and the themes of Bildungsroman genre in Patrick McCabe's The Butcher Boy, Roddy Doyle's Paddy Clarke Ha Ha Ha, Seamus Deane's Reading in the Dark and Frank McCourt's Angela's Ashes
Bindasová, Barbara ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Současná irská literatura nabízí nepřeberné množství námětů ke studiu jak v kontextu západní literární tradice jako takové, tak i v úzce specifickém kontextu jednotlivých literárních žánrů. Přestože se irský román vyvíjel souběžně se svým britským protějškem, je snadné identifikovat a vymezit prvky, které jsou mu přednostně vlastní. Motivy rodiny, komunity, náboženství či nacionalismu jsou nepostradatelným tématem značného množství děl, a proto tvoří základní skupinu analýzy narativních postupů. Souběžně s těmito motivy se ve své práci zaměřuji i na používání vypravěče v první osobě a jeho propojení se žánrem románu formování, který je zkoumán ve světle teorie Kristin Morrisonové, která ve svém eseji Political Bildungsroman vyčleňuje irský román formování 80. a 90. let s ohledem na specifika týkající se jeho zakončení.
Words versus music: analysis of Samuel Beckett's "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby"
Fořtová, Linda ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou dvou rozhlasových her Samuela Becketta a jedné hry divadelní. Tyto tři hry - Words and Music, Cascando a Rockaby - sdílejí jednu podstatnou vlastnost: obsahují hudební složku, ať už ve své struktuře, centrálním tématu nebo v jazyce samotném. Hudba je v těchto dramatech nezbytnou součástí, neboť zde poukazuje na neschopnost jazyka skutečně vyjádřit hluboké emoce, nevyslovitelné prožitky a jiné pocity, pro něž "slova nestačí." Cílem této práce je dokázat, že hudba je skutečně mocnějším vyjadřovacím prostředkem než jazyk, co se týče emočních stavů a pocitů, které jsou pro každého jedince individuální a nelze je paušalizovat či použít pro ně slova běžně užívaného jazyka. Nedostatečnost jazyka je typickým rysem Beckettovy tvorby; v těchto hrách je proti němu postavena hudba, která z tohoto "souboje" vychází jako vítěz.
Psychological aspects of the gothic in Joseph Sheridan Le Fanu's fiction
Procházková, Ilona ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Ačkoli se označením "gotika" v českém kontextu rozumí především období pozdního středověku, s ním spojená kultura a zvláště architektonický styl, za našimi hranicemi můžeme narazit na alespoň zdánlivě velmi odlišný význam tohoto slova. Zejména v souvislosti s anglickou kulturou gotika značí nejen onu vzdálenou středověkou kulturní epochu, během níž vznikaly majestátní, avšak často chladné a nehostinné gotické stavby, ale také daleko pozdější trend, jenž je do značné míry spojen s literární tvorbou. V tomto novějším smyslu tak můžeme hovořit o gotické literatuře, či přesněji o gotickém hororu, který se objevuje přibližně ve druhé polovině osmnáctého století a částečně pod vlivem romantismu čerpá inspiraci právě v temných dobách středověku, odkud má i svůj název. K navození správné hororové atmosféry totiž využívá scenérie odlehlých zákoutí gotických hradů, strašidelných starodávných pokojů a polorozpadlých hřbitovů. Krom toho jsou však neodmyslitelnou součástí tohoto žánru také nadpřirozené jevy a bytosti jako duchové, upíři a nejrůznější strašidla či monstra, jejichž podobu i hrůzostrašnost omezují pouze hranice takřka bezuzdné lidské fantazie.
The development and style of Ossianic myth
Homolková, Šárka ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Procházka, Martin (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vývojem fenianských příběhů o hrdinských činech Finna (známé také pod jménem Fion či Fingal) a jeho pluku, tzv. fian, jak o tom vyprávěl jeho syn, bard Oisín (později znám jako Ossian). Fenianské příběhy jsou dnes unikátní součástí dějin literatury, jelikož fascinují čtenáře po více než tisíc let a stále se píší dodnes. Od 12. století, kdy byl sepsán první kodex s názvem Leinsterská kniha (The Book of Leinster), obsahující mj. pět příběhů o hrdinovi jménem Finn Mac Cumhaill a jeho družině, vidělo světlo světa několik stovek děl se stejnou tématikou. Některé jsou dnes téměř neznámé, jiné byly úplně ztraceny a jiné se naopak,se staly inspirací pro celou éru. Příběh o hrdinovi jménem Finn a jeho družině byl poprvé zapsán v Irsku ve 13. století (některé zdroje uvádějí století dvanácté.) a byl hlavním příběhem tzv. fenianského cyklu. Tento příběh sám o sobě je ale mnohem starší, jelikož koloval po staletí jako součást ústní tradice Irska a Skotska. Původní příběh se po staletí značně změnil. To samé se stalo i Finnovi, který se stával čím dál tím více populárním hrdinou, až se příběhy o něm a jeho družině staly jednou z hlavních součástí ústní slovesnosti jak v Irsku, tak ve Skotsku. Původní příběh, Báseň o Fothad Canainne (The Poem of Fothad Canainne), ve kterém se nachází jedna z...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 220 záznamů.   začátekpředchozí205 - 214další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.