Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  začátekpředchozí19 - 28  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Oslavy uherského milénia 1896
Šťovíčková, Anna ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Kiss, Csaba Gy. (oponent)
V roce 1896 si Maďaři připomínali tisícileté výročí příchodu do Karpatské kotliny. Přípravy oslav milénia probíhaly již od počátku 80. let 19. století. Přesné datum příchodu Maďarů bylo po mnoha diskuzích stanoveno na rok 895, oslavy milénia měly tudíž probíhat v roce 1895, z organizačních důvodů však byly přesunuty na následující rok. Ač byl konec 19. století ve znamení hospodářského progresu, situace v Uhrách nebyla jednoduchá. Problematickými otázkami byly zejména postavení Maďarů v rámci Rakousko-Uherské monarchie, změny ve složení společnosti, situace národnostních menšin a dělnické třídy. Všechny tyto palčivé problémy byly v době oslav milénia odsunuty do pozadí. Úkolem oslav bylo oživit slavnou minulost Maďarů, ukázat jejich současné úspěchy a hospodářský rozvoj a tím upevnit jejich moc, důležitost a vedoucí pozici v rámci Uher, čímž si vysloužili nenávist ze strany národnostních menšin. Parlamentem byl přijat zákon o oslavách milénia, který nařizoval např. postavení památníků v různých částech Uher, založení Muzea krásných umění či čtyř set základních škol. V rámci oslav proběhlo velké množství ceremonií, slavnostních průvodů a zasedání. Nejvýznamnější akce se soustředily v Budapešti. Jedním z největších projektů byla jubilejní výstava, která přilákala přes 5 milionů domácích i zahraničních...
Současná maďarská divadelní scéna - A Bárka Színház
Hodinářová, Marie ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Martinec, Václav (oponent)
Tato práce pojednává o jednom z prvních nově založených a dodnes úspěšně fungujících souborů po revoluci roku 1989 na maďarském území, o Divadle Bárka. Přináší informace řazené částečně v rejstříkové formě. V prvních kapitolách se věnuji především technickým, ekonomickým a chronologickým faktorům souvisejícím s tímto souborem i budovou, v druhé části pak konkrétním inscenacím: Nehéz, Mulatság, Széntivánéji álom, festivalovým aktivitám a dalším činnostem, dále jménům s činností spojeným. Vycházím z faktu, že maďarské divadlo obecně není příliš známé a diskutované mimo své území, za prvé kvůli jazykové bariéře, za druhé pak proto, že pozice divadla v Maďarsku samém nebyla v historickém vývoji tak silná, jako bychom si představovali na základě vnímání v kontextu naší národní historie.
Recepce maďarského filmu v českém prostředí od založení Maďarského kulturního střediska v Praze do roku 2008
Vaculíková, Alžběta ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Gál, Eugen (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na pozici maďarské kinematografie v českém kulturním prostředí. Jejím cílem je zmapovat oblasti, ve kterých má české publikum možnost zhlédnout maďarské snímky, a všeobecné povědomí Čechů o maďarských filmech a jejich tvůrcích. Zaměřuje se na činnost Maďarského kulturního střediska, na filmové festivaly, na dramaturgii České televize s ohledem na propagaci maďarské kinematografie. Bylo provedeno šetření, které nastiňuje, nakolik je maďarská kinematografie v českém prostředí známá a vyhledávaná.
Metoda překladu v beletristických překladech z maďarštiny 1945-2006
Boháč, Jakub ; Schreierová, Angelika (oponent) ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce)
Cílem této práce je definovat, jaká metoda překladu převládala v beletristických překladech z maďarštiny do češtiny v období mezi lety 1945 a 2006. Její teoretický základ tvoří úvahy vybraných autorit v čele s Jiřím Levým, ale také dalších českých, slovenských a světových teoretiků překladu, kteří nepřistupují k otázce metody překladu preskriptivně. Východiska práce shrnuje první - teoretická - část. Praktická část pak popisuje výzkum reálného stavu metody překladu v daném období na vzorku 40 beletristických překladů maďarských literárních děl do češtiny. Kromě metod výzkumu popisuje především jeho výsledky. S ohledem na zvolený postup při výzkumu pojednává odděleně metodu překladu převažující v próze, poezii a dramatu, nejprve na jednotlivých aspektech překladových textů, poté výsledky sumarizuje a podává ucelený náhled na metodu překladu daného literárního druhu. Práce tak usiluje o to, aby vycházejíc z metody překladu jako nutnosti kompromisu podala co možná nejkomplexnější pohled na problematiku překladu beletrie a definovala převládající úzus řešení opakujících se překladatelských problémů.
Baladistické rysy v próze maďarského spisovatele Istvána Peteleiho
Okrouhlá, Ana ; Tóth, István (oponent) ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje dílu maďarského spisovatele Istvána PETELEI. Baladistické novely představují hlavní žánr autorovy kariéry.Petelei je neprávem opomíjená postava maďarské literatury v České republice téměř neznámá. Ve svých novelách přesvědčivě líčí život společnosti. PETELEI žil a tvořil na přelomu 19. a 20. století a tyto historické souvislosti se rovněž projevují v jeho práci.
Problematika zobrazení džentry v prózách Zsigmonda Móricze
Svobodová, Andrea ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Schreierová, Angelika (oponent)
Ve své práci se zabývám romány Zsigmonda Móricze zachycujícími určitou společenskou problematiku, která je označována jako problematika džentry. Soustředím se na to, jak Zsigmond Móricz zobrazuje džentry a její příslušníky, kteří jsou hrdiny jeho románů, v období krize dualistického systému a mezi dvěma světovými válkami. Zajímá mě, jak nahlíží na historické souvislosti a důvody pro zánik této společenské třídy a fenomény s ní spojené a na možnost jejího přerodu. Pro pochopení dané tematiky a problematiky se nejprve věnuji vysvětlení samotného pojmu džentry, dále nastiňuji historický a společenský kontext rozebíraného období, respektive kontext literární, ve kterém vznikaly Móriczovy romány o džentry . Ústřední část práce pak činí rozbory čtyř jeho románů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Problematika interpretace románu Mihálye Babitse Kalif čápem
Radoňová, Lucie ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Grendel, Lajos (oponent)
Ve své práci se zabývám románem Mihálye Babitse: Kalif čápem a jeho analýzou. Kalif čápem je v Babitsově tvorbě výjimečným dílem formou i nevšední tematikou, byl ojedinělým i v tehdejším literárním kontextu. Úvodní a zároveň ústřední část práce činí rozbor samotného románu Kalif čápem. Rozebírám román na jednotlivé kapitoly. Ukazuji na dvě dějové linie. Stavím do protikladu část harmonickou a disharmonickou. Dále se zabývám otázkou času, tak jak postupně prochází celým románem. Zmiňuji i rozvržení prostoru, místa děje v románu. Důležitou součástí je poukázání na dvě možné vypravěčské perspektivy, se kterými v Kalifovi Mihály Babits pracuje. Věnuji kapitolu i nejdůležitějším postavám díla. Porovnávám Babitsův román s jedním dílem světové a s jedním dílem maďarské literatury. Vybrala jsem si romány, které se dle mého soudu v určitých aspektech s Kalifem shodují, jsou si v něčem podobné. Ze světové literatury je to například román Oscara Wildea Obraz Doriana Graye. Vycházím z českého překladu Doriana Graye Jiřího Zdeňka Nováka, vydaného v roce 2005. Z maďarské literatury jsem pro porovnání vybrala román Dezs Kosztolányiho Esti Kornél. Název ponechávám v maďarském znění jména, neuvádím někdy používaný překlad Kornél Večerek. Vycházím z maďarského originálu. Samostatnou kapitolu o autorovi jak u Wildea tak...
Odraz maďarské poválečné reality v románech ženských autorek
Kúnová, Barbara ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce) ; Chmel, Rudolf (oponent)
Tématem této diplomové práce pod názvem "Odraz maďarské poválečné reality v románech ženských autorek" je analýza maďarského poválečného románu ženských spisovatelek z hlediska zobrazení aktuální společenské reality. Pro zkoumání byly vybrány tři přední autorky Magda Szabóová (1917-2007), Anna Jókaiová (nar. 1932) a Erzsébet Galgócziová (1930-1989) a práce se zaměřuje výhradně na jejich nejznámější díla. Současně jsme se zabývali návazností těchto literátek na předchozí období, zejména pak na bezprostřední předchůdkyni Margit Kaffkovou (1880-1918). V tomto směru byl rozbor zaměřen především na Magdu Szabóovou, na jejímž díle detailněji sledujeme pokračování realistické románové tradice. Téma bylo nutné vymezit také z hlediska časového, protože specifické okolnosti komunistické diktatury v letech 1949-1989 zásadním způsobem ovlivnily celou společnost a také kulturní dění. Na závěr zkoumáme otázku ženské literatury a problematiku tohoto konceptu vůbec. Dospěli jsme k nejednoznačnému shrnutí. Feministická teorie a především pak genderové studie posledních let jsou hlasitými zastánci vydělování ženské tvorby a dokonce zavádění specifické ženské literární kritiky, ale samotné autorky se takovému dělení brání. Magda Szabóová, zřejmě nejznámější autorka z výše jmenovaných, uzavírá diskusi slovy: "Literatura je jen...
Ženské postavy v románové tvorbě László Németha
Bečvářová, Anna ; Grendel, Lajos (vedoucí práce) ; Kolmanová, Simona (oponent)
Romány László Németha význačně ovlivňovaly tvář maďarské prózy v druhé polovině 20. století. Jeho ztvárnění ženských hrdinek, které jsou uzavřeny v určité komplikované situaci, přináší pohled do vědomí výjimečné osobnosti, která se svými vlastnostmi vymyká svému okolí. Technikou zachycení vnitřního proudu vědomí postav podává nejniternější analýzu lidské duše, která je sužována určitými problémy a jen těžko se s těmito problémy dokáže vyrovnat. Mistrovsky provedenou analýzou hrdinky tedy Németh čtenáři nabízí pohled do vědomí lidské osobnosti. Jeho hrdinky touží nalézt naplnění svého života, přes komplikovanost svých povah si však musí své místo ve světě tvrdě vybojovat, a ne vždy se jim to povede. Németh zobrazuje jak kladné vlastnosti hrdinek, tak vlastnosti záporné, a právě tím dosahuje hodnověrnosti příběhu. Zobrazuje totiž i ty nejniternější pocity postav, včetně touhy ublížit, zloby a závisti. Németh ve svých psychologických románech akcentuje postavení ženy ve světě. Představuje jak prostředí vesnice, tak města. Dokáže velmi přesně zasadit postavu do daného prostředí i se svými zákonitostmi a pravidly. Toto prostředí pak je uzavřeným světem postav, ve kterém si musí vybojovat své právo na život. Kompoziční propracovanost románů, povahové vykreslení osobnosti a myšlenkový záměr autorův činí z románů...
Budapešťský osmý obvod a jeho obraz v literatuře
Kubelová, Lenka ; Grendel, Lajos (oponent) ; Kolmanová, Simona (vedoucí práce)
Cílem práce bylo prozkoumat obraz budapešťského osmého obvodu v literatuře. Zabývá se vztahem ducha místa ajeho literárního zpracování. Vychází převážně z maďarské beletrie 19. a 20. století, obsahuje i historické a sociologické náhledy. Srovnává různá čtení míst, věnuje se metaforice ulice i různým městským topoi jako domy, nádraží nebo kina.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   začátekpředchozí19 - 28  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 KOLMANOVÁ, Silvie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.